mo
door motoricus Jul 19, 2014 om 17:44
Elektronica & tv

TV na 4 jaar stuk

Onze Philips TV is na 4jaar stuk ; condensatoren op printplaat kapot. Maakkosten 125,=
Je verwacht van een ( dure ) tv toch niet dat hij al na 4 jaar stuk gaat ? Ben ook niet van plan dit te betalen.
Wat is wijsheid ?

7732 69 Rapporteer

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jul 19, 2014 om 17:48
174 Antwoorden / 1 Vragen

Betalen zodat je weer op de tv kunt kijken. Of je koopt een andere tv. De leverancier is echt niet verplicht om kosteloos te herstellen.

edrick3
door edrick3 - Jul 19, 2014 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo motoricus,

.....Ben ook niet van plan dit te betalen......
Zou ik ook niet doen.
Leg er wat bij en koop een nieuwe.
Je garantie is voorbij.
Of betaal de reparatiekosten en kijk weer probleemloos tv.

Of: lees even hier.

Suc6

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jul 19, 2014 om 18:06
174 Antwoorden / 1 Vragen

Recht hebben betekent niet dat je ook je recht krijgt.
De televisie dient normaal gesproken een aantal jaren, ook na de garantieperiode, te werken. Je kunt van een leverancier echter niet verwachten dat hij kostenloos reparereert of vervangt na 4 jaar gebruik bij een technische levensduurt van bijv. 8 jaar.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jul 19, 2014 om 18:11
174 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvulling: stel dat de technische levensduur van de tv 8 jaar is en nu na 4 jaar gaat deze kapot dan geldt er vaak een verdeelsleutel. Concreet betekent dit dat u 4/8 deel dient te betalen en de verkoper de rest.

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2014 om 18:16
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ben ook niet van plan dit te betalen. Dat wordt dus radio luisteren of cd's draaien.

Wat is wijsheid ? Als u TV wilt kijken? Naar een winkel gaan en OF een nieuwe kopen OF betalen voor de reparatie OF een gebruikte kopen als je geen nieuwe Euro's hebt. Er zit geen eeuwigdurende garantie op (op de mens trouwens ook niet).

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2014 om 18:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Als u de garantie krijgt dat hij het voor dat reparatiegeld weer een tijd doet (wat ze volgens mij niet kunnen/gaan garanderen) dan €125,00. Als het een echt dure kijkkast is zou het langer mee moeten gaan, maar ja. Zou maar (natuurlijk kan ik niet in uw knip kijken) een nieuwe kopen.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2014 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het werkelijk een dure tv is, dan id de reparatie van € 125 niet zo bijzonder.

U denkt toch niet werkelijk dat alles voor onbepaalde tijd niet kapot kan gaan?

Maar u hoeft het niet te betalen, u kunt bijvoorbeeld ook op uw laptop tv kijken, of op de reserve uit de slaapkamer.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2014 om 22:13
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u al eens aan de oorzaak gedacht. b.v wordt het toestel veelvuldig aan en uit gezet,staat het toestel de hele dag aan of langdurig op standby. Zo'n condensator heeft ook niet het eeuwige leven. En voor een reparatie voor € 125 wat dacht u van arbeidsloon. Dus aan u de keuze.

@tijger1. Maar u hoeft het niet te betalen, u kunt bijvoorbeeld ook op uw laptop tv kijken, of op de reserve uit de slaapkamer.
Je bent blijkbaar aardig op de hoogte van de omstandigheden bij Ts.

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2014 om 22:30
11568 Antwoorden / 51 Vragen

@Gerbera,

Je schrijft: "@tijger1. Maar u hoeft het niet te betalen, u kunt bijvoorbeeld ook op uw laptop tv kijken, of op de reserve uit de slaapkamer.
Je bent blijkbaar aardig op de hoogte van de omstandigheden bij Ts."

Hoeveel mensen hebben pc waarop ze tv kijken? Veel.

Hoeveel mensen hebben een tv in een slaap of andere kamer? veel.

