li
door lindajanna Aug 23, 2010 om 14:12
Elektronica & tv

Kapotte deur vaatwasser

Ca een maand geleden werd bij mijn 70 jarige moeder een bezorging gedaan van een gasfornuis, koelkast en vaatwasser. (nieuw gekocht bij Scheer en Foppen)
Zij is net verhuisd. We hebben het fornuis en de koelkast aangesloten en zijn op vakantie gegaan. Afwassen kon immers ook wel even tijdelijk met de hand.
Na onze vakantie kwamen we om de vaatwasser aan te sluiten en toen bleek dat het deurtje niet open kon. Bij nadere inspectie zagen we dat dit deurtje helemaal ontzet is, en beschadigd. De vaatwasser heeft alleen maar stil gestaan in de keuken, is nooit gebruikt of is nooit open geweest.
Mijn moeder is naar Scheer en Foppen in Groningen gegaan om haar verhaal te doen. Daar wilden/konden ze haar niet helpen, maar ze zouden voor haar een mail sturen aan de bezorg dienst die dan wel contact met haar zouden opnemen. Na een week niets gehoord te hebben heeft ze zelf de bezorgdienst gebeld. Daar had men niets ontvangen van Scheer en Foppen en kon men haar ook niet helpen. Mijn moeder had voor goede ontvangst getekend (klopt, ze heeft getekend, alleen dacht ze zelf dat ze voor betaling had getekend) en ze had binnen 24 uur moeten reageren, en dat is dus niet gebeurd. De bezorgdienst heeft haar nu weer naar de winkel terug gestuurd.en wensten haar heel veel succes met alles. Wat kunnen/moeten we doen om ervoor te zorgen dat ze of een nieuwe vaatwasser krijgt of dat deze gerepareerd wordt?

5548 23 Rapporteer

kiran
door kiran - Aug 23, 2010 om 15:48
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@lindajanna

Het apparaat is gekocht bij S&F en met klachten moet je ook daar wezen.
S&F zou met de bezorgdienst evt.overleg moeten/kunnen plegen.
Het tekenen voor goede ontvangst: lastig ...

Bezorgdienst kan moeilijk gaan doen. M.i. komt het nu op service S&F aan. En hoe die ermee omgaat.

Zijn veel gevallen dat men de spullen niet eerst uitpakt en controleert.
Vaatwasser zit meestal goed ingepakt op een pallet e.d.
En dat zou u misschien nog als 'excuus' kunnen gebruiken.
Zou met moeder toch nog eens teruggaan naar S&F.

mastag
door mastag - Aug 23, 2010 om 16:59
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste LindaJanna,
Wat mij bevreemd in uw betoog is het volgende.
Alledrie de apparaten zijn geleverd, twee zijn er door de kinderen aangesloten.
De vaatwasser zal toch niet ergens buiten ieders zicht zijn blijven staan, deze zal wellicht al op haar plaats zijn gezet. Is u toen niet opgevallen dat er schade was/is.
Het lijkt me dat je als kind zijnde even naloopt wat moeders heeft gekocht en of het goed is, maar misschien ben ik de enige die dat voor zijn ouders doet.
Ik denk dat S&F weinig zal doen want zij hebben (ondanks dat ik uw verhaal geloof) een maand geen zicht gehad op de vaatwasser. En het is gebruikelijk dat mankementen en schades direct gemeld dienen te worden.

