mh
door mhdelange Jan 11, 2011 om 14:57
Elektronica & tv

Rechten digitale bestanden fotograaf

In 2006 hebben wij een bruidsreportage laten maken door een fotograaf. We toen alleen een foto-album ontvangen. De digitale bestanden bleven eigendom van de fotograaf.

Nu heb ik onlangs een mail gekregen van de fotograaf met het voorstel om de digitale bestanden te kopen voor een bedrag van € 195,-. Als we hier niet op ingaan worden de bestanden vernietigd/verwijderd.

Wat zijn de rechten/plichten van de fotograaf mbt. het verwijderen van digitale bestanden?

5756 30 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jan 11, 2011 om 15:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

De fotograaf is de eigenaar van de bestanden en wil er nu een slaatje uit slaan door er geld over te vragen. Aan de andere kant bent u dan wel de eigenaar van de bestanden, aan u de keus.

quantas
door quantas - Jan 11, 2011 om 15:08
670 Antwoorden / 0 Vragen

Als er niks is afgesproken wat betreft bronbestanden afgeven dan mag de fotograaf dit doen.

Immers als je foto's laat maken bv een portretfoto bij een fotozaak krijg je het negatief ook niet mee, dat kan wel maar betaal je extra.

Uiteraard mag hij zelf de bestanden niet gebruiken zonder jullie toestemming.
Aan u dus de keus of betalen voor evt bestellingen in de toekomst of vernietigen.

de motormuis
door de motormuis - Jan 11, 2011 om 15:10
598 Antwoorden / 13 Vragen

Dit is een gebruikelijke werkwijze bij huwelijks reportage's. U koopt de foto's of tegenwoordig een album en de fotograaf houdt zelf de negatieven en nu tegenwoordig de digitale bestanden. U kunt dan later afdrukken bij bestellen als U dat wilt, of familieleden of kennissen, tegen betaling uiteraard. En meestal is het zo dat U na 10 jaar een aanbod krijgt om de reportage te kunnen kopen.Want dan weten ze wel dat U geen extra foto's meer bestelt. En als U zegt ja ik wil dat wel kopen dan beuren ze nog een keer geld. En anders worden de negatieven of digitale gegevens vernietigd.
En ze staan inderdaad in hun recht om dit zo te doen.Want ik heb nog van niemand gehoord dat zij bij het afspreken van het maken van de reportage dit zo hebben kunnen regelen dat zij die opslagmethode meteen kunnen overnemen.
Groeten.

erik008
door erik008 - Jan 11, 2011 om 15:15
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vind het heel correct.
Veel fotografen vernietigen na een bepaalde tijd, zonder iets te zeggen.

mahadma
door mahadma - Jan 11, 2011 om 17:12
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ook veel voorkomt is dat "opdrachtgevers" zelf de geleverde foto's scannen en of reproduceren en opnieuw laten afdrukken, in plaats van de foto's bij de fotograaf te bestellen, want dat vind "men" dan (te) duur. Daarom is het niet vreemd dat de fotograaf de bronbestanden na een bepaalde tijd aanbied, zo kan hij als de "opdrachtgevers" dat willen, nog iets verdienen, en anders zijn bestanden schonen.

sunset_1
door sunset_1 - Jan 11, 2011 om 19:50
265 Antwoorden / 22 Vragen

Zoals eerder gemeld is dit inderdaad iets wat de fotograaf mag doen, al is de gang van zaken wel een beetje vreemd.

Wij hebben afgelopen jaar bewust een fotograaf gezocht voor onze reportage waarbij we voor een vast bedrag de cd's met de originele foto's konden kopen. Hierdoor hebben we ook de nabestellingen in eigen beheer kunnen regelen, en waren dus niet afhankelijk van de fotograaf.

Hoe is het met jullie nabestellingen gegaan? Netjes via de fotograaf? Die rekent immers op inkomsten via de nabestellingen óf de verkoop van de orignelen.