Wat Tijger hier bedoelt is duidelijk, in heel veel huizen zijn meerdere mogelijkheden om tv te kijken.

Als we alles letterlijk gaan nemen hier, wordt het er niet beter op.

pi
door pieterwolters - Jul 19, 2014 om 22:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 19 jul 2014, 22:13]
@tijger1. Maar u hoeft het niet te betalen, u kunt bijvoorbeeld ook op uw laptop tv kijken, of op de reserve uit de slaapkamer.
Je bent blijkbaar aardig op de hoogte van de omstandigheden bij Ts.

Maar tijger heeft wel een punt over de reparatiekosten. Als het een dure is (>1000 euro) dan is 125 euro niet zo veel (ben je zo kwijt met de NL loonkosten). Voor een normaal geprijsde tv is het procentueel veel, maar die zijn weer niet zo duur.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2014 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ging mij er om dat de Ts stelt: "ben ook niet van plan dit te betalen. Wat is wijsheid?"

Voor een bedrag van € 125 die dure tv weer gerepareerd, of niet. Niemand verplicht hem dat te betalen, maar dan moet hij zich behelpen.

Als er nu een reparatie aankwam van € 500 of € 600 dan kon je nog wat anders proberen tegen de leverancier, maar niet voor dit bedrag na vier jaar.

Persoonlijk zou ik niet veronderstellen dat als mijn tv kapot ging, zal een jaar of vijf oud zijn en kostte toen ook zo'n € 1.000, dat ik nog enig recht zou hebben tegenover de leverancier.

alfatrion
door alfatrion - Jul 20, 2014 om 02:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Bij non-conformiteit, waar dit erg op lijkt, heeft u in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging, waarbij de keuze bij u ligt. Dit is geregeld in art. 7:21 BW.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 04:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 20 jul 2014, 02:53]Bij non-conformiteit, waar dit erg op lijkt, heeft u in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging, waarbij de keuze bij u ligt. Dit is geregeld in art. 7:21 BW.

En topicstarter moet dan bij de verkopende partij zijn voor het probleem, na die twee jaar wettelijke garantie houdt de verplichtingen t.a.v. van het verkochte product niet op.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 07:53
11568 Antwoorden / 51 Vragen

En ja hoor, we gaan weer naar de rechter en spannen een zaak aan. Je "recht" krijgen en hebben zijn 2 vers c hillende zaken. Als iedereen voor dit soort zaakjes naar de rechter gaat wordt dat systeem nog meer belast en kijk t de vraagsteller de eerste 3 jaar geen tv.

ro
door ron530 - Jul 20, 2014 om 08:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het lijkt mij dat er al een vorm van coulance is toegepast want 125 euro maakloon is erg laag. Als u niet op het aanbod ingaat vervalt deze coulance en heeft u zichzelf flink in de vingers gesneden. U wil niets betalen op basis van een door u zelf bedachte stelling over de "levensduur" zo werkt het natuurlijk niet want alles wat kapot kan gaan zal ook kapot gaan de vraag is enkel wanneer. Uw toestel is vier jaar oud al ver buiten de garantie dus moet u aantonen dat het een fabrieksfout betreft, dat kunt u niet hardmaken want condensatoren zijn aan slijtage onderhevig. Wat is wijsheid in deze, accoord gaan met de maakkosten want een procedure gaat u geheid verliezen.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 11:31
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Bron:

De oudste, nog werkende televisie van Nederland is een originele Baird Televisor uit 1930. Dit toestel, dat nog werkt met een Nipkowschijf, is van een verzamelaar uit Zandvoort. Tv-gids Totaal TV kwam de man op het spoor tijdens de zoektocht naar de oudste Nederlandse tv, zo werd dinsdag bekendgemaakt. In totaal 218 eigenaren van oude tv's hadden zich gemeld bij de redactie van de tv-gids. Onder de inzendingen waren veel zogenoemde 'hondenhokken' die rond 1950 werden geproduceerd.

