birgit67
door birgit67 Oct 19, 2011 om 11:26
Elektronica & tv

Tv toch niet geschikt voor HD?

Ik heb een vraag voor de technische dames en heren van dit forum.
Ik heb een Philips full HD tv, gekocht in december 2008.
Ik keek altijd met een oude Samsumg decoder, niet in HD kwaliteit.
Gisteren heb ik een nieuwe decoder aangesloten Humax 5100C die geschikt is voor voor mijn provider, Caiway.
Ik heb een tijdje HD kwaliteit kunnen kijken maar toen verscheen steeds de volgende boodschap in beeld;

U kunt dit programma niet via de HDMI aansluiting bekijken omdat uw tv geen digitale kijkrechten bescherming ondersteunt.
(HDCP)
Verwijder de HDMI kabel en sluit de tv met een scart-kabel
aan zodat u in standaard kwaliteit kunt kijken.

Ik vind dit erg vreemd aangezien ik de tv als HD tv kocht en het ook op de tv stond.
Waar zit het probleem?
In de tv?
In de decoder?
Is mijn tv toch niet geschikt voor HD kwaliteit?

5437 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb overigens natuurlijk wel een smartcard en een uitgebreid abonnenment.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Cococat hier een heel forum wat hier over gaat:

link

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat het probleem meer met de t.v. te maken heeft (of combinatie t.v./decoder) dan met de decoder, aangezien deze melding maar incidenteel voor komt.

Misschien is er een firmware update voor je televisie die dit probleem op lost? Als je t.v. al 3 jaar oud is en je nog nooit ge-update hebt, zal dit ongetwijfeld het geval zijn.

Welk model/type Philips heb je precies?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een 3 jaar oude 37 PFL5603.
Ik heb de tv inderdaad nooit ge-update omdat ik eenvoudigweg niet weet hoe dat moet.
Heb het geprobeerd met ee USB stick zoals in gebruiksaanwijzing stond maar is niet gelukt.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de handleiding staat wel; Philips ondersteunt HDCP.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de laatste firmware update staat o.a.: Improved connectivity to improve compatibility with other external devices.

Je hebt dus kans dat het probleem met de update wel wordt opgelost.

Hier, klik vind je en de download en de procedure die je moet volgen voor de update. Misschien handig om de uitleg even uit te printen.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga het vanavond nog eens proberen, bedankt.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

U kunt het beste de aanwijzigingen via het menu van de tv volgen, ga dan naar configuratie, dan assistent aansluiten, en sluit de tv alleen met een hdmi kabel aan naar de Humax, anders heeft u geen goed HD beeld ,en als het dan goed is heeft u beeld op u HD tv, en een update van de tv heeft daar niets mee van doen, daar u geen module met kaart voor in de tv gebruikt.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

........en een update van de tv heeft daar niets mee van doen, daar u geen module met kaart voor in de tv gebruikt.........

Ja en? Bij de update staat o.a. Improved connectivity to improve compatibility with other external devices.

De t.v. was al aangesloten met een HDMI kabel.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een update uitgevoerd, is naar een USB stick overgeracht zo stond er op mijn tv scherm.
Ik kan het alleen nergens terugvinden op mijn computer.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op woensdag 19 okt 2011, 16:14: Ik heb een update uitgevoerd, is naar een USB stick overgeracht zo stond er op mijn tv scherm.
Ik kan het alleen nergens terugvinden op mijn computer.

Als het op de USB staat, kun je de USB stick in de t.v. doen (wel t.v. aanzetten). Voor de rest van de aanwijzingen zie 2e pagina van de handleiding.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkt dus niks op USBstick te staan.
Het gekke van alles is dat als het bericht verschijnt dat ik niet via HDMI kan kijken en de scartkabel moet aansluiten, ik wegzap en weer terugkom , het bericht niet meer verschijnt.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou maar 's goed het forum doorlezen van de link van pino123, want het heeft zo te zien te maken met het volgende:

HDCP staat voor High bandwidth Digital Content Protection. Dit is een door de filmindustrie bedacht beveiligingssysteem om illegaal kopieren tegen te gaan. Het komt erop neer dat een decoder met HDCP alleen informatie doorgeeft aan een HDTV apparaat dat óók HDCP ondersteunt. Houd dit daarom in de gaten! DVI aansluitingen zijn soms voorzien van HDCP, HDMI aansluitingen zijn altijd beveiligd met HDCP.

Soms lees je dat tv's geen beeld geven vanaf een hd-decoder/pvr via hdmi en na een herstart van of de tv, of de decoder wel.
Dan is de hdcp handshake in eerste instantie mislukt en na de herstart wel.
Via die link van pino123.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op woensdag 19 okt 2011, 19:18: Ik zou maar 's goed het forum doorlezen van de link van pino123, want het heeft zo te zien te maken met het volgende:

Ik heb het even doorgelezen maar voor mij zijn al die termen abracadabra.
Ik ben echt een a-technische vrouw, vond het knap van mezelf dat ik hem in 5 minuten had geinstalleerd maar verder heb ik er totaal geen verstand van.
Ik ben van alles aan het doorlezen op internet maar kom er niet uit, ook qua updaten van mijn tv niet.
Misschien toch maar een installatie monteur inhuren ofzo.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik kijk dus helemaal niet via de HDMI.
Ik trok net de HDMI kabel eruit en had hetzefde beeld.
Wat er nou precies fout zit daar ben ik nog niet uit.
Heb vanmiddag mailtjes gestuurd naar Humax, Philips en Caiway, misschien weten zij wat ik fout doe.
Misschien iemand van het forum die in de buurt van Utrecht woont en het tegen betaling voor mij wil oplossen?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

En heb je de coaxkabel wel in de Humax gedaan?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier, klik de handleiding hoe je een decoder aan moet sluiten op je televisie.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies, je bent geweldig!
Ik denk dat dat inderdaad het probleem was.
Ik heb nu veel beter beeld en via de HDMI.
Bedankt!

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@cococat: ik moet op de AB van mijn t.v. een AV knop indrukken. Dat al geprobeerd? (Wel eerst weer even de hdmi kabel er in doen natuurlijk).

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@cococat: fijn dat het gelukt is. Veel kijkplezier.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had trouwens ook een kabel te veel aangesloten.
Ik had er eentje over die ik er bij had gekregen dus dacht ik; laat ik die dan ook maar aansluiten.
Was dus niet nodig, dat was de kabel die HD tegenwerkte.
Nogmaals bedankt Birdies en ook iedereen die meedacht.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2011 om 03:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een extra opmerking: meestal zal een TV niet automatisch overschakelen naar de juiste ingang bij het gebruik van HDMI. Het is echter onjuist te stellen dat dit nooit kan werken met HDMI. Maar voornoemde, is vooral met het gebruik van een externe decoder, erg vervelend, omdat men steeds handmatig de juiste ingang dient te selecteren. In veel gevallen kan men dan een aanpassing doen in het service menu van de TV (Hotelmode) waarbij men de, voor de decoder gebruikte ingang kan ingeven. De TV zal nu bij inschakelen meteen de juiste ingang selecteren. Let op dat je verder niets in dit menu wijzigt, omdat dit tot blijvende beschadiging van je TV kan leiden, of een monteur de boel opnieuw moet in-regelen! Googel even op Hotelmode Philips, of bel de helpdesk.

Willem.