Po
door Poul Jan 13, 2020 om 15:47
Elektronica & tv
Inbranden tv scherm LG Oled tv

In 2018 heb ik voor ruim €2000 bij PlatteTV.nl een LG Oled tv gekocht. Na een jaar was mijn scherm ernstig ingebrand. Dit is in november 2019 door LG keurig opgelost door het scherm te vervangen. Nu echter, na weer een jaar verder heb ik hetzelfde probleem: een ernstig ingebrand scherm. PlatteTV.nl zegt nu echter dat de garantie vervallen is en de kosten voor mezelf zijn. LG kan een korting aanbieden op weer een nieuw scherm. Ze komen dan voorrijden voor €85 en maken dan een offerte.
Moet ik dit als consument zomaar accepteren? Een 2 jaar oude dure tv met een scherm van slechts 1 jaar oud?

19742 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2020 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat staat er in de garantievoorwaarden?
Een vervanging onder garantie start géén nieuwe garantietermijn.

Ter info: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2020 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u de data een beetje mis hebt.

simon55
door simon55 - Jan 13, 2020 om 17:10
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Da s voor mij ook de reden waarom ik OOK geen LG rommel in huis wil hebben

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2020 om 19:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

LG is anders door Eisa al meerdere keren als beste getest.

ma
door malty - Jan 13, 2020 om 18:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen
Gr
door Grunn1 Jan 13, 2020 om 19:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nagenoeg niet dus. Als je de tv 2000 uur aan laat op 1 en dezelfde zender die ook nog eens constant een logo in beeld heeft kan inbranden voorkomen. Lees het stuk uit je eigen link maar even goed door.

ma
door malty Jan 13, 2020 om 21:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot Dat u uw mening baseert op een enkel artikel, van mij mag u, maar de praktijk zegt toch iets anders over die kleine kans van inbranden.
Ook zie ik niet, wat u beweert de conclusie van het artikel is.
De Ts is volgens u dan een wel heel uitzonderlijk geval, 2 schermen in ruim 2 jaar.

Nog een geval na 1,5 jaar, en zo zijn er veel meer te vinden op internet.
https://nl.hardware.info/forum/threads/oled-tv-is-dit-inbranding.294699/

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2020 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts heeft de jaren abuis.

ma
door malty Jan 13, 2020 om 23:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Laat hem er een paar jaartjes naast zitten, in 2013 bracht LG de eerste 55 inch oled tv op de  Nederlandse markt.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2020 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als iets in november 2019 vervangen is, kunnen we geen jaar verder zijn.

aurora1
door aurora1 Jan 14, 2020 om 09:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Time loop?

ma
door malty Jan 14, 2020 om 10:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Ja hoor, in november 2019 keurig opgelost en de TS zou nu klagen dat het scherm na een jaar weer stuk is en geld gaat kosten?
De Ts had voor u beter de jaartallen weg kunnen laten, Tv gekocht, na een jaar scherm stuk, nu een jaar verder, scherm weer stuk.

Gr
door Grunn1 Jan 14, 2020 om 10:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb zelf op de slaapkamer nog een oude Panasonic plasma tv staan (ongeveer 11 jaar oud) en heb die heel veel gebruikt. Deze oude schermen stonden erom bekend dat er kans was op inbranden maar ook daar geen enkele pixel die ingebrand is. Inbranden komt nagenog niet voor omdat je dan een tv op 1 zender moet laten staan waarbij ook nog eens het logo in beeld moet blijven voor uren achter elkaar.
Weet niet of je wel eens tv kijkt maar bij de Nederlandse zenders is het logo weg tijdens de reclame dus heb je niks op het scherm wat uren hetzelfde blijft.
Dat ts een scherm heeft wat is ingebrand is pech en niet de regel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2020 om 10:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u nog een verwijzing naar in deze geldende wetgeving waarvan de inhoud voor zich spreekt (De verkoper is degene die u dient te benaderen en die voor afdoende reparatie etc. dient te zorgen. U heeft wettelijk niets met LG van doen in deze.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel ook :

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html en zie ook nog : https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  naast de al gegeven verwijzing naar ACM Consuwijzer

br
door brui0929 - Jan 14, 2020 om 18:49
636 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb niks gemerkt van inbranden mijn LG OLED55C7V werkt goed.

as
door asmara_1 - Mar 6, 2020 om 10:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hier hetzelfde probleem, tv 4 jaar oud a 1800 euro, 2 jaar terug beeldscherm vervangen i.v.m. inbranding, nu weer hetzelfde probleem en LG
verstopt zich nu eerst achter vrijblijvende prijsopgave nieuw scherm, en daarna eerst contact opnemen met verkoper !!