Zomaar effe door mijn gedachten geschoten: zou die originele Baird Televisor uit 1930 ook nog onder garantie/coulance/non-conformiteit vallen?

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 11:32
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Nogmaals: BRON, klik op bron.

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2014 om 11:53
7372 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 19 jul 2014, 22:30]@Gerbera,

Je schrijft: "@tijger1. Maar u hoeft het niet te betalen, u kunt bijvoorbeeld ook op uw laptop tv kijken, of op de reserve uit de slaapkamer.
Je bent blijkbaar aardig op de hoogte van de omstandigheden bij Ts."

Hoeveel mensen hebben pc waarop ze tv kijken? Veel.

Hoeveel mensen hebben een tv in een slaap of andere kamer? veel.

Wat Tijger hier bedoelt is duidelijk, in heel veel huizen zijn meerdere mogelijkheden om tv te kijken.

Als we alles letterlijk gaan nemen hier, wordt het er niet beter op. daar ben jij anders aardig mee bezig, ik zie de humor van tijger1 zijn opmerking wel.

ro
door ron530 - Jul 20, 2014 om 11:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een beetje nostalgie moet kunnen. Ik heb nog drie werkende ouderwetse beeldbuis tv's staan waarvan de oudste in 1985 op de markt gekomen is. Ze hebben allemaal een reparatie historie die niet op één hand te tellen is. De huidige generatie tv's is niet meer op duurzaamheid gefabriceerd maar op mogelijkheden, qua aanschafprijs is het toestel na 4 jaar compleet afgeschreven. Consumenten electronica (bruingoed) is geen duurzaam product meer maar een product die je gebruikt totdat die gaat hemelen, m.a.w. repareren is voor zover als mogelijk duurder dan de aanschaf van een nieuw toestel. Edoch als mijn tv naar 4 jaar defect zou gaan en ik kreeg een aanbod van 125 euro maakkosten zou ik die met beide handen aanpakken want een nieuw toestel kopen is veel kostbaarder.

zwemmer
door zwemmer - Jul 20, 2014 om 14:20
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Wijs is de volgende keer een tv van betere kwaliteit kopen. Wij leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij daar ,moet je bij de aanschaf van een apparaat rekening mee houden. De fabrikanten willen immers verdienen.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 14:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 20 jul 2014, 14:20]Wijs is de volgende keer een tv van betere kwaliteit kopen. Wij leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij daar ,moet je bij de aanschaf van een apparaat rekening mee houden. De fabrikanten willen immers verdienen.
En hoe weet je wat kwaliteit is, als de duurdere tv's ook eerder stukgaan?

TS zegt immers dat hij een dure tv heeft gekocht.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 14:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@motoricus

Wat u zou kunnen doen is de verkoper een mail/brief sturen waarin u aangeeft dat gezien leeftijd en prijs van de tv deze kosten niet voor uw rekening zouden moeten komen. U moet dus bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant (tenzij Philips ook de verkoper was)

Geachte...

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].

Het [product] functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: [opsomming gebreken].

Het [product] moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het [product].

Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk de defecte onderdelen kosteloos te repareren of te vervangen binnen [redelijke termijn noemen, redelijke termijn is bijvoorbeeld drie of vier weken].

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief/mail.

Dateer mail/brief, pas aan uw situatie aan.

Bron consuwijzer

En dan maar eens zien waar de verkoper mee komt. Wat zijn argumentatie is om dit defect als normaal te zien bij een dure tv.
U speelt de bal en wacht af wat u dan weer teruggespeeld krijgt.

