be
door bertk Feb 6, 2012 om 11:17
Elektronica & tv

TV herkend videoformaat niet

Je koopt een TV, Blue-Ray speler en een digitale camera. Uiteraard van hetzelfde merk want je wilt graag dat de apparatuur (in dit geval Panasonic/Lumix) op elkaar aansluit. Je maakt een video-opname op de camera, slaat dit op op een SD kaartje en wat blijkt? Het videoformaat (MOV) wordt niet herkend door de TV. Veel videoconverters later en omzetten van de MOV files naar het juiste formaat (Mpeg2 enz.) blijken die "juiste" formaten ook niet herkend te worden. Google en Panasonic zelf maken mij niets wijzer. Wellicht dat er in het panel een expert zit die mij verder kan helpen?

17393 8 Rapporteer

jo
door jorisw - Feb 6, 2012 om 11:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het feit dat alle apparaten van hetzelfde merk gegarandeerd samenwerken is niet vanzelfsprekend. De producten worden ontwikkeld door verschillende bedrijfsonderdelen en bepalen het pakket van eisen op wat de markt vraagt. Heel simpel gesteld: als de markt voor camera's vraagt om MOV files, maar de TV markt niet, dan ondersteund de camera wel MOV en de TV niet.

De enige optie die overblijft is converteren van de MOV files naar een formaat dat ondersteund wordt door de TV. Om welke TV gaat het hier? Dan kunnen we even meedenken over converter(s) die nodig zijn.

zw
door zwaardvis - Feb 6, 2012 om 12:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Uploaden naar Youtube werkt ook bij MOV's prima. Misschien kun je op de TV ook Youtube kijken?

qp
door qpc - Feb 6, 2012 om 13:25
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 6 feb 2012, 11:23]De enige optie die overblijft is converteren van de MOV files naar een formaat dat ondersteund wordt door de TV. Om welke TV gaat het hier? Dan kunnen we even meedenken over converter(s) die nodig zijn.

Freemake Video Converter......

ma
door mahabo - Feb 6, 2012 om 13:31
8 Antwoorden / 7 Vragen

Het juiste antwoord is net zo kort als simpel: je filmpje is opgeslagen met de extensie *.MOV, niks coverteren, gewoon de extensie wijzigen in *.AVI (waarschuwing negeren) en klaar is Kees.
Dat is weer echt zo'n Panasonic-grap.

be
door bertk - Feb 6, 2012 om 17:04
13 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw. Dank voor reactie. De TV is Panasonic L37D28 en als het goed is zouden de formaten AVCHD, MPEG2 en DivX ondersteund moeten worden. Tot dusver niet dus (vanaf MOV geconverteerd). Wellicht zijn de instellingen niet goed? Het advies van mahabo werkt hier in ieder geval niet.

ab
door abvan - Feb 6, 2012 om 18:23
38 Antwoorden / 11 Vragen

Heeft m.i. niet direct met de extensie te maken maar met de pixels. Ik heb zelf een JVC camcorder en een Philips TV. Voor de bewerking van de video's gebruik ik Windows Live Moviemaker. Vanaf de camcorder worden de films opgeslagen in de JVC Everiobrowser als mov-bestand. Die worden gewoon geaccepteerd door de moviemaker. Wanneer ik de films echter in de Everiobrowser combineer ontstaat er een (Combine) mbv-bestand. Dat wordt weer niet geaccepteerd door de moviemaker, maar dat kan opgelost worden door de extensie te wijzigen, zoals mahabo al aangaf. Wanneer ik de film tenslotte in de moviemaker opsla in de door moviemaker aanbevolen kwaliteit (1280 x 720 pixels) en vervolgens vanaf de PC op mijn TV wil afspelen, geeft mijn TV echter aan het bestand niet te kunnen vinden. Ook wanneer ik de extensie via de naam wijzig, kan de TV het bestand niet lezen en vinden. Pas wanneer ik de film converteer met de door gpc genoemde Freemake Video Convertor naar MPEG kan ik de film afspelen. Het vreemde is, dat wanneer ik de film in de moviemaker opsla in een hogere (1920 x 1080 pixels) of lagere (854x480 pixels) kwaliteit de TV de film wel vindt en afspeelt. Wie het weet mag het zeggen. In de gebruiksaanwijzing van mijn TV is wel een staatje opgenomen met daarin de maximale resolutie bij de verschillende bestanden, die door de TV worden geaccepteerd. Verschaft mij echter geen duidelijkheid. Ik doe het dus maar op de hiervoor beschreven manier; opslaan in de resolutie 1280 x 720 en vervolgens converteren met Freemake Video Converter naar MPEG. Misschien kan TS daar ook wat mee.

be
door bertk - Feb 6, 2012 om 21:28
13 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inmiddels gelukt met dank voor alle reacties! Zat 'm uiteindelijk in de pixels als aangegeven door abvan. MOV moet worden geconverteerd naar HD/MPEG2. Ik heb gebruik gemaakt van Aiseesoft MOV converter, instelling MPEG2-PS HDvideo, maar neem aan dat andere converters hetzelfde kunnen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 7, 2012 om 12:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Of gewoon in VLC op je PC kijken :-)