fa
door famboermann Jan 21, 2007 om 13:59
Elektronica & tv

Opnemen van digitale zenders

Hallo,ik heb een vraagje.

We hebben sinds kort een dvd recorder met hard-disc en digitale tv.Maar klopt het en is het normaal dat wanneer je iets opneemt van digitale tv,je de ontvanger niet kan gebruiken?

Met andere woorden,als je opneemt kun je met de digitale ontvanger niet op een ander zender kijken en als je zapt je dat dus opneemt?

bedankt

331 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hiervoor moet u een twintuner hebben, die kan 2 kanalen ontvangen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat klopt. Wat wel kan is als u kabel heeft analoog kijken en digi opnemen of omgekeerd. Eén digi zender kijken en een ander opnemen kan niet tenzij u twee ontvangers heeft met al of niet een omzetter/omvormer naar een analoog kanaal.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een dvd-recorder (evt. met harddisk) bevat een analoge tuner. Dit apparaat is dus primair geschikt om op te nemen vanaf de kabel (analoog). Als je dit doet, kun je gewoon je digitale kastje gebruiken om tv te kijken (digitaal). Wil je echter een kanaal opnemen dat alleen digitaal beschikbaar is, dien je de recorder en de digitale tuner te verbinden (middels een scartkabel). Dit is lastiger dan normaal opnemen, aangezien je 2 apparaten in moet stellen:

- je sluit de digitale decoder aan op L2/AV2 achterop de dvd-recorder (scart ingang waarbij staat decoder of AV in o.i.d.). De verbinding is dus altijd een volledig bedrade SCART-kabel (liefst een goede!).

- je stelt de dvd recorder in om op te nemen op het gewenste tijdstip, maar je vult geen kanaal in maar AV2/L2 (of waar de decoder dan ook op aangesloten is). Als je een kanaal kiest bij het progrmameren gaat de dvd-recorder deze opnemen van zijn eigen, analoge tuner.

- je zorgt ervoor dat de decoder op het juiste tijdstip aan staat en op het goede kanaal staat. Sommige decoders kunnen geprogrammeerd worden, anderen niet.

Je kunt het op deze manier opnemen het beste zien als het kopieren van een videoband. Je sluit dan ook de video aan op AV-2 met een scart, zorgt dat de video speelt, en laat de dvd-recorder opnemen van AV-2.

Het is inderdaad niet mogelijk om met 1 digitale tuner, 2 digitale kanalen tegelijk te ontvangen.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2007 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het is wel mogelijk met de HD-recorder van UPC (digitale tuner)

Je vinkt in de electronische TV-gids (EPG) aan wat je wilt opnemen en de rest doet de software vanzelf. Je kunt nu gerust zappen met je digitale ontvanger. Heb je zelfs nog een videorecorder staan (analoog) dan kun je dus 2 verschillende programma's opnemen en naar de 3e kijken!

Jacques de Groen

(Spijkenisse)

ve
door verwijderd - Jan 22, 2007 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al eerder,  bij de antwoorden heb gelezen is het van belang dat je een twin-tuner aanschaft. Ik weet niet precies of je via de kabel , schotel of digitenne kijkt want dat maakt wel even het verschil. Als je via digitenne kijkt is het niet zo moeilijk er een aan te schaffen maar voor de overige systemen kan het wel eens een probleem zijn. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2007 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een kabelaansluiting van home en een plasma t.v en een dvd recordermet ingebouwde tuner.op de dvd heb ik eertijds de analoge zenders ingevoerd.toen het signaal digitaal werd heb ik de recorder achter de digi-tuners aangesloten en nu kan ik gewoon de beschikbare (vroegere analoge)kanalen onafhankelijk van de digitale opnemen.voor mijn vrouw neem ik "de bold"elke werkdag op en ik kan via de digitale tuner kijken naar de andere station's let wel,dit opnemen gaat niet van extra zender uit het digitale pakket.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2007 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heeft digitenne/KPN geen twintuners meer in het pakket, wel een harddiskrecorder waarmee kan worden opgenomen een ander programma gelijktijdig kan worden bekeken.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 23, 2007 om 01:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De firma Marktplaats heeft ze nog wel in het assortiment ;-)

ve
door verwijderd - Jan 24, 2007 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste famboermann,

van uw decoder gaat 1 scart kabel vanuit de aansluiting tv naar uw tv en vanuit de aansluiting vcr naar extern I van uw dvd recorder.

de extern 2 van uw dvd recorder kunt u middels een scart koppelen naar de ingang van een eventueele video recorder.ik adviseer u 'gold plate'scart kabel te gebruiken

bij mijn weten heeft elke decoder een epg (electronische programma gids) daarin klikt u het op te nemen programma aan.

voor digitale opname van decoder naar dvd recorder dient u de opname bron van de dvd recorder op ext 1 in te stellen en wanneer u show vieuw gebruikt is dit alles appeltje eitje.

vps kan dan niet worden ingesteld wel wanneer u de tuner gebruikt bij een kabelaansluiting.

ik hoop dat u er iets aan heeft let wel zo werkt het bij mij met een philips dsr2210 decoder.

barth henderson