ro
door roberta May 18, 2010 om 09:26
Elektronica & tv

Lijmen glazen draaiplateau

Door een ongelukje bij de afwas, is het glazen draaiplateau van Daewoo magnetron kapot, stuk eruit en barsten. Vervanging door nieuw kost 20-25 euro, gezien de leeftijd van het apparaat begin ik daar niet aan. Kan ik deze glazen plaat lijmen welk merk lijm?) of repareren met bv. ducttape? lijm of tape moet uiteraard wel tegen warmte kunnen. Iemand die mij helpen met goede raad?

12955 40 Rapporteer

gratisrijden
door gratisrijden - May 18, 2010 om 10:33
226 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, dat gaat niet. Geen enkele lijm houdt dat vol, met spanningen door warmteverschil en hefboomwerking, door de grootte en vlakte van de plaat.

Als het apparaat te oud is om 25 Euro in te stoppen, zou ik gewoon een nieuwe kopen. Als u het al gelijmd krijgt, is het zo weer kapot.

tvdeem
door tvdeem - May 18, 2010 om 11:00
57 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad, ik kan mij helemaal aansluiten bij wat "gratisrijden" zojuist verteld heeft.

Wel zou je nog heel even kunnen kijken of er zo'n draaiplateau/magnatron op marktplaats word aangeboden voor weinig.

knoop4x9
door knoop4x9 - May 18, 2010 om 11:30
533 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kan dat niet, Het te lijmen oppervlakte is gewoon te klein, dus over is over.
Mvrgrt Nico

toolboy
door toolboy - May 18, 2010 om 12:23
965 Antwoorden / 40 Vragen

Niet proberen kan niet.Ga effe naar de kringloopwinkel daar pakt u ze voor 5 euro mee.
Wel de oude meenemen om te vergelijken.

T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 19, 2010 om 03:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Roberta:

Waar je woont weet ik niet, doch bij de kringloopwinkels van De Beurs in noord- en oost Twente hoef je dat niet te proberen.

Nog geen glasplaat van een koelkast is daar sinds jaren te koop! Ook geen ander elektrisch wit- of bruingoed.

Hardware ERror MAN.

su
door suurtje - May 19, 2010 om 12:46
12 Antwoorden / 3 Vragen

aan de onderkant rond glasplaatje tegenaan lijmen met bisonkit.

ronvm
door ronvm - May 19, 2010 om 12:50
22 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht bij de fabrikant (via internet) een nieuwe bestellen? Zo duur kan dat toch niet zijn? En anders (leve de wegwerpmaatschappij) een nieuwe kopen. Ze kosten ook niet zoveel meer tenzij het een inbouw-magnetron van een bepaald merk is.

hu
door huiberdina_1 - May 19, 2010 om 12:52
19 Antwoorden / 2 Vragen

Super secondenlijm professional van Pattex lijmt alles. Als de magnetron verder nog goed is zou ik er zelf wel 25 euro voor over hebben want daar koop je geen nieuwe voor.

ro
door rosenthal - May 19, 2010 om 12:56
53 Antwoorden / 6 Vragen

Het idee om een glazen magneetronplaat aan elkaar te lijken is werkelijk te zot om te verworden.

st
door stans_1 - May 19, 2010 om 12:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het werkt ook gewoon als je een groot vuurvast bord gebruikt, overal verkrijgbaar. Bijv van Duralex glas..

toolboy
door toolboy - May 19, 2010 om 13:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

Mocht u de lijmtips gaan uitproberen waarschuw dan eerst de brandweer.

hu
door huiberdina_1 - May 19, 2010 om 13:09
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als de lijm goed droog is is het geen vloeistof meer dus wordt het niet heet in de magnetron.

fujitsu
door fujitsu - May 19, 2010 om 13:14
87 Antwoorden / 60 Vragen

Gewoon proberen met secondenlijm, ff een dag laten drogen.
Wat kan er gebeuren, dat het mislukt, so what, het is toch al stuk.

