hs
door hsnore Apr 2, 2009 om 15:54
Elektronica & tv

Van analoog naar digitaal

Al jaren kijken wij analoge TV. Het bevalt ons zeer goed omdat we veel afwezig zijn en dus veel opnemen.

Daarvoor heb ik drie (ja 3) videorecorders achter elkaar gezet, om ook programma's die op dezelfde tijd uitgezonden worden op te kunnen nemen.

Nu dreigen we over te moeten gaan op digitale TV omdat er steeds meer analoge kanale verdwijnen (volgens Ziggo)

Moet ik nu echt voor iedere videorecorder een kastje kopen, of zijn er nog andere mogelijkheden.

hsnore

1407 22 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 2, 2009 om 16:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Laat je niet gek maken door Ziggo, doe ik ook niet ;-)

Duurt nog wel een tijdje voor er enkel digitale tv is en dan kun je tegen die tijd altijd nog kijken wat je doet.

Ik heb die brief in prullebak geknikkerd, die 4 zenders die ze nu schrappen zal ik ook niet missen en de 30 die nog over zijn lijker mij meer dan voldoende.

Succes,

grindweg
door grindweg - Apr 2, 2009 om 17:55
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij doen gewoon ouderwets . er is meestal toch niet veel aan

birdies
door birdies - Apr 2, 2009 om 18:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je kan natuurlijk ook, als je besluit over te stappen op digitaal, een decoder met harde schijf kopen.
Kun je meteen de videorecorders de deur uit doen, want bijv. de Samsung DCB-P850 heeft een harde schijf van 160GB.

Kost tegenwoordig zo'n 200 euro.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 2, 2009 om 19:04
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Tja, hsnore, is een eigenlijk niet moeilijk....op termijn (vraag mij niet hoe lang..) zullen alle analoge tv-radio zenders gaan verdwijnen... Echter: er is nog een hoop werk aan de winkel voor de kabelaars, zo eenvoudig ligt dit namelijk niet, je hebt ook nog zoiets als een programmaraad, dan is er ook nog zoiets als de media-toezichthouders, ze 'willen' wel van alles, echter, (het is al geoppert!) Laat je niet van de wijs brengen! Tegen de tijd dat Ziggo, (of een andere kabelaanbieder) zijn analoge doorgifte helemaal wil gaan staken, ben je vermoedelijk al wel weer een paar jaartjes verder (voor zover ik dat nu kan beoordelen..) En geloof me, ik heb echt een zooi kabelervaring, daar kan ik een boek over vol schrijven....voorlopig willen die kabelaars bandbreedte vrijmaken, om hun digitale pakketten uit te kunnen breiden, inclusief de verhuur van digitale pakketten! Poen dus!....Voordat het daadwerkelijk zover is, dat u de videorecorders niet meer kunt gebruiken, zullen deze apparaten u al meer dan genoeg opname-uren hebben verschaft, maak je geen zorgen.....het enige wat ze (kunnen) laten 'verdwijnen' tot nu toe, zijn wat onnozele kanalen, die niet zoveel meerwaarde geven aan het huidige zenderaanbod in analoge kwaliteit. Voorlopig hoeft u niets te kopen, lekker genieten, daar waar u mee bezig bent nu! Laat je niet 'opnaaien' .......houdt uw geld lekker in de knip,  Er 'dreigt' voorlopig dus helemaal niets, dat kan ik u wel vertellen...

Voorlopig lekker veel opnemen dus,

Gr. Henri

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2009 om 19:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@birdies, je kunt dan niet tegelijk 3 programma's op hetzelfde tijdstip opnemen...

@h snore, zoals hier ook al is gezegd: voorlopig gebeurt dat toch niet, dus maakt u zich vooral maar niet druk. Komt tijd komt raad.

vr.gr.

sc
door schotel - Apr 2, 2009 om 19:52
35 Antwoorden / 2 Vragen

Dat er steeda meer analoge TV kanalen verdwijnen,is niet te voorkomen.De kabelmaatschappijen komen bandbreedte's te kort ivb de komende HDTV uitzendingen.Zie voor het verschil tussen analoog/digitaal signaal via bronvermelding:www.satellitemagazine.com rubriek techniek. En via www.totaaltv.nl rubriek nieuws:het verwijderen van div. analoge kanalen van ZIGGO.Via de twin-satelliet-receivers-pvr is het mogelijk meerdere digitale TV programma gelijktijdig op tenemen.Zie als voorbeeld:www.arobantennebouw.nl

kenwel2
door kenwel2 - Apr 2, 2009 om 20:22
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@schotel:Als zeer ervaren (eerste) CAI dispathcer, bij een van de allergrootste kabelaanbieders van Europa, kan ik u hierbij vermelden, dat de doorgifte van analoge tv, nog geruime tijd zal plaatsvinden, geen tiental jaern, dat niet nee, maar toch  nog altijd wel enige jaren.....zeker wel..

Zolang Nederland niet geheel 'beglaasd' is, is er nog steeds geen topkwaliteit overal haalbaar, laat dat ff duidelijk zijn...

Zelf kijk ik inmiddels zo'n 12 jr digitaal, iets waar mijn toenmalige baas ook niet zo blij mee was.... nu is het wel ff wat anders geworden. Destijds geloofde men zalefs mij nog niet eens: Digitaal? Waar heb je het over?? Dat was toen het commentaar op mij....

Hoe ik nu kijk?Nog digitaal. Al meer dan 12 jr.situatie nu: schotel 90 cm (triax) 4 lnb's (Inverto)Astra 1,2,3 en hotbird, via diseq switch, coax: Hirschman, receiver Inverto Scena 5 met firmware 1.57, fastscan,full hd pakket van CD, met Familiepakket CD. TV: Sony KDL52W4500 (100hz) opnemen: Via hdd wd 1 TB , format linux, (via aansluiting receiver usb 2.0 opnemen in full hd en weergave via hdmi uitgang)

Begonnen in 1997 met filmnet, met alles wat (toen) mogelijk was..lachen!!! Videobanden....nu wel ff anders...maar...blijf wel achter het analoge gebeuren staan, uiteraard!

Gr. Henri

dirck
door dirck - Apr 2, 2009 om 20:52
3201 Antwoorden / 3 Vragen

En met de Samsung DCB-P850R kun je 2 programma's tegelijk opnemen.

Zo ook met de HUMAX iPVR9200 en de Siemens Gigaset M750 C IR

birdies
door birdies - Apr 3, 2009 om 06:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........@birdies, je kunt dan niet tegelijk 3 programma's op hetzelfde tijdstip opnemen........

Dat klopt, je kunt er 2 tegelijk opnemen. Maar koop je 2 van deze decoders (tenslotte hebben de meesten ook 2 t.v.'s in huis) dan kan je dus 4 programma's tegelijk opnemen. Als dat nog niet voldoende is?

Analoge doorgifte zal inderdaad steeds minder worden, dat kan geen programmaraad tegen houden. Ontwikkelingen zijn nu eenmaal niet te stoppen.
Een videorecorder is ook nauwelijks nog nieuw te vinden in de winkel, ook dat loopt op zijn eind. Zo gaat dat.

pierre60
door pierre60 - Apr 3, 2009 om 12:56
132 Antwoorden / 14 Vragen

je hoeft niet voor iedere videorecorder een kastje te kopen. Een kastje is genoeg. Daar kun je drie toestellen aan koppelen en ook nog de radio. Wat je wel nodig hebt is voor ieder toestel een scartkabel en antennekabel. Plaats genoeg op zo'n kastje. Ik heb het zelf ook en alle zenders, videorecorder, dvdrecorder en radio doen het prima.

zw
door zwaardvis - Apr 3, 2009 om 13:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Veel programmas hoef je al niet meer op te nemen. Die bekijk je via Uitzendinggemist. Zelfs van maanden of jaren geleden desgewenst. Maar je kunt ook met één recorder digitaal opnemen en met de andere analoog. Het is zeer onwaarschijnlijk dat je precies 3 programmas wilt opnemen tegelijkertijd van zenders die (binnenkort) verdwijnen.

th
door thefuture - Apr 3, 2009 om 13:27
31 Antwoorden / 1 Vragen

De meeste digitale kastjes geven maar een digitaal signaal af. Als je meerdere afnemers (tv, video, dvd) wil aansluiten, en daarop gelijktijdig naar verschillende zenders wil kunnen kijken (of opnemen), heb je evenzovele digitale kastjes nodig. Is inherent aan het systeem. Bij analoog heeft elke apparaat (tv, video) een tuner die het signaal van de zender omzet voor verder gebruik, bij digitaal zit die tuner in het digitale kastje.

af
door aflierman - Apr 3, 2009 om 13:38
128 Antwoorden / 0 Vragen

hsnore,

Gewoon door lussen met een scart en antenne kabel,
werkt uitstekend.
laat je niet gek maken want dat is de bedoeling!!
Succes.
A.F.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 3, 2009 om 15:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo hsnore, ben ff terug: Heb vanochtend nog een goed gesprek gehad met een oud kollega van me (ben zelf 1e dispatcher geweest td, ven een van de grootste kabelaars ter wereld) en het volgende: Problemen die nog lang niet zijn opgelost, mbt ontvangst digitale tv via de kabel, en problemen met diverse decoders, dienen eerst te worden opgelost, dit kan nog heel lang gaan duren, daarom blijf ik bij mijn visie, dat het analoge signaal toch zeker wel enige jaren beschikbaar zal blijven. Tenslotte zit niet iedereen te wachten, om onverhoopt weer op extra kosten te worden gejaagd. Er is echter een kabelaar in Nederland:CAIW, die wel geheel digitaal wil gaan, ergens in 2010, maar genoemde kabelaar heeft ook niet zoveel abonnees, zo'n 15.000....had het al gezegd, maar nogmaals, blijf lekker kijken en opnemen, en maak je voorlopig absoluut niet druk, dat er wat zendertjes uit het analoge pakket worden gehaald, is omdat ze zelf aan het experimentern zijn, volop, maar dat wil nog niet zeggen, dat er op korte termijn een afschakeling plaatsvindt van de analoge doorgifte, kortom, de kabelaars zijn er (nog) lang niet uit, geloof me maar, vanuit mijn vakgebied: de CAI dus....de problemen die ze hebben zijn er nog legio: softwareproblemen, firmware-updates etc. Ik dacht dat Ziggo (het vroegere Casema) nu ook al genoeg problemen (nog) heeft op te lossen, als ik zo de reacties eens lees, op diverse forums en sites....Het liegt er niet om.Analoog staat voorlopig nog niet droog, zo moet je het maar zien....

Succes met je videorecorders, tegen de tijd dat ze helemaal 'op' zijn, heb je (misschien..!) kans dat het analoge signaal er niet meer is, maar hoogstvermoedelijk heeft u dan wel weer een videorecorder aangeschaft....om analoog mee te kunnen(blijven) opnemen,

ke
door ketelbinkie4 - Apr 3, 2009 om 19:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal altijd een analoge aansluiting blijven op de digitale ontvanger. En kunt u volstaan met het doorlussen van videorecorder (anoloog) Wat ze eigenlijk willen dat de mensen min of meer gedwongen worden om andere apparatuur aan te schaffen'die digitale zenders aankunnen.Voorlopig nog geen zorgen maken.

Ketelbinkie

pi
door piet limburg - Apr 3, 2009 om 21:27
232 Antwoorden / 15 Vragen

Future,

Jouw antwoord is het juiste.Beantwoord de vraag van de vraagsteller.Het is inderdaad zo dat de digitale kastjes van ZIGGO,zoals HUMAX-DIGI1-SAMSUNG-PHILIPS,maar een signaal tegelijk kunnen afgeven.De vragen steller heeft dus inderdaad 3 kastjes nodig.Als hij wil opnemen moeten de kastjes ook nog op de op te nemen zender ,,ingeschakeld'' staan.De video moet ook nog te programmeren zijn op E1-E2 of AV1-AV2 anders gaat het feest helemaal niet door.De mogelijkheden van digitale recorders met harde schijf,zijn mij niet bekend.Zoals iemand schrijft kunnen enkele types 2 programmas tegelijk opnemen.De aangeboden standaard digitale receivers van ZIGGO kunnen dat zeker NIET.

Piet.

dirck
door dirck - Apr 3, 2009 om 21:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals iemand schrijft kunnen enkele types 2 programmas tegelijk opnemen.

En tegelijkertijd kun je ook nog een derde programma bekijken.

Er zijn zelfs al satelliet decoders met harde schijf waar je tot 4 of 5 programma's tegelijkertijd kunt opnemen.

keessie1
door keessie1 - Apr 3, 2009 om 23:35
138 Antwoorden / 9 Vragen

ANTWOORD IS JA!!

Per Video een Ontvanger.

Als je op het zelfde tijdstip 3 VERSCHILLENDE KANALEN Op wil nemen Moet je per video een apparte Tuner hebben.

Er schijnen ook DUAL-CHANEL tuners te zijn, zoals Digitenne heeft,

maar ook dan heb je tenminste 2 Tuners nodig.

Suc6

Groetjes Keessie

birdies
door birdies - Apr 4, 2009 om 06:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Het
is inderdaad zo dat de digitale kastjes van ZIGGO,zoals
HUMAX-DIGI1-SAMSUNG-PHILIPS,maar een signaal tegelijk kunnen afgeven........

Dit telt alleen voor de goedkope decoders van Ziggo.
Ik heb hier toch echt een Samsung decoder staan, waarmee ik 2
programma's tegelijk kan opnemen en, zoals Dirck ook schrijft,
desgewenst kan ik ook nog naar een 3e kanaal analoog kijken.

En dan hebben we het nog niet gehad over interactieve televisie, dat nu nog in de beginfase verkeert, maar tussen 5 - 10 jaar zal televisie op deze manier worden aangeboden.

pi
door piet limburg - Apr 4, 2009 om 14:09
232 Antwoorden / 15 Vragen

Birdies en Dirck,

en tegelijkertijd kun je ook nog een derde programma bekijken.

Is voor vraagsteller hsnore een optie.Als je veel kijkt en wil opnemen,zul je er financieel iets voor over moeten hebben.De receivers/recorders die 2 digitale zenders tegelijkertijd kunnen opnemen,zijn natuurlijk wel iets duurder dan de ,,standaard ZIGGO kastjes'' welke ik bedoel.Deze hebben gewoon niet meer dan de ingeschakelde zender opnemen en bekijken.Bij deze kun je geeneens een andere digitale zender kijken als je digitaal opneemt.Ik neem aan dat de receivers welke jullie bedoelen wel in de hogere prijsklasse liggen.Wordt langzaam tijd dat de recorder wordt uitgevonden waar je 4 blokken(en meer) digitaal kunt programmeren (zoals de traditionele oude videorecorder).Zal ook nog wel komen.

Piet.

al
door alexdekruijf - Apr 5, 2009 om 09:48
3 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben niet zo technich maar hoe sluit je de de dvd recorder en video dan op