Or
door Oranje Sap May 8, 2017 om 16:40
Elektronica & tv

Geluid wasmachine en droger

Hallo allemaal!

Ik wil aan de geïsoleerde uitbouw van de buren een schuurtje bouwen waarin ik mijn wasmachine en droger wil gaan plaatsen.
Ik heb dit overlegd met de buren, maar zij denken dat ze dan last van het geluid zullen gaan krijgen...

Mijn vraag: is dit zo, en hoeveel geluid mag de wasmachine en droger dan maken?

Dankjulliewel!

Groetjes,
Yannick

4668 14 Rapporteer

fa
door familyman - May 8, 2017 om 16:54
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zoek eerst eens uit hoeveel Db uw droger + wasmachine maakt en wanneer u denkt te gaan wassen/drogen.  Maak desnoods een zo stil mogelijke bodem en afscheiding tussen de machines en de muur. Overleg dit met uw buren, beter nu als straks @#$%^& woorden.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2017 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als zij last krijgen van het geluid, dan stelt hun isolatie niet veel voor. Afgezien daarvan bent u toch niet 24 uur per dag aan het wassen en drogen? En is dat dan hun slaapkamer?

En wat dan als u een uitbouw laat zetten en daarin een bijkeuken maakt, gaat u dan ook vragen of uw wasmachine en droger daar mogen staan?

Off topic.
Gaat u dat in de winter wel verwarmen om bevriezing van de wasmachine en waterleiding te voorkomen?

En waar staan die machines nu? In de badkamer tegen hun badkamer?

mathijs_b
door mathijs_b - May 8, 2017 om 17:57
641 Antwoorden / 77 Vragen

Enige overlast moeten de buren dulden. Anders moeten ze in een hutje op de hei gaan wonen.

Maar: Als je toch bezig bent met dat schuurtje, zorg dan meteen dat de apparaten geïsoleerd opgesteld gaan worden. Isolatie onder de vloer en tegen de wand.
En laat de buren meedenken, dat bespaart later veel ellende.

Or
door Oranje Sap May 9, 2017 om 10:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je antwoord. Ik denk dat wanneer ik er zelf voor zorg dat de isolatie goed is de buren geen last zullen krijgen van de was- droogcombinatie en wasdroger.

hansje klein
door hansje klein - May 8, 2017 om 18:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Over het geluid zou ik me vooreerst nog maar geen zorgen maken, daar zijn meerdere onbekende factoren die kunnen optreden of niet en beter isoleren kan tenslotte altijd nog. Denk echter ook aan de buurvriendelijke manier van luchtafvoer, want niemand wil in een vaak chemisch stinkende droogmachinelucht zitten.

costnix
door costnix May 8, 2017 om 18:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een goed onderhouden condensdroger stinkt niet.

hansje klein
door hansje klein May 8, 2017 om 18:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... en stille was- en droogmachines hóór je ook bijna niet.

TS geeft te weinig informatie over machinetypes en merken om excact te kunnen adviseren.

Po
door Pontiac May 9, 2017 om 10:07
131 Antwoorden / 5 Vragen

dus als het een miele is dan is het prima maar als de beurs kleiner is en het is een indesit ,wat dan ?

tijger1
door tijger1 May 9, 2017 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. En een luchtdroger stinkt ook helemaal niet.

hansje klein
door hansje klein May 9, 2017 om 11:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1. Ik weet niet wat mijn buren voor wasmiddel gebruiken, maar het is één chemische wolk die het vertoeven op mijn eigen terras (bij een bepaalde windrichting) bezwaarlijk maakte.

Goed, dat meerdere componenten worden aangedragen naast de oorspronkelijke vraag m.b.t. geluidsoverlast. Oók de tip van mogelijke bevriezing behoorde daartoe.

ha
door halex - May 8, 2017 om 18:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Is het hun muur, of een gezamenlijke muur?

panter22
door panter22 - May 9, 2017 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

De muur van de uitbouw is niet jouw eigendom maar eigendom van je buren en daar mag je geen schuurtje aan vast bouwen zonder hun toestemming. Wees blij dat deze buren toestemming geven, maar wel onder voorwaarden. Bij opvolgende buren loop je het risico dat je het schuurtje weer af moet breken. Want die buren moeten opnieuw toestemming verlenen,
Dit is anders als in je koopakte staat dat deze muur mandelig is jullie in de muur mogen ankeren.
Als je een eigen schuurtje neerzet tegen de erfgrens aan en je laat je goed adviseren bij een bouwbedrijf over de soort vloer, dan hoeven de buren geen overlast te ondervinden van je wasmachine.
In een houten schuurtje vriest het in de winter net zo hard als buiten. Dus die zul je moeten isoleren.

tijger1
door tijger1 May 9, 2017 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die muur op de erfgrens staat, is die muur mandelig.

panter22
door panter22 May 9, 2017 om 13:39
6599 Antwoorden / Vragen
brainless
door brainless Nov 9, 2017 om 17:13
324 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.leggle.com/juridisch-advies/burenrecht/mandeligheid

Or
door Oranje Sap - May 9, 2017 om 10:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie hulp!

