je
door jerry1987 Jul 26, 2023 om 12:29
Elektronica & tv

Schade aan een aangetekend en verzekerd pakket: Hoe kan ik het bewijzen?

Onlangs heb ik een waardevol item, een platenspeler, verzonden via PostNL. Het pakket was zorgvuldig verpakt om schade te voorkomen en het werd aangetekend en verzekerd verzonden, gezien de waarde en kwetsbaarheid van het item. Helaas kwam het apparaat beschadigd aan.

Na contact opgenomen te hebben met de klantenservice van PostNL en het verstrekken van foto's van de verpakking en het beschadigde item, werd mij verteld dat PostNL niet aansprakelijk is voor de schade. Ze stelden dat pakketten tijdens het transport en sorteerproces aan normale schokken worden blootgesteld, en dat, tenzij ik kan bewijzen dat er iets ongebruikelijks is gebeurd tijdens de verzending, de schade mijn verantwoordelijkheid is.

Dit roept bij mij enkele vragen op:

Hoe kan een verzender het bewijs leveren dat de schade is veroorzaakt door meer dan de normale schokken en stoten tijdens het transport?

Wat is het nut van het betalen voor een verzekerde verzending als de verzender uiteindelijk verantwoordelijk blijkt te zijn voor eventuele schade?

Hebben anderen soortgelijke ervaringen gehad met PostNL of andere vervoerders, en zo ja, hoe hebben ze de situatie aangepakt?

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand enig licht kan werpen op deze kwestie of enig advies kan geven over hoe nu verder te gaan. Bedankt!

4892 13 Rapporteer
sira
door sira - Jul 26, 2023 om 12:36
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou nogmaals per mail of brief contact opnemen met Post.nl en uitleggen dat u niet akkoord gaat met hun antwoord. En ook vragen wat het nut is iets verzekerd te verzenden.

Ik heb met dergelijke zendingen geen ervaring en probeer dat ook te voorkomen. Als iets een hoge waarde heeft, laat ik dat liever door de koper ophalen.

U kunt ook nog advies vragen bij het Juridisch Loket.

rj
door rjw - Jul 26, 2023 om 12:45
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien lullig om te horen maar als een product beschadigd raakt was de verpakking toch niet voldoende. Had je het verpakt in bij voorkeur de originele doos met bijbehorend verpakkingsmateriaal, alle bewegende onderdelen goed vastgemaakt (of zelf uit elkaar gehaald en los verpakt zoals dat ook gebeurt als je een nieuwe platenspeler koopt)?

Wi
door Wilma-60 Jul 28, 2023 om 12:19
25 Antwoorden / Vragen

Of heb je ook alles verpakt in orginedoos en verpakkingsmateriaal , hebben hun het niet gedaan !!!
En de verzender blijft ermee zitten en verantwoordelijk !!!

atlas1302
door atlas1302 Jul 28, 2023 om 18:52
341 Antwoorden / 13 Vragen

+10 wilma

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 26, 2023 om 13:05
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jerry,

Bedoelt u een 2e handse platenspeler?

Zo ja, dat is een enorm risico.

Onze post-expert op dit forum is Neodutchio, ik ben benieuwd naar zijn antwoord......

sn
door snuffelbaard - Jul 28, 2023 om 10:20
17 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik heb een paar keer zeer slechte ervaringen gehad met Post.Nl. Niet te bereiken, keer op keer wordt schat afgebroken 'door technische fout' enz. en bellen lukt al helemaal niet. Ik verzend wekelijks zo'n 8 à 10 pakjes: DHL: nooit meer met Post.Nl.. Zinloos..

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 28, 2023 om 10:36
2071 Antwoorden / Vragen

Het is vervelend maar beschadigd aankomen is zo ongeveer de definitie van niet adequaat verpakt. Je zult echt met een beter verhaal moeten komen met meer details en je kunt je zelfs afvragen of een platenspeler zich überhaupt leent voor verzenden. Hoe was het verpakt, wat was er kapot, etc.

1paul
door 1paul - Jul 28, 2023 om 11:11
3156 Antwoorden / 0 Vragen

men stelt op de site dat een pakket is verzekerd voor verlies en beschadegingen, stel ze aansprakelijk voor de beschadiging van het pakket met inhoud en eis de waarde van hen.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 28, 2023 om 11:48
341 Antwoorden / 13 Vragen

tenzij ik kan bewijzen dat er iets ongebruikelijks is gebeurd tijdens de verzending

Hoe zou u dat moeten kunnen bewijzen, u bent er niet bij geweest toch? De post heeft het over normale schokken, wat zijn normale schokken dan waardoor het pakket beschadigd raakt? U heeft het ook nog eens verzekerd verzonden.

Een leuke vraag voor een jurist, kijk en luister wat die er over te vertellen heeft en of u of Post.nl in haar recht staat. Een inloopgesprekje is gratis.

Het klinkt bot, maar laat de ontvanger maar reclameren bij Post.NL. U heeft er alles aangedaan om het pakket zo zorgvuldig mogelijk te versturen, ja toch? De ontvanger heeft ook ingestemd met opsturen!