Is het deurtje niet zelf een beetje gangbaar te maken?
Succes in ieder geval

Mastag

li
door lindajanna - Aug 23, 2010 om 17:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder gaat morgen nogmaals naar SenF en we hopen dat ze zich coulant zullen opstellen.
Ik begrijp de reactie waarin gesteld wordt dat we het hadden moeten zien. Wij waren echter op vakantie en je ziet pas dat het deurtje ontzet is als je echt heel goed kijkt. Zelfs toen het deurtje slechts 20 cm open ging hadden we nog niet door dat het van een beschadiging kwam (we dachten eerst aan een kinderslot of iets dergelijks).
Ik begrijp uit deze twee reacties dat het geen makkelijk verhaal gaat worden. Jammer. Maar we gaan ons best doen.

ro
door ron530 - Aug 23, 2010 om 18:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ts praat over deurtje dus neem in voor het gemak aan dat het een mini vaatwasser betreft. Er waren of zijn ook trio's in de handel die een kookplaat, oven en vaatwasser integreren. Hoe dan ook s&f moet een goed werkend product leveren.

mastag
door mastag - Aug 23, 2010 om 18:40
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Ron,
Wat heeft een Candy Trio met de TS te maken?
Ik denk dat S&F gewoon de fabrikant langs zal sturen om e.e.a. te beoordelen en op te lossen.
Mastag

ro
door ron530 - Aug 23, 2010 om 18:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Beste mastaf, ts praat over een deurtje bij een grote vaatwasser praat je over een deur. Het kan dus een mini vaatwasser zijn toch? of praat jij altijd in verkleinwoordjes?. De trio heb ik niet aangehaald als zijnde dat het zo is maar kan. Merk info geeft ts niet. Feit blijft dat er een defect is die ook na inspectie later op kan treden, s&f hebben een ondeugdelijk apparaat geleverd en moeten dat oplossen.

mastag
door mastag - Aug 23, 2010 om 18:56
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Ron,
Ik ben het deels met je eens, ach verkleinwoordjes ik denk dat TS het in de zin van een onderdeel van de machine ziet, het deurtje is stuk.
Verder no hard feelings

Groet
Mastag

ro
door ron530 - Aug 23, 2010 om 19:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heb ik ook niet, maar er zijn soms gasten op vraag en beantwoord actief die er een sport van maken elk antwoord te torpederen. Soms wordt ik dan nu, ten onrechte wat kriebelig excuus.

sc
door scheerfoppen - Aug 24, 2010 om 09:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen,

Ik trof uw bericht aan- dank hiervoor.
Kunt u mij het ordernummer verstrekken zodat wij e.e.a. kunnen beoordelen en mogelijk alsnog kunnen oplossen.

Met vriendeljike groet,

P.F. de Haan

Scheer & Foppen Elektro Speciaalzaken BV.
Servicemanager

mastag
door mastag - Aug 24, 2010 om 13:08
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Lindajanna,
Nu zie ik net dat S&F heeft gereageerd.
Wij hopen dat u de afloop nog even laat weten, alhier
Mastag

wi
door wil1971 - Aug 24, 2010 om 14:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie dat Scheer & Foppen al gereageerd heeft en ik hoop dat er een goede oplossing gevonden wordt voor je probleem.

Mocht er nu toch moeilijk gedaan worden dan wil ik je de volgende info geven:

Binnen Europa bestaat er een richtlijn koop en garantie waaraan elke lidstaat zich dient te houden. Hier zijn diverse zaken geregeld, onder ander het onderstaande:

De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop. Gaat het gekochte binnen 6 maanden stuk, of zijn de prestaties al binnen deze periode niet wat u er redelijkerwijs van mag verwachten? Dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Dit geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat het defect uw eigen schuld is.

Bron: http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU

Dit zijn regels voor kopen in de EU, maar die gelden ook in Nederland.

Kortom:
Is het apparaat niet ouder dan 6 maanden, dan moet de verkoper aantonen dat het defect ontstaan is door schuld van de koper. Kan de verkoper dat niet aantonen dan dient het product gewoon gerepareerd, dan wel vervangen te worden.

Lijkt me duidelijkt t.a.v. jouw situatie.

Succer ermee in ieder geval.

mastag
door mastag - Aug 24, 2010 om 16:15
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Will1971,
wat je schrijft klopt in het geheel niet. Nederland doet juist niet mee met de Europese regelgeving. Hieronder letterlijke tekst van de site www.consuwijzer.nl
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

En dit samenvattend is dat dus niet per definitie 2 jaar garantie!

