sy
door sylli Feb 23, 2011 om 22:33
Elektronica & tv

Repareren of niet?

Beste Forummers,

Mijn oude trouwe beeldbuis-TV (met een joekel van een achterzijde) vertoont sinds een paar dagen kuren.
Plotseling viel het geluid uit en werd het scherm paars. Nadat ik de TV had uitgezet en weer aan, verscheen alleen het merk (Sony) en daarna bleef het beeld grijs. Weer uitgezet en aan en toen was er direct geluid, maar het duurde een minuut of zo voor er weer beeld was.
Vanochtend de TV aangezet en direct geluid, maar het duurde wel 5 minuten voor er beeld was. "Springt" als het ware aan; met beeld en geluid is er verder niks mis.
Staat mijn TV op het punt van overlijden en kan ik beter maar een nieuwe aanschaffen of is dit euvel goedkoop te verhelpen?

2672 20 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Feb 23, 2011 om 23:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Wat vaker voorkomt is dat de solderingen op de printplaat haarscheurtjes vertonen.
Doorsolderen wilt dan nog wel eens helpen.
Echter laat dit wel aan de vakman over, vanwege de zeer hoge spanning die op de beeldbuis staat.

toolboy
door toolboy - Feb 23, 2011 om 23:19
965 Antwoorden / 40 Vragen

Een hadige harrie met soldeer mogelijkheden kan de uitkomst bieden.
Na een aantal jaren zijn de solderingen aan doorsolderen toe.,(Lees dat maar alsonderhoud.)

ikbenik
door ikbenik - Feb 23, 2011 om 23:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een hadige harrie?

valerius-2
door valerius-2 - Feb 23, 2011 om 23:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je heb nu een reden om over tegaan naar een moderne TV alsje het dus bekijk kan je ook een met 3 jaar standaard garantie er bij krijgen als je hem bij de Aldi koopt.

toolboy
door toolboy - Feb 24, 2011 om 00:00
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 23 feb 2011, 23:25]Een hadige harrie?

Haha aangezien er geen herstel mogelijkheden zijn op dit forum.

Handige Harrie moest het zijn

nb
door nbw - Feb 24, 2011 om 01:35
521 Antwoorden / 24 Vragen

Vind dit een prachtvraag. Ben geen techneut maar weet bijna zeker dat waar je dit apparaat ook ter reparatie aanbied iedereen zal je vertellen dat het niet meer de moeite is te repareren. Kan wel maar dat kost zoveel geld dat je voor minder een andere kunt kopen. Sterker nog gratis afhalen als je dat wilt. Heb zelf een nieuwe tv ingeladen bij een electronica keten aan de achterzijde en mijn oude gestorven achtergelaten. Daar stonden ter verwerking nog veel meer apparaten buiten waaronder tv's. Vroeg de verkoper of die rotzooi nog werkt. Hij wist me vrolijk te vertellen dat ze het soms nog gewoon doen. Neem deze tv, een kast met een joekel van een achterzijde, werkte gewoon , maar wordt afgedankt voor een nieuwe en wij doen er niets meer mee.

de motormuis
door de motormuis - Feb 24, 2011 om 08:07
598 Antwoorden / 13 Vragen

Sylli

Mocht je toch willen laten repareren, informeer dan eerst wat er betaald moet worden aan onderzoekskosten. Dat houd in dat je dan alleen een vooraf afgesproken prijs betaald om te laten onderzoeken wat de echte reparatiekosten gaan worden.Dan krijg je een telefoontje en dan kun je beslissen ofdat je echt wilt laten repareren ,als die kosten dan niet te hoog zijn.Anders moet je kijken of er nog een zaakje is waar geld : no cure , no pay. Ofwel : geen reparatie mogelijk, geen kosten te betalen. Maar die zullen er denk ik niet veel meer zijn.
Veel succes met de TV.
En anders , een nieuwe flatscreen tv is tegenwoordig ook niet meer zo duur.
Groeten.

birdies
door birdies - Feb 24, 2011 om 08:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......kan ik beter maar een nieuwe aanschaffen of is dit euvel goedkoop te verhelpen?.........

Voor weinig geld (rond de 50 euries) kun je op Marktplaats een andere 'dikbuik' kopen. Is waarschijnlijk goedkoper dan er een vakman bij halen.

pa
door paul27 - Feb 24, 2011 om 12:54
13 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens in de kringloopwinkel, daar staan ze bij bosjes. Voor een paar euro te koop en meestal nog getest ook.

stacey
door stacey - Feb 24, 2011 om 14:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=paul27 schreef op donderdag 24 feb 2011, 12:54]Kijk eens in de kringloopwinkel, daar staan ze bij bosjes. Voor een paar euro te koop en meestal nog getest ook.