De monteur die het scherm toen vervangen heeft, vertelde dat dit een bekend probleem was, en heeft de instellingen lager gezet zodat het niet
meer voor zou komen, maar helaas nu weer hetzelfde probleem..
Lijkt mij dat als neem je contact op met verkoper deze ook bij LG uitkomt die heeft tenslotte het product geproduceerd, de verkoper is een tussenliggende
partij die hier niets aan kan doen..

ne
door neodutchio Mar 6, 2020 om 10:41
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al zal de verkoper naar LG gaan, u hebt een overeenkomst met de verkoper. LG heeft niets met u te maken. Het is het risico van de verkoper als er een probleem ontstaat. Hij moet het dan met de fabrikant/importeur/groothandel oplossen.
Overigens vraag ik mij af of er na 4 jaar nog garantie op een tv zit. De economische levensverwachting is een stuk minder tegenwoordig.

Vu
door Vulture - Apr 3, 2020 om 22:45
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb de NPO al meerdere malen tervergeefs verzocht om in ieder geval bij Replay TV het oranje NPO Start logo niet te tonen.
Als je namelijk veel via NPO Start (plus) of NLZiet TV kijkt, dan is er bijna continu het oranje NPO logo in beeld, bij alle zenders, bij alle programma's. Bij normaal gebruik is inbranden niet meer zo'n probleem bij OLED, echter valt het bovenstaande niet onder normaal gebruik.
Er is namelijk sprake van statische content die continu in beeld is.

De NPO zegt dat moderne TVs volgens de fabrikanten niet kunnen inbranden. Ik heb geen idee waar ze dit vandaan halen, want het is absoluut niet waar. OLED TV's kunnen wel degelijk inbranden. En daarbij heeft niet iedereen een moderne TV, sommigen hebben nog een plasma of een oudere OLED die er veel gevoeliger voor zijn.

Ook zeggen ze dat je je tot de fabrikant moeten wenden als dit toch gebeurt. Echter is inbranden nu net uitgesloten van garantie, hoewel je  onder coulance mogelijk wel een nieuw scherm kunt krijgen. Daarbij is dit een probeem voor de langere termijn en zul je waarschijnlijk pas na 2 jaar echt last van inbranden krijgen en ja wie doet er nu langer dan 2 jaar met een TV?

Ik ben nu voorzichtig met te lang NPO kijken en wacht wel totdat er (na de huidige Corona-crisis) een tribune vol zit bij Kassa of Radar met mensen met een ingebrande NPO logo's. Jammer, want mijn doel was om dat te voorkomen.

Ik snap gewoon niet dat de NPO en de omroepen het überhaupt nodig vinden om logo's te tonen bij replay TV. Voor de herkenning tijdens het zappen is het niet nodig en het is alleen maar storend, lelijk en erg slecht voor je OLED TV.

Bij bijvoorbeeld RTL worden er helemaak geen logo's getoond bij replay TV, daar zou de publieke omroep een voorbeeld aan kunnen nemen.

De echte informatie van de fabrikanten:
Sony:
https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00173479
"...Organische EL-schermen (OLED) kunnen te maken krijgen met permanente beeldretentie als een afbeelding gedurende een lange periode of dezelfde afbeelding herhaaldelijk wordt weergegeven... ...Hier volgen voorbeelden van afbeeldingen die beeldretentie kunnen veroorzaken: ... ...Menu's op het scherm, programmagidsen, zenderlogo's, enz..."

LG:

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product-ondersteuning/CT20182005-1428557818349
"...Indien stilstaande beelden zoals logo's van stations of ondertiteling, video spelletjes of beelden van computer, beelden van het menu voor langere tijd worden weergegeven is het mogelijk dat beelden permanent zichtbaar blijven. Laat stilstaande beelden niet voor een langdurige periode staan... ...Producten met dit symptoom komen niet in aanmerking voor omruilen of creditering..."