Mastag

li
door lindajanna - Aug 24, 2010 om 18:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen heel erg bedankt voor zijn/haar reactie. Het probleem is door S&F in Groningen opgelost na een tweede bezoek van mijn moeder aan de zaak.
Als alles goed gaat krijgt ze vrijdag een nieuwe vaatwasser.
Fijn dat S&F het opgelost heeft!

wi
door wil1971 - Aug 24, 2010 om 18:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mastag,

Mijn bijdrage klopt wel hoor. Dit is Europese regelgeving waar ook Nederland zich gewoon aan te houden heeft.
Echter is hier sprake van een minimumperiode. Elk land mag wel eigen aanvullende regelgeving toevoegen en daarvan is sprake als je onze wetgeving erbij haalt

Wat jij zegt dat er in de Nederlandse wet geen termijn staat klopt. Hierdoor is het in Nederland mogelijk om bijvoorbeeld na 4 jaar in bepaalde gevallen nog steeds aanspraak te kunnen op garantie.

In dat opzicht voegt de Nederlandse wetgeving dus extra mogelijkheden toe.

Met andere woorden:
Volgens de Europese regelgeving heb je dus minimaal recht op 2 jaar garantie en bied de Nederlandse wet je een mogelijkheid om na die tijd ook nog aanspraak op garantie te kunnen maken.

Deze info komt trouwens ook van Consuwijzer
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

Ik lees trouwens net dat het probleem door S&F opgelost is. Dat is in ieder geval een positief bericht en m.i. goede reclame voor S&F

mastag
door mastag - Aug 24, 2010 om 18:48
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Will
Als je op een product geen garantie wilt geven als fabrikant mag dat gewoon. Je product zal slecht verkopen maar die twee jaar staat toch echt niet vast. Op heel veel producten zit gewoon 1 jaar garantie en na anderhalf jaar (bv laptop) zullen de halve reparatiekosten voor eigen rekening zijn. Geen twee jaar dus.
Maar wel fijn dat S&F dit toch coulant oplost en daar ging het uiteindelijk om.

Met vriendelijke groet
Mastag

wi
door wil1971 - Aug 24, 2010 om 18:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Of een fabrikant geen garantie hoeft te geven valt nog te bezien. De Nederlandse wet is daar toch duidelijk over. Een consument heeft recht op een deugdelijk product.

Maar goed in dit geval is het probleem opgelost en daar ging het inderdaad om.

ro
door ron530 - Aug 24, 2010 om 19:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor ts is de zaak tot een goed einde gekomen, zij heeft dit naar ons teruggekoppeld. Verder discussiëren over garantiebepalingen is m.i. zinloos. S&F leest kassa.vara ook en heeft de problemen zo goed als opgelost.
Kassa.vara heeft weer bewezen goed te werken, case closed.
Garantiebepalingen en discussies daar over horen op het discussieforum thuis.

la
door laurie007 - Aug 25, 2010 om 15:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst een vriezer in ontvangst genomen van Ikea. Toen de vervoerder mij vervolgens vroeg om te tekenen voor ontvangst heb ik gevraagd waarvoor ik nu eigenlijk tekende. Zij vertelden mij dat ik niet tekende voor dat de goederen in goede staat zijn ontvangen maar of er geen schade was aan de buitenkant. Zodra ik dat zag kon ik de ontvangst weigeren. Mocht de buitenkant akkoord zijn en binnenin is er iets stuk kon ik dus Ikea aanschrijven voor de schade. Dan kon de vervoerder aantonen dat de buitenkant onbeschadigd was aangekomen en dat de schade binnenin al was ontstaan voordat de vriezer werd verpakt voor verzending.

