da
door dan_veluwe May 23, 2012 om 20:21
Elektronica & tv

SONY BRAVIA CONAXMODULE DIGITENNE STUK

In mei 2008 heb ik een 'Sony Bravia KDL26P3000e' gekocht. Gelijk daarbij een 'CONAX' insteekmodule gekocht voor de digitennekaart. Ongeveer na een jaar komen er blokken/vlekken in het beeld op NL1/2/3. Een paar dagen later vallen ook de RTL's etc weg. Kreeg een nieuwe CAM via de winkel. Een jaar later wéér ; nieuw via KPN. Jaar later wéér , coulance via KPN. Nu is de coulance 'op'. Ik heb een klacht bij Sony neergelegd omdat volgens mij het 'overlijden' van de CAM een gevolg is van een ontwerpfout in de Sony TV. Sony molt dus de CAM en is civiel rechtelijk aansprakelijk voor 'gevolgschade'. KPN was zéér blij met mijn informatie. Zij zijn gaan onderzoeken of er een verband is tussen kapotte modules en Sony TV's. Ik wacht nu twee weken op een antwoord, maar hoor niks terug van Sony. Ik ga mijn rechtsbijstand inschakelen denk ik ; Sony neemd de TV maar terug. Desnoods met een bedrag aan afschrijving. Geen Sony meer !

2425 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dan_veluwe,

Prima verhaal ter informatie, maar .... je zit nu op Vraag & Beantwoord.

En wat is nu de vraag?

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is kan mijn televisie met een CAM module overweg Nee deze televisie is uit 2008 net als de KDL40V3000 ook dit model wekt niet met een CAM module.
de CAM module wordt pas vanaf 2009 ondersteunt voor die tijd er is een aparte decoder nodig ook voor Digitenne.
de Alphacrypt Classic module zou wel kunnen werken mits KPN Ziggo of elk ander cai van codes niet veranderd.
Heeft u misschien al eens door bij voorbeeld Technorep uw televisie laten na kijken mogelijk is de software niet goed en moet deze worden ge-update.
kijk ook eens voor ondersteuning van uw televisie op www.Sony.nl

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3
Vraag : wie heeft er een SONY BRAVIA LCD waarvan ook na ongeveer een jaar de CONAX CAM stukgaat. Symptomen : beeld valt uiteen in blokken en/of staat stil.

@brui0929 : TV heeft eerste jaar perfekt gewerkt en doet dat steeds opnieuw een jaar ongeveer. Winkel verkocht CAM bij de TV ; moet wel kunnen dus...

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan_veluwe schreef op woensdag 23 mei 2012, 21:19: Winkel verkocht CAM bij de TV ; moet wel kunnen dus...

Als "bewijs" zegt dat dus helemaal niets. Ze hadden er ook een staafmixer bij verkocht als ze de kans hadden gekregen.

Natuurlijk was KPN blij. Zullen ze blijven zolang je de schuld niet bij hun legt. Is die TV wel geschikt voor die module?

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens Sony wél....

http://www.sony.nl/product/tv-66-26-lcd/kdl-26p3000

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan_veluwe schreef op woensdag 23 mei 2012, 22:11: Volgens Sony wél....

http://www.sony.nl/product/tv-66-26-lcd/kdl-26p3000

Ik zie daar toch nergens staan dat hij geschikt is voor een 'CONAX' insteekmodule en een digitennekaart.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 05:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Satelliet kijkers zijn deze modules bekender voor Canaal Digitaal en andere betaalde zenders.

Meestal sneuvelde het apparaat en zelden de module.
De KPN heeft een iets duurdere met software erin en soms is een update voldoende en als je die mis te kan het zo gaan storen.

Nu Ziggo en UPC ze ook voor digitale kabel TV gaan gebruiken, de eerste losse kasten waren ook een ramp kun je daar ook problemen verwachten.

De Modules kunnen soms vrij warm worden dus daardoor in problemen komen maar KPN heeft er belang bij goede lang wekende kaarten.
Omdat er geen keuze is, je moet er een met KPN logo kopen omdat Universele niet werken zullen ze om U als klant te behouden en de rest van Nederland niet af te stoten meestal langer service en coulance bieden als ze slim zijn.

