duif2
door duif2 Jun 15, 2008 om 23:03
Elektronica & tv

Geluid ipod

Bij het afluisteren van mijn ipod varieert de geluidsterkte per nummer ergt.

Hoe krijg ik alle nummers op dezelfde geluidsterkte?

Ik heb in itunes via "bewerken" en "afspelen" alles al aangevinkt maar dat maakt geen verschil.

1831 12 Rapporteer

freya
door freya - Jun 16, 2008 om 10:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Even een update:

Via onderstaande 'link' kun je het programma MP3Gain downloaden.

MP3Gain v1.2.3

Bij het installeren even aangeven dat je de nederlandse taalmodule ook wilt installeren.
Het gebruik is eigenlijk heel simpel. Je laadt b.v. een hele map met mp3's in het programma en klikt op 'Nummer Analyse'. Er vindt een analyse plaats waarbij het volume van elk nummer wordt 'genormaliseerd' naar het vooraf ingestelde niveau van 89,0 (kun je eventueel aanpassen). Als de analyse klaar is klik je op 'Nummer Niveau' en de aangepaste volume-instelling wordt in elk mp3-bestand opgeslagen. Voor de duidelijkheid, de geluidstream zelf wordt niet aangepast, (er wordt dus niet opnieuw gecodeerd), alleen de versterkings- c.q. verzwakkingsfactor wordt gewijzigd.

Noot om even te onthouden: Er wordt een kleine aanpassing in de 'header' van het mp3-bestand gemaakt, je kunt dus géén mp3-bestanden 'normaliseren' die op een CD/DVD staan (deze zijn namelijk alléén te lezen en niet te wijzigen).

Freya

vr1944
door vr1944 - Jun 16, 2008 om 19:09
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,

Ik heb het progje van Freya uitgeprobeerd  en het werkt idd voortreffelijk.Zelf gebruik daar magix mp3 maker 12 voor .Je kunt muziek van een DVD-R ook  naar je harde schijf kopieeren om het vervolgens te bewerken

ma
door marco18 - Jun 16, 2008 om 19:31
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Duif2,

Het antwoord van Freya klopt helemaal! Het genoemde programma werkt erg goed. Zelf gebruik ik als standaardinstelling 92.5 dB omdat ik de standaard 89 dB iets 'te zacht' vind.

Verder is het volgende interessant om te weten:
'Does normalizing the mp3 degrade its quality?
No. MP3Gain does not decode and re-encode the mp3 to change its volume. You can change the volume as many times as you want, and the mp3 will sound just as good (or just as bad!) as it did before you started.'

Met andere woorden: het bestand gaat er niet in kwaliteit op achteruit, omdat het niet 'gedecodeerd > aangepast > teruggecodeerd' wordt. Het aanpassen zelf gebeurt ook in een razendsnel tempo.

Ik denk echter niet dat er alléén een wijziging in de header plaatsvindt, omdat bij het uitknippen van delen van een met MP3Gain bewerkt bestand ook het ingestelde volume behouden blijft.

Dit is natuurlijk een oplossing voor MP3-bestanden. Het zal niet werken voor bijv. WMA-bestanden. Voor andere bestandstypen (bijv. AAC (MP4/M4A) of OGG Vorbis) zijn in elk geval dergelijke oplossingen voorhanden, hiermee ben ik echter niet bekend. Ook voor andere (meer exotische) bestandstypen kan er een oplossing bestaan, in dat geval makkelijk te vinden door m.b.v. een zoekmachine te zoeken op '<bestandstype> Gain'.

Nog een laatste opmerking: houd bij het gebruik van een 'beta-versie' van een dergelijk programma - zeker in eerste instantie - een kopie van de bestanden achter de hand, zodat bij evt. problemen nog op het origineel teruggegrepen kan worden.

Met vriendelijke groet en succes!
Marco

freya
door freya - Jun 16, 2008 om 20:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@Marco:

Nog een paar kleine kanttekeningen bij je reaktie.

  1. Als je de standaardwaarde verhoogt (van 89,0 naar b.v. 92,5) dan loop je ook eerder de kans op 'clipping'. Hierdoor treedt dus, bij weergave, vervoming van het geluid op, dus voorzichtigheid blijft geboden.
  2. De wijziging vindt echt alléén in de header plaats. Dat een 'geknipt' deel óók het gewijzigde volume heeft komt omdat er feitelijk een nieuw mp3-bestand gemaakt wordt van het geknipte deel waar dan een nieuwe 'header' voor geplaatst wordt. Die nieuwe header wordt gemaakt op basis van de gegevens in de header van het gehele mp3-bestand. (dus de wijziging wordt gewoon meegenomen)
Freya

freya
door freya - Jun 16, 2008 om 20:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo duif2,

Je kunt in iTunes het volume wel aanpassen, maar dat geldt dan voor alle geselekteerde nummers in dezelfde mate en daar schiet je dus niet zoveel mee op. Ik weet dat er voor dit probleem een programma is, dat mp3gain heet. Je kunt dan een hele map met mp3's inlezen waarna het programma het volume van alle nummers analyseert. Vervolgens wordt dan in elk mp3-bestand de juiste volume-instelling opgeslagen zodat elk nummer, ongeveer, even hard klinkt.