Misschien geeft de verkoper hele goede redenen, misschien niet. In de tussentijd kunt u wellicht de tips van @tijger1 opvolgen en tv in uw slaapkamer kijken, op laptop, of misschien heeft u nog een toestel uit 1930 staan.

sy
door sylgin - Jul 20, 2014 om 15:09
44 Antwoorden / 0 Vragen

Philips had sinds 2011 een samenwerkingsverband met een chinees bedrijf en sinds het begin van het jaar hebben ze hun hele TV afdeling af gestoten.
Dat zou nog weleens van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de televisie

sy
door sylgin - Jul 20, 2014 om 15:10
44 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is een link met informatie.

sy
door sylgin - Jul 20, 2014 om 15:10
44 Antwoorden / 0 Vragen

http://tweakers.net/nieuws/93796/philips-stapt-uit-tv-markt-met-verkoop-joint-venture-deel-aan-tpv.html

Nog een keer,hier is een link van tweakers net.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2014 om 15:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sylgin schreef op zondag 20 jul 2014, 15:10]http://tweakers.net/nieuws/93796/philips-stapt-uit-tv-markt-met-verkoop-joint-venture-deel-aan-tpv.html

Nog een keer,hier is een link van tweakers net.

klik. At your service.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 15:42
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik me nog wel afvraag is:

Waar heeft de TS de tv ooit gekocht en voor hoeveel, duur is een rekbaar begrip.

Waar is de tv nu in reparatie? Als dit niet het verkoopadres is wordt het lastig, zelfs met de brief van Zoekster

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dit niet het verkoopadres is, niet alleen lastig, maar zeer onwaarschijnlijk.

En als de Ts hem NIET laat repareren, zal hij onderzoekskosten moeten betalen.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 15:58
11568 Antwoorden / 51 Vragen

En als de Ts hem NIET laat repareren, zal hij onderzoekskosten moeten betalen

Gelet op de opmerking van de TS: Ben ook niet van plan dit te betalen. zal dàt toch lastig worden, want dan komt het retentierecht weer tevoorschijn.

alfatrion
door alfatrion - Jul 20, 2014 om 16:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 20 jul 2014, 14:23]En hoe weet je wat kwaliteit is, als de duurdere tv's ook eerder stukgaan? TS zegt immers dat hij een dure tv heeft gekocht.
Prijs zegt niet alles. Dat gezegd hebben is vier jaar wel heel erg kort. Voor televisie staat een jaar of acht tot tien, aldus de ombutsman. Andere bronnen over de levensduur: hifi.nl en aankoopkennis.nl.

alfatrion
door alfatrion - Jul 20, 2014 om 16:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Pardon, de link naar de ombutsman. Ik heb geen onderzoek onder verschillende fabrikanten gevonden. Dat is een beetje jammer.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2014 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts weet nu dat het € 125 kost om de tv te laten repareren, dus die tv moet bij een reparatiebedrijf zijn. Want dat zuigen ze niet uit hun duim. Ongerepareerd terug? Onderzoekskosten betalen.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 16:35
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Even uitgaande van het idee dat TS van de reparateur een "leen"toestel heeft gehad, zit hij nu niet zonder. Maar het blijft angstig stil van de zijde van de vraagsteller. Kijkt misschien TV bij de buren?

br
door brui0929 - Jul 20, 2014 om 19:00
636 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb een Sony KDL40V3000 die ging na 5 jaar stuk over gestapt naar Philips(TP Vission)
En bij de collega's van kassa TROS Radar een aanmelding gedaan om deze alsnog gerepareerd te krijgen.
Deze roep heeftTros Radar op haar site staan omdat het te gek wordt dat iets dat nog gerepareerd kan worden
door de fabrikant onmogelijk gemaakt wordt.

je
door jeannettek - Jul 21, 2014 om 12:16
12 Antwoorden / 0 Vragen

Goh, alweer een Philips TV zo snel kapot.

Wij hadden onze Philips TV BINNEN 4 jaar al kapot, uitermate irritant en garantie kan je wel vergeten.

Ik heb hier ook één of ander onbekend merk staan en die doet het al ruim 20 jaar!

Mijn advies: niet laten maken, dat is hij niet meer waard. Koop een nieuwe.. maar geen Philips!

