jr
door jrschot May 27, 2010 om 23:10
Elektronica & tv

Radio via Stereotoren bijna onmogelijk? Ik ben het spoor bijster

Op dit moment heb ik radio en televisie via UPC(digitale tv/ analoge radio).En internet via Tele2.

Gezien de kostenbesparing zou ik graag een alles in 1 pakket nemen zoals bijvoorbeeld van tele2.

Alleen kun je bij al die leuke pakketten alleen maar radio luisteren op je TV.
En ik wil graag normaal radio kunnen luisteren via mijn dure stereotoren, zonder mijn TV aan te laten staan en te luisteren op de mindere luidsprekers van mijn tv..

De enige oplossing lijkt UPC, maar hiervan zijn erg veel helpdesk en internet problemen bekend, dus hier wil ik liever niet op overstappen.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem, Wie kan mij aan een oplossing helpen???

22443 33 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 28, 2010 om 00:30
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Nee hoor, u bent niet verplicht uw TV-toestel in te schakelen. Als u een audiokabeltje trekt vanaf de UPC-decoder naar uw stereoinstallatie (deze moet dan wel een ingang hebben, meestal aux of TV genoemd), kunt u zo radio beluisteren via uw stereoinstallatie.

Sterker nog: u kunt daarna TV kijken met het geluid via uw stereoinstallatie.
Als u een ander radiostation wilt zoeken is het zelfs handig om uw TV even aan te zetten. U kunt dan uit een lijst kiezen welk station u wilt beluisteren. Daarna zet u uw toestel weer uit. Maar nogmaals: dit is niet verplicht. De decoder werkt ook zonder TV!

jr
door jrschot - May 28, 2010 om 07:31
36 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=deinert schreef op vrijdag 28 mei 2010, 00:30]Nee hoor, u bent niet verplicht uw TV-toestel in te schakelen. Als u een audiokabeltje trekt vanaf de UPC-decoder naar uw stereoinstallatie (deze moet dan wel een ingang hebben, meestal aux of TV genoemd), kunt u zo radio beluisteren via uw stereoinstallatie.

Sterker nog: u kunt daarna TV kijken met het geluid via uw stereoinstallatie.
Als u een ander radiostation wilt zoeken is het zelfs handig om uw TV even aan te zetten. U kunt dan uit een lijst kiezen welk station u wilt beluisteren. Daarna zet u uw toestel weer uit. Maar nogmaals: dit is niet verplicht. De decoder werkt ook zonder TV!

Ik wil juist geen UPC alles in 1 pakket.

toolboy
door toolboy - May 28, 2010 om 08:48
965 Antwoorden / 40 Vragen

@jrschot
Ik denk dat het wel zou moeten kunnen met tele2 decoder als de av uitgang gesplitst word.
Vanaf de splitter 1 naar de tv en 1 naar de stereo toren.

T

toolboy
door toolboy - May 28, 2010 om 09:24
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ter aanvulling eventueel is het volgens mij ook mogelijk een hdmi kabel met een audio retour te gebruiken.

T

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 28, 2010 om 11:35
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Inderdaad..... ....waar ik UPC schreef bedoelde ik Tele2.... excuus voor de verwarring!

toolboy
door toolboy - May 28, 2010 om 12:24
965 Antwoorden / 40 Vragen

@deinert .Uw antwoord ligt voor de hand,Maar volgens mij heeft de tele 2 decoder geen aparte audio uitgang,vandaar mijn voorstel.

T

knoop4x9
door knoop4x9 - May 28, 2010 om 13:43
533 Antwoorden / 0 Vragen

Het likt me stug dat de tele2 decoder geen audio uitgang heefd.
Is er nog een scart vrij? Gebruik dan een verloop van scart naar tullip, wel eentje met een schakelaartje in out nemen schakelaartje op out zetten en de boel aansluiten met een tullip snoer , op de stereo tape in of aux gebruiken.
Die verloopstekker is verkrijgbaar bij oa bcc.

Sukses Nico

curious
door curious - May 28, 2010 om 14:21
45 Antwoorden / 7 Vragen

De enige oplossing lijkt UPC, maar hiervan zijn erg veel helpdesk en internet problemen bekend, dus hier wil ik liever niet op overstappen.
Als jarenlange cliënt van UPC laat ik je even weten dat mijn pakket oke is en functioneert zoals beloofd. Radio digitaal mooie storingsvrije ontvangst via de audioset met als extra digitaal TV geluid via de radioset indien gewenst.
Digitale radio via TV ook mogelijk maar dat vind ik nogal omslachtig.