jannyholtrop
door jannyholtrop - May 19, 2010 om 13:14
84 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, beslist geen lijm in een magnetron. Buiten dat het dan niet werkt, want je moet speciale glaslijm gebruiken van 11 euro per tube( 2 componenten) is het ook levensgevaarlijk voor je gezondheid.
Er vindt namelijk door de microgolven een chemische reactie plaats op de lijm, die daardoor voor de gezondheid zeer schadelijke gassen gaat produceren die dan in je keuken komen. Deze kunnen bij inademen zelfs dodelijk zijn.
NIET DOEN DUS!!!!!!!!!

be
door bertleen - May 19, 2010 om 13:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

kringloopwinkels liggen er vol mee, gewoon de oude meenemen en zoeken. lukt vast wel want zoveel verschil zit er niet in. vooral niet lijmen.

mi
door midas - May 19, 2010 om 13:19
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=roberta schreef op dinsdag 18 mei 2010, 09:26]Door een ongelukje bij de afwas, is het glazen draaiplateau van Daewoo magnetron kapot, stuk eruit en barsten. Vervanging door nieuw kost 20-25 euro, gezien de leeftijd van het apparaat begin ik daar niet aan. Kan ik deze glazen plaat lijmen welk merk lijm?) of repareren met bv. ducttape? lijm of tape moet uiteraard wel tegen warmte kunnen. Iemand die mij helpen met goede raad?

Alle reacties ten spijt, maar glas is goed te lijmen met door UV-licht (zonlicht)uithardende lijm· Voorwaarde is dat het glas lichtdoorlatend moet zijn. De lijmverbinding is sterker dan glas.
De specificaties van een UV-glaslijm staan hieronder. Bij de vakhandel/bouwmarkt ook verkrijgbaar in kleine verpakking van Bison of Pattex voor ± € 7.95

Een transparante eencomponent lijm op basis van cumohyldroperoxide(1-2.5%),
· acrylzuuresther(1-5%),
· Methacrylzuuresther (>10%)
· Hardt uit met behulp van UV-A-licht, eventueel zonlicht
· Wordt gebruikt voor het verlijmen van materialen waarvan er één UV-licht
doorlatend is, lijmt o.a. geen pe/pp, teflon en siliconen.
· Geschikt o.a. voor het verlijmen van glas, glas op metaal, glas op
keramiek, kristal, metaal op kristal en bepaalde harde kunststoffen zoals polyesters
· Deze UV-lijm heeft bijzonder goede hechtingeigenschappen aan ferriet.

· Temperatuurresistentie: -40°C tot +125°C.

· Afschuifsterkte (glas-staal): 105 kg/cm².
· Treksterkte (glas-staal): 150 kg/cm².
· Zelfontvlambaar bij temperaturen > 380ºC

lenyenfred
door lenyenfred - May 19, 2010 om 13:29
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Roberta,
25 Euro voor zo'n glasplaat is voor zo'n oude (maar goede) magnetron toch een hoop geld.
Kringloop heeft geen zin, want wat moeten hun met een magnetron zonder glasplaat.
Maar, weet niet waar je woont, heb je Gemeente Reiniging (Gemeentewerf) al eens geprobeerd?
Daar wordt alle electronica verzameld, welke afgedankt is.
Misschien kunnen- en willen deze mensen je helpen, want daar komen ook de magnetrons binnen.
Geef die mannen wat lekkers bij de koffie als ze hem hebben en jij hebt weer een glasplaat.
Neem wel de oude mee, ook al is hij gebroken.
NIET aan lijmen beginnen !
Succes.

killroy
door killroy - May 19, 2010 om 13:56
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo, wat een onzin wat hier allemaal geschreven en verteld word. De een zegt gaat niet de abder zegt gevaarlijk enz: Ik zeg gaat wel, ik spreek uit ervarin, mijn glasplaat was ook stuk, gewoon in tweeën gebroken. Ik heb doodeenvoudige seconden lijm gebruikt van de Wibra en dit is 3 weken geleden en het zit nog steeds op zijn plaats en de magnetron word dagelijks enkele malen gebruikt. Dus het werkt. Wel moet je de glasplaat ( Lijm) 24 uur uit laten harden voordat je hem gebruikt. Baat het niet, schaad het niet dacht ik.

