rietvoorn
door rietvoorn Feb 29, 2020 om 18:51
Elektronica & tv
Haperende halogeen inbouwspots

Hallo allemaal,
ik had een vraag aangaande mijn halogeen inbouwspots in de badkamer (4 stuks, max 50 watt). Zijn een aantal jaren terug geïnstalleerd, maar hebben eigenlijk nog niet goed gefunctioneerd. 2 stuks doen het prima, de andere 2 gaan af en toe aan, om hierna weer uit te gaan, en te blijven. Bedrading zit goed geinstalleerd, trafo aanwezig. Heb al geprobeerd om een lager wattage halogeen lampjes er in te zetten, echter zonder resultaat. Ik wil eigenlijk de halogeen spots vervangen voor leds, maar ben bang dat ik dan nog dit probleem houd zolang ik niet de oorzaak weet.
Hartelijk dank voor jullie reacties alvast!

4945 9 Rapporteer

Topantwoord

Ar
door Arjan25 - Feb 29, 2020 om 19:49
37 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel trafo`s heb jij in gebruik?
Want de trafo op de foto kan maximaal 105 watt aan, dus als jij 4 spots op 1 trafo hebt aangeslotem, is het logisch dat het niet goed werkt.
Als jij over gaat op led heb je maar 1 led trafo nodig, maar moet je wel goed kijken hoeveel watt die trafo kan hebben.
Als je zorgt dan je ruim binnen het maximale blijft werkt het zonder problemen.

rietvoorn
door rietvoorn - Feb 29, 2020 om 21:11
9 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor jullie reacties zover, blij mee! Ik zal morgen de andere 2 spots loshalen om te controleren of er inderdaad maar 1 trafo aanwezig is...

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 29, 2020 om 22:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Uitgaande dat het 12v halogeen lampen zijn en u vervangt deze voor led moet ook de trafo vervangen worden. Wilt u ze in de bestaande spotjes vervangen dient u er op te letten welke fitting deze hebben, GU10 (met rondjes) of Gu5 (met stekers). Let bij aanschaf van de trafo op dat dit een gestabiliseerde trafo is met voldoende vermogen voor het totaal aantal lampen. De 50w halogeen kunt u vervangen door led 3w om nagenoeg dezelfde lichtopbrengst te hebben.

Iv
door Ivo W Mar 1, 2020 om 22:41
729 Antwoorden / Vragen

Veel onzin en onwetendheid inje bericht.

- GU10 lampen werken op 230V, dus niet met een trafo.
- GU5 bestaat niet, wel G5.3 wat hier van toepassing is.
- Bij het vervangen van halogeen voor LED hoeft in veel gevallen de trafo helemaal niet vervangen te worden. Onder andere de Niko trafo's zoals op de foto van TS werken prima in combinatie met de meeste kwalitatief hoogwaardige G5.3 LED spots van Osram of Signify (Philips).
- Een 50W 12volt halogeenlamp vervangen voor een 3W LED kan, maar dan lever je ruim 50% in aan lichtopbrengst. Een 50W vervanger heeft een verbruik van zo'n 7 a 8 Watt.

rietvoorn
door rietvoorn Mar 2, 2020 om 00:48
9 Antwoorden / 14 Vragen

Dag Ivo, dank voor je reactie! Kan ik weer verder mee...

gerbera
door gerbera Mar 2, 2020 om 09:22
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Lezen is oh zo moeilijk, Waar schrijf ik over de spanning van de ledlamp, ik adviseer alleen even te kijken naar het type fitting. Ook schrijf ik nergens dat bestaande trafo niet geschikt zou zijn. En ledlampen GU10 12/24v bestaan wel degelijk, de G5 zoals u schrijft zijn zgn TL buizen en de GU5 is de algemene benaming voor stekerlampen.

gerbera
door gerbera Mar 2, 2020 om 12:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Nog een aanvulling, neemt u ledlampen helder wit is 3w voldoende, neemt u warm wit dan wordt dit 7w

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 1, 2020 om 02:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

Gooi de zaak eruit en plaats nieuwe LEDspotjes met bijbehorende voeding.
De gebruikte halogeen transformator kan geen LED's zien en zal altijd problemen opleveren.
Halogeen lampen zijn vvt. Doen we niet meer aan omdat ze 10x meer stroom gebruiken dan LED.
Dus setje spotjes met bijbehorende transformator kopen en alle problemen zijn opgelost.

Iv
door Ivo W Mar 1, 2020 om 22:42
729 Antwoorden / Vragen

Nergens voor nodig. Op deze Niko trafo's kunnen gewoon hoogwaardige LED spots worden aangesloten met gebruik van de bestaande behuizing.

rietvoorn
door rietvoorn Mar 2, 2020 om 00:57
9 Antwoorden / 14 Vragen

IVO, snap ik je dus goed dat de halogeen trafo die er nu aan zit ook gebruikt kan worden voor LEDs, en ik kan volstaan met het aanbrengen van led lampjes? En het probleem dat 2 van de 4 spots niet werken is hiermee waarschijnlijk nog niet opgelost...
Weer dank voor het meedenken!

ma
door malty - Mar 1, 2020 om 08:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Gaan alle 4 wel altijd aan in koude toestand en de 2 na een bepaalde tijd uit zou je aan een warmteprobleem kunnen denken, een verbinding die door warmte verbroken wordt.
Wat als die 2 uitgaan en u schakelt de spots uit en weer direct aan blijven de 2 uit?

Toch de bedrading en de fittingen maar eens goed controleren.
Ook een dimmer voor de lampen in gebruik?

rietvoorn
door rietvoorn - Mar 1, 2020 om 12:01
9 Antwoorden / 14 Vragen

Iedereen heel hartelijk dank voor de reactie's!
De 2 spots gaan in ‘koude toestand’ ook niet aan, en soms na een tijdje wel weer even, om dan weer uit te gaan.
Ik wil inderdaad alles maar (laten) verwijderen, en nieuwe LED spots aanschaffen. Zit dan alleen weer met het probleem dat de zaag gaten van de huidige spots een diameter hebben van 90 cm (!), en de meest verkochte LED spots van tegenwoordig hebben een veel kleinere diameter... Één en ander om het geheel makkelijk te maken????. Zal jullie hiermee verder niet vermoeien, denk dat ik de klus maar op Werkspot zet... Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

gerbera
door gerbera Mar 1, 2020 om 14:14
7368 Antwoorden / 14 Vragen

u zal zaaggaten van 90 mm bedoelen gem zaagmaat ledspot rond de 60mm en er bestaan afdekringen. Kijk bv hier

rietvoorn
door rietvoorn Mar 2, 2020 om 00:39
9 Antwoorden / 14 Vragen

Hartelijk dank Gerbera! Ik wist niet dat dit soort renovatie ringen bestonden, super!

rietvoorn
door rietvoorn - Mar 1, 2020 om 14:56
9 Antwoorden / 14 Vragen

Beste VARA leden,
even een kleine correctie nog als dat OK is: ik bedoel natuurlijk een zaagdiameter van 9 CM (!) i.p.v. 90. Maar dat zal duidelijk zijn.
en een dimmer is trouwens niet aanwezig...
en weer dank...

Ar
door Arjan25 - Mar 1, 2020 om 19:35
37 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de standaard spotjes zijn ook gewoon led varianten te krijgen zonder het zagen van gaten.
Dus ook voor jou 90mm gaten, want jij heb geen rare afmeting.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=led+spot+90+mm