ri
door riktenwolde Nov 17, 2005 om 14:41
Elektronica & tv

Oogje van mijn digitale camera is afgebroken

Ik
ben in het bezit van een Canon Powershot A80 camera. Deze
camera werkt naar alle tevredenheid. Ondanks dat ik heel zuinig op de
camera
ben is het oogje
waar een koordje aan vast gemaakt kan worden, zodat je de camera kunt
â??zekerenâ??
aan je pols, afgebroken. Dit is een oogje van ijzer en valt dus ook
niet te
lijmen o.i.d. Ook solderen heb ik geprobeerd, maar is niet gelukt. Nu
is dit mijn eigen schuld, en valt dit niet onder garantie. Met
die gedachtengang kan ik prima leven.

Nu heb ik
meteen geïnformeerd bij Canon en als ik dit zou willen laten repareren zou me dit plusminus 120
euro gaan kosten. Dit vind ik gezien de aard van het probleem een veel te dure oplossing.

Het probleem is ook niet dat het oogje gerepareerd moet worden. Ik heb het
bevestigingspunt van het oogje inmiddels zelf gedemonteerd, dus op dit moment
heb ik het complete onderdeel, maar dan in twee stukken. Op dezelfde wijze als
de demontage zou ik een intact oogje weer kunnen monteren, dit is een kwestie
van een paar schroefjes losdraaien en daarna weer vastdraaien.

Maar nu
komt het probleem dat ik dit oogje niet los kan aanschaffen bij Canon. Zou ik dit oogje
willen aanschaffen dan zou ik een complete â??top-unitâ?? (a 42,32 euro) van mijn
camera moeten aanschaffen bij de firma ETBASS (servicecenter van Canon), omdat hier het oogje in zit dat
vervangen moet worden. Zij kunnen mij het oogje niet los leveren.

In een e-mail die ik stuurde naar Canon waarin ik
mij verbaasde over deze gang van zaken, gaf de desbetreffende persoon
wel toe dat het oogje los te verkrijgen was, maar ze antwoordde
gewoonweg niet op de vraag of dit oogje tegen passende vergoeding
opgestuurd kon worden. Het was nu uit coulance overigens wel opeens
mogelijk om het oogje te laten repareren voor een bedrag van 41,60 (exclusief 19%
BTW). Ook dit impliceert dat het oogje gewoon los leverbaar moet zijn.

Het
hele incident gaat natuurlijk niet over supergrote bedragen, maar het
gaat mij ook gewoon om het principe dat, in onze
consumptiemaatschappij, het niet meer mogelijk lijkt te zijn om een los
onderdeel ergens voor te bestellen.

Kan iemand mij inzicht verschaffen in hoe ik deze zaak nu het beste verder kan aanpakken?