irishterrier
door irishterrier May 4, 2018 om 11:04
Elektronica & tv

Resonantie in glasvezel kabel ?

Er is een tv en internet kabel gelegd door een slaakamer. Sinsdien hoor ik irritante tonen. Is resonantie in glasvezel mogelijk ?

3388 10 Rapporteer

Grunnen.
door Grunnen. - May 4, 2018 om 12:00
509 Antwoorden / Vragen

Nee , maar de kabel van internet naar de TV zijn geen vlasvezel kabels .Je kan de kabels vervangen door 2 homeplugs.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 4, 2018 om 12:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zoals @V1126 al aangeeft is het geen glasvezel wat u omschrijft maar en Cat 5e of Cat 6 kabel.  Resonantie in deze kabels is niet mogelijk.

marita5
door marita5 - May 4, 2018 om 12:51
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo IrishTerrier ,

Heeft dit probleem te maken met uw vorige vraag ?

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/glaskalbels-verbinden?id=595344

mathijs_b
door mathijs_b - May 4, 2018 om 12:59
641 Antwoorden / 77 Vragen

Denk dat er gaten geboord zijn waardoor geluid of tocht naar binnen komt.

Kit die gaten dicht of prop ze vol met schuimrubber.

audb
door audb - May 4, 2018 om 13:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De kabels gaan naar een tv en computer in uw slaapkamer?

Opzich is het niet mogelijk dat er een sigaal bron kan ontstaan in deze kabels maar als er een tv of een computer in de slaapkamer bevind dan kan dit wel een bron van geluid wezen.

Beiden apparaten hebben een voeding en het kan zijn dat deze niet vast genoeg zitten of zelfs ergens stroom lekt.

Overigens kan dat ook bij de voeding van een laptop zijn.

Probeer eens alle stekkers uit de stopcontact te halen en kuister dan of er nog steeds een bromtoon is.

En met alle bedoel ik ook die van een evt aanwezige klok(radio) plaats daarna een voor een weer terug tot u de bron heeft.

panter22
door panter22 - May 4, 2018 om 14:03
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom heb je niet gekozen voor een draadloze verbindingsset?

Gerry1969
door Gerry1969 May 4, 2018 om 20:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wellicht omdat bij de meeste sets je snelheid gehalveerd wordt.

panter22
door panter22 May 5, 2018 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Maar zo'n kabel door huis is ook niet alles.

jo
door jorisw May 5, 2018 om 12:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar deze subdicussie is totaal irrelevant voor de vraag van TS.

hansje klein
door hansje klein - May 4, 2018 om 14:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn slaapkamers met een irritante bromtoon (van elektrische apparaten),
vreemde geluiden van de buren en met snurkende slapers ...

maar ik heb er nog nooit van gehoord, dat 'licht' (ook niet in een glasvezelkabel) überhaupt herrie maakt  ;-))

vu2615
door vu2615 - May 4, 2018 om 15:53
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo IrishTerrier,

U spreekt van irritante tonen; dat betekent dus meerdere tonen. resonantie heeft eigenlijk alleen maar een toon. Ik zou beginnen met alles uitschakelen en stekkers uit de stopkontakten halen. Zijn de tonen dan nog steeds aanwezig dan lijkt het er op dat er een mechanisch probleem is. Maar resonantie in een kabel bestaat niet. Wat wel mogelijk is, is hoogfrequente instraling veroorzaakt door goedkope kabels en slechte verbinding. een kabel kan dan werken als antenne.

Grunnen.
door Grunnen. - May 4, 2018 om 16:07
509 Antwoorden / Vragen

Resonantie & eigentrilling

Resonantie is het verschijnsel dat een voorwerp mee gaat trillen met een van buitenaf opgelegde trilling (een gedwongen trilling). De frequentie waarmee een voorwerp uit zichzelf trilt wordt eigenfrequentie genoemd. Resonantie is maximaal als de eigenfrequentie en de van buiten opgelegde trilling gelijk zijn. Dit blijkt grote gevolgen voor de amplitude van de trilling te hebben. In deze videoles een aantal situaties: 1) Eigenfrequentie kleiner dan de frequentie van de opgelegde trilling 2) Eigenfrequentie gelijk aan de frequentie van de opgelegde trilling en 3) Eigenfrequentie groter dan de frequentie van de opgelegde trilling.

Kortom resonantie door kabels is onzin . Je bedoeld waarschijnlijk interferentie ,  indien dat het geval is ,wil het omdraaien van de stekkers van radio(wekker) wel eens een oplossing zijn.

costnix
door costnix May 4, 2018 om 19:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

OT:
Het beroemdste voorbeeld van resonantie is het instorten de Tacoma Narrows hangbrug:
https://youtu.be/j-zczJXSxnw

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2018 om 18:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook MARITA5@; het lijkt er op dat u weing kennis heeft van aansluitingen etc. Normaliter kan resonantie bij gebruik van goede kabels niet plaatsvinden. Kan er bij u een probleem zijn met aarding?

Misschien helpt een eigen ervaring: (geen glasvele maar: bij het aansluiten van mijn PC op een externe versterker bleek een brotoon te onstaan bij gebruik van de externe hoofdaansluitinguitgang. Klaarblijkelijk was het gebruikl van een lange kabel aanleiding die eerder geen problemen gaf. Bij het gaan benutten van een USB adapter en kortere goede usb kabel wasde bromtoon verdwenen.

Het lijkt er dus werkelijk op dat uw tv en internet kabel de oorzaak is maar als al gezegd, de oorzaak kan ook zijn dat die aansluiting niet met randaarde is verbonden.

Grunnen.
door Grunnen. May 4, 2018 om 21:18
509 Antwoorden / Vragen

@gerritaltena Dat verhaal van jou heeft helemaal niets met resonantie of interferentie te maken , Dit brommen komt door gebruik van een verkeerde/te lange kabel. Het is niet zo moeilijk om een versterker te laten brommen. Wat is het nut heeft nut van een PC aansluiten op een AV .