id
door idza Feb 26, 2006 om 09:44
Elektronica & tv

Storing tv op bepaalde momenten van de dag

Sinds een week of drie stoort iets onze kabelontvangst waardoor wij op wisselende tijdstippen van de dag en van een half uur tot een halve dag een gestoord signaal hebben (begint met strepen tot geheel sneeuw. op de 2de tv boven kunnen we dan alleen nog RTL 5 Net 5 en eurosport goed ontvagen. Beneden is het beeld van dezlfde zenders verstoord maar minder heftig.

zoals ik zei, na een bepaalde tijd is alles weer normaal.

Als we het casemakanaal beneden aanzetten zien we eigenlijk alleen verstoring van het beeld, niet van alle tvbeeldjes apart.

Komt deze verstoring van buitenaf? En heeft het zin casema te bellen? Op teletekst/internet zijn geen werkzaamheden van casema te vinden binnen ons ontvangstgebied en alle stekkers zijn goed aangesloten

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat wij er zelf aan kunnen doen?

639 7 Rapporteer

morrigan
door morrigan - Feb 26, 2006 om 11:08
87 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u al eens geïnformeerd bij uw buren? Als zij dit ook hebben, dan heeft het zeker zin om Casema te bellen.

technifreak
door technifreak - Feb 26, 2006 om 20:01
142 Antwoorden / 1 Vragen

Beste idza,
Vraag (zoals morrigan zegt) eerst eens bij de buren of zij hetzelfde probleem hebben. Hebben zij deze problemen ook, dan kunt u beter deze storing melden bij Casema. Mogelijk is er dan iets niet goed met het kabelnet.
Hebben uw buren er geen last van, doe dan hetzelfde. U kunt dan in ieder geval helpen om het probleem op te lossen. De vragen die de medewerker zal stellen zijn immers om evt. vast te kunnen stellen wat het probleem veroorzaakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2006 om 14:19
16957 Antwoorden / 202 Vragen

De storing kan ook bij u zelf vandaan komen door een apparaat dat gedurende werking een interfererend signaal afgeeft. Dat kan ook een defecte stekker zijn of wel een stekker waar een draad los zit, een niet goed functionerende (TL) lamp, scheerapparaat, noem maar op. (ieder vonkend apparaat of aansluiting geeft een storingsbron of wel functioneert als zender)

Juist omdat u op uw bovenverdieping een minder slecht beeld houdt lijkt het er op dat de storingsbron in uw eigen directe omgeving is.

kan ook een apparaat bij de buren zijn. Een andere oorzaak kan ook nog zijn instraling van een andere zendbron als genoemd bijv; een amateurzender of andersoortig zendapparaat in de omgeving niet goed afgeschermd.

id
door idza - Mar 4, 2006 om 11:12
7 Antwoorden / 8 Vragen

we hebben alles afgelopen week even nagekeken en gecheckt bij de buren. Die hebben er ook last van, vooral het signaal naar de 1ste verdieping (slaapkamer) is een stuk slechter en vemindert op bepaalde momenten van de dag. Dinsdag en woensdag leek alles weer normaal, daarna begon het weer. Mijn man heeft toen alle stekkers in de meterkast waar de hoofdaansluiting zit nagekeken en omgeplugd, het beeld leek boven te verbeteren, maar het oorspronkelijk probleem ,plots alleen nog RTL5, Net 5 Veronica... bleek toch opnieuw op te treden. We gaan nu Casema maar inschakelen,

bedankt voor  jullie reacties, we hopen dat Casema de oorzaak van het probleem zal achterhalen en oplossen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2006 om 11:28
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom er toch nog even op terug:

Het kan zijn dat in de directe omgeving een radio of TV is aangesloten "buiten de splitter/frequentieverdeler om" of dat meerdere toestellen zijn aangsloten na slechts één splitter/verdeler waardoor teveelm signaal wordt weggetrokken. Dat is in ieder geval iets dat Casema kan ontdekken door meting. Een foutieve aansluiting (bij een buurtbewoner) binnen het bereik van "uw" signaalverdeelkast in uw buurt kan de oorzaak zijn.

Ligt de oorzaak daar niet of wel blijkt uit onderzoek dat ergens een externe storingsinvloed is, dan kunt u een onderzoek vragen bij Telecom in Groningen (let wel, niet KPN maar Telecom van Het Ministerie van Economische Zaken) middels een klacht.

hell-rider
door hell-rider - Mar 4, 2006 om 11:52
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Idza,

Een ideetje om eerst eens in de omgeving te informeren en te kijken of er antennes geplaatst zijn, de mogelijkheid kan zijn dat er een één of andere radio zendamateur bezig is of iemand op de 27mc.

Als dit een te groot vermogen heeft kan dat storen op de ontvangst van radio en/of televisie, ook als deze een aansluiting hebben op de kabel.

Om dat het niet regelmatig gebeurt kan het een oorzaak zijn.

Succes,
Hell-Rider

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2006 om 20:30
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben uitsluitend benieuwd of het probleem is opgelost resp. de oorzaak bekend is.