mhofman
door mhofman Mar 2, 2012 om 20:33
Elektronica & tv

Oude telefoon weer gebruiken grillo/1965

Heb deze gekregen en wil hem weer gebruiken te mooi om in de kast te houden maar moet misschien want de stekker past niet.Heb upc en wel een oude aansluiting van kpn maar ben daar geen lid meer van.Weet iemand hier hoe ik hem weer kan gebruiken.Als dit al kan gezien de mogelijkheden van nu en die van toen.BVD minke

5048 23 Rapporteer

ro
door ron530 - Mar 2, 2012 om 21:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De telefoon heeft een pulse techniek die is op het huidige net niet meer te gebruiken. Wellicht zijn er sets in de handel die puls naar toon om kunnen zetten. Is wel zoeken maar vrijwel zeker dat die er zijn.

mhofman
door mhofman - Mar 2, 2012 om 21:24
530 Antwoorden / 93 Vragen

Waar moet ik zoeken.Weet het is een oude telefoon maar zonde dat die in de kast komt te liggen.Weet dat het vervangen van de stekker niet gaat omdat daar de bel in zit .

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 21:45
16849 Antwoorden / 108 Vragen

mhofman, jammer dat ik een oude, a-technische vrouw ben. Maar dat het moet kunnen is wel zeker, (al weet ik niet hoe) heb zelf een nog werkend oud apparaat van porcelein, met draaischijf, de hoorn ligt horizontaal op de beide dragers. Heb ook gewone telefoon maar die werkt gelijk niet meer met stroomstoring (spreek niet over mobiel) en die ouderwetse blijft het dan wel doen. Nostalgisch en handig. Misschien een briefje in de super hangen en vragen om een "oud PTT-er" (blijf in de ouderwetse vorm schrijven) die u zou kunnen helpen? Er moet nog wel een knutselaar rondlopen, de vraag is natuurlijk: waar.

mhofman
door mhofman - Mar 2, 2012 om 21:54
530 Antwoorden / 93 Vragen

Hoop eigenlijk dat die knutselaar hier ergens op deze site zit vandaar mijn vraag .En als het niet lukt misschien op mp voor de verzamelaar want is echt een mooi ding.

diumenge
door diumenge - Mar 2, 2012 om 22:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 21:45]... heb zelf een nog werkend oud apparaat van porcelein, met draaischijf, de hoorn ligt horizontaal op de beide dragers. Heb ook gewone telefoon maar die werkt gelijk niet meer met stroomstoring (spreek niet over mobiel) en die ouderwetse blijft het dan wel doen. Nostalgisch en handig. ... @tenormin, heb je waarschijnlijk nog een normale "PTT" aansluiting?[quote=mhofman schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 21:54]Hoop eigenlijk dat die knutselaar hier ergens op deze site zit vandaar mijn vraag .En als het niet lukt misschien op mp voor de verzamelaar want is echt een mooi ding.@mhofman, hier staat een hele discussie daarover, ziet er ingewikkeld uit...

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 2, 2012 om 22:42
1163 Antwoorden / 60 Vragen

[quote=mhofman schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 20:33]...Heb upc en wel een oude aansluiting van kpn maar ben daar geen lid meer van...

Voorwaarde is wel dat u een telefoonabo heeft via UPC... ....dus via uw modem.

U kunt het toestel als tweede toestel gebruiken. Als u gebeld wordt zal de bel waarschijnlijk gewoon overgaan, opnemen en praten zal geen probleem zijn. Een verloopsnoertje kunt u kopen bij de betere witgoedzaak! Zelf bellen zal een heel knutselproject worden waar ik niet aan zou beginnen tenzij u zelf graag met elektronica knutselt.

Als u geen abo heeft zou u het bv via skype kunnen gebruiken, maar dan zou ik zelf even moeten puzzelen hoe dit dan aangesloten moet worden (....en of dit echt kan). Enig technisch inzicht en geknutsel is dan wel een vereiste!

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 22:48
16849 Antwoorden / 108 Vragen

diumenge, hoe die aansluiting "heet", geen idee. Neem aan van wel, maar zal nu wel een andere naam hebben. Heb zojuist wel getracht de kabel te volgen, maar die gaat, gelijk met alle snoeren van p.c., printer, boxen in een soort plint, daarna weggewerkt en komt uit in andere kamer bij aansluiting t.v. Daar zitten weer 4 stekers en daar weer naast een vreemd model "ding" met 4 gaatjes. Zei al dat ik niets weet maar dat het wel werkt.

@mhofman, hoop echt dat u iemand vind die het kan aansluiten, is heel leuk om dat "ouderwetse gerinkel" te horen i.p.v. hem op Marktplaats te zetten.

mhofman
door mhofman - Mar 3, 2012 om 12:10
530 Antwoorden / 93 Vragen

@deinert heb alles van upc via modem,Even op internet gekeken daar zijn ze nog steeds te koop en worden geleverd met adapter modulaire stekker zou dat werken wat het ook mag zijn.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 3, 2012 om 14:22
1163 Antwoorden / 60 Vragen

[quote=mhofman schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 12:10]...daar zijn ze nog steeds te koop...