js
door jsn - May 19, 2010 om 14:03
10 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, lijmen zou ik absoluut niet aan beginnen.
Vooral, zoals eerder gezegd, er gaan chemische reacties plaatsvinden.
Misschien ontstaan er wel mini-explosies (zoek op youtube met "glue microwave",
is dan wel vloeibare lijm, maar chemische middelen en een magnetron moet je
eigenlijk niet willen combineren)
Tenzij er iemand natuurlijk is die absoluut kan garanderen dat deze micro-radio-golven geen effect hebben.

25 euro is ook wel erg veel voor zo'n bodem, zou ik persoonlijk ook niet meer vervangen.
Waarschijnlijk zal een waardige vervanger niet heel veel meer gaan kosten.
(om en nabij de 40 a 50 euro is er al het eea beschikbaar..
okee okee, geen Siemens, maar dat is deze huidige Daewoo ook niet)

Succes in ieder geval!

js
door jsn - May 19, 2010 om 14:16
10 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=killroy schreef op woensdag 19 mei 2010, 13:56]Hallo, wat een onzin wat hier allemaal geschreven en verteld word. De een zegt gaat niet de abder zegt gevaarlijk enz: Ik zeg gaat wel, ik spreek uit ervarin, mijn glasplaat was ook stuk, gewoon in tweeën gebroken. Ik heb doodeenvoudige seconden lijm gebruikt van de Wibra en dit is 3 weken geleden en het zit nog steeds op zijn plaats en de magnetron word dagelijks enkele malen gebruikt. Dus het werkt. Wel moet je de glasplaat ( Lijm) 24 uur uit laten harden voordat je hem gebruikt. Baat het niet, schaad het niet dacht ik.

Tuurlijk zijn er mogelijkheden... Een autoband is ook te plakken met een
ouderwets pluimpje.. echter, er zijn redenen/risico's/gevaren waarom dit
niet meer wordt gedaan (voor zover ik weet zelfs ook niet meer toegestaan)

Maar, ben je toevallig chemicus die deze gevaren/risico's zo goed kan inschatten?
Weet je dan ook precies wat voor reacties er gaan plaatsvinden?
Ik ben alles behalve chemicus, maar ben wel voorzichtig met dit
soort verhittingen. (het is ook niet zomaar verhitten, dit gaat ver voorbij de 100 graden)
Verhitten/verbranden van chemische stoffen levert vaak carcinogenen op.
En carcinogenen willen we niet.. En ik zou echt niet kunnen zeggen of er
bestandsdelen van de lijm, door de verhitting, verdampen en op je voedsel
terecht landen..

Lijkt mij een onnodig risico in ieder geval..

enrique
door enrique - May 19, 2010 om 14:35
68 Antwoorden / 17 Vragen

Beste:
Ik heb heel toevallig gisteren in Best (Nrd. Brabant) een tweeedehandse Magnetron gekocht bij een recyclingwinkel. Ze hadden er drie. Mochten ter plaatse uitgeprobeerd worden. Prijs, € 10. per stuk, incl draaiplateau.

be
door bettyg - May 19, 2010 om 14:45
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik mijn ronde plaat van mijn vorige magnetron bewaard voor hij naar het grofvuil ging ik heb een sharp als ik de maat weet van je mag je hem hebben excl verzendkosten of halen in Purmerend
Gr Gerrie

gerardk
door gerardk - May 19, 2010 om 14:58
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=midas schreef op woensdag 19 mei 2010, 13:19][quote=roberta schreef op dinsdag 18 mei 2010, 09:26]Door een ongelukje bij de afwas, is het glazen draaiplateau van Daewoo magnetron kapot, stuk eruit en barsten. Vervanging door nieuw kost 20-25 euro, gezien de leeftijd van het apparaat begin ik daar niet aan. Kan ik deze glazen plaat lijmen welk merk lijm?) of repareren met bv. ducttape? lijm of tape moet uiteraard wel tegen warmte kunnen. Iemand die mij helpen met goede raad?