Wel moet je een moduul op de juiste manier invoeren omdat bij verkeerd om deze stuk kan gaan.
Zowel de Moduul als apparaat en vroeger toen ze vaak in Laptops gebruikt werken sneuvelde ze wel eens bij verkeerd om gebruik.
Dit is afhankelijk hoe de TV in Uw geval gemaakt is.
Enkele geven slechts een foutmelding dat het verkeerd om zit.

Het kan dus zijn dat Uw moduul niet stuk was maar is omgeruild met andere na nieuwe software inzetten.
Ik gebruik daarom mijn oude laptop uit 1994 nog regelmatig voor dit soort klussen.

Ik weet dat er universele modules verhandeld worden met kaarten waardoor zowel Digitenne als Ziggo en UPC omzet mis lopen, net als Canaal Digitaal enkele jaren terug op duurdere over moesten om de verkopers van illegale zelf van software voorziene kaart lezers (moduul) en kaarten ( gratis van benzine pomp) uit te schakelen.

Ik kijk zowel kabel TV als Digitenne via dus zonder te betalen.
Mag niet maar werkt wel.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op donderdag 24 mei 2012, 05:43: ..De Modules kunnen soms vrij warm worden dus daardoor in problemen komen maar KPN heeft er belang bij goede lang wekende kaarten... ..Het kan dus zijn dat Uw moduul niet stuk was maar is omgeruild met andere na nieuwe software inzetten...

@tot15karakters. KPN heeft daarom ook 3x een nieuwe kaart verstrekt. Ze sturen een nieuwe : de oude mag 'verantwoord worden afgevoerd' . Ik bewaar ze gewoon, omdat ze soms nog een paar dagen werken als ze lang niet gebruikt zijn. Lijkt mij daarom te maken te hebben met 'oververhitting' ; alsof er scheurtjes ontstaan door uitzetting van het materiaal. Door afkoeling trekken de scheurtjes weer dicht ??? In ieder geval zijn de 'kapotte' CAM's na 4 á 5 dagen weer onbruikbaar. [Ze hebben dan ondertussen bijna een jaar in een lade gelegen].
Er wordt dus géén 'nieuwe software' opgezet. Ik heb óók 'CANAL DIGITAL' voor satteliet ontvangst erbij. Daar zijn idd regelmatig software updates 'via satteliet'. Die CAM is nog nooit stuk gegaan : werkt al 6 jaar en zit ook helemaal in het apparaat, eigenlijk nog dieper als bij de Bravia [Technisat Digicorder S2].

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman , Op de site van tweakers.net staat een groot item over digitenne.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390354//

Er staat ook een lijst van geschikte TV's voor CONAX CAM. Deze lijst is gedeeltelijk overgenomen van een andere site :

http://www.smit.com.cn/proDetail.asp?InfoId=105

Ondertussen is er een e-mail naar de klantenservice, met een .cc naar diverse afdelingshoofden en PR-mensen van sony global...

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij tweakers.net zie ik jouw TV er niet bij staan en die tweede link werkt niet.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman Deze TV staat er wél bij, heeft een letter verschil in de naam, maar zelfde omschrijving MPEG2 op sony site ;

http://www.sony.nl/product/tv-66-26-lcd/kdl-26s3000

Tweede link werk idd niet.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze wordt bijna leuk
Desnoods met een bedrag aan afschrijving. Geen Sony meer ! Dat zal inmiddels wel 100% zijn. De tv is toch niet stuk, de module wel, die dingen gaan om de haverklap defect door o.a. warmte en aangepaste software vanuit digitenne, dit terwijl de Sony tv niet meer wordt geüpdatet.
Sony ondersteunt nergens officieel uw tv, dat deze het gedurende bijna 4 jaar wel heeft gedaan met die module is meer geluk dan wijsheid.

Mastag
Sowieso is het beeld van digitenne nogal vaak blokkerig

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mastag De CAM gaat stuk door de warmte idd... We hebben nóg twéé TV's [LG en Samsung] met een zelfde CONAX CAM. De een werkt al 3 jaar, de ander 2 jaar... Nog steeds allebei heel! Oorzaak is dus een ontwerpfout in de Sony TV. Overigens weet ik niet of KPN de software update.
Van Sony zijn er voor de TV geen updates zover ik iets kan vinden.

Gisteravond een héél boze e-mail naar de klantenservice met
.cc naar wat piefjes van sony.global... Werkt als een speer;
tegen de middag een telefoontje. Sony vergoed de cam[-s?]
die ik nodig heb.... Moet ze wél eerst zelf kopen. Ze hebben een leverancier voor € 34,95 gevonden...