Dat zal ook niet lang meer gaan duren wellicht, bij de kringloop hier willen ze dit soort tv`s al niet meer innemen sinds kort............ ze kunnen ze niet echt meer slijten tegenwoordig, iedereen wil `flat` was het argument.

sy
door sylli - Feb 24, 2011 om 17:17
250 Antwoorden / 40 Vragen

Beste Forummers,

Dank voor de reacties. Het leek mij al niet zo heel erg waarschijnlijk dat mijn oude TV voor een paar tientjes te repareren was, maar ik dacht: wat weet ik nou van techniek af? Helemaal niks, dus laat ik mijn vraag maar even op het Kassa Forum plaatsen ;-)
Ik heb toch maar besloten een nieuwe te gaan kopen (en het wordt een platte), nu maar even op Internet de vergelijkingen en reviews gaan lezen van diverse TV's!

Groeten,
Sylli

grindweg
door grindweg - Feb 24, 2011 om 20:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

is gewoon terepareren de soldering achter op de beeld buis ligt los door trillingen en warmte de phillips had er ook last van.
reparatie kost gemiddeld 80 euro .

toolboy
door toolboy - Feb 24, 2011 om 21:30
965 Antwoorden / 40 Vragen

Nahhh repareren ??

Weg gooien dat is tog wat men wil,Men wil nieuw en plat.
En voorop lopen over het millieu haha.
De juiste tips worden alhier niet ontvangen.

T

sy
door sylli - Feb 24, 2011 om 22:48
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 24 feb 2011, 21:30]Nahhh repareren ??

Weg gooien dat is tog wat men wil,Men wil nieuw en plat.
En voorop lopen over het millieu haha.
De juiste tips worden alhier niet ontvangen.

T

Hoezo niet de juiste tips? De meeste tipgevers zijn het eens over het probleem en hebben het over een reparatie van de/een soldering. Grindweg geeft zelfs een prijs-indicatie.
Ik had voor mezelf al besloten dat als mijn 14 (!) jaar oude TV te repareren zou zijn, ik er toch niet meer dan 30 a 40 euro aan uit wilde geven. De reacties gaven gewoon de doorslag.
Ik hoefde niet perse een nieuwe, was uitermate tevreden over mijn oude TV (als die maar beeld heeft en geluid is het goed). En plat... tsja, ook niet perse, maar welke winkel verkoopt nog nieuwe beeldbuisTV's? :-)
Ik heb gewoon een (voor mij) serieuze vraag gesteld en heb van bijna iedereen serieus antwoord gekregen (waarvoor mijn dank), dus jouw opmerking doet toch wel een klein beetje kinderachtig aan.

pavoordf
door pavoordf - Feb 24, 2011 om 22:50
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik heb een aantal jaren gewerkt als servicemonteur bij Philips TSCA, een organisatie die al jaren ter ziele is. In die periode wilde het inderdaad gebeuren dat solderingen losraakten. Doorsolderen van de losgeraakte solderingen had dan zin. Je moest echter wel weten wat door te solderen. Het zomaar een bout op de print zetten, zoals hierbovn gesuggereerd, had/heeft geen zin. Eigenlijk waren er maar twee dingen die veelvuldig los kwamen te zitten, nl de hoogspanningstrafo en een aardstrip rondom de main print. Oorzaak was het werken van deze onderdelen door sterke temperatuurswisselingen. De slechte solderingen waren ook altijd te herkennen. Het was dus niet een lukraak doorsolderen, er werd altijd eerst gekeken of dit ook het probleem was.

Ik verwacht dat de problemen zoals hiervoor aangegeven, tegenwoordig niet meer voorkomen. De suggestie om een handige Harrie het apparaat door te laten solderen lijkt me een zinloze aktie. Zelfs wanneer het gaat om een slechte soldering, dan moet je nog weten waar het probleem zit. Verder maak je met de moderne technologie (SMD's, kleine afstand tussen IC-pinnen, smalle spoortjes) eerder iets stuk dan dat je het repareert. Verder zijn er legio andere redenen waarom een apparaat het kan begeven. Natuurlijk kan er gewoon een component stuk zijn. Maar ook connectoren kunnen problemen opleveren. De enige echte manier om een apparaat te laten repareren is door een vakman die met behulp van schema's, scope en universeelmeter het defect kan traceren (meten is nog steeds weten). Twee problemen; een vakman is duur en schaars. Dat laatste ook binnen reparatiebedrijven

toolboy
door toolboy - Feb 24, 2011 om 22:57
965 Antwoorden / 40 Vragen

Okee ik mag dus niet mijn mening melden.