Voor ons is het in ieder geval : Nooit meer een Philips!!!!!!

sl
door slempie - Jul 21, 2014 om 12:21
58 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=sylgin schreef op zondag 20 jul 2014, 15:09]Philips had sinds 2011 een samenwerkingsverband met een chinees bedrijf en sinds het begin van het jaar hebben ze hun hele TV afdeling af gestoten.
Dat zou nog weleens van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de televisie

Een reactie vanaf de zijlijn: de audio- en tv reparateur bij mij om de hoek heeft me afgeraden om een Philips tv te kopen. Volgens hem zijn de meeste tv's die hij na 2 à 3 jaar binnenkrijgt, van het merk Philips; is dus kennelijk wegwerprommel geworden.

jantom
door jantom - Jul 21, 2014 om 12:36
377 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij was de Philips tv na iets meer dan 2 jaar stuk gegaan... al weer lange tijd terug. Aankoop was Hfl 2500,-. Digitaal chassis.. het beste van het beste.

Mijn verlies genomen en een Trinitron gekocht en sinds een paar jaar in het bezit van een Bravia. Sony dus.... mooi beeld en duurzaam.
Ik denk geen seconde meer aan Philips (die zijn tv's niet meer zelf maakt maar dat werk uitbesteedt). Philips komt mijn huis al tijden niet meer binnen (met uitzondering van een scheerapparaat)

who cares
door who cares - Jul 21, 2014 om 13:25
146 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=alfaromeo164 schreef op zaterdag 19 jul 2014, 18:11]Aanvulling: stel dat de technische levensduur van de tv 8 jaar is en nu na 4 jaar gaat deze kapot dan geldt er vaak een verdeelsleutel. Concreet betekent dit dat u 4/8 deel dient te betalen en de verkoper de rest.

4/8= 50%, is wat duidelijker voor iedereen

mahadma
door mahadma - Jul 21, 2014 om 13:26
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Voorop gesteld dat de verkoper ook de reparateur is.

labren
door labren - Jul 21, 2014 om 15:11
862 Antwoorden / 0 Vragen

denk jij nu echt dat je na 4 jaar nog garantie heb ???????? hahahahhahahaha echt niet dus, koop gewoon een nieuwe want reparatie is meestal duurder als dat je een nieuwe koopt

labren
door labren - Jul 21, 2014 om 15:13
862 Antwoorden / 0 Vragen

want als je eenmaal gaat repareren dan blijf je meestal aan de gang met die oude dingen

wimmi20
door wimmi20 - Jul 21, 2014 om 16:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Motoricus,
ik heb een brandende vraag :
is de tv gerepareerd voor 125 euro, of is dit een prijs die de winkelier heeft voorgesteld ?
Want dat blijkt niet uit uw vraag.

ko
door koala - Jul 21, 2014 om 18:29
9 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hadden hetzelfde probleem, en gelukkig binnen de garantie. Maar denk dat het een probleem van Philips is. Deze nieuwe printplaat gaat hetzelfde vertonen. zie allemaal donkere strepen door m.n beeld. Voor mij geen Philips meer. Heel jammer, want heb bijna alles van Philips in huis en daar geen problemen mee, het is puur de TV.s

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jul 21, 2014 om 19:05
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=who cares schreef op maandag 21 jul 2014, 13:25][quote=alfaromeo164 schreef op zaterdag 19 jul 2014, 18:11]Aanvulling: stel dat de technische levensduur van de tv 8 jaar is en nu na 4 jaar gaat deze kapot dan geldt er vaak een verdeelsleutel. Concreet betekent dit dat u 4/8 deel dient te betalen en de verkoper de rest.