Als de nabestellingen al via de fotograaf zijn besteld en betaald, dan is €195 flink aan de prijs...

mh
door mhdelange - Jan 11, 2011 om 21:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Misschien nog een kleine aanvulling:

De kosten voor het trouwalbum bedroegen 4 jaar geleden ca. € 1200,-. Ook de nabestellingen zijn via de fotograaf gedaan, ook ca. € 200,-.

En dus nu een voorstel om de digitale bestanden te kopen voor € 195,-.

Vandaar dus dat ik het gevoel heb om voor het blok gezet te worden om een derde keer geld te kunnen verdienen aan dezelfde foto's.

Maar blijkbaar is dit de gang van zaken in de wereld van bruidsreportages.

snah
door snah - Jan 11, 2011 om 21:56
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo , wat je ook kan doen is bij een andere fotograaf de foto's die jij hebt laten digitaliseren , hij maakt dan een digitale foto van de bestaande foto of hij scant deze.
Er is dan wel iets kwaliteitsverlies maar bij een goede foto nauwelijks te zien .

Nog een mogelijkheid is de oorspronkelijke fotograaf een tegenbod doen , bv de helft .

Hans

snah
door snah - Jan 11, 2011 om 22:04
654 Antwoorden / 61 Vragen

Eigenlijk vind ik de helft nog teveel , deze man heeft al aan jou verdient .

Ik zou naar hem toegaan en 50 euro neerleggen voor de foto's op cd of dvd met de mededeling dat als hij niet akkoord gaat jij naar een andere fotoboer gaat om daar jouw foto's te laten digitaliseren .

Hij kan nu kiezen , 50 euro of niets .

Hans

mahadma
door mahadma - Jan 11, 2011 om 22:58
11569 Antwoorden / 51 Vragen

snah, je schrijft: "Hallo , wat je ook kan doen is bij een andere fotograaf de foto's die jij hebt laten digitaliseren , hij maakt dan een digitale foto van de bestaande foto of hij scant deze.
Er is dan wel iets kwaliteitsverlies maar bij een goede foto nauwelijks te zien .".
Als een prof fotograaf dit gaat doen ben je meer als 195 euro kwijt, bovendien is dat als het de hele reportage betreft schending van het auteursrecht.

Een reportagega van 1200 euro is best een bedrag, maar hoeveel uur arbeid zit daarin, en dan niet alleen de tijd met bruidspaar rekenen, ook het uitzoeken, afdrukken, inplakken en het album? Daar even bij stilgestaan dat hij misschien wel van 's ochtend vroeg tot inclusief de feestavond gebleven is?

Een tegenbod vaan de helft is mogelijk acceptabel en zeker te proberen.

Groet, mg.

snah
door snah - Jan 11, 2011 om 23:25
654 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 11 jan 2011, 22:58]
Een reportagega van 1200 euro is best een bedrag, maar hoeveel uur arbeid zit daarin, en dan niet alleen de tijd met bruidspaar rekenen, ook het uitzoeken, afdrukken, inplakken en het album? Daar even bij stilgestaan dat hij misschien wel van 's ochtend vroeg tot inclusief de feestavond gebleven is?

Rare reactie , de fotoboer heeft zijn prijs € 1200,- bepaald door de kosten die hij gemaakt heeft plus iets van winst . Hij heeft ook nog verdiend aan de nabestellingen.
Hij wil nu zijn pc ( harde schijf ) opschonen en zet zo TS onder druk .
De kosten voor een cd of dvd , zeg 1 of 2 euro plus een klein beetje tijd van de fotoboer om de foto's er op te zetten vind ik 50 euro meer dan redelijk .

Hans

snah
door snah - Jan 11, 2011 om 23:34
654 Antwoorden / 61 Vragen

Ikzelf scan foto's met een hp foto scanner , het resultaat is zeer goed.

Hans

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2011 om 08:53
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Snah, je schrijft: "Rare reactie". Dus als jij iets gemaakt hebt en een ander kopieerd dat, vind jij dat normaal? Dat noem ik broodroof. Ik kan mij herinneren elders op deze site, dat jij klaagt over broodroof in de autorijlessfeer........