Succes bij je keuze.
Curious

welcome
door welcome - May 28, 2010 om 15:43
39 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp het niet want je hebt helemaal geen Kabelprovider nodig voor een ontvangst, vrije ether ontvangst bestaat ook nog, want in mijn tuf tuf heb ik ook geen kabel ontvangst voor de radio, maar ja je moet wel een antenne aansluiten. De 747Khz is in vele landen in Europa te ontvangen, en we waren wat teleurgesteld dat Radio 1 deze frequentie kwijt raakte. Voor TV en radio een schoteltje met een HD kaart voor €39 en verder geen kosten en je zit op de eerste rang met prachtige beelden en honderden radio stations.

kleinepier
door kleinepier - May 28, 2010 om 15:45
42 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben al jaren upc en nooit geen problemen ook niet met de help desk altijd goed geholpen maar bij n hoop zit het tussen de oren kijk maar bij ziggo of daar goed zit dan bij mij werkt alles uitstekend radio en tv en telefoon en internet en dat alles digitaal

ja
door jank - May 28, 2010 om 16:16
168 Antwoorden / 8 Vragen

Zit al geruime tijd bij UPC en ook amper problemen. doorgaans goed opgelost. Dus mijn radio haal ik van de kabel. Ben het er wel mee eens, dat radio luisteren via je tv een vreemde zaak is. Het wordt digitaal aangeboden en vervolgens kun je het niet fatsoenlijk afluisteren op een radio.
Is een goede binnenhuis-antenne een optie voor goed radio-ontvangst?

ka
door kam - May 28, 2010 om 16:35
20 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een ander probleem,ik kan bij ziggo geen digitale zenders ontvangen op mijn radio, hierbij moet altijd de tv aanstaan.dit kost handevol geld aan electriciteit.rekensommetje:tuner 200wat tv 130wat dat word een duur muziekje.

ha
door hallosander - May 28, 2010 om 17:40
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Ik heb Tele 2 met een alles in 1 pakket al enkele jaren.
Ik heb de Scart kabel naar de Homecinnemaset lopen en vanaf daar weer met een Scart kabel naar de TV.
Zodra je dus de TV uit zet dan gaat nog steeds de audio via de Scart kabel naar de homecinnemaset.
Het Radio signaal is Digitaal dus dat klinkt goed over de installatie.
Maar door het op deze manier te doen heb je dus ook met TV kijken goed geluid, ik heb dus het TV vollume op 0 staan.
Zoals hier al eerder is vermeld moet je dan alleen de TV even aan zetten om een Radio zender te kiezen.
Je hebt bij Tele 2 wel de mogelijkheid om je radio zenders in je eigen volgorde te zetten, dus ik heb als eerste de zender geprogrameerd die ik het meeste gebruik, daar begint hij dan automatisch mee.
Het kan op meerdere manieren, er zitten namelijk nog meer aansluitingen op zoals (digitaal optische uitgang SP/DIF) en 2x Scart plus ook nog een uitgang met tulp pluggen (audio plug rood/wit plus video geel)

jr
door jrschot - May 28, 2010 om 17:53
36 Antwoorden / 3 Vragen

Het klinkt nogal omslachtig? Een HDMI of Scart naar een tulp en die op je stereotoren aansluiten, en vervolgens de TV aanzetten om een radiozender te kiezen, die ik dan op mijn stereo kan beluisteren.....

En dan heb ik weer tulpstekkers aan de voorkant op mijn stereo zitten.
Ik heb aan de achterkant gewoon een coax aansluiting voor audio.. hebben die boxen geen coax mogelijkheid rechtstreeks naar een radio toe???

het lijkt wel of alle pakketten gebaseerd zijn op tv en radio compleet vergeten word. Want zo te lezen kan ik kiezen, of via mijn tv aan mijn radio koppelen, of een schotel op de muur hangen(mag niet van de VVE), of een antenne op mijn kast zetten(geen gezicht)

toolboy
door toolboy - May 28, 2010 om 18:11
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=jrschot schreef op donderdag 27 mei 2010, 23:10]Op dit moment heb ik radio en televisie via UPC(digitale tv/ analoge radio).En internet via Tele2.