4/8= 50%, is wat duidelijker voor iedereen

Who cares? ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Jul 21, 2014 om 19:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn eerste kleuren TV was een philips ongeveer in 1970, na die ervaring nooit geen philips TVr aan geschaft

hans515
door hans515 - Jul 21, 2014 om 19:30
250 Antwoorden / 117 Vragen

Alle onderdelen .......kunnen kapot gaan! Het ligt er aan waar je hem gekocht hebt om een deal te maken met een goede verkoper. Koop je een TV bij een goede en betrouwbare dealer, heb je uiteraard véél meer kans op een goede service. In veel gevallen is goedkoop duurkoop!

alfatrion
door alfatrion - Jul 22, 2014 om 17:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alfaromeo164 schreef op zaterdag 19 jul 2014, 18:11]Aanvulling: stel dat de technische levensduur van de tv 8 jaar is en nu na 4 jaar gaat deze kapot dan geldt er vaak een verdeelsleutel. Concreet betekent dit dat u 4/8 deel dient te betalen en de verkoper de rest.
Reparatie kosten verboden bij een consumentenkoop. In de betreffende zaak betrof het de vervanging van een oven die 1,5 jaar had gefunctioneerd. Bovendien staat in artikel 7:21 BW dat herstel of vervanging kosteloos dienen te gebeuren. En de CA/ACM heeft bedrijven beboet voor het verstreken van dergelijke informatie, waaronder BCC.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Perfecte link. Dus complete onzin. De tv is VIER jaar en geen 1,5.

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2014 om 17:58
11568 Antwoorden / 51 Vragen

En weer verzanden we in wetsartikelen, uitspraken van rechters enz. Dit is de één reden waardoor het rechtssysteem vast gaat lopen en daardoor onbetaalbaar wordt. Dit gaat om een dure(?) tv met een minimale reparatieprijs, zucht ....................

wimmi20
door wimmi20 - Jul 22, 2014 om 18:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alfatrion,
wat vertelt u toch steeds een onzin !
uw stelling dat er gratis gerepareerd moet worden slaat nergens op.
De garantie is al TWEE JAAR VERLOPEN.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=alfatrion schreef op dinsdag 22 jul 2014, 17:31: [
Reparatie kosten verboden bij een consumentenkoop. In de betreffende zaak betrof het de vervanging van een oven die 1,5 jaar had gefunctioneerd. Bovendien staat in artikel 7:21 BW dat herstel of vervanging kosteloos dienen te gebeuren. En de CA/ACM heeft bedrijven beboet voor het verstreken van dergelijke informatie, waaronder BCC.

ro
door ron530 - Jul 22, 2014 om 18:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tjonge jonge we zijn al bij pagina 4 aangeland en we struikelen nog steeds over de "wet" zo grappig die wet is er niet eens maar het woord is wel krachtig. Er zijn Europese richtlijnen opgesteld omtrent garantie maar die betreffen enkel de fabrikant. De maakkosten zijn 125 euro, voor die kosten stapt een monteur echt zijn bed niet uit want gezien de arbeid en onderdelen levert het de monteur het zout in de pap niet op. Er moet dus sprake zijn van een coulance want het toestel is VIER JAAR OUD en die is voor dit toestel genereus te noemen.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En Motoricus voelt zich ook niet geroepen om te vertellen of de tv al bij de reparateur is, en of het al een coulanve prijsje was. Mijns inziens wel.

alfatrion
door alfatrion - Jul 22, 2014 om 18:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 22 jul 2014, 17:55]Perfecte link. Dus complete onzin. De tv is VIER jaar en geen 1,5.
En waarom zou dat juridisch gezien uitmaken?

Hier een werkende link: Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop

[quote=Artikel 7:21 lid 1 BW]Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, (...);
c. vervanging van de afgeleverde zaak, (...).[quote=Artikel 7:21 lid 2 BW]De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2014 om 19:05
11568 Antwoorden / 51 Vragen

En ja hoor, daar zijn ze weer, de wetsartikelen ............................. waar bleven ze weer zolang, ik miste ze al. Ik kan vanavond gelukkig weer rustig slapen. Ik zie de vraagsteller al naar het Europesche hof gaan voor € 125,00 ???????????????

Cookies
door Cookies - Jul 22, 2014 om 19:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topicstarter heeft na het stellen van zijn vraag totaal niet meer gereageerd. Verspilde energie aan dit topic nog aandacht te geven.