Alle reacties ten spijt, maar glas is goed te lijmen met door UV-licht (zonlicht)uithardende lijm· Voorwaarde is dat het glas lichtdoorlatend moet zijn. De lijmverbinding is sterker dan glas.
De specificaties van een UV-glaslijm staan hieronder. Bij de vakhandel/bouwmarkt ook verkrijgbaar in kleine verpakking van Bison of Pattex voor ± € 7.95

Een transparante eencomponent lijm op basis van cumohyldroperoxide(1-2.5%),
· acrylzuuresther(1-5%),
· Methacrylzuuresther (>10%)
· Hardt uit met behulp van UV-A-licht, eventueel zonlicht
· Wordt gebruikt voor het verlijmen van materialen waarvan er één UV-licht
doorlatend is, lijmt o.a. geen pe/pp, teflon en siliconen.
· Geschikt o.a. voor het verlijmen van glas, glas op metaal, glas op
keramiek, kristal, metaal op kristal en bepaalde harde kunststoffen zoals polyesters
· Deze UV-lijm heeft bijzonder goede hechtingeigenschappen aan ferriet.

· Temperatuurresistentie: -40°C tot +125°C.

· Afschuifsterkte (glas-staal): 105 kg/cm².
· Treksterkte (glas-staal): 150 kg/cm².
· Zelfontvlambaar bij temperaturen > 380ºC

Het enige juiste antwoord !!!

wimbremer
door wimbremer - May 19, 2010 om 15:58
122 Antwoorden / 19 Vragen

Marktplaats: diverse vrij nieuwe magnetrons te koopvanaf 10 €. Waarom dan een nieuw plateau kopen voor 25 €? Of lijmen? Kom op zeg...

toolboy
door toolboy - May 19, 2010 om 17:07
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=wimbremer schreef op woensdag 19 mei 2010, 15:58]Marktplaats: diverse vrij nieuwe magnetrons te koopvanaf 10 €. Waarom dan een nieuw plateau kopen voor 25 €? Of lijmen? Kom op zeg...

Beste: Dit is wel de manier om de wegwerpcultuur in stand te houden!
En is dat wat we willen??.

T

gratisrijden
door gratisrijden - May 19, 2010 om 17:39
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=midas schreef op woensdag 19 mei 2010, 13:19]... De lijmverbinding is sterker dan glas.
· Afschuifsterkte (glas-staal): 105 kg/cm².
· Treksterkte (glas-staal): 150 kg/cm².
De treksterkte van glas is afhankelijk van het soort 500 tot duizenden kg. Het is een oude verkooptruk om een lang voorwerp te lijmen, eraan te trekken en met een draaiende beweging met de hand, het materiall op een andere plek te laten breken. Een glas, dat door een gelijmde breuk sterker wordt, dat wil ik zien.

gratisrijden
door gratisrijden - May 19, 2010 om 17:41
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=toolboy schreef op woensdag 19 mei 2010, 17:07]Beste: Dit is wel de manier om de wegwerpcultuur in stand te houden!
En is dat wat we willen??. Ja! Onze economie heeft dat hard nodig om uit de crisis te komen.

sm
door smaans lucia - May 19, 2010 om 18:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Neem de draaiplaat mee en probeer bij een Onderdelenhuis of een Parts & Pieces winkel een vervangend exemplaar te vinden. Waar ik woon hebben ze elk model of weten ze waar die te bestellen i. Prijs rond 5-9 euro.

on
door onthouden - May 19, 2010 om 19:19
27 Antwoorden / 0 Vragen

Roberta
Soms staan magnetrons langs de weg voor grof vuil!!!
Magnetrons kunnen ook motorisch stuk zijn en veel mensen
zetten het hele apparaat bij het grof vuil,
want wat moet je nog met een glasplaat¿¿¿¿?
Als je geluk heb zit er misschien ook nog wel een glasplaat in .
HET IS MAAR EEN OPTIE!!!!!
Soms vind ik op die manier iets wat niet meer te koop is
of als onderdeel kan kopen is
SUCCES ermee!!!