Even een rekensom: zeg dat een huwelijk om 13.00 uur wordt voltrokken, dan moet (mits de afstanden niet te ver van elkaar liggen) toch zeker om 12.00 uur gestart worden bij de bruidegom thuis. Dan krijg je de statiefoto's, dan het diner, dan het feest. Om 23.00 uur is de fotograaf klaar met het maken van de foto's. Dat is 11 uur werken. Dan het verwerken, uitzoeken, bewerken, bestellen van de foto's, zeg 5 uur werken. Dan kost het album behoorlijk wat geld, dat is geen albumpje van € 20,00. Als de foto's er zijn (geen amateurprintjes, maar VAKafdrukken) vliegen die niet zelfstandig in 2 seconden het album in, die moet je inplakken en layouten, reken even 4 uur werken. Dan kom ik totaal op circa 20 uur werken. € 1200.00 euro - de btw = € 1000,00. De fotograaf rijdt ook een auto (en jij weet wat dat kost) dus € 100,00 gebruik auto. Stel dat het album € 100 kost en de afdrukken € 400. Blijft over € 400 voor 20 uur werken, dat is dus € 20,00 per uur. En dan gaat een ander de foto's illegaal copieren ................

Mag een vakfotograaf (met studie en een zaak) ook iets verdienen of hoeft dat niet? Groet, mg.

pino123
door pino123 - Jan 12, 2011 om 09:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Tuurlijk mag de fotograaf iets verdienen, maar nadat alles is verwerkt en er meerdere afnames achteraf zijn afgenomen, denk ik inderdaad dat een prijs van 50,-- schappelijk is. Een prijs van 195,-- vind ik persoonlijk teveel en wat overdreven.

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2011 om 09:12
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Pino, ik heb eerder geschreven: "Een tegenbod vaan de helft is mogelijk acceptabel en zeker te proberen.". En met de verkoop van de bronbestanden en daarmee de auteursrechten vind ik dat € 100,00 een mooie compromise is.
Groet, mg.

quantas
door quantas - Jan 12, 2011 om 09:19
670 Antwoorden / 0 Vragen

1200 euro voor een goede reportage is niet erg duur, kijk ik heb het niet over sjefke de beunhaas die het wel zo doet maar de echte vakman.

Dat je voor 195 euro de bestanden kan kopen is ook erg normaal het auteursrecht ligt nl indien er geen andere afspraken gemaakt zijn toch echt bij de fotograaf.

Een klant van mij doet niks anders dan dit werk en ik heb het weleens gevraagd wat het zou kosten, 1 is dit per reportage gewoonweg verschillend en het is in 99% van de gevallen ook van begin tot eind dus van aankleden tot ze ladderzat zijn om het simpel te zeggen.

Maar wat denk je wat de apparatuur kost een echte prof heeft zijn eigen printers etc en die kosten meer als een gemiddelde middenklasser kan ik je uit betrouwbare bron melden.

Het is dus erg kort door de bocht om te zeggen 50 euro is genoeg, immers de rechten blijven nog steeds bij de fotograaf het is goodwill dat ie ze verkoopt, bij een fotozaak krijg jij ook geen negatieven mee behalve van foto's die je zelf hebt gemaakt.

Gemiddeld heb ik net ff aan hem gevraagd per telefoon zit er 2 dagen werk in per reportage van foto's maken tot bijwerken tot ontwikkelen en een mooie collage er van maken.

Ik denk als je het omrekent naar uurloon dat je erg goedkoop uitbent.

De mensen die hier roepen 50 euro is genoeg krijgen van hun baas zeker ook maar 1 euro per uur.

pavoordf
door pavoordf - Jan 12, 2011 om 10:18
519 Antwoorden / 73 Vragen

Benadering van de fotograaf stamt uit de tijd van de negatieven.
Voor de EUR. 195,= betaal je voor het auteursrecht. Scannen van de fotoos met het doel ze aan derden te verstrekken is mogelijk een inbreuk op het auteursrecht

hutch
door hutch - Jan 12, 2011 om 11:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Heel goed Pavoordf, met dien verstande dat het niet 'mogelijk' is, maar 'zeker' is.