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2014 om 19:22
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad, Carola, de tv was duur, welke prijs daarbij hoort is nooit gezegd. En waar de tv aangeboden is voor reparatie is ook nooit gezegd. Ondanks herhaalde verzoeken. Waarschijnlijk is de TS naar het Europesche Hof onderweg.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 22, 2014 om 19:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alfatrion,
u verwijst steeds naar het Quelle arrest.
Die uitspraak van de rechter geldt alleen voor nieuw afgeleverde goederen met een defect.
En die uitspraak gaat er hoofdzakelijk over dat een leverancier geen vergoeding mag vragen voor het gebruik van het geleverde.
Ik raad u aan op de site van de Erasmus universiteit te zoeken naar Quelle arrest.
Uw bewering dat er gratis moet worden gerepareerd na 4 jaar is onzin.

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2014 om 19:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 22 jul 2014, 19:22]Inderdaad, Carola, de tv was duur, welke prijs daarbij hoort is nooit gezegd. En waar de tv aangeboden is voor reparatie is ook nooit gezegd. Ondanks herhaalde verzoeken. Waarschijnlijk is de TS naar het Europesche Hof onderweg.

Terugkoppeling van een vraag schijnt inderdaad moeilijker te zijn dan een Topic te openen. Vind vaker plaats, wat best jammer is. Maar het staat niet in de reglementen om meer gevraagde info te geven of om te bedanken voor suggesties, dus...

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2014 om 19:38
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Kennelijk voldoende antwoorden gelezen door TS, maar je hebt gelijk, als er effe wat meer info is, kan je een beter antwoord verwachten.

jo
door joentje1978 - Jul 23, 2014 om 00:03
367 Antwoorden / 6 Vragen

"Een reactie vanaf de zijlijn: de audio- en tv reparateur bij mij om de hoek heeft me afgeraden om een Philips tv te kopen. Volgens hem zijn de meeste tv's die hij na 2 à 3 jaar binnenkrijgt, van het merk Philips; is dus kennelijk wegwerprommel geworden."

Misschien is van alle merken het merk Philips wel het meest verkochte merk en dan is het logisch dat je deze ook vaker op de werkbank ziet.

Overigens hebben alle andere merken ook uitval.
Moet allemaal zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden en dat gaat ten koste van het ontwerp en de kwaliteit.

Kwaliteit van een LCD kan je niet vergelijken met een toestel van 20 jaar terug.

En je moet ook een beetje geluk hebben.
Zullen genoeg mensen zijn die dezelfde LCD als jou hebben en er al jaren plezier van hebben.

Als jouw LCD nog een beetje knap is dan zal ik als ik jou was gewoon die 125,00 EURO betalen.
125,00 EURO is voor de actuele reparatietarieven een redelijke prijs.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 23, 2014 om 00:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Joentje,
Philips maakt al een tijdje geen teevees meer.
Het merk is verkwanseld aan een handelsmaatschappij, die zo goedkoop mogelijk inkoopt, en er Philips opplakt.
Deze teevees zijn niet van de oude, bekende Philips kwaliteit.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=joentje1978 schreef op woensdag 23 jul 2014, 00:03: "Een reactie vanaf de zijlijn: de audio- en tv reparateur bij mij om de hoek heeft me afgeraden om een Philips tv te kopen. Volgens hem zijn de meeste tv's die hij na 2 à 3 jaar binnenkrijgt, van het merk Philips; is dus kennelijk wegwerprommel geworden."