lo
door lopaka - Aug 25, 2010 om 17:29
70 Antwoorden / 47 Vragen

Ondanks dat S&F heeft gereageerd (tegenwordig kijken er meer zaken op zulke sites mee) moet er mijn inziens toch eens en site komen die slechte service geven op een BOYCOT site terecht komen want steeds meer consumenten worden de dupe van slechte service

mastag
door mastag - Aug 25, 2010 om 18:42
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Lopaka,
Als de site komt die je voor ogen hebt kan ik je een ding vertellen. Je kan nergens meer iets kopen. Kijk maar eens op deze site voor klachten over S&F, Harense Smid, It's, Saturn, Media Markt, Block, Bcc, Expert.
Tja waar ga je dan je tv of vriezer halen want bij ieder bedrijf gebeurd weleens iets. Ik vind dat S&F dit snel en goed heeft opgepakt in dit geval.
Daarnaast heeft de TS in dit specifieke geval wel wat twijfel opgeroepen door pas na een maand melding te maken.
Dus die site zie ik niet zo zitten.
Daarnaast ben ik keihard van mening dat de consument zelf kiest voor die slechte service want ze gaan bijna allemaal voor de laagste prijs en niet voor de beste service. We willen internet prijzen maar de service van 20 jaar terug, persoonlijk, snel en goed(koop).

MAstag

ni
door nieknumaga - Aug 25, 2010 om 21:51
9 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie praten over fabrieksfouten , In nederland is geen minimum vast gestelde garantie periode de fabrikant dient een deugelijk product te leveren na vast gestelde koop waarden.

dit is geen fabrieksfout maar een beschadeging het is aan de koper aan te tonen dat het is toegedaan door de dealer of fabrikant .

dit is zowiezo geen garantie kwestie , dit is een kweste tussen u en de dealer .

U heeft getekend voor goede ontvangst en heeft niets laten weten binnen de afgesproken tijds duur.

de dealer zal niks verplicht zijn , hopelijk zijn ze klantvriendelijk voor u :)

he
door henri1942 - Aug 26, 2010 om 23:35
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mastag,

Weer veel geleuter maar weining zinvolle opnmerkingen.

wil1971 heeft volledig gelijk en mastag niet, Scheer en Foppen dient een deugelijk apparaat te leveren en als de deur niet open gaat is dit niet het geval.
De leverancier is dan aansprakelijk en u kunt een onbeschadigd apparaat opeisen.
Bewijslast ligt bij Scheer & Foppen en niet bij u.

Ofschoon de verpakking meestal goed is de wijze van vervoeren meestal de boosdoener.ls u de verpakking nog heeft kunt u daar meestal aan zien dat er e.e.a. mis is gegaan tijdens het transport.

Persoonlijk denk ik dat de heer De Haan van Scheer en Foppen dit goed voor u gaat oplossen.

Succes,
Henri1942.

mastag
door mastag - Aug 27, 2010 om 00:24
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Henri1942,
Natuurlijk dient S&F een deugdelijk apparaat te leveren. Maar als, zoals nu het apparaat al een maand buiten hun zicht is is een omruiling voor een onbeschadigd apparaat zeker niet vanzelfsprekend. Een monteur na een maand langs sturen gebeurd in 99,9% van dit soort gevallen. Die zal dan zijn oordeel vellen.
Want als ik uw redenatie goed begrijp kan ik binnen 6 maanden (bewijslastperiode winkelier) mijn leverancier bellen, zeggen mijn apparaat is beschadigd komt u het even ruilen voor een nieuwe. Dit is wat u namelijk schrijft.
Scheer en Foppen dient een deugdelijk apparaat te leveren en als de deur niet open gaat is dit niet het geval.
De leverancier is dan aansprakelijk en u kunt een onbeschadigd apparaat opeisen.

Helaas leeft u in dromenland want zo werkt het echt niet.
De TS heeft te lang gewacht met haar melding om het op de schade te kunnen gooien, die dien je direct te melden.
Verder denk ik ook zoals ik al eerder schreef dat S&F dit netjes op zal lossen.
Mastag