diva deka
door diva deka Jul 8, 2012 om 09:04
Elektronica & tv

Inverter-techniek bij Scharp-magnetrons - bevalt dat?

Mijn magnetron heeft het, na vele jaren trouwen dienst, nu toch begeven. Het was een Brother, een van de eerste combi-magnetrons, maar die maken ze nu niet meer. In mijn zoektocht kom ik diverse nieuwe technieken tegen, waaronder het - naar ze me verteld hebben - nieuwste van het nieuwste: de inverter-techniek. Het zou er voor zorgen dat de gerechten die je klaar maakt in de magnetron gelijkmatiger verwarmd worden; dus niet meer een uitgedroogde buitenkant met een nog rauwe binnenkant wanneer je er een stukje bevroren vlees in doet. Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee? Werkt het zoals ze pretenderen dat het werkt?

Zoals ik het begrepen heb is dit een techniek die uitsluitend door Sharp wordt gebruikt. Klopt dat? Hebben andere merken vergelijkbare mogelijkheden?

Verder heb ik al van verschillende kanten gehoord dat, wanneer je kwaliteit wilt, je een Sharp moet kopen. Wat is jullie ervaring?

9887 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 8, 2012 om 10:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen ervaring mee. Maar over kwaliteit gesproken, ik heb al jaren (misschien al 20?) een Panasonic combimagnetron, nog nooit een probleem mee gehad. Dus als ze nog steeds diezelfde kwaliteit leveren, moet wel zeggen dat deze magnetron destijds niet goedkoop was. Maar dus absoluut z'n geld waard.

ro
door ron530 - Jul 8, 2012 om 10:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vorig jaar een Etna combimagnetron aangeschaft ter vervanging van mijn Philips semi professionele magnetron. De Etna is beduidend sneller dan de Philips en dat is wel wennen. In mijn optiek voegt de nieuwe inverter techniek van Sharp niets toe, het is een start stop systeem van de magnetronbuis waarbij de buis even op een lager vermogen wordt gezet en vervolgens weer volop aan de gang gaat.

ltmvz
door ltmvz - Jul 8, 2012 om 10:38
949 Antwoorden / 18 Vragen

Magnetron is niet goed voor de gezondheid.

ro
door ron530 - Jul 8, 2012 om 10:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=ltmvz schreef op zondag 8 jul 2012, 10:38]Magnetron is niet goed voor de gezondheid. En waar komt die wijsheid vandaan???

ap
door apiejoepie - Jul 8, 2012 om 10:42
130 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ltmvz schreef op zondag 8 jul 2012, 10:38]Magnetron is niet goed voor de gezondheid.
je moet ook niet de magnetron op eten

ltmvz
door ltmvz - Jul 8, 2012 om 10:49
949 Antwoorden / 18 Vragen

@ron530: intuïtie en wetenschappelijk onderzoek.

@apiejoepie: het opeten van de magnetron zelf lijkt mij minder schadelijk dan het eten van daarin bereide etenswaren.

ro
door ron530 - Jul 8, 2012 om 10:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die discussie is al jaren gaande maar aan magnetronvoer is nog niemand, behalve een kat die in de magnetron is stopt om te drogen gaan hemelen.

diumenge
door diumenge - Jul 8, 2012 om 11:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ltmvz Jij hebt dan zeker ook geen mobieltje?

ltmvz
door ltmvz - Jul 8, 2012 om 12:10
949 Antwoorden / 18 Vragen

@diumenge: mijn mobi gebruik ik alleen om te sms'en: goedkoop, niet opdringerig en op veilige afstand van het hersengebied.

ro
door ron530 - Jul 8, 2012 om 19:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De inverter techniek is niet nieuw maar een variant op het aan en afschakelen van de magnetronbuis. Sharp was ooit de magnetron die iedereen in de keuken wilde hebben maar ook storingsgevoelig.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 8, 2012 om 19:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 8 jul 2012, 10:07]Geen ervaring mee. Maar over kwaliteit gesproken, ik heb al jaren (misschien al 20?) een Panasonic combimagnetron, nog nooit een probleem mee gehad. Dus als ze nog steeds diezelfde kwaliteit leveren, moet wel zeggen dat deze magnetron destijds niet goedkoop was. Maar dus absoluut z'n geld waard.
Dat is vaker het geval bij Panasonic, zeer goede kwaliteit/prijs verhouding. Jammer dat in Nederland vaak lastig is om Panasonic producten te verkrijgen.