Het is nu al wat laat, dus ik ga dit morgen verder uitzoeken.
Voor straks alvast welterusten, ik ga mijn mandje in ieder geval opzoeken. ;-)

m.vr.gr. Freya

duif2
door duif2 - Jun 16, 2008 om 20:26
371 Antwoorden / 116 Vragen

Hardstikke bedankt Freya,

Elke keer krijg ik toch weer een antwoord waar ik echt iets mee kan.

Het programma werkt prima en ik kan nu weer van mijn muziek genieten zonder elke keer aan de volumeknop te moeten draaien!

freya
door freya - Jun 16, 2008 om 20:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Graag gedaan hoor, veel luisterplezier en wellicht tot een volgende keer.

Freya

ma
door marco18 - Jun 16, 2008 om 21:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

@freya
Gezellig om zo samen het mysterie van het prachtige programma MP3Gain op te lossen :) Toch wil ik even reageren op je kritiekpunten op mijn reactie:

1. Dat klopt, maar door vervolgens opnieuw een gegevensverliesvrije (zoals beloofd door de programmamakers) aanpassing omlaag te maken, blijft het bestand alsnog in niet-gedegradeerde staat. De 'clipping' - ofwel vervorming - waarbij in het programma dan 'yes'/'ja' wordt gemeld, treedt pas op - als het al optreedt - bij het afspelen van het bestand (m.a.w. bij het reproduceren van de originele golfvorm). En de 'yes' is slechts een indicatie dat het op sommige geluidsinstallaties/mp3 spelers kan gebeuren. Het hoeft dus niet.

2. Ik heb zojuist de proef op de som genomen en een kopie van een mp3-bestand m.b.v. MP3Gain aangepast. Na het bestand in een bestandsvergelijker op inhoud te vergelijken met het origineel valt me op dat om de zoveel regels toch steeds een wijziging heeft plaatsgevonden; m.a.w. dus niet alléén in de header.

Ik vermoed dat je de header verwart met de APE v2 tag die wordt toegevoegd in het bestand na actie...? Deze tag bevat dan herstelgegevens, waarmee de originele staat van het bestand terug te krijgen is. Overigens is deze optie ook uit te schakelen; maar dat is niet aan te raden tenzij het problemen geeft met bijv. de artiestweergave op een (externe) player.

Met vriendelijke groet,
Marco

freya
door freya - Jun 16, 2008 om 21:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wat punt één betreft heb je gelijk. Daarom gaf ik in mijn reaktie ook aan dat het mis zou kúnnen gaan 'bij weergave' van het geluid, het geluidspoor zelf veranderd namelijk niet.

En wat het tweede punt betreft, ik ben niet zover gegaan om twee bestanden met elkaar te vergelijken, maar het zal dan wel om een soort van 'referentiepunten' in het geluidspoor gaan die worden aangepast.

Dat het geluidspoor zelf niet wordt aangetast kun je overigens heel eenvoudig testen. Als je het volume van een mp3 bestand aanpast naar een niveau van b.v. 25 en je speelt dat bestand weer af, dan hoor je feitelijk niets meer, zo zacht is het dan geworden. Daarna weer instellen op een niveau van b.v. 89 geeft het oorspronkelijke geluid weer.
Als het geluidspoor daadwerkelijk verzwakt zou zijn en daarna weer versterkt, dan zou het niet meer om aan te horen zijn geweest.

Freya

ma
door marco18 - Jun 16, 2008 om 22:13
5 Antwoorden / 0 Vragen

@freya

Dat klopt, 'bij weergave' had ik gezien, maar ik wilde het nog ietsje verder uitdiepen ;)

Ik denk dat je gelijk hebt dat de aanpassingen gemaakt worden in referentiepunten. Wellicht dat bij een hogere bitrate (bitstroomsnelheid) meer van deze punten zijn.

Wees maar gerust, ik ga niet de broncode van het programma door, haha!

Fijne avond en groeten,
Marco

it
door itswaldo - Jun 17, 2008 om 02:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zat ook met het probleem van verschillende geluidsniveau's.

Gelijk maar MP3Gain gedownload en uitgeprobeerd.

Werkt idd. perfect !!

Thanks voor de tip Freya

wolf59
door wolf59 - Jun 17, 2008 om 17:14
10 Antwoorden / 9 Vragen

Bij deze Freya bedankt. Was ook al op zoek naar zo een programma