Dus Hans (Snah) wat u daar voorstelt, zou ik maar niet doen!! Als die fotograaf daar achter komt, heeft TS een (financiele) uitdaging.

(Zie: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/)

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Jan 12, 2011 om 11:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

En als antwoord op de vraag van TS:

ja, hij mag die digitale bestanden verwijderen wanneer hij dat wil. Hij mag er ook voor vragen wat hij wil. Het is aan u wat u er voor over heeft.
Zoals reeds eerder geschreven: ga in onderhandeling met hem en dan onder het mom van: 'beter iets, dan niets'.....

En wat een ieder vindt van deze handelwijze van die fotograaf doet niets toe aan de vraag of het mag..... of niet.

Eigenlijk zou je nog kunnen stellen (ondanks dat hij er aan wil verdienen), dat het nog netjes is om deze bestanden te koop aan te bieden. Hij kan deze bestanden ook verwijderen/vernietigen zonder kennis te geven hierover aan TS.

Succes, gr. Hutch

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2011 om 16:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Snah, ik zag nog één opmerking van je, quote: "de fotoboer". Als we spreken van een afgestudeerd en gediplomeerd vakfotograaf is die wel een erg minne opmerking. Over jouw beroepsgroep zou je dit ook niet waarderen als er zo gesproken wordt over je collegae. Wat mij betreft einde discussie over dit topic. Groet, mg.

pino123
door pino123 - Jan 12, 2011 om 16:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=quantas schreef op woensdag 12 jan 2011, 09:19]1200 euro voor een goede reportage is niet erg duur, kijk ik heb het niet over sjefke de beunhaas die het wel zo doet maar de echte vakman.

Dat je voor 195 euro de bestanden kan kopen is ook erg normaal het auteursrecht ligt nl indien er geen andere afspraken gemaakt zijn toch echt bij de fotograaf.

Een klant van mij doet niks anders dan dit werk en ik heb het weleens gevraagd wat het zou kosten, 1 is dit per reportage gewoonweg verschillend en het is in 99% van de gevallen ook van begin tot eind dus van aankleden tot ze ladderzat zijn om het simpel te zeggen.

Maar wat denk je wat de apparatuur kost een echte prof heeft zijn eigen printers etc en die kosten meer als een gemiddelde middenklasser kan ik je uit betrouwbare bron melden.

Het is dus erg kort door de bocht om te zeggen 50 euro is genoeg, immers de rechten blijven nog steeds bij de fotograaf het is goodwill dat ie ze verkoopt, bij een fotozaak krijg jij ook geen negatieven mee behalve van foto's die je zelf hebt gemaakt.

Gemiddeld heb ik net ff aan hem gevraagd per telefoon zit er 2 dagen werk in per reportage van foto's maken tot bijwerken tot ontwikkelen en een mooie collage er van maken.

Ik denk als je het omrekent naar uurloon dat je erg goedkoop uitbent.

De mensen die hier roepen 50 euro is genoeg krijgen van hun baas zeker ook maar 1 euro per uur.

Die twee dagen heeft hij al verdiend op het moment dat hij de reportage maakte, de verdienste maakt hij niet achteraf. Wat een onzin om dit na 4 jaar te verkopen voor zo'n bedrag, de fotograaf wil er gewoonweg nog even achteraf een slaatje uit slaan. Hij hoeft het voor mij ook niet weg te geven, maar gewoon even bestanden op een DVD zetten, kost natuurlijk nooit zoveel.

We zullen het verder niet hebben over wie hier wat roept hé, maar die discussie hebben we al eerder gevoerd.

rj
door rjw - Jan 12, 2011 om 16:51
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 12 jan 2011, 08:53]Snah, je schrijft: "Rare reactie". Dus als jij iets gemaakt hebt en een ander kopieerd dat, vind jij dat normaal? Dat noem ik broodroof. Ik kan mij herinneren elders op deze site, dat jij klaagt over broodroof in de autorijlessfeer........