Gezien de kostenbesparing zou ik graag een alles in 1 pakket nemen zoals bijvoorbeeld van tele2.

Alleen kun je bij al die leuke pakketten alleen maar radio luisteren op je TV.
En ik wil graag normaal radio kunnen luisteren via mijn dure stereotoren, zonder mijn TV aan te laten staan en te luisteren op de mindere luidsprekers van mijn tv..

De enige oplossing lijkt UPC, maar hiervan zijn erg veel helpdesk en internet problemen bekend, dus hier wil ik liever niet op overstappen.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem, Wie kan mij aan een oplossing helpen???

Een dure stereotoren heeft echt wel een extra ingang.rood/wit tulp onder voorkeuze aux of av.
Volgens de beschrijving van de t2 decoder zijn er geen echte scart uitgangen beschikbaar, wel een verloop naar scart,en daar is een kabel voor met een extra audio aansluiting.
Om mee te kunnen denken geachte forummembers kijk maar op de site van T2 bij de gebruikershandleiding.

T

ha
door hallosander - May 28, 2010 om 18:14
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jrschot schreef op vrijdag 28 mei 2010, 17:53]Het klinkt nogal omslachtig? Een HDMI of Scart naar een tulp en die op je stereotoren aansluiten, en vervolgens de TV aanzetten om een radiozender te kiezen, die ik dan op mijn stereo kan beluisteren.....

En dan heb ik weer tulpstekkers aan de voorkant op mijn stereo zitten.
Ik heb aan de achterkant gewoon een coax aansluiting voor audio.. hebben die boxen geen coax mogelijkheid rechtstreeks naar een radio toe???

het lijkt wel of alle pakketten gebaseerd zijn op tv en radio compleet vergeten word. Want zo te lezen kan ik kiezen, of via mijn tv aan mijn radio koppelen, of een schotel op de muur hangen(mag niet van de VVE), of een antenne op mijn kast zetten(geen gezicht)

Een Coax kabel gebruik ik helemaal niet, zit er ook niet meer op.
De decoder is namelijk Digitaal daar komt dus geen annaloog(Coax) radio signaal meer uit.
Een Radio die jij bedoelt heeft een eigen tuner, bij Tele 2 zit de radiotuner in de decoder en komt er alleen dus nog maar een audio signaal uit die dan versterkt moet worden door een versterker met boxen.
Zoals je normaal op het display van je radio kan zien op welke zender de radio staat moet je dat nu op het TV scherm bekijken omdat er geen display op de decoder zit.
Misschien is het zo duidelijker.
Ook met TV kijken word de TV tuner in de decoder gebruikt.
Dus de TV wordt alleen maar als een soort monitor (net als bij een computer) gebruikt, ik hoef dus in de TV ook geen zenders te programeren.
De coax plug (antenne ingang) achter op de TV wordt dan ook niet gebruikt.
Dat kan dus met Scart of Hdmi.
Als ik nog meer moet uitleggen dan hoor ik het wel.

Groeten Sander

dobby
door dobby - May 28, 2010 om 18:37
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hallosander schreef op vrijdag 28 mei 2010, 18:14]

#--- snip snip snip ---

Een Coax kabel gebruik ik helemaal niet, zit er ook niet meer op.
De decoder is namelijk Digitaal daar komt dus geen annaloog(Coax) radio signaal meer uit.

#--- snip snip snip ---

Erm.. digitaal audio out kan Coax of Fibre zijn.. (SPDIF - iets van Sony Philips Digital InterFace ofzo..) ...

maar goed - daar zal een radio (-tuner) geen raad mee weten inderdaad..

jr
door jrschot - May 28, 2010 om 18:39
36 Antwoorden / 3 Vragen

Je verhaal is me volkomen duidelijk Sander,

Alleen nu vraag ik me af, zijn er dan helemaal geen opties ZONDER tussenkomst van de tv op zo'n mediabox?

