jo
door johnmcdoo Jan 13, 2004 om 16:42
Elektronica & tv

MP3 speler

Ik heb onlangs een Mp3 speler gekocht met 128MB geheugen. Thuisgekomen zag ik dat de vrije ruimte maar 118 MB bevatte. Ik ben hiermee teruggegaan naar de winkel en daar konden ze me (nadat ze contact hadden opgenomen met de fabrikant) vertellen dat er 10MB gebruikt werd door software. Ik heb dit bij aankoop niet geweten. Sterker nog als ik dit had geweten had ik de mp3 speler niet gekocht. Heb ik het recht of dit apparaat terug te brengen en mijn geld terug te vragen?

504 6 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:27
207 Antwoorden / 4 Vragen

Als de winkelier aardig is en je daar ook de nieuwe speler koopt zou dat best kunnen lukken, maar recht heb je er niet op. Ik weet niet welk merk het is maar ben er van overtuigd dat in de technische specificaties staat: Grootte geheugen/opslag en niet beschikbare opslag. Als dit voor je heel belangrijk is heb je een belangrijke les gehad: Informeer je vooraf of dat wat je wilt kopen dat biedt wat je vraagt. Die voorlichting wordt heel veel geld aan uitgegeven (consumentenbond, kassa, radar, kieskeurig, anwb, enz.) Je vooraf goed informeren is een eerste vereiste, als dan achteraf blijkt dat het toch niet overeenkomt met de beschrijving heb je soms de mogelijkheid om te ruilen. Maar ook dan gaat dit heel moeilijk.

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:27
504 Antwoorden / 8 Vragen

Alle specificaties zijn op de verpakking te lezen, dus kon je bij voorbaat al weten dat het bij jouw problemen ging geven, misschien is een andere, betere oplossing: je geheugen uitbreiden.

remosz
door remosz - Apr 16, 2004 om 12:27
6 Antwoorden / 0 Vragen

10 mb is maar gemiddeld 10 min speeltijd hoor!
Je hebt een les geleerd hiermee!
( p.s. als je een computer met een 120 gb harde schijf koopt met voorgeinstalleerde programma's dan heb je geen volle 120 gb vrije ruimte beschikbaar )

jo
door joko156 - Apr 16, 2004 om 12:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een gebruikelijk probleem. Wel een een hardeschijf in je computer aangeschaft? Daar doet dit probleem zich ook voor. Als de mp3 je bevalt zou ik dit op de koop nemen, het gaat uiteindelijk om 3 audiofiles.

lo
door locutis - Apr 16, 2004 om 12:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

De 128 MB is de ongeformatteerde capaciteit. Elke geheugenmodule moet geformatteerd worden om digitale informatie te kunnen opslaan. Bijna alle systemen gaan slordig om met de geheugencapaciteit. Dit leidt altijd tot een lagere feitelijke opslagcapaciteit. Er staat zeker geen 10 MB software op. De verkoper heeft dit ook niet geweten. Het is dus niet zo dat het apperaat geen 128 MB geheugen heeft, maar dat koper en verkoper hun huiswerk niet gedaan hebben.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 12:27
295 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer men iets verkoopt rekent men "iets" te gunstig wanneer het gaat om geheugen. 1MB is volgens de verkoper 1000 bytes, in werkelijkheid is het 1024 bytes.Bij 128MB kom je dus 128 * 24(=3072)bytes te kort(ongeacht software).Bij alle computerhardware is dit zo, bij een harddisk van 120MB mag je blij zijn met 111MB.