bm
door bmontz Oct 3, 2017 om 13:22
Elektronica & tv

SmartTV Samsung onbruikbaar na update

Gisteravond heb ik mijn Samsung smarttv (UE40F6200) geüpdated, met het idee dat dit beter/sneller gebruiksgemak oplevert. Dit bleek achteraf totaal niet het geval. Mijn tv beschikte na de update over minder apps dan voor de update. Gelukkig kan je de apps dan nog gewoon downloaden. Maar ook de app "Samsung Apps" stond er tot mijn grote verbazing niet meer op. Ik besloot Samsung telefonisch te benaderen en daar vertelde ze mij dat mijn tv niet langer de "Samsung apps" ondersteund. Dit kan ik totaal niet begrijpen. Mijn tv werkte gisteren nog prima en door de update zou die het opeens niet meer aankunnen om apps te downloaden. Ik kan begrijpen dat sommige apps te zwaar worden en daarom niet meer ondersteunt worden, maar alle apps gaat mij veel te ver. Waarom zou mijn tv dan überhaupt nog updates krijgen?
Op dit moment beschik ik dus over een smart TV, waar ik alleen nog maar tv mee kan kijken. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
De klantenservice vertelde mij dat ik beter een Chromecast kan aanschaffen. Ik vind dit bizar, omdat ik een tv heb staan die hetzelfde kan, als iemand er 1app op zet (Samsung Apps).

Iemand nog een idee hoe ik dit anders zou kunnen oplossen? Bestaat er bijvoorbeeld een site om apps te downloaden zonder een appstore?
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Bmontz

18812 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 3, 2017 om 13:30
11648 Antwoorden / 15 Vragen
bm
door bmontz Oct 12, 2017 om 07:04
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dankjewel! Kan zelf zo gauw niets op internet vinden of meer mensen er laat van zouden hebben.  Het is dus zelfs een probleem bij nieuwe tvs, bizar!

marita5
door marita5 Oct 12, 2017 om 07:20
11648 Antwoorden / 15 Vragen
edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2017 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Cookies
door Cookies - Oct 3, 2017 om 13:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Enige wat je nog zou kunnen proberen, is de t.v. terug zetten naar fabrieksinstellingen in de hoop dat je deze update dan kwijt bent. Zorg er wel meteen na de reset voor dat auto update uit staat.

Van Samsung.nl:

Een televisie resetten betekent: terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Houd er rekening mee dat u na de reset de tv moet herinstalleren en instellingen desgewenst weer moet aanpassen. Dit geldt niet voor de netwerkinstellingen, want die worden niet veranderd.

Televisies vanaf 2012 t/m 2016: H, F, ES,  EH, J, L en K-modellen

Stap 1: Zet de tv aan en toets de Menu-knop in op de afstandsbediening.

Stap 2: Ga naar 'Ondersteuning', kies voor Zelfdiagnose' en daarna voor 'Televisie resetten'.

Stap 3: De standaard pincode, als die wordt gevraagd, is 0000, tenzij u dit eerder hebt aangepast bij het instellen van de tv.

Stap 4: Selecteer 'Ja' en dan wordt de tv gereset.

Stap 5: De tv wordt automatisch uit- en ingeschakeld.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 3, 2017 om 15:21
509 Antwoorden / Vragen

TS moet het natuurlijk zelf weten, maar deze optie zorgt er niet voor dat die Samsung app weer geinstalleerd wordt . Bovendien ie het verstandig om de TV up to date te houden qua software.

bm
door bmontz Oct 12, 2017 om 07:07
1 Antwoorden / 3 Vragen

Het had beter geweest als ik de update niet had uitgevoerd. Met de update heb ik een averechts effect gekregen.
Mijn tv had ik nog nooit geüpdate en werkte perfect, na de update is dat een totaal ander verhaal.
Advies: update je Samsung Smarttv niet!

Ge
door Genee - Oct 3, 2017 om 14:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Iets om te proberen, smarthub resetten?
http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1065570

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 3, 2017 om 15:26
509 Antwoorden / Vragen

Als de app niet meer ondersteund wordt door Samsung is het zinloos om te proberen om de app op een andere manier te installeren. Bovendien gaat dat ook niet lukken Als de app er nog gestaan zou hebben ,was ie op den duur ook niet meer te gebruiken.Resetten is zinloos ,want de app is gewist.Is er geen goed alternatief voor deze app.

ro
door ron503 - Oct 3, 2017 om 18:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De laatste update is in 2016 verschenen en dus al redelijk gedateerd. Helaas overschijft de update de oude software en terug gaan naar fabrieksinstellingen lost de problemen niet op want die instelling wist alleen het geheugen en heeft ten gevolge dat u de tv weer helemaal opnieuw dient in te stellen, denk daarbij aan de zender en beeld/geluid instellingen, al met al een boel werk die voor niets is. Het is een veel voorkomend probleem bij oudere smart tv's dat apps zoals youtube niet meer werken omdat de makers er van steeds meer complexe toepassingen inbouwen, dat kan een oudere tv niet handelen en de makers vinden het niet nodig om met een oplossing te komen. Edoch als de samsung app specifiek voor uw type toestel is gebouwd dan zou u mogen verwachten dat de app blijft werken. Ik lees dat er nog wel apps te downloaden zijn maar op een omslachtige manier dus een beetje smart is de tv nog wel.

bm
door bmontz Oct 12, 2017 om 07:09
1 Antwoorden / 3 Vragen

Vind ook dat men mag verwachten dat de Samsung apps beschikbaar blijft.

