cor van giersbergen
door cor van giersbergen Jan 16, 2023 om 00:13
Elektronica & tv

Resolutie 4k tv bij glasvezel

Hallo, ik heb een 4k tv en mijn provider is KPN, ik heb een 4k decoder, nu komen ze halverwege dit jaar van T MOBILE in iedere woning hier in de flat, CAPELLE AAN DEN IJSSEL, een glasvezelaansluiting maken, de straat gaat open en ieder, kan als hij dat wil een aansluiting krijgen. Nu is mijn vraag, word het beeld van mijn tv net zo mooi als in de winkel van MEDIAMARKT, waar het allemaal zo mooi uitgelegd word, ik heb nu niet zo mooi beeld. Ze komen wel instructie geven voordat ze komen aansluiten, dus dan kan ik beslissen, Heeft iemand ervaring met glasvezel?.
VRG COR

6868 18 Rapporteer

Ho
door Hommer - Jan 16, 2023 om 06:19
30 Antwoorden / Vragen

Ik heb daar ervaring mee. Er is nog nauwelijks beeldmateriaal (content) beschikbaar in de 4K resolutie wanneer het over tv zenders gaat. Het switchen gaat u dus niet helpen.

Kijk vooraf goed op de site van de provider naar het aanbod van tv zenders en zoek daarbij expliciet naar de aangeboden resolutie.

ne
door neodutchio - Jan 16, 2023 om 08:13
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, als de programma's niet in 4K uitgezonden worden, dan heeft het geen nut om een 4K tv te hebben.

drevil
door drevil - Jan 16, 2023 om 08:51
223 Antwoorden / 14 Vragen

Netflix en andere streaming diensten, bieden wel redelijk wat content in 4k. Mits alle aansluitingen voldoen en de internetsnelheid optimaal is. Als de internetsnelheid op dit moment niet voldoende is, dan kan glasvezel inderdaad de oplossing zijn.

Maar wat is uw huidige snelheid? Dat kunt u het beste controleren door een laptop met een bekabelde aansluiting naar uw modem te gebruiken om naar www.speedtest.net te gaan en te kijken wat de huidige snelheid is. Voor 4k moet u minimaal uitkomen op zo'n 25mbps.

Maar ook het device waar u mee streamt, moet goed aangesloten zijn om ook deze snelheid op uw streaming device te behalen.

Iv
door Ivo W - Jan 16, 2023 om 09:24
729 Antwoorden / Vragen

Het beeld wordt bij de meeste programma's, series en films niet net zo mooi als in de winkel. De meeste beelden worden namelijk (nog) niet in 4k kwaliteit uitgezonden. Ook niet bij streamingsdiensten als Netflix.

Daarnaast moet je wel erg dicht op het beeld gaan zitten, wil je met het menselijk oog het verschil tussen full-HD en 4k kunnen waarnemen. Je zou op ongeveer bij een vrij grote 60 inch tv moet je op ongeveer 2-2,5 meter afstand gaan zitten om verschil te zien tussen Full-HD en 4K.
Bij een 48 inch tv ligt die afstand zelfs onder de 2 meter.
Normaal gezien is die afstand tot het scherm bij tv/film kijken wel wat groter.

Voor gamen ligt dat anders. Dan zit je doorgaans dichter op het scherm dan wanneer je tv kijkt. En zul je dus in meer situaties het verschil tussen full-HD en 4k waarnemen.

Op héle grote schermen kun je het verschil tussen full-HD, 4K en 8K vanaf een veel grotere afstand waarnemen. Voor bioscopen en beeld-presentaties op grote schermen heeft de hogere resolutie dan ook een veel grotere meerwaarde dan voor 'thuis'.

hereistom
door hereistom - Jan 16, 2023 om 10:30
733 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben TV via glasvezel van T-Mobile en het beeld is prachtig op onze 4K TV.
Onze buren die KPN hebben zeggen ook steeds dat wij veel mooier beeld hebben.

ne
door neodutchio Jan 16, 2023 om 11:58
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ligt dan aan de 4K, of aan het toestel? Op de ene tv thuis heb ik ook een veel beter beeld dan op de andere tv. Maar die andere is ook een oudje op de slaapkamer.

hereistom
door hereistom Jan 16, 2023 om 12:57
733 Antwoorden / 1 Vragen

Onze buren hebben een betere TV dan wij, allebij wel 4K, maar het signaal van T-Mobile is schijnbaar beter.
Overigens worden de TV zenders niet in 4K uitgezonden maar hooguit in 1080 en soms zelfs in 720.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 16, 2023 om 10:39
16850 Antwoorden / 202 Vragen

De beeldkwaliteit is vooral afkankelijk van het type TV dat u heeft en dat is een Oled zoals ik begrijp. Ik heb afgelopen weekeinde mijn oudere LEd vervangen door een Oled en heb nog steeds i-net via KPN kabel. De beeld kwaliteit ten opzichte van de oudeTV is veel beter en m.i. zal het wel of niet hebben van glasvezel daar geen verschil in uitmaken. Ik ken iemand waar recent de aansluiting is gewisseld van koperkabel naar glasvezel en omdat Tele2 niet daar meer aanbied via koper en is overgegaan naar T MOIBILE heb ik geen verscil in beeld gezien. Wel veel meer mogelijkheden qua ontvangsrt.

1paul
door 1paul - Jan 16, 2023 om 11:14
3148 Antwoorden / 0 Vragen

vergeet niet dat men in winkels een speciale aansluiting hebben die een mooier beeld geven.