Ik denk dat wanneer ik er zelf voor zorg dat de isolatie goed is de buren geen last zullen krijgen van de was- droogcombinatie en wasdroger.

Gr
door Grunn1 May 9, 2017 om 10:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je ervoor zorgt dat jou schuurtje niet vast zit aan de buitenmuur van de uitbouw van de buren zal de geluidsoverlast minimaal zijn.

Ge
door Genee May 9, 2017 om 11:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al aangegeven, zorg wel voor voldoende verwarming in dat schuurtje i.v.m. kans op bevriezing van waterleiding en afvoerslangen.

gerbera
door gerbera - May 9, 2017 om 11:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het geluid van de machines is tegenwoordig zo minimaal dat dit door zelfs 1 steensmuur nauwelijks hoorbaar is. Het enige wat een storend geluid zou kunnen produceren is het centrifugeren. Gaat u isoleren vergeet dan ook het plavond niet.

Or
door Oranje Sap - May 9, 2017 om 12:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties :-)

Or
door Oranje Sap - May 10, 2017 om 09:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ervoor gekozen in onderling overleg om de machines toch gewoon te plaatsen!

Bronnen: wasdroger & was droogcombinatie

he
door henkdevries78 - Nov 9, 2017 om 15:58
2 Antwoorden / Vragen

Hi,

Op de wasmachine-site staat het onderstaande en kan je selecteren op stille machines. Het was ook een belangrijk verkooppunt voor ons (bij ons staat hij op zolder, naast de kamer van de kinderen..

'Met het geluidsniveau wordt aangegeven hoeveel geluid een wasmachine maakt tijdens het centrifugeren van je wasgoed of hoeveel geluid je droger maakt tijdens het drogen. Hoe hoger het aantal decibel, hoe luider de machine is. Als je 's nachts gebruik maakt van het daltarief, dan is een stille machine wel zo prettig. Een verschil van 3 decibel geeft een verdubbeling van het geluidsniveau aan.

Wasmachine
Stil
Een geluidsniveau tot 73 decibel.

Normaal
Een geluidsniveau tussen de 73 en 79 decibel.

Luid
Een geluidsniveau van 79 decibel of meer.

Droger
Stil
Een geluidsniveau tot maximaal 64 decibel.

Normaal
Een geluidsniveau tussen de 65 en 66 decibel.

Luid
Een geluidsniveau van 67 decibel of meer.'

gerbera
door gerbera Nov 9, 2017 om 16:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat in die tussentijd de uitbouw wel is geplaatst en de machines op zijn plaats staan.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 9, 2017 om 19:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En dat de buren al geklaagd hebben :-)

holstein
door holstein - Nov 10, 2017 om 23:29
922 Antwoorden / 16 Vragen

Moet niet gekker worden, wat voor mensen zijn dat in hemelsnaam, die machines draaien toch niet de hele dag en dan nog....

ro
door ron503 - Nov 11, 2017 om 10:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u wel toestemming van de buren want zoals ik uw relaas lees zijn er bij de buren bedenkingen gerezen vanwege de verwachte geluidsoverlast. Zomaar beginnen in de hoop dat de buren geen geluidsoverlast gaan ervaren is niet slim want de oren van de buren zijn gespitst en als ze de wasmachine één keer horen kan dat al een conflict veroorzaken. Een goed geïsoleerde schuur bouwen is niet goedkoop en in veel gemeentes dient er ook nog eens een bouwvergunning voor aangevraagd te worden dus dat is wel een zaak om bij stil te staan. Weegt het gemak van een extra wasmachine/droogruimte wel op tegen de kosten voor het bouwen daarvan want u kunt nooit 100% zeker zijn dat de apparatuur onhoorbaar zal zijn.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2017 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, wakker worden de vraag is van een half jaar geleden. De was is allang gedaan.