Nee de mogelijkheid om apps te downloaden is na de update niet meer mogelijk

marita5
door marita5 - Oct 5, 2017 om 08:36
11648 Antwoorden / 15 Vragen

@BMontz ,

Zijn er apps verdwenen van jouw smart-tv?

We horen steeds vaker dat apps verdwijnen op smart-tv's. De apps zouden namelijk niet meer ondersteund worden door oudere smart-tv's. Wij zijn benieuwd of dit ook bij jou is gebeurd.

Enquête: doe mee

Werken bij jou sommige apps niet meer of zijn ze gewoon verdwenen? Wij zijn benieuwd wat jouw ervaring is.

Klik HIER en doe mee aan onze enquête! Invullen duurt slechts een paar minuten. Invullen kan tot maandag 9 oktober 12:00.

Bron : kassabnnvara.nl

bm
door bmontz Oct 12, 2017 om 07:11
1 Antwoorden / 3 Vragen

Had ik meteen ingevuld. Aanleiding is waarschijnlijk ook mijn vraag en die van vele anderen.

Zaterdag gaat Kassa een item uitzenden hierover :)

marita5
door marita5 Oct 12, 2017 om 07:22
11648 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk komt dan na de uitzending een oplossing .

bm
door bmontz Oct 12, 2017 om 19:18
1 Antwoorden / 3 Vragen

Hoop ik inderdaad ook. Bedankt voor je reactie in ieder geval, meedenken is altijd fijn!

marita5
door marita5 Oct 12, 2017 om 19:46
11648 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

wilcovv
door wilcovv - Oct 7, 2017 om 15:47
40 Antwoorden / 2 Vragen

Je zou denken dat de TV-fabrikant meedenkt met zijn klanten, maar nee hoor er wordt gewoonweg een update gemaakt zonder enkele aankondiging wat er dan precies verbeterd wordt en dan blijkt dat de nieuwe versies van Apps of functies daarin niet meer geldig zijn voor de chipset in je (inmiddels dus zwaar verouderde minder slimme) TV.
Die nieuwere updates zouden dus eigenlijk helemaal niet gedaan moeten worden op de oudere type smart-TV's!
Maarja, dat heb je ook vaak niet helemaal zelf in de hand helaas.

Er is eventueel een andere optie als redmiddel... Miracast.
Veel TV's met ingebouwde Wifi hebben dat standaard als functie en dan kun je dus je PC/Laptop/Tablet/Phone direct via Wifi met je TV verbinden en zodoende multimedia (uitzendingemist e.d.) op je TV-scherm afspelen.

bm
door bmontz Oct 12, 2017 om 07:15
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is inderdaad nog wel mogelijk dmv smartview.

Maar ik verwacht een fatsoenlijke oplossing van Samsung. Het is naar mijn mening gewoon een fout in de software update van de tv. De mogelijkheid om apps te downloaden hoort behouden te blijven met een Smart tv. Zelfs oude telefoons van ze,  kunnen nog apps downloaden(het aanbod wordt wel minder, maar helemaal geen apps meer kunnen downloaden, omdat mijn tv die niet meer zou ondersteunen, kan echt niet kloppen)

bm
door bmontz - Oct 12, 2017 om 07:02
1 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties.
De TV en smarthub had ik al naar fabrieksinstellingen gebracht, maar dit heeft ook niets uitgehaald. Daarna heb ik besloten om dit bericht te plaatsen. Ook Samsung gaf namelijk aan dat zij niet kunnen downgraden. Dus ik hoopte dat iemand nog een oplossing zou hebben om apps te kunnen downloaden via een omweg oid

Een tip aan iedereen, update je smart tv vooral niet, het smarte raak je daarmee volledig kwijt!

Gisteren ben ik gebeld door de redactie van Kassa. Ze gaan een item maken over het spontaan verdwijnen van apps (aanleiding hiertoe zal ook de genoemde enquête zijn). Aanstaande zaterdag zal deze op tv verschijnen! Ik hoop dat door de uitzending iets gaat veranderen, want er zijn veel mensen die hier last van hebben.

marita5
door marita5 - Oct 14, 2017 om 19:57
11648 Antwoorden / 15 Vragen

@BMontz ,

Lees hier n.a.v  de uitzending van kassa , de reacties van de app aanbieders en tv fabrikanten ,

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/smart-tv-2017

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2017 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon een chromecast kopen en u bent klaar.