BLokkerig valt best mee : TV's zijn allemaal 26" ....
In de woonkamer hebben we DVB-S , daar zit een CAM in die al 6 jaar meegaat... nog 'twindecoder' ook !

ve
door verwijderd - May 23, 2013 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

We zijn een jaar verder... Na de 'Icecrypt Smit Conax' module bij "Satellitecity.nl" te hebben gekocht, zou Sony het geld terugstorten. Dat duurde dus 3 maanden ! Kennelijk moesten ze er eerst voor sparen omdat de kas leeg was ? Deze module zou volgens Patricia Jenner [manager customer services] '..nooit stuk gaan..'. Helaas, na een jaar... dezelfde problemen. De hele discussie hierboven is dus in zoverre zinloos dat Sony wel degelijk toegeeft dat de TV geschikt is door deze module te vergoeden. Ondertussen heb ik de orginele verpakking opgedoken met 'Sony Bravia' er op geschreven. Er zat geen lijst bij met toestellen die niet geschikt zijn voor DVB-T. Dat staat zelfs nú niet op de website van Sony, alleen maar dat 'Bravia door digitenne en Ziggo gecertificeerd zijn.'. Het leuke is dat 'Satellitecity' ook onbereikbaar is. Je krijgt daar een schreeuwerig andwoordapparaat. Het bedrijf is gevestigd op een woonadres in Rotterdam noord... En 'Conax Smit' ..blijkt een merk uit Asië zónder vertegenwoordiging in Europa ... Na deze Sony hebben we voor andere ruimten in huis nog twee LG's en een Panasonic gekocht. De oudtste gaat alweer 4 jaar mee zonder één defecte CI-cam. Aan Conax ligt het dus niet. Voor mij NÓÓIT meer Sony !

ve
door verwijderd - May 28, 2013 om 02:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

__________________________ **** PROBLEEM OPGELOST **** ______________________
Vandaag gesproken met een manager van Sony Benelux. Het blijkt dat er een probleem is [was] omdat Digitenne een vorm van DVB-T is, en er veel verschil is tussen verschillende systemen. Pas eind 2008 werd het Sony duidelijk dat het geen optimale combinatie was. Vanaf dat moment zijn verkoopkanalen en consumenten ingelicht. Toen de modellen niet meer leverbaar waren, stopte ook de waarschuwing. Omdat ik pas in 2012 bij Sony aanklopte, en het toen al een paar jaar geleden was, wisten de callcentre medewerkers hier niets [meer] van. Toen genoemde manager van het probleem hoorde viel bij hem wel het kwartje. Ik krijg nu een TV die wel werkt met Digitenne, net als mijn bedoeling was toen ik de huidige TV kocht.

ve
door verwijderd - May 28, 2013 om 07:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt een nieuwe TV van Sony? Dat is een nette oplossing inderdaad.

ve
door verwijderd - May 28, 2013 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

. Ik krijg nu een TV die wel werkt met Digitenne, net als mijn bedoeling was toen ik de huidige TV kocht.

dus misschien hierna toch maar wel weer een sony??...dat hoor je niet veel dat een fabriekant een nieuwe toestel geeft na een aantal jaren van gebruik...

ve
door verwijderd - May 28, 2013 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge. Het staat zo in de wet... Alleen gaan er normaal geen 5 jaar voorbij maar is het een
kwestie van een paar maanden tot een paar jaar. Dit was eigenlijk een verborgen
probleem omdat een nieuwe cam iedere keer weer een oplossing bleek. Tijdelijk dan.

@ de eelco. Ik krijg van Sony...een Sony TV. Het is de eerste keer in mijn hele leven dat ik
problemen had met Sony. Ik heb best veel consumenten electronica in huis [drie
tieners...] en eigenlijk gaat er weinig 'vanzelf' stuk. Maar dit is ook een rare situatie.
Er schijnen veel DVB-T systemen te zijn. Sony maakt liefst niet voor elke markt een
apart produkt. Dus men zal wel produkten naar een markt sturen waar men denkt dat
het aansluit. Ik denk dat het systeem van digitenne meer warmte opwekt in de cam
en/of dat de cam meer warmte afgeeft dan Sony verwacht had. Waarschijnlijk allebei;
dan is er dus een probleem.