Even een rekensom: zeg dat een huwelijk om 13.00 uur wordt voltrokken, dan moet (mits de afstanden niet te ver van elkaar liggen) toch zeker om 12.00 uur gestart worden bij de bruidegom thuis. Dan krijg je de statiefoto's, dan het diner, dan het feest. Om 23.00 uur is de fotograaf klaar met het maken van de foto's. Dat is 11 uur werken. Dan het verwerken, uitzoeken, bewerken, bestellen van de foto's, zeg 5 uur werken. Dan kost het album behoorlijk wat geld, dat is geen albumpje van € 20,00. Als de foto's er zijn (geen amateurprintjes, maar VAKafdrukken) vliegen die niet zelfstandig in 2 seconden het album in, die moet je inplakken en layouten, reken even 4 uur werken. Dan kom ik totaal op circa 20 uur werken. € 1200.00 euro - de btw = € 1000,00. De fotograaf rijdt ook een auto (en jij weet wat dat kost) dus € 100,00 gebruik auto. Stel dat het album € 100 kost en de afdrukken € 400. Blijft over € 400 voor 20 uur werken, dat is dus € 20,00 per uur. En dan gaat een ander de foto's illegaal copieren ................

Mag een vakfotograaf (met studie en een zaak) ook iets verdienen of hoeft dat niet? Groet, mg.

En dan vergeet je nog de voorbesprekingstijd en de afschrijving van de apparatuur. Een beetje serieuze amateur loopt al gauw met een paar duizend euro aan apparatuur in zijn fototas, laat staan een prof. Camera kost een paar duizend euro, en je hebt er minimaal 2 nodig. Dan nog een setje objectieven van minstens zoveel.

Ik denk dat de meeste hier op dit forum niet voor het reeele uurloon zouden willen werken dat een fotograaf uiteindelijk overhoudt.

snah
door snah - Jan 12, 2011 om 18:14
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Toch wil ik nog even reageren.
Allereerst er wordt nergens gemeld dat er sprake is van een afgestudeerd en gediplomeerde vakfotograaf , het kan dus ook een beunhaas zijn of iemand die wat bijklust.

Fotoboer is niet minachtend bedoeld , we spreken toch ook van groenteboer , melkboer en pc-boer.

Ook al die hier geplaatste rekensommetjes over de door de fotograaf gemaakte kosten en tijd doen niet ter zake de fotograaf heeft dit berekent en kwam tot een totaal van 1200 euro waarbij hij ook nog winst maakt en nog meer winst aan de bijbestellingen.

Het gaat hier over de rechten en plichten van de fotograaf , het antwoord is al eerder gegeven , hij mag voor de bronbestanden vragen wat hij wil en hij mag ze ook vernietigen.

195 euro vind ik veel te veel dus mijn suggestie was onderhandelen en 50 euro vind ik meer dan redelijk . Als er niet betaald wordt en de bestanden worden vernietigd heeft de fotograaf niets , nul , nada .

Aangezien de reportage in het verleden is bijbesteld neem ik aan dat er niet nog iemand is die nu nog gaat bijbestellen
Dus mijn reactie van het laten digitaliseren van de foto's voor eigen gebruik ( back-up )
is mi niet illegaal . Ik denk dat de fotograaf dit ook weet en dat hij als er niet onderhandeld word toch akkoord gaat met 50 euro .

Ben zeer benieuwd hoe dit opgelost word .

O ja , ik zie allemaal rode duimen , snap dit niet , het zal wel de fotograaf zijn .

Hans

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2011 om 18:48
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Snah, In je reactie van 11-1 21.56 adviseer je een illegale actie, te weten schenden van het auteursrecht van de fotograaf. Eerst noem je het woord "fotograaf", en daarna "fotoboer". De gemiddelde eerlijke fotograaf vind dat een minachtende titel. Lees het verhaal van quantas 9.19, hutch 11.43 en rjw 16.51 nog eens goed. Het gaat niet om de cd'tjes (als drager van de afbeeldingen) van een paar euro maar het auteursrecht. Er wordt gesproken over een reportage van een fotograaf gemaakt in 2006 die nu (na 5 jaar) het auteursrecht aanbied en als de belanghebbenden dat niet willen hebben hij de bestanden verwijderd, iets wat beun de haas niet doet. We hebben, gelet op én de prijs én de manier van werken, én het verhaal van de TS met een vakfotograaf van doen, geen beun de haas. Ik quote tot slot rjw: "Ik denk dat de meeste hier op dit forum niet voor het reeele uurloon zouden willen werken dat een fotograaf uiteindelijk overhoudt.". Voor niets werken doet niemand, jij ook niet. Een zaak moet winst maken anders is het snel over met die zaak. Groet, mg.