Wie of wat is 'ze'? De telefoon, het modem, de adapter modulaire stekker (....wat dat dan ook mag zijn), ... . Heeft u een linkje voor mij, dat scheelt mij weer een uurtje puzzelwerk!

mhofman
door mhofman - Mar 3, 2012 om 14:44
530 Antwoorden / 93 Vragen

De telefoon bedoel ik maar kan het niet meer vinden waar of hoe dus linkje word niets.Ze zijn in 1980 nog een keer op de markt gekomen misschien was dat het weet ik niet zeker Sorry

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2012 om 14:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mhofman schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 12:10]@deinert heb alles van upc via modem,Even op internet gekeken daar zijn ze nog steeds te koop en worden geleverd met adapter modulaire stekker zou dat werken wat het ook mag zijn.Ik neem aan dat zo'n adapter gewoon een "normale" (ouderwetse) stekkerdoos (voor 'n 'varkenssnuit') is, daar komt dan een draadje met een modulaire stekker uit. Daarmee kan je de telefoon aansluiten op het modem. Dat wil echter nog niet zeggen dat het dan werkt. Pulse is een andere techniek dan toon.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 3, 2012 om 14:54
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Als u met het telefoontoestel naar de betere witgoedzaak gaat kunnen ze u helpen met een verloopsnoertje. Maar zoals gezegd: u kunt alleen gebeld worden, zelf bellen zal niet mogelijk zijn. Ik denk dat de bel gewoon zal rinkelen als u gebeld wordt (....maar dit weet ik niet zeker...)

mhofman
door mhofman - Mar 3, 2012 om 15:00
530 Antwoorden / 93 Vragen

bedankt voor jullie tijd en het meedenken Top!!.Ga maandag naar een goeie zaak met de telefoon en jullie horen hoe het afloopt.

mhofman
door mhofman - Mar 7, 2012 om 15:59
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ik geef het bijna op ben overal geweest met telefoon maar nergens een oplossing helaas.Het probleem is dat de stekker nergens inpast en kan en wil hem niet vervangen.Ik wil jullie wel bedanken voor de antwoorden en het meedenken.Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen alles is welkom.

zwemmer
door zwemmer - Mar 7, 2012 om 16:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het enige wat helpt zal denk ik overstappen naar KPN zijn. Heb je dat voor het gerinkel over...? En als het je daarom gaat, er zijn ook ringtones voor mobieltjes met zo'n helder gerinkel.

Zwemmer

mhofman
door mhofman - Mar 7, 2012 om 16:59
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heb mijn profiel even verandert staat nu een foto van de stekker op.misschien komt iemand op een idee.Want het maakt niet uit bij wie ik zit upc/kpn noem ze maar op de stekker past gewoonweg niet.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 7, 2012 om 17:39
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Kêh??? Zijn die niet meer leverbaar? Maargoed, zou kunnen, ik heb ze ook al jaren niet meer gezien/ gebruikt. Maar ik geef het nog niet op, hoor!

Vaak konden bij de telefoontoestellen de telefoonkabel eenvoudig met een schroevendraaier verwijdert worden, er zit dan een klepje thv de kabelentree. Is dat bij u ook het geval? En heeft u toevallig nog een snoertje van een toestel dat u niet meer gebruikt, dus eentje met een 'moderne' aansluiting? Dan maken we nl gewoon uit twee één! Knip dan van het 'moderne' snoertje een stekkertje af en maak de twee aders vrij. Het rode adertje komt op de 'A', het blauwe adertje op de 'B'.

mhofman
door mhofman - Mar 7, 2012 om 19:00
530 Antwoorden / 93 Vragen

@ deinert hoop dat de nieuwe foto duidelijk is het schroefje wat je ziet is van de klep.Zie niet waar en hoe ik bij het snoer kan komen.Jij wel zit een kap bovenop ook geen schroefjes zichtbaar.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 8, 2012 om 15:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

mmmmmm foto is erg lastig te herkennen. Anders kunt u ook de stekker openschroeven en de draden in de stekker 'prutsen'. Als u de stekker een beetje schuin in het licht houdt, dan zult u zien dat de pinnen in de stekker (een) letter(s) of aardeteken gekrekegen hebben.

Niet professioneel, maar werkt wel ;-)

Vanaf morgenochtend ben ik ruim een week afwezig. Er is hier vast wel een collega die u verder kan helpen!

zwemmer
door zwemmer - Mar 8, 2012 om 16:04
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als de stekker niet past zou je misschien iets aan de wandcontactdoos moeten wijzigen. Maar pas op, dat is eigendom van UPC en als je daar iets aan verprutst kost je dat wat.

Zwemmer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 8, 2012 om 20:42
1163 Antwoorden / 60 Vragen

...u zou ook deze stekker kunnen bestellen!

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2012 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Grotere foto's zijn te vinden bij vraag die TS bij Goede Vraag stelde: Klik hier... Door op de te foto's klikken worden ze nog extra vergroot.

vr.gr.

zwemmer
door zwemmer - Mar 8, 2012 om 23:06
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Zo te zien zou de kabel afgeknipt kunnen worden om er met een speciale tang zo'n insteekstekkertje aan te zetten. En dan naar de optie van deinert. Deze stekkers moeten toch nog wel te koop zijn. Ik heb er nog een en dacht daar gisteren meteen aan. Maar, dat zou men bij de Primafoon (of hoe die winkel nu heet) moeten weten.

Zwemmer