le
door lendenjef - May 20, 2010 om 00:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Toen vorig jaar mijn Deawo magnetron stuk ging kreeg ik van mijn zoon een gebruikte LG en laat het draaiplateau van mijn oude magnetron nu precies passen op mijn LG magnetron!
Die glasplaat is 24,5 cm en die wil ik best af staan.
Vooral ouderen hebben moeite om aan andere apparatuur te wennen en dan is het toch wel erg fijn als je geen nieuwe (ingewikkeldere) magnetron hoeft te kopen.
Om te voorkomen dat ie stuk gaat was ik het draaiplateau direkt af en niet in de vaatwasser en doe het meteen in de magnetron.
Bij mijn zoon gebeurde ooit dat de kat er op sprong en toen die viel was die meteen helemaal gebroken, vandaar is voorzichtigheid geboden.

bi
door bijopathuis - May 20, 2010 om 00:13
14 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel dat kan, met de juiste lijmsoort.
Er is een 2 componenten lijm van UHU die dat kan.
Kijk anders ook eens op
http://www.mavom.nl/default.asp?CID=434&gclid=CNOnyq2b36ECFYJi4wodznuQJA

Groet,

Ton

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 20, 2010 om 02:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Roberta,

Gelukkig heeft onze >25 jaar oude Whirlpool microgolf verhitter geen draaiplateau. Doch een uitneembare, wit gemoffelde aluminiumplaat die bij vallen niet stuk gaat. De klistron werkt nog prima, ondanks dagelijks vele malen in gebruik. Dus geen reden om het ding te vervangen. Wij hebben onze eigen economie.

Doch wanneer er wel een draaischotel in zou zitten die stuk was, zou ik aan lijmen niet beginnen. Bij Hema of zo zou ik een groot plat porseleinen bord kopen, b.v. een spaghetti of pizza bord. Hoofdzaak is dat het ongeveer de maat van de glasplaat heeft.
Net zo goed schoon te maken en microgolf bestendig als glas.

Hardware ERror MAN.

moeder56
door moeder56 - May 20, 2010 om 09:09
483 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog een plaat, mag je voor een beetje hebben. Hoe nemen we contact op ???

el
door elly0349 - May 22, 2010 om 22:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Roberta
Ik heb nog wel een glazen draaiplateau. Je mag het zo op komen halen.
Ik woon in Enscede. Laat het maar even weten

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 23, 2010 om 10:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Elly:

Góéde mensen wonen er toch in EnscHede.....

Dit om te voorkómen dan mijn geboorteplaats zo gescreven gaat worden zoals ze dáár wordt uitgesproken......;-)
Wanneer het tóch zo geschreven gaat worden als uitgeproken, geen probleem want Nederlands is per slot een levende taal, dan prefereer ik tog Ènskedee....;-D

H.

le
door lendenjef - May 23, 2010 om 12:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn daewoo draaiplateau van 25,5 cm is (gratis) beschikbaar.
Ik woon omgeving Rotterdam maar kan het opsturen wanneer ik de adresgegevens heb.

fujitsu
door fujitsu - May 23, 2010 om 13:03
87 Antwoorden / 60 Vragen

Het zou toch leuk als Roberta eens reageerde op alle reacties !!!!!!!!!!!!!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 23, 2010 om 16:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ fujitsu:

Alle kans dat Roberta of Robert A. geniet van een lang pinkster weekend, zonder microgolf verhitter en internet....

H.

toolboy
door toolboy - May 23, 2010 om 17:04
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geweldig dat er mensen middels dit forum een schaal aanbieden.
Vergeet echter niet dat er verschillende meenemers/ (nokjes die onder in de schaal passen) van de schalen zijn.
Vierkantje/driehoekje/klavertje3/ met dezelfde diameter.

T

knoop4x9
door knoop4x9 - May 23, 2010 om 17:08
533 Antwoorden / 0 Vragen

@ h: dat weet ik wel zeker.

Mvrgrt