Wi
door Wilma-60 Jul 28, 2023 om 12:16
25 Antwoorden / Vragen

Ja maar, verzender blijft schuldig met verzenden, daarom beter vanaf begin tot eind filmpje van maken hoe het is verpakt en dat u het zo naar een aflever punt heeft gebracht.
Nee PostNL hebben nooit geen schuld, op internet staan wel beelden hoe er soms met pakketten word om gegaan !!!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 28, 2023 om 13:30
2071 Antwoorden / Vragen

Een ontvanger kan helemaal niet reclameren, die heeft geen overeenkomst met PostNL.
Dat is nogal basisinformatie als je überhaupt iets over post en vervoer wil zeggen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 28, 2023 om 15:20
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat weten we Henk, maar het houdt ergens op hé.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 28, 2023 om 15:44
2071 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Een ontvanger heeft niets de reclameren bij een PostNL, de enige die dat kan doen is de verzender. Of wellicht bedoel je dat als die dan nee op het request krijgt het dan ophoudt, en dat is correct. Het is de reden dat veel particulieren niet verzenden en als je dat als ontvanger dan toch per se wil dan voor eigen risico.

Wi
door Wilma-60 - Jul 28, 2023 om 12:13
25 Antwoorden / Vragen

Ja men leest veel van beschadegingen met PostNL of je nu verzekerd wat extra geld kost of gewoon. Ze hebben nooit geen schuld en is niet te bewijzen dat u het goed hebt verpakt of u moet er al een filmpje van maken, hoe u het gaat verpakken en stap voor stap. Maar wie doet dat?? En nadien is het niet meer te bewijzen en dat weten ze !!!
Misschien een tip voor iedereen die een duur spul moet verzenden met PostNL , Maak er vanaf het begin tot het eind een filmpje van !! Misschien helpt het en heeft u meer bewijs !!
Mijn schoonzoon heeft het ook gehad , en verpakt in orgingele doos met dikke schuim waar apparaten in worden verpakt , Ook beschadigt , en het zelfde antwoord , bewijs maar dat wij( PostNL) schuld hebben.

mo
door mof - Jul 28, 2023 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U had minstens op het pakket moeten schrijven wat de boven en onderzijde was, en iets van “breekbaar”. Voor de rest zult u de verzekeringsvoorwaarden moetn raadplegen.

Me
door Meindo - Jul 28, 2023 om 13:03
64 Antwoorden / Vragen

Vorig jaar zag ik op een parkeerplaats een pakketbezorger die waarschijnlijk het pakket wat hij moest bezorgen niet kon vinden. Hij viel me op omdat hij stond te tieren als een gek en met de pakketjes aan het gooien was in de bus en naar buiten. Niet normaal. Als daar iets kwetsbaars tussen heeft gezeten dan heeft de verzender misschien een probleem gehad omdat de kans groot is dat het beschadigd is aangekomen.  Gelukkig zijn de meeste bezorgers niet van die figuren. Het was GEEN bezorger van Post.nl.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 28, 2023 om 13:09
428 Antwoorden / 2 Vragen

Zat uw pakketje soms   HIER  tussen deze pakketjes?

va
door vanlotjegetikt Jul 28, 2023 om 13:29
809 Antwoorden / Vragen

Nu snap ik waarom de verpakking van mijn gietijzeren pan er zo fijn uit zag.
Hoop dat de betreffende bezorger in het filmpje een andere baan gaat zoeken.

atlas1302
door atlas1302 Jul 28, 2023 om 18:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

Er zullen forummers zeggen, het is het normaal van tegenwoordig, de norm.Je moet er maar mee dealen of niet.

Ik heb net mijn brandstof injectors ontvangen uit China, onze bijna ondenkbare vrienden van Ali. Ze lijken er niet op, gewoon helemaal verkeerde injectors. Ali zegt, stuur maar terug en als verkoper ze ontvangen heeft gaan we ons druk maken om restitutie. U gelooft het zelf?

Is dit ook het normaal van tegenwoordig, de norm! Wat en waar gaat het dan allemaal wel goed, waarom moet je als consument overal achter nalopen als het eenmaal fout gaat? Je hebt recht, maar om die te krijgen is in vele gevallen hopeloos.

In mijn geval die auto moet toch lopen, nu ik een Handige Harry ben en een draaibank heb, heb ik er toch iets van gebakken dat die injectors wel monteerbaar waren. De druk nog even aangepast, omdat deze Harry ook een testbank heeft. Dus alles loopt piekobello, maar iemand anders zou hiet toch gek van worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 28, 2023 om 20:56
2071 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk heb je rechten, maar dan moet je niet in China buiten jurisdictie bestellen, en dát is het probleem, we willen het allemaal, én de schijtprijs én de juridische bescherming. Ik denk overigens dat je niet AliExpress bedoelt maar Alibaba en dat maakt letterlijk een wereld van verschil, de eerste is daadwerkelijk gericht op particulieren, de tweede is eigenlijk gericht op grootverbruikers en daar heb je als particulier eigenlijk niets te zoeken.

wi
door wim koelewijn - Jul 28, 2023 om 17:06
69 Antwoorden / Vragen

Nog niet zo lang geleden zag ik tijdens een fietstocht een post.nl bezorger bezig...gooide letterlijk de pakjes uit de auto richting zijn steekwagen...echt zachtzinnig werd er niet gehandeld. . . Je kunt dus verzekeren..maar er een beroep op doen zo lijkt, is dus een wassen neus..net als de postbezorging......

av
door averzijl - Jul 29, 2023 om 10:08
22 Antwoorden / 2 Vragen

ik weet er alles van DHL en POSTNL waardeloos maar  je heb geen keus of een koerier bedrijf nenen maar dat is wel heel duur bellen lukt nooit ze leggen gewoon neer ik bestel veel bij bol.com maar betaal tegen woordig after af dan heb je het geld nog in je zak op stuuren bewaar ik zeker voor het laatst ze draven of ze door een hond worden na gezeten nog geen tijd om naar de deur te komen