watertoren
door watertoren Aug 30, 2010 om 19:11
Elektronica & tv

Tv schakelt niet automatisch over op HDMI

Heb sinds kort HD tv van UPC mijn tv is een PHILIPS en de mediabox is een CISCO HD/DVR
Als ik de tv aan zet moet ik steeds handmatig de instelling naar hdmi doen,dus als ik hem uit zet blijft de tv niet op hdmi1 staan
Wat kan ik aan de instelling verandren zodat hij op hdmi blijft staan?

68321 16 Rapporteer

dobby
door dobby - Aug 30, 2010 om 19:37
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=watertoren schreef op maandag 30 aug 2010, 19:11]Heb sinds kort HD tv van UPC mijn tv is een PHILIPS en de mediabox is een CISCO HD/DVR
Als ik de tv aan zet moet ik steeds handmatig de instelling naar hdmi doen,dus als ik hem uit zet blijft de tv niet op hdmi1 staan
Wat kan ik aan de instelling verandren zodat hij op hdmi blijft staan?

Over een HDMI kabel loopt niet een standaard 'Select' signaal zoals bij een SCART kabel.. dus het makkelijkst zou het zijn als je TV zou onthouden waarop hij getuned stond toen hij uitging.

(zet je hem met de remote uit, zodat hij op standby blijft staan, of zet je hem echt uit / maak je hem echt spanningloos?)

Anders misschien een niet al te ingrijpende oplossing: zoek een programmeerbare afstandsbedieding, en programmeer voor "TV aan" een sequence die inschakelt, wacht, en dan (het liefst absoluut en niet relatief) de juiste ingangsbron selecteert.

Hoop dat je hier wat verder mee komt.

kiran
door kiran - Aug 30, 2010 om 19:48
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@watertoren

Met je tv afstandsbediening naar het instelmenu gaan. Hdmi1 [stb] opzoeken/erop gaan staan en OK indrukken. Als je daarna tv kijkt, de tv afstandsbediening alleen gebruiken voor het geluid. [hard-zacht]

Om van zenders te wisselen gebruik je die van de Cisco.

genius
door genius - Aug 30, 2010 om 21:07
886 Antwoorden / 4 Vragen

@kiran[quote] . . . . Met je tv afstandsbediening naar het instelmenu gaan. Hdmi1 [stb] opzoeken/erop gaan staan en OK indrukken. . . . . Ik heb hetzelfde euvel en dat maakt niets uit. Op het moment dat de TV uitgeschakelt wordt ben je de volgende dag deze instelling weer kwijt.

G.

genius
door genius - Aug 30, 2010 om 21:09
886 Antwoorden / 4 Vragen

@watertoren

Wanneer gebruik gemaakt wordt van de scart en de HDMI (dus beide), is dat probleem er niet. Dan gaat de TV de eerstvolgende keer dat deze aangezet wordt meteen op Scart.

G.

dobby
door dobby - Aug 30, 2010 om 21:15
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op maandag 30 aug 2010, 21:09]@watertoren

Wanneer gebruik gemaakt wordt van de scart en de HDMI (dus beide), is dat probleem er niet. Dan gaat de TV de eerstvolgende keer dat deze aangezet wordt meteen op Scart.

G....
Maar had je nou niet net die HDMI kabel aangesloten om wat beter beeld dan RGB-over-SCART te krijgen? (plus - weet niet welke Cisco het is, maar de 8455 (in de Ziggo variant) had wel wat erm.. issues (timing/handshake) bij gelijktijdige SCART/HDMI aansluiting, al is dat momenteel wel opgelost als ik het een beetje goed volg)

dobby
door dobby - Aug 30, 2010 om 21:17
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kiran schreef op maandag 30 aug 2010, 19:48]@watertoren

Met je tv afstandsbediening naar het instelmenu gaan. Hdmi1 [stb] opzoeken/erop gaan staan en OK indrukken. Als je daarna tv kijkt, de tv afstandsbediening alleen gebruiken voor het geluid. [hard-zacht]

Om van zenders te wisselen gebruik je die van de Cisco.

Weet niet om welke Cico het gaat, maar de 8455 (Ziggo) remote kan je gewoon de volume +/- signalen van je TV laten sturen.. dus op de deco zelf volume op 90% ofzo zette, en daarna gewoon met de AB van de Cisco het volume van je TV aansturen.. maar ok - das voor makkelijker / meer uniform geluid, en staat los van het probleem dat de TV niet de laatst ingestelde source wil onthouden..

genius
door genius - Aug 30, 2010 om 21:20
886 Antwoorden / 4 Vragen

@dobby

Wij zitten (tot volle tevredenheid overigens) bij Tele2. De heeft die optie dus wel. Ik maak er geen gebruik van, omdat de HD-recorder ook hierop is aangesloten via de scart. Dus: naar TV via HDMI en naar recorder via scart.

