discovery
door discovery Jul 23, 2011 om 14:20
Elektronica & tv

Kras op LCD tvscherm

Hallo,

Ik weet dat ik een hele tijd geleden mijn vraag hier ook al eens ben tegengekomen maar kan het niet terugvinden dus stel ik hem maar alsnog.
(Deze mededeling ter voorkoming van een antwoord dat het hier al eens gepasseerd is).

Op mijn LCD tvscherm zag ik onlangs twee krasjes zitten. Aangezien ik het altijd met de zachte, meegeleverde, doek afstof begrijp ik niet hoe er krasjes op kunnen komen. Maar belangrijker, weet iemand of en hoe ik die weg kan krijgen.
Durf zelf niet te experimenteren, bang om het erger te maken.

Vriendelijke groet,
Discovery

23786 5 Rapporteer

freya
door freya - Jul 23, 2011 om 15:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo discovery,

Mijns inziens kun je er het beste helemaal niets aan doen. Bij alles wat je probeert loop je het risico dat je het alleen maar erger maakt. Kortom, laten zitten, accepteren dat het gebeurd is en je er niet aan gaan ergeren.

m.vr.gr. Freya

discovery
door discovery - Jul 23, 2011 om 16:00
91 Antwoorden / 23 Vragen

@ Freya,

Dat dacht ik dus zelf ook al en wil het niet erger maken.
Het valt niet echt op, zie het alleen met afstoffen. Ik erger er me gelukkig niet aan maar vind het wel een beetje zonde.

..
door ... - Jul 23, 2011 om 18:36
104 Antwoorden / 2 Vragen

De enige manier om niet te diepe krassen weg te krijgen is polijsten met Commandant 4 die eigenlijk voor verweerde auto lak is.

Wel loop je het risico op glans plekken, en bij te hard duwen gaat de plaat eronder stuk.
Dus eigenlijk moet je het scherm eruit halen, de bovenste folie eraf halen voor je gaat poetsen en na verwijderen deze krasjes de gehele plaat nabewerken om glans plekken te voorkomen.

Dit is wel erg veel werk maar het hele scherm moet open.
Een LCD scherm bestaat namelijk uit diverse soorten kunststof platen die op elkaar zitten en het LCD zelf is erg kwetsbaar voor druk.

Of het demonteren en later weer in elkaar zetten met alle risico rendabel is betwijfel ik, je ziet de krassen meestal alleen als deze uit staat.
Dus weg poetsen kan maar gezien het vele werk zou ik er niet aan beginnen.

..
door ... - Jul 23, 2011 om 19:20
104 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn Opticien;

De bril is harder en nog krasvaste laag maar die schreef;
Gebruik nooit een papieren zakdoekje, want papier is gemaakt van harde boomstammen.
gebruik een schone katoenen zakdoek of keukendoek.
Papier is al te hard en kan krasjes veroorzaken.

Ik weet dat jou LCD geen Bril is maar toch beide kunststof.
Een zand korrel en met op de juiste manier poetsen kun je zelf zo je naam op het scherm schrijven.

discovery
door discovery - Jul 23, 2011 om 19:26
91 Antwoorden / 23 Vragen

@ .......

Een tv uit elkaar halen gaat echt niet gebeuren! Dat gaat me veel te ver voor twee nauwelijks zichtbare krasjes.

En wat schoonmaken betreft, had ik al aangegeven dat ik alleen het zachte meegeleverde doekje gebruik, dus geen papier of andere zaken.

Discovery