ri
door riktenwolde Nov 17, 2005 om 14:43
Elektronica & tv

Oogje van mijn digitale camera is afgebroken

Ik ben in het bezit van een Canon Powershot A80 camera. Deze camera
werkt naar alle tevredenheid. Ondanks dat ik heel zuinig op de camera
ben is het oogje waar een koordje aan vast gemaakt kan worden, zodat je
de camera kunt �zekeren� aan je pols, afgebroken. Dit is een oogje
van ijzer en valt dus ook niet te lijmen o.i.d. Ook solderen heb ik
geprobeerd, maar is niet gelukt. Nu is dit mijn eigen schuld, en valt
dit niet onder garantie. Met die gedachtengang kan ik prima leven.

Nu heb ik meteen ge�¯nformeerd bij Canon en als ik dit zou willen laten
repareren zou me dit plusminus 120 euro gaan kosten. Dit vind ik gezien
de aard van het probleem een veel te dure oplossing.

Het probleem is ook niet dat het oogje gerepareerd moet worden. Ik heb
het bevestigingspunt van het oogje inmiddels zelf gedemonteerd, dus op
dit moment heb ik het complete onderdeel, maar dan in twee stukken. Op
dezelfde wijze als de demontage zou ik een intact oogje weer kunnen
monteren, dit is een kwestie van een paar schroefjes losdraaien en
daarna weer vastdraaien.

Maar nu komt het probleem dat ik dit oogje niet los kan aanschaffen bij
Canon. Zou ik dit oogje willen aanschaffen dan zou ik een complete
�top-unit� (a 42,32 euro) van mijn camera moeten aanschaffen bij de
firma ETBASS (servicecenter van Canon), omdat hier het oogje in zit dat
vervangen moet worden. Zij kunnen mij het oogje niet los leveren.

In een e-mail die ik stuurde naar Canon waarin ik mij verbaasde over
deze gang van zaken, gaf de desbetreffende persoon wel toe dat het
oogje los te verkrijgen was, maar ze antwoordde gewoonweg niet op de
vraag of dit oogje tegen passende vergoeding opgestuurd kon worden. Het
was nu uit coulance overigens wel opeens mogelijk om het oogje te laten
repareren voor een bedrag van 41,60 (exclusief 19% BTW). Ook dit
impliceert dat het oogje gewoon los leverbaar moet zijn.

Het hele incident gaat natuurlijk niet over supergrote bedragen, maar
het gaat mij ook gewoon om het principe dat, in onze
consumptiemaatschappij, het niet meer mogelijk lijkt te zijn om een los
onderdeel ergens voor te bestellen.

Kan iemand mij inzicht verschaffen in hoe ik deze zaak nu het beste verder kan aanpakken?

369 4 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 17, 2005 om 22:29
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Rik,

Ga eens verschillende fotozaken af, mogelijk dat iemand toch een goedkope oplossing heeft. Ook ik vind het belachelijk dat zoiets, zo veel moet kosten. Voor hetzelfde geld heb je al een tweedehands camera.

Maar wat ik mij ook afvraag; je zegt wel zo snel dat dit je eigen schuld is en derhalve niet onder de garantie valt, maar volgens mij is dit oogje er voor, om het vallen van de camera tegen te gaan. Het is dus een veiligheid. Als deze dan zo snel kapot gaat, voldoet dit oogje niet aan dat wat je er van mag verwachten; dus valt het mogelijk wel onder de garantiebepalingen. Ik zou toch nog eens overleggen met Canon en dit argument naar voren halen; kijken hoe zij daarop reageren.

Succes

Hutch

brynnar
door brynnar - Nov 18, 2005 om 08:51
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Overigens wil ik hierbij opmerken, dat u zaken i.v.m. garantie en reparatie in eerste instantie met de verkoper van de camera zou moeten afhandelen en niet direct met de fabrikant. De verkoper is 100% verantwoordelijk voor de artikelen die hij verkoopt. Er is voor Canon geen verplichting om u volledig te dienst te zijn

Zeker als u nog wilt proberen (volgens de suggestie van waarde collega Hutch) om alsnog te bekijken of e.e.a. toch onder de garantie valt, verdient het aanbeveling om de verkoper hiervan in te lichten. Bij Canon zelf is uw naam al bekend en als u daar al heeft toegegeven dat het uw eigen schuld was (terwijl dit dus niet zo hoeft te zijn), dan wordt het wellicht lastig om uw gelijk in deze te halen.

Brynnar

fr
door freddie_1 - Nov 20, 2005 om 13:53
19 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een probleem wat steeds vaker voorkomt . Veel merken laten hun reparatie uitvoeren door een commercieel bedrijf , die willen alleen maar geld verdienen en ze hoeven niet zo nodig de goede naam van hun product te beschermen.

marann
door marann - Dec 30, 2005 om 20:38
38 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb zelf een canon a 85 en heb deze naar aanleiding van deze vraag eens goed bekeken. bij mij zitten 2 uitsparingen in het karkas van het fototoestel, zodat er niets af kan breken. canon heeft hier denk ik wat van geleerd, maar ondertussen zit u met de gebakken peren. ik hoop dat het u lukt bij een of andere winkel een nieuw ringetje te vinden. misschien is het ook een idee om even naar internet te gaan en www.fotografica.nl in te toetsen. er zijn verschillende beurzen voor mensen die plezier hebben om te fotograferen en misschien kunt u hier een ringetje krijgen voor uw toestel. ik hoop dat het lukt. vriendelijke groeten marann