Ik maakte dit alleen kenbaar omdat hetzelfde probleem zich dus hier ook voordoet. Niet hinderlijk, wel vervelend.

G.

kiran
door kiran - Aug 30, 2010 om 21:43
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@genius

Ken de Cisco alleen van Zien. Heb zelf een Samsung [Ziggo]. Had in 't begin hetzelfde probleem. Kwam erachter dat je die tv ab links moest laten liggen.
Hier aangesloten: muur/hdmikabel naar decoder.

Hdmi van decoder naar tv. Video en HDD vanuit muur/gelust met scart naar tv.
[Video en HDD zijn analoog]

Ook Humax/Ziggo kan dit probleem hebben, maar 't foefje met de source biedt dan ook uitkomst. Hij blijft dan op de Hdmi staan, maar je moet dan die tv ab niet meer gebruiken, zodra je per ongeluk een cijfertje aanraakt vliegt ie weer gewoon op 'tv'.

Zal toch wel met één of andere instelling te maken hebben of aansluiting.

genius
door genius - Aug 30, 2010 om 21:51
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote] . . . . Hij blijft dan op de Hdmi staan, maar je moet dan die tv ab niet meer gebruiken, zodra je per ongeluk een cijfertje aanraakt vliegt ie weer gewoon op 'tv'.@kiran

Ik ga het volgende voorlopig eens proberen: Ik kan met de ab van Tele2 ook de TV op stand-by zetten. Als ik dat blijf doen en óók met dezelfde ab de TV weer aanzet eens kijken wat er gebeurd. Wat mij betreft . . . . wordt vervolgd . . . .

Bedankt voor de tip! Hierdoor is bij mij een lichtje gaan branden!

O ja, ter aanvulling: de ab van de TV werd alleen gebruikt om aan / uit te zetten en natuurlijk op HDMI te zetten.

Groet,

G.

kiran
door kiran - Aug 31, 2010 om 15:30
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@genius

Bij 't nalezen kwam ik een fout tegen. Bij deze voor de goede orde:
"Muur/hdmikabel naar decoder"
Moet zijn: Muur/coax naar decoder.

"ab van de tv werd alleen gebruikt om aan/uit te zetten ... etc".
Ook hier is uitzetten met tv ab naar stand by - valt terug op 'tv' en niet op hdmi.
Uitzetten doe ik nu handmatig aan de zijkant van de tv, Uit-knop Uit.
Tv blijft dan digitaal. Video en HDD analoog. Maw: hij regelt dat verder dan automatisch. [het schakelen tussen digitaal tv kijken en analoog afspelen van de recorders]

watertoren
door watertoren - Aug 31, 2010 om 16:42
30 Antwoorden / 21 Vragen

bedankt vast voor de gegeven info

kiran
door kiran - Aug 31, 2010 om 20:57
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@genius

Haha. Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Dan is het een kwestie van de verkeerde afstandsbediening? Standby-Uit met ab decoder, of de tv handmatig Uit zetten. [Uit knop op tv, die je dan wel moet hebben]

Hoop dat watertoren er nu ook uit komt.

En eigenlijk zou het wel een beetje voor de hand moeten liggen, je kijkt tenslotte digitaal over je kastje. Maar je bent zo gewend om altijd die tv ab naast je te hebben liggen ... Whatever ... ei of niet ... wat werkt werkt zullen we maar zeggen.

genius
door genius - Aug 31, 2010 om 21:06
886 Antwoorden / 4 Vragen

@ kiran,[quote] . . . . . je bent zo gewend om altijd die tv ab naast je te hebben liggen ... Inderdaad. Dank zij jouw tip kwam ik hier gisteravond op. Gewoon je ab van de TV niet meer gebruiken en weer een probleem minder.
Ik hoop inderdaad dat @watertoren hier ook iets aan heeft.

M.vr.gr.

G.

watertoren
door watertoren - Sep 2, 2010 om 11:20
30 Antwoorden / 21 Vragen

zoals genius heeft aangegeven werkt het, dus weer een klein probleem minder.
Iedereen bedankt voor de reacties
gr watertoren

genius
door genius - Sep 2, 2010 om 11:21
886 Antwoorden / 4 Vragen

@ kiran / @watertoren

Ik denk het gevonden te hebben:
Gisteravond de TV met de ab van de decoder op stand-by gezet en daarna UIT.
Vanavond de TV AAN-gezet en met dezelfde ab (van decoder) uit de stand-by gehaald en . . . . je raadt het nooit . . . . meteen HDMI ! !
Óf dit was een toevalstreffer óf het ei van Columbus.

Ik denk (hoop) het laatste.

G.

genius
door genius - Sep 2, 2010 om 13:26
886 Antwoorden / 4 Vragen

@watertoren,

Fijn om te horen en bedankt voor het terugmelden.
Hier werkt het ook nog prima!

Succes!

M.vr.gr.

G.