wh
door what the hell Aug 5, 2013 om 13:19
Elektronica & tv

Kwaliteit foto's.

wat ik mij af vroeg is het volgende: zijn de foto's/fototoestellen van vandaag de dag; dus digitaal, even goed als de foto's en fototoestellen van vroeger dus analoog?

of zijn de hedendaagse toestellen/foto's veel beter?

wie weet hier een zinnig antwoordt op?

822 20 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Aug 5, 2013 om 13:37
937 Antwoorden / 2 Vragen

"foto's zijn slechts zo goed als de fotograaf"

edrick3
door edrick3 - Aug 5, 2013 om 13:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo what the hell,

Lees eens hier.
En hier en hier.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Aug 5, 2013 om 14:12
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Met een slechte camera kan een goede fotograaf een betere foto maken als een slechte fotograaf met een goede camera. Een vakfotograaf kan voor opdracht a een digitale en voor opdracht b een "chemische" camera gebruiken, denk aan een technische camera met alle mogelijke instellingen en enorm grote negatieven. Wat wil je, een leuke briefkaart van je geliefde mens of dier of een vele meters grote afdruk? Anders gezegd: er bestaat en is ook een duidelijk verschil, maar het ligt er helemaal aan wie wat wil fotograferen met welk doel en welk budget en welke kwaliteitsnorm.

me
door mein33 - Aug 5, 2013 om 14:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vroeger, toen ik nog jong was, had ik een Pentax spiegelreflex camera met allerlei lenzen.
Er was altijd weer, omdat ik hem eigenlijk te weing gebruikte, een studie voor nodig om daar enigzins acceptabele foto's mee te kunnen maken.
Tegenwoordig gebruik ik een digitale camera van Pansonic uit de Lumix serie. Het kan (bijna) nooit fout gaan want de camera is slimmer als de gebruiker en als het al eens mislukt gooi je de foto gewoon weg. Ik maak nu de mooist foto's, al zeg ik het zelf, wat mij vroeger niet lukte. De kwaliteit is zeer goed en je drukt alleen af op papier wat jezelf wil. Tevens kun je de foto net zo lang bewerken tot het gewenste resultaat is behaald.
Digitaal fotograveren is vele malen beter en makkelijker geworden, maar ook is hier weer van toepassing dat alle waar naar z'n geld is.

wh
door what the hell - Aug 5, 2013 om 14:34
16 Antwoorden / 5 Vragen

tja,

ik heb gekeken op de 2 linkje's, en dat is duidelijk, maar hoe zit het met de scherpte en het kontrast bijv. vroeger had je natuurlijk ook dure camera's, zoals bijv. 6x6 formaat, en spiegelreflex.

maar als je nu bijv.de spiegelreflex van vandaag vergelijkt, met die van zeg een periode terug dus analoog.

welke is dan het scherpste, de digitale of de analoog.

of het kontrast, hierbij komt dan ook nog meer je eigen voorkeur bij om de hoek kijken.

wh
door what the hell - Aug 5, 2013 om 14:36
16 Antwoorden / 5 Vragen

natuurlijk mein, dat zijn duidelijk voordelen, dat ben ik met je eens.

aurora1
door aurora1 - Aug 5, 2013 om 15:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn diverse fotoforums en vele fotoclubs, misschien kunnen ze je daar het fijne erover uitleggen? Overigens denk ik dat de 1e link (van de 3) van edrick3 toch wel vrij duidelijk antwoord geeft en er zelfs voorbeelden laat zien.

zw
door zwaardvis - Aug 5, 2013 om 15:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De technische fotokwaliteit is zelfs van een 3.2 MP camera veel beter dan van een oude analoge.

wh
door what the hell - Aug 5, 2013 om 16:01
16 Antwoorden / 5 Vragen

zwaardvis, hoe weet je dit, waar leid je uit af?

Cookies
door Cookies - Aug 5, 2013 om 16:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=what the hell schreef op maandag 5 aug 2013, 16:01]zwaardvis, hoe weet je dit, waar leid je uit af?

En wat is het doel van je vraag? Je zit je gewoon te vervelen? En wat heb je zelf al gedaan om info te vinden?

