pw
door pwv May 25, 2004 om 22:26
Elektronica & tv

Magnetische vlekken op TV

Op mijn TV heb ik last van vlekken, waarschijnlijkeen soort van magnetische straling. Van alles geprobeert maar geen resultaat.

Kan het soms zijn dat een invloed is van buitenaf. In de straat zijn nieuwe glasvezelkabels gelegd door Casema. Kan dit storing veroorzaken?

2327 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 26, 2004 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst exact hetzelfde gehad en na enig speurwerk ontdekte ik dat er een aantal speakerkabel tegen de TV-kabel aanlagen en ik had mijn front-speakers te dicht bij de TV staan, dit zorgde voor voldoende storing.

ve
door verwijderd - May 26, 2004 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reatie Felix.

Ik heb inderdaad ook twee frontspeakers bij de tv gehad. Maar inmiddels alle speakers van het dolby systeem, 7 stuks, uit de kamer verwijdert. De TV stond in de hoek waar achter de plint vier maal speaker ligt voor 4x 110 watt speakers. Exhter de TV is verplaatst. Het probleem is nu een stuk minder dan voorheen, maar nog steeds aanwezig. Het speaker snoer ligt niet tegen de kabel van de TV aan, maar loopt onder het wandcontact door, c.a. 30 cm. Wel lopen deze snoeren direct langs een tweede kabel voor een tweede TV die in een splitter in het wandcontact zit.

Kan in dit geval de straling nog worden doorgeven, ook als de speakers niet meer verbonden zijn met deze snoeren?

ve
door verwijderd - May 26, 2004 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de speakerkabels nog verbonden zijn aan de versterker wellicht wel (mits de versterker aan staat). Anders zou ik echt niet weten waar de storing vandaag komt. Helaas, succes ermee!

ve
door verwijderd - Aug 23, 2004 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vlekken komen van een apparaat dat magnetische velden veroorzaakt. Dat hoeven niet noodzakelijk luidsprekers te zijn, dat kan ook een zware adaptor zijn, een GSM telefoon of bijvoorbeeld een magnetron.

In een aantal gevallen zullen de vlekken in de beeldbuis niet zomaar verdwijnen. De rastermat in de beeldbuis kan een dusdanige lading opgedaan hebben dat hulp van buitenaf noodzakelijk is.

De lokale reparatiezaak heeft zeker een de-magnetiseerspoel in huis om de vlekken uit uw beeldbuis te verwijderen. Probeer het niet zelf met zo'n spoel. Onjuist gebruik van zo'n spoel kan veel duurder uitvallen dan even langs gaan bij de reparateur!

DaMaster

ve
door verwijderd - Dec 3, 2004 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een demagnetisering-spoel KAN men de vlekken verwijderen. Ook een gewone magneet kan dit, maar de leek schrikt zich dood wat er dan gebeurd. IN een televisie is ook een onderdeel aanwezig dat verantwoordelijk is voor de demagnetisering van de aantrekkingskracht van de aarde EN ook die kan defect raken.

Ga niet op de experimenteer - toer. Een gespecialiceert bedrijf kan u wel naar een oplossing brengen.

Waren het de speakers? Een in de nabijheid gelegen transformatorhuis(je)? OF toch een defect in het toestel.