Anders moet ik mijn tv aanzetten om mijn radio te kunnen bedienen.... en dan heb ik dus alsnog 2 apparaten aan staan.(TV + Stereo)

spooky01
door spooky01 - May 28, 2010 om 18:51
418 Antwoorden / 56 Vragen

jrschot Alleen nu vraag ik me af, zijn er dan helemaal geen opties ZONDER tussenkomst van de tv op zo'n mediabox? nee. Je hebt de tv nodig om te kunnen zien naar welke zender je luistert, als dit klaar is kun je de tv uitzetten en verder luisteren via de stereo. Je moet alleen wel elke x de tv aanzetten als je van zender wil switchen. groetjes Ingrid

ja
door jank - May 28, 2010 om 19:54
168 Antwoorden / 8 Vragen

Je hebt de tv nodig om te kunnen zien naar welke zender je luistert, als dit klaar is kun je de tv uitzetten en verder luisteren via de stereo. Je moet alleen wel elke x de tv aanzetten als je van zender wil switchen. groetjes Ingrid
Eigenlijk, zoals ook elders min of meer gemeld, vergelijkbaar met je Video- of DVDrecorder, om deze te kunnen bedienen, moet je de tv aan hebben. Anders zie je niet wat je moet doen.
De radio is overbodig, geluid gaat via de versterker naar je boxen, de eigen radio komt er niet meer aan te pas. Sneu, maar het is zo.

jr
door jrschot - May 28, 2010 om 20:57
36 Antwoorden / 3 Vragen

Belachelijk...
Maar helaas... dan zit er voor mij helaas geen voordeel in. Want gebruiksgemak vind ik ook belangrijk. En ik vind het erg omslachtig op deze manier.

Maar in ieder geval bedankt voor de vele reacties! Ik begrijp in ieder geval hoe e.e.a. in elkaar steekt! :-)

corkoo
door corkoo - May 28, 2010 om 21:16
51 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=kleinepier schreef op vrijdag 28 mei 2010, 15:45]wij hebben al jaren upc en nooit geen problemen ook niet met de help desk altijd goed geholpen maar bij n hoop zit het tussen de oren kijk maar bij ziggo of daar goed zit dan bij mij werkt alles uitstekend radio en tv en telefoon en internet en dat alles digitaal

Dit is een reactie op een fout die heel vaak gemaakt wordt:
U schrijft "NOOIT GEEN". Als u dat GEEN nu eens weglaat, dan schrijft u wat u bedoelt. Nu beweert u het tegenovergestelde, dus ALTIJD problemen.

Bompa

robert11
door robert11 - May 28, 2010 om 21:32
310 Antwoorden / 25 Vragen

hallosander heeft als enigste de juiste antwoord gegeven!

@spooky01
Je hebt de tv nodig om te kunnen zien naar welke zender je luistert, als dit klaar is kun je de tv uitzetten en verder luisteren via de stereo. Je moet alleen wel elke x de tv aanzetten als je van zender wil switchen. groetjes Ingrid

Niet helemaal correct, men kan de radio zenders switchen ZONDER de tv aan te zetten.

Wij, net als hallosander hebben het complete tele2 pakket, en we weten zo welke zenders staan op de afstandbediening!

toolboy
door toolboy - May 28, 2010 om 21:37
965 Antwoorden / 40 Vragen

Klinklare onzin .
Met een klein beetje moeite is het allemaal zeer simpel.
Maar als je/u dat niet wil inzien,dan houd het op.
Sluit u dus maar aan bij de medelanders!

Yep i love rode duimpjes.

T

jr
door jrschot - May 28, 2010 om 21:51
36 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 28 mei 2010, 21:37]Klinklare onzin .
Met een klein beetje moeite is het allemaal zeer simpel.
Maar als je/u dat niet wil inzien,dan houd het op.
Sluit u dus maar aan bij de medelanders!

Yep i love rode duimpjes.

T

Dan krijg jij een groene...
Staat leuk bij je motor :-)

dr
door drupi01 - May 28, 2010 om 22:55
11 Antwoorden / 5 Vragen

Het gebruik van de radio zonder enige tussenkomst van een tv-scherm pleit voor analoge radio via de kabel, in uw geval dus UPC, óf een goede antenne op het dak, dus geen binnenantenne.
Ikzelf neem alles af bij UPC, dus al mijn radiotuners in huis leveren prima radio-ontvangst via de kabel. Het geluid van de tv loopt via mijn AV-receiver, want tv-luidsprekers, vooral van de platte schermen, zijn vaak slecht van kwaliteit!
De helpdesk functioneert uitstekend en is niet schreeuwend duur.
.