Gr
door Grunn1 - Jan 16, 2023 om 11:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

In winkels worden vaak speciale test programma's gedraaid met een hoge resolutie en daardoor heb je daar een optimaal beeld.
Er zijn wel een aantal zenders in 4k dus dat moet scherper zijn mits je een 4k decoder hebt, je tv goed ingesteld hebt, en hoge resolutie kabels gebruikt en niet van die goedkope hdmi toutjes.
Zenders die in(full) HD uitzenden kunnen met de juiste apparatuur en instellingen wel geupgraded worden maar het zal nooit zo scherp zijn als een uitzending in 4k.
Er zijn streamingdiensten die wel films in 4k uitzenden maar zorg dan wel voor een goede snelle stabiele internet verbinding en het liefst bedraad.

Janzegt
door Janzegt - Jan 16, 2023 om 11:58
125 Antwoorden / Vragen

De kwaliteit van je beeld wordt bepaald door een combinatie van je internetsnelheid van je huidig pakket en de hoeveelheid gelijktijdige gebruikers in huis. Je zou eens kunnen testen of je je huidige internet snelheid ook daadwerkelijk haalt. Doe dit op verschillende tijdstippen van de dag. Als je je snelheid haalt, dan brengt glasvezel je niets extra's.

ja
door jan24 - Jan 16, 2023 om 12:05
109 Antwoorden / 4 Vragen

Wat GRUNN1 al meldt klopt.
En vaak staan TV's in winkels ook nog eens in de demo-modus en dan spatten de kleuren van je scherm.
Verkooptechniek kun je het noemen.

Ad
door Ad007 - Jan 16, 2023 om 12:17
13 Antwoorden / Vragen

Glasvezel is perfect. zeker voor snel internet tot wel 1000MB

Wij hebben al jaren glasvezel en wonen in het dorp waar de allereerste glasvezelkabels ter werelt zijn aan gelegd
Bezoekers van over de hele wereld hebben we hier gehad omdat te komen bekijken.

Maar nu de 4K zenders, er zijn op dit moment nog maar 4 zenders die 4K TV leveren, meer niet.
Mijn broer heefd dat enige jaren gehad, hij hoopte in het begin dat er spoedig meer zenders bij zouden komen maar helaas.
Hij heeft Januari van dit jaar zijn contract maar weer omgezet naar een contract voor gewone TV  Het was en is gewoon niet rendabel of interesant genoeg.

Zelf heb ik nu enige jaren geleden een Oled TV 4K van Philips aangeschaft.
Deze heefd een perfect helder en scherp beeld en daar heb ik geen 4K Kastje van KPN voor nodig, ik heb gewoon de standaard aangeboden ontvanger staan.
De kwaliteid van Uw toestel heefd de grootste invloed en daarnaast kan de snelle glavezel natuurlijk ook van invloed zijn.
.

marijke77
door marijke77 - Jan 16, 2023 om 12:22
158 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn bijna geen 4k programma`s de meerwaarde is 0.

hereistom
door hereistom Jan 16, 2023 om 13:01
733 Antwoorden / 1 Vragen

Ondanks dat TV zenders niet in 4K worden uitgezonden verbeteren de goede 4K TV's wel degelijk het beeld, al helemaal met een 4K OLED TV.

john devries
door john devries - Jan 16, 2023 om 12:27
218 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen glasvezel nodig om 4k op je TV te krijgen . Behalve wat reclame en streamingdiensten wordt erg weinig 4k beelden op de TV aangeboden. Als je goede kwaliteit kabels enTV gebruikt is HDMI beeld bijna net zo goed. T.z.t. overstappen naar T-Mobile heeft weinig zin je gaat verschil alleen merken op internet en KPN heeft voldoende snelheid voor goede 4k beelden weer te geven .

cor van giersbergen
door cor van giersbergen - Jan 16, 2023 om 12:29
28 Antwoorden / 21 Vragen

mijn internet snelheid is 200 GB.

hereistom
door hereistom Jan 16, 2023 om 13:07
733 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is al veel te snel, wij hadden eerst 50 van T-Mobile en dat gaf al perfect beeld, later hebben ze dat verhoogt naar 100, maar we merken geen verschil.
Wij gebruiken nu de App van T-Mobile op de Smart 4K TV en dat werkt heel erg fijn zonder kastje en perfect beeld.

https://www.t-mobile.nl/thuis/interactieve-tv/draadloos-tv-kijken

Pa
door Pascal janssen - Jan 16, 2023 om 14:21
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb vanaf oktober glasvezel

Ik kijk 4k 8k via de app iptv(wereld tv)
Maar het is wel mooier kijken ,ik kijk dan wel op een smart tv
Ik heb wel 5000 zenders om op te kijken en allemaal 4k of 8k

rj
door rjw - Jan 16, 2023 om 17:01
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Wat je in de winkel ziet is speciaal geprepareerde content die lokaal beschikbaar is (soms via de demostand van de tv, die alleen voor winkeliers beschikbaar is. Alleen al daarom ziet het er beter uit dan welke streamingdienst dan ook. Films kunnen in 4K beschikbaar zijn maar dat wil niet zeggen dat alles uit het beeld wordt gehaald wat technisch mogelijk is. De focus van de camera hoeft er maar net iets naast te zitten en het resultaat is nog steeds goed, maar niet perfect. En dat die je dan direct op goede beeldschermen.