er
door erli Jul 17, 2007 om 19:52
Elektronica & tv

Poppenhuis

hallo wij hebben een poppenhuis en willen daar verlichting in gaan maken. is er iemand die daar een schema voor heeft of een site weet waar ik informatie over een stroomschema kan downloaden???

1672 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo erli,

Het is maar net hoe handig je bent en hoeveel kennis je van elektronica hebt. Ben je in staat om enig rekenwerk te doen? (bepalen van de maximum stroom, hoeveel lampjes, welk vermogen en welke spanning)
Je zou het jezelf makkelijk kunnen maken door een kant en klare voeding uit de modelbouw te kopen. Maar schema's kun je wel vinden via:

Circuits
Online

Kijk dan onder Schakelingen in de categorie voedingen.
Als je daarna nog vragen hebt, dan horen we het wel.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Kijk eens hier;

poppenhuis Elektra

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij hebben al jaren een poppenhuis schaal 1 : 12. De electra heb ik aangesloten met speciale tweeaderige draad voor in het poppenhuis. Heel dun maar sterk genoeg. Het hele huis heb vervolgens aan gesloten op een eenvoudige acculader van de HEMA. Geen trafo genomen want dat is niet handig. Als je namelijk veel lampjes aansluit kan de trafo het op een gegeven moment niet meer aan. Wij hebben ook nog losse stijlkamertjes. Die heb ik ook bedraad en wel aangesloten op een trafo.Kijk maar eens op de volgende site:http://www.poppenhuismuseum.nl/        Er zijn allerlei lampjes op 12 volt te koop in de winkel van het museum. Ideeen kan je daar ook op doen.

Veel plezier met het huis, Poltol

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poppenhuisverlichting.

Dit zou ik persoonlijk nog niet eens op 12 volt doen.
In ieder geval zou ik mij orienteren bij zo'n modeltreinenhuis  die ongetwijfeld ook juist datgene in huis zal hebben wat u wenst.

Op verschillende voltage's,verschillende soorten fittingen en lampjes zoals tegenwoordig die LED's.
En ook ongetwijfeld de juiste transformatoren waarbij een regelbare travo wel handig is.

Kortom, er is veel op dat gebied.
Niet eens moeilijk om te maken en aan te sluiten, zeker niet voor diegene die ook zelf dat poppenhuis heeft gemaakt.

Een speciaal schema is onnodig, wel 2 aderig 2 kleurig draad.
Als u eerst 1 kleur monteerd aan fittingen dan kan er verder weinig fout gaan. gewone lampjes werken ook als ze ipv op de + op de - worden aangesloten.
Maar............. bij de LED-verlichting is dit wel belangrijk!

De Vrije Vogel