quantas
door quantas - Jan 12, 2011 om 18:58
670 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige werken hier schijnbaar wel voor niks.
Die mensen moeten morgen aan hun baas eens vragen of ze voortaan 1 euro per uur kunnen beuren want dat is schijnbaar normaal.

Een expert kost gewoon iets meer daar hangt een prijskaartje aan.

Veel mensen vergeten ook dat een Fotograaf ook een zelfstandige is en niet 8 uur per dag beurt zoals iemand die voor een baas werkt, derhalve ligt het uurtarief ook vele malen hoger om dat te compenseren.

Maar de mensen die denken dat het allemaal maar gratis moet, zouden bij hun baas eens moeten vragen wat het kost voor een product wat hun maken of verkopen qua inkoop.

Daarna even de consumentenprijs aan je baas vragen, kijken of je ogen dan opengaan want dan zie je misschien eens in waarom jij meer betaald.

Immers je baas heeft kosten en wil ook winst hebben, bv huur, personeelskosten etc etc.
Dat zit allemaal in die prijs, idem dito bij een fotograaf, en bij geen enkele fotograaf krijg jij de bronbestanden GRATIS, tenzij er afspraken over zijn gemaakt.

snah
door snah - Jan 12, 2011 om 19:23
654 Antwoorden / 61 Vragen

Beste mahadma ,
Ik adviseer nergens iets illegaals te doen , het digitaliseren van de foto's mag , als back-up en voor eigen gebruik !!!!!

U moet de reacties wel goed lezen .

U reageert vaak op andere leden die reageren maar u helpt zelden aan de oplossing van de gestelde vraag !!!
Misschien hier wat meer energie insteken.

quantas
door quantas - Jan 12, 2011 om 19:32
670 Antwoorden / 0 Vragen

Nee jij mag niks doen zolang jij niet de bronbestanden hebt simpel zat.
Dat is nu het auteursrecht.

Je kan de fotograaf wel om toestemming vragen maar als die zegt je mag de bronbestanden kopen en jij gaat akkoord dan gaat het auteursrecht op jouw over en mag jij ermee doen wat je wilt.

Al veeg je je kont er mee af, maar voor die tijd mag jij dat dus niet.
Wel met je eigen foto's je kont afvegen dan heb je er geen meer, maar een copie laten maken bij een ander zonder bronbestand en zonder toestemming mag dus niet.
Als je er 1 verspreid op die wijze kan je nog een dagvaarding krijgen ook.

=snah schreef op woensdag 12 jan 2011, 19:23: Beste mahadma ,
Ik adviseer nergens iets illegaals te doen , het digitaliseren van de foto's mag , als back-up en voor eigen gebruik !!!!!.

snah
door snah - Jan 12, 2011 om 19:39
654 Antwoorden / 61 Vragen

Voor eigen gebruik , een kopie maken van de foto's gedigitaliseerd en op cd gezet mag wel.

quantas
door quantas - Jan 12, 2011 om 19:43
670 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat mag ook niet.
Net nog aan een klant van mij gevraagd die dit als werk doet.

Vele zullen er niet al te moeilijk over doen, maar klanten hebben vooraf de kans om ook de bronbestanden te kopen incl alle rechten doet men dat niet is verspreiding cq copieen niet toegestaan.

snah
door snah - Jan 12, 2011 om 20:49
654 Antwoorden / 61 Vragen

Bij mijn weten mag dat wel , ben echter geen jurist . Dus hoe dit wettelijk zit weet ik niet precies.

Ik blijf bij mijn eerdere reacties en hoor graag van de vragensteller hoe het is afgelopen en wat hij van de reacties vind .

Hans