re
door reitsmafiets May 26, 2008 om 18:43
Elektronica & tv

TV kapot??? Beeldbuis kapot???

Mijn TV heeft gisteren de geest gegeven. Plotseling werd het beeld smaller en smaller. Nu is er slechts 1 vertikale streep te zien (nauwelijkse zichtbaar). Het geluid is nog wel goed.

Heef iemand een idee wat er aan de hand is?

Groet: Reitsmafiets

3862 4 Rapporteer

gsm
door gsm - May 26, 2008 om 19:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De beeldbuis is nog niet kapot, al bestaat wel het gevaar van inbranden door de verticale streep.
Vaak zijn het een of meerdere solderingen die overnieuw gesoldeerd moeten worden. Het kan echter ook defecte elektronica zijn.

GSM

ba
door bachanaal - May 26, 2008 om 19:25
248 Antwoorden / 7 Vragen

de afbuiging van de elektronenstralen in de beeldbuis is dan defekt. als de tv opgebouwd is met modules is het alleen een kwestie van de module vervangen.hoeft weinig te kosten en is dus te maken.

toolboy
door toolboy - May 26, 2008 om 20:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

Nope de buis is nog okay., lijkt me meer een probleem in de raster eindtrap dit is door een goede reparateur prima te herstellen .

T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 27, 2008 om 00:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Reitsma,

Het is nog een type met een beeldbuis? Dan is het een defect in de horizontale afbuiging, de elektronenenstraal wordt naar links en rechts niet meer afgebogen.
Het zit niet in het raster, want dat is de vertikale afbuiging.
Omdat u nog wel een vertikale streep heeft, is de vertikale afbuiging wel o.k.

Zoals door GSM al is opgemerkt, kan het een soldeerplek zijn welke losgegaan is. Door plaatselijke warmteontwikkeling kan dat gebeuren. Maar ook als een onderdeel onder mechanische spanning staat, kunnen door uitzetten en krimpen bij dagelijks warm en koud worden de solderingen scheuren. Zeker als u een harde klap op de kast geeft en het beeld springt dan horizontaal even breder.

Is dat het geval kan een handige knutselaar met een goede elektronica soldeerbout en goede ogen de plek wel vinden welke opnieuw gesoldeerd moet worden. In de buurt van de hoogspanningstransformator is het meest waarschijnlijkst.

Anders wordt het meten met het schema erbij. Als u hem daarvoor weg moet brengen ter reparatie, kan vervangen goedkoper zijn.

Hardware ERror MAN.