st
door stevens_1 Nov 30, 2005 om 18:30
Elektronica & tv

Telefoon piraterij???

Bij ontvangst van de tel. factuur bleek deze EXTREEM hoog.

Op de specificatie stond vermeld dat er 545 keer een 0900 nr. zou

zijn gebeld.

Navraag in huis levert geen oplossing wel een merkwaardig verhaal over een anoniem engels talig telefoontje waar iemand een gewonnen prijs aanbied die vervolgens na het intoetsen van een bep. cijfer te ontvangen zou zijn.

Wie herkent dit verhaal en welke stappen moet ik ondernemen om te voorkomen dat er w.s. via mijn telefoon gebeld blijft worden.

Kan ik me ergens op beroepen als het gaat om het betalen van de rekening?

Ik wacht uiteraard niet op nog zo'n rekening.

469 3 Rapporteer

mi
door miranda4 - Nov 30, 2005 om 20:49
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, ik kan je niet veel advies geven maar misschien is het in iedergeval de optie om 0900 nrs te blokkeren, misschien kan dit bij de provider, dan heb je al een bewijs dat dit niet door jouw gedaan kan zijn. verder zul je het beste bij de provider info in kunnen winnnen, die kunnen misschien ook het een en ander traceren. Daarnaast is het mogelijk info in te winnen bij een rechtswinkel die in elke stad bijna wel aanwezig is, hun weten je misschien wel naar de goede instellingen te wijzen. Een merkwaardig verhaal...veel sterkte, ik hoop dat het je niet meer overkomt.

gr. Miranda

hutch
door hutch - Nov 30, 2005 om 21:23
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Stevens,

dit klinkt mij bekend in de oren; niet dat ik het zelf heb meegemaakt, maar ik heb er over gehoord dat zoiets mogelijk is.

Ik denk dat degene van wie die telefoonrekening afkomstig is, formeel in zijn recht staat. U bent verantwoordelijk voor uw doen en laten met uw telefoon. Dat iemand zo'n trucje uithaalt, is op zijn zachtst gezegd: crimineel, maar het blijft wel uw verantwoording. U kunt hooguit dit probleem bij de maatschappij voorleggen en vragen of er iets aan die rekening (uit coulance) gedaan kan worden, maar in principe moet u betalen. Wel direct navraag doen bij hen, wat er eventueel aan gedaan kan worden en of zoiets eenmalig is binnen een bepaald termijn. Niet dat dit bij voortduring met uw nummer kan gebeuren.

Ik zou een geheim nummer nemen en gelijk de betaalnummers (0900-nummers) laten blokkeren.

Gr. Hutch

brynnar
door brynnar - Dec 1, 2005 om 09:00
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Stevens,

Het 'anonieme Engelse telefoontje' is een bekend fenomeen. Ik kan me herinneren dat dit onderwerp al enkele malen eerder behandeld is in deze rubriek. Je wordt gebeld door een bandje en na het intoetsen van een cijfer of een code, wordt je telefoon blijkbaar doorverbonden met een duur 0900-nummer.

Ik sluit me verder aan bij Hutch. Ik denk dat er weinig aan te doen is, zoals hij/zij dat stelt.

Brynnar