Misschien is van alle merken het merk Philips wel het meest verkochte merk en dan is het logisch dat je deze ook vaker op de werkbank ziet

sl
door slobberbone - Jul 23, 2014 om 07:58
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hier alleen maar goed ervaringen met Philips tv,s oudste was een zwart/wit van ruim 35 jaar oud en nu ook 3 in huis en die zijn ook al wel 16 jaar oud de oudste dus koop een beproefd model.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 23, 2014 om 12:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat bedoelt u met : koop een beproefd model ?
Bedoelt u een model dat al jaren oud is ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=slobberbone schreef op woensdag 23 jul 2014, 07:58: Hier alleen maar goed ervaringen met Philips tv,s oudste was een zwart/wit van ruim 35 jaar oud en nu ook 3 in huis en die zijn ook al wel 16 jaar oud de oudste dus koop een beproefd model.

sl
door slobberbone - Jul 23, 2014 om 13:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 23 jul 2014, 12:27]Wat bedoelt u met : koop een beproefd model ?
Bedoelt u een model dat al jaren oud is ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

[quote=slobberbone schreef op woensdag 23 jul 2014, 07:58]Hier alleen maar goed ervaringen met Philips tv,s oudste was een zwart/wit van ruim 35 jaar oud en nu ook 3 in huis en die zijn ook al wel 16 jaar oud de oudste dus koop een beproefd model.

Nou een tv met een beeldbuis is wel een beproefd ontwerp dus koop zo'n tv MP staat er vol mee ze zijn ook vaak gratis :)

Ik heb al vele jaren geen nieuwe tv meer gekocht en bevalt uitstekend.

jo
door joentje1978 - Jul 23, 2014 om 17:58
367 Antwoorden / 6 Vragen

Heb zelf bij een Philips geautoriseerde reparatiebedrijf gewerkt dus ik weet dat Philips zelf geen LCD's meer maakt.
Geloof dat wippiewappie merk Funai dat deed.

Zijn meerdere merken die hun LCD's niet zelf maken.

zi
door zijderveld - Jul 23, 2014 om 20:23
50 Antwoorden / 20 Vragen

De technische levensduur van een plasma tv is slechts 8 jaar, van een Led slechts 10. Indien de gebruiksduur meer als de helft van de technische levensduur voorbij is, dan vergoeden slechts weinig leveranciers een deel van de kosten. Neem contact op met Philips, mijn ervaring met hen is zeer positief.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 23, 2014 om 20:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Slobberbone,
u hebt helemaal gelijk.
Die ouwe spullen zijn door en door beproefd.
Ik rijd dagelijks, en al vele jaren probleemloos met de T Ford van mijn opa.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===============

=slobberbone schreef op woensdag 23 jul 2014, 13:47:
=wimmi20 schreef op woensdag 23 jul 2014, 12:27: Wat bedoelt u met : koop een beproefd model ?
Bedoelt u een model dat al jaren oud is ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++=========
=slobberbone schreef op woensdag 23 jul 2014, 07:58: Hier alleen maar goed ervaringen met Philips tv,s oudste was een zwart/wit van ruim 35 jaar oud en nu ook 3 in huis en die zijn ook al wel 16 jaar oud de oudste dus koop een beproefd model.

Nou een tv met een beeldbuis is wel een beproefd ontwerp dus koop zo'n tv MP staat er vol mee ze zijn ook vaak gratis :)

Ik heb al vele jaren geen nieuwe tv meer gekocht en bevalt uitstekend.

sl
door slobberbone - Jul 23, 2014 om 20:56
508 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is nou zonde @wimmi20,

Maar je hebt groot gelijk rij ook alweer 9 jaar in de oude Peug van opa :)

czar
door czar - Jul 26, 2014 om 20:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

95 van de 100 keer zijn het de voedings-elco's die kapot gaan. Meestal dan ook nog de middelste qua grootte (1000-3300 uF, 16 Volt). Die kosten zo'n 1 euro per stuk. Meestal zijn de defecte elco's ook wel te herkennen omdat ze bol staan.
Helaas worden deze elco's vaak onderbemeten door de fabrikanten, zodat ze het wel na 3-4 jaar begeven (doorslaan). Dan verkopen ze immers weer meer apparaten en daar was het om te doen.

In dit soort gevallen: gewoon een kennis opzoeken met een soldeerbout en een schroevendraaier.
Vaak is het dan voor een kratje bier weer gerepareerd.

125 euro lijkt mij duur voor voedings-elco's, 50 euro was voor een bedrijf redelijk geweest.