Gooi weg die tv.
En volg de wegwerpkudde.
Nimmer meer klagen over de wegwerpcultuur dan.

Stem groen???

ikbenik
door ikbenik - Feb 24, 2011 om 23:12
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sylli schreef op donderdag 24 feb 2011, 22:48]
Hoezo niet de juiste tips? De meeste tipgevers zijn het eens over het probleem en hebben het over een reparatie van de/een soldering. Grindweg geeft zelfs een prijs-indicatie.

De opmerking is niet kinderachtig.

Repareren is tegenwoordig veel te duur in verhouding met een nieuwe tv met de nieuwe technologie.

Ik denk dat op dit moment de meeste mensen een beeldbuis tv niet laten repareren en gelijk een LCD/Plasma/OLED tv kopen.

Technisch is er niets mis met die beeldbuisbakken.

sy
door sylli - Feb 25, 2011 om 00:06
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 24 feb 2011, 22:57]Okee ik mag dus niet mijn mening melden.

Gooi weg die tv.
En volg de wegwerpkudde.
Nimmer meer klagen over de wegwerpcultuur dan.

Stem groen???

Natuurlijk mag je wel je mening geven! Daar is een forum toch voor?
Maar waar ik over viel was jouw ietwat wijsvingerige opmerking over hoe hypocriet ik/wij allemaal wel niet zijn door aan te geven dat ik toch niet mijn TV wenst te repareren maar een nieuwe ga kopen ondanks (of juist dankzij) de reacties dat het een blijkbaar een vrij eenvoudige, zij het relatief dure reparatie is.
Nou sorry hoor dat ik een consument ben die consumeert en na 14 jaar een nieuwe TV wil gaan kopen...

birdies
door birdies - Feb 25, 2011 om 01:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 24 feb 2011, 22:57]
Gooi weg die tv.
En volg de wegwerpkudde.
Nimmer meer klagen over de wegwerpcultuur dan.

Bij een 14 jaar oude t.v. kan je het toch niet meer hebben over een 'wegwerpkudde'! Dat jij blijkbaar 30 jaar met je t.v. wilt doen, moet jij weten, maar anderen maken andere keuzes.

@sylli: geef je volkomen gelijk dat je geen geld meer uit gaat geven aan een bak van 14 jaar oud. Succes met het kiezen van een nieuwe t.v.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 25, 2011 om 02:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ sylli:

Pavoord zal gelijk hebben met zijn diagnose van slechte soldering bij de hoogspanningstrafo en/of enkele power weerstanden, die zichzelf door hitte los gewerkt hebben door steeds rek en krimp bij warm worden en weer afkoelen.
Philips maakte al vele decennia de gaten in de printen te groot waar de aansluitingen van die onderdelen in gesoldeerd worden. Gevolg: haarscheuren in het soldeertin rondom de draden. Dat gebeurt met Philips al sinds begin 60-er jaren toen de eerste zwart-wit TV's kwamen met printplaten.
Sony heeft daar ook een handje van. Je hoeft bij grotere gaten de machine die de onderdelen op de printen plaatst niet zo precies in te stellen c.q. kun je bij het verlopen van instellingen langer door produceren met grotere gaten. Scheelt geld!

Vorig weekend heb ik nog een 15 jaar oude Philips 4:3 bak onder handen gehad die onze zoon voor nop gekregen had. Beeldhoogte was niet hoog genoeg, dus zwarte balk boven en onder. Zoon met weinig geld was er blij mee, want hij dacht dat de TV ongeveer een derde van de feitelijke leeftijd was en pa repareert hem toch wel gratis.

10 minuten later was deze weer klaar, nadat de beeldhoogte regelaar even ingespoten was met Kontakt 60 en daarna ingesteld. Normaal zou ik na K. 60 nog naspuiten met Kontakt WL of Isopropanol om de vettige K. 60 weg te spuiten, doch die had ik niet meer voorhanden. Maar a la, hoe lang zou de TV er nog staan?

Je moet namelijk eens naar het energieverbruik kijken. Zo'n oude bak is zo maar 300 of 350 Watt. Wanneer je normaal de hele avond kijkt en soms overdag ook nog, dan loont het zich om eens te gaan rekenen aan de energiekosten tussen een oude beeldbuis bak en een LED- flatscreen. Binnen een paar jaar heb je de flatscreen aan minder stroomkosten "terugverdiend" t.o.v. door blijven draaien met de oude bak. Dan donder je zo'n oude bak snel weg naar de kringloop! De nieuwe verdient zichzelf in een paar jaar terug aan minder stroomkosten.
Tegenwoordig wordt er veel minder energie in een TV verstookt waardoor er ook minder problemen zijn met rek en krimp door dagelijks warm en koud worden.

Hardware ERror MAN.