Cookies
door Cookies - Aug 6, 2013 om 15:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[offtopic reactie verwijderd - redactie]

dearagain
door dearagain - Aug 6, 2013 om 15:37
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[off-topic reactie verwijderd - redactie]

edrick3
door edrick3 - Aug 6, 2013 om 15:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[off-topic reactie verwijderd - redactie]

dearagain
door dearagain - Aug 6, 2013 om 15:39
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[offtopic reactie verwijderd - redactie]

Redacteur
door Redacteur - Aug 6, 2013 om 16:04
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Dames en heren, let u een beetje op de toon en de hoeveelheid off-topic reacties?

ikbenik
door ikbenik - Aug 6, 2013 om 21:47
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=what the hell schreef op maandag 5 aug 2013, 13:19]wat ik mij af vroeg is het volgende: zijn de foto's/fototoestellen van vandaag de dag; dus digitaal, even goed als de foto's en fototoestellen van vroeger dus analoog?

of zijn de hedendaagse toestellen/foto's veel beter?
De hedendaagse camera's zijn veel beter. De analoge toestellen kunnen daar niet aan tippen.

Doordat de digitale camera's steeds goedkoper zijn geworden, liggen die ook voor degene met een kleine budget al binnen handbereik.

wh
door what the hell - Aug 6, 2013 om 22:13
16 Antwoorden / 5 Vragen

oke, als je het zou vergelijken met een nikon van hedendaags, met 24 miljoen pixels, waar zou een spiegelreflex (een gemiddelde), van de analoge periode dan aan zitten?

toen hoorde ik eigenlijk alleen van grove korrel, of fijne korrel, maar nooit over het aantal pixels.

het was natuurlijk, dan ook niet digitaal, maar zou je het analoge verhaal, dan toch in een pixelverhaal kunnen vertalen?

zeg maar de gemiddelde reflex had toe omgerekend, zeg 10 miljoen pixels omgerekend,
als dat überhaupt mogelijk is?

zw
door zwaardvis - Aug 6, 2013 om 23:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk eerder aan iets tussen 2 en 3 MP. Vergelijk oude analoge afdrukken maar eens met afdrukken van 5MP (hoger is voor gewone foto's 10x15) niet nodig.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 7, 2013 om 16:10
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Megapixels zijn meer 'n marketingstrategie dan het iets zegt over de kwaliteit van 'n camera.
Een goede lens + chip zijn veel belangrijker (en creativiteit negeer de automatische stand), gelukkig is het heden ten dage niet meer nodig om 'n spiegelreflex te kopen (zwaar/duur/meerdere lenzen).

ikbenik
door ikbenik - Aug 7, 2013 om 17:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 7 aug 2013, 16:10]Megapixels zijn meer 'n marketingstrategie dan het iets zegt over de kwaliteit van 'n camera.
Daar ben ik het niet mee eens.

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 7 aug 2013, 16:10]Een goede lens + chip zijn veel belangrijker
Naast de aantal pixels is de kwaliteit van de sensor inderdaad zeer belangrijk. En nog belangrijker: inderdaad het glaswerk.

Het probleem bij dit soort discussies is dat men daarbij kijkt naar het uiteindelijke eindproduct: de fotoafdruk.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de hoeveelheid pixels wel degelijk er toe doen. Vooral als je foto's na gaat bewerken en foto's gaat manipuleren.
Als ik een foto van een persoon vrij wil zetten (dus de omgeving van die persoon weg halen en doorzichtig maken) speelt de hoeveelheid pixels wel degelijk mee.

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 7 aug 2013, 16:10]
(en creativiteit negeer de automatische stand), gelukkig is het heden ten dage niet meer nodig om 'n spiegelreflex te kopen (zwaar/duur/meerdere lenzen).
Ben ik het ook niet mee eens.
Natuurlijk wordt de kwaliteit van de camera's steeds beter. Maar het voordeel van de DSLR is de veelzijdigheid. Juist door de diversiteit in objectieven maakt de DSLR juist zo veelzijdig.
Maar vergeet aub die "veelzijdige" objectieven van 20-300 mm. Dat zijn waardeloze objectieven.
Die vervormen het beeld echt als een gek.

Veel mensen fotograferen door op het scherm te kijken (liveview), maar de DSLR is zo fijn doordat men door de lens zelf kijkt in plaats van op een schermpje.

Juist de hoeveelheid zoombereik op de consumentencameraatjes is juist funest. De stelregel is juist: de hoeveelheid mm vermenigvuldigen met 5.
Dus een zoombereik van 5x is gewoon het maximale.
Ik zie helaas dan consumentencameraatjes met een zoombereik van 24 tot 48 keer. Die vervormen het beeld echt enorm.

Daarom heeft een goede fotograaf ook diverse objectieven bij zich met een verschil in bereik.
Bijvoorbeeld: 18-50mm, 70-200mm, 70-300mm.
Naast een goede body en objectief is een goede statief en een extrerne flitser zeer belangrijk.