corkoo
door corkoo - May 28, 2010 om 23:17
51 Antwoorden / 25 Vragen

Het gaat niet om de normale kabelzenders maar om die extra digitale zenders die via de TV decoder lopen. Daar zijn al voldoende oplossingen qua aansluiting voor aangegeven.
Ikzelf zit bij Ziggo en heb ook nooit last met de service. Gratis telefoonnummer als je geabonneerd bent op onbeperkt bellen en anders lokaal tarief, waar vind je dat.

spooky01
door spooky01 - May 28, 2010 om 23:25
418 Antwoorden / 56 Vragen

hallo robert 11, jrschot heeft nu digitale tv bij upc en daar kun je toch echt niet zonder de tv aan te zetten zien dat je van zender swicht. Hoe dat bij ziggo gaat kan ik hier wel lezen, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

orgelmuts
door orgelmuts - May 30, 2010 om 20:03
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=corkoo schreef op vrijdag 28 mei 2010, 21:16][quote=kleinepier schreef op vrijdag 28 mei 2010, 15:45]wij hebben al jaren upc en nooit geen problemen ook niet met de help desk altijd goed geholpen maar bij n hoop zit het tussen de oren kijk maar bij ziggo of daar goed zit dan bij mij werkt alles uitstekend radio en tv en telefoon en internet en dat alles digitaal

Dit is een reactie op een fout die heel vaak gemaakt wordt:
U schrijft "NOOIT GEEN". Als u dat GEEN nu eens weglaat, dan schrijft u wat u bedoelt. Nu beweert u het tegenovergestelde, dus ALTIJD problemen.

Bompa

We zitten hier niet op nederlandse les hoor!
Als je geen antwoord op de vraag hebt en alleen maar anderen op hun taalfouten wijst, blijf dan gewoon weg!

dobby
door dobby - May 31, 2010 om 03:33
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=spooky01 schreef op vrijdag 28 mei 2010, 23:25]hallo robert 11, jrschot heeft nu digitale tv bij upc en daar kun je toch echt niet zonder de tv aan te zetten zien dat je van zender swicht. Hoe dat bij ziggo gaat kan ik hier wel lezen, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

<OT> Zit hier bij ZIggo, en daar kan je o.a. een Cisco decoder kiezen (nou ja - kon geloof ik?) - (interactief, PVR [testgroup]) - die heeft een display waarop in elk geval het huidige actieve kanaal zichtbaar is.. ongetwijfeld zullen er meer merken zijn die een zo'n triviale toevoeging gedaan hebben om e.e.a. ook zonder TV werkbaar te maken (toch?)... (ok - dan rest nog de beperktheid/bijna onmogelijkheid van de bediening zonder de remote, maar das weer een heel ander verhaal)</OT>

wimbremer
door wimbremer - May 31, 2010 om 17:01
122 Antwoorden / 19 Vragen

Op de site van ZIGGO heb ik daarover al eens een uitgebreide discussie gehad, maar uit de antwoorden bleek dat radio bij veel mensen toch een ietwat ondergeschoven kindje blijkt. Het zou toch minimaal zo moeten zijn, dat je een aparte signaal-kabel in de tuner zou kunnen steken? Volgens mij is een soort splitter; één voor tv, één voor de radio makkelijk te realiseren. Net als vroegûh... Lijkt me technisch gewoon vrij makkelijk te doen tegen minimale kosten. ZIGGO, kom er eens in??!!

toolboy
door toolboy - May 31, 2010 om 17:18
965 Antwoorden / 40 Vragen

wimbremer

Dat antwoord heb ik al gegeven en idd het is vrij simpel zelfs nu.
Maar als je er niet voor open staat is het heel wat anders

T

robert11
door robert11 - May 31, 2010 om 17:55
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=spooky01 schreef op vrijdag 28 mei 2010, 23:25]hallo robert 11, jrschot heeft nu digitale tv bij upc en daar kun je toch echt niet zonder de tv aan te zetten zien dat je van zender swicht. Hoe dat bij ziggo gaat kan ik hier wel lezen, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

jrschot zou graag alles hebben via tele2.
Met de afstandbediening van tele2 kan men schakelen van zenders NADIEN men televisie heeft gekeken, en radio wil beluisteren. Is men op de radio, is de televisie niet meer nodig (handmatig uitzetten dus), en kan men zoveel als men wil omschakelen naar elke gewenste zenders (wij weten welke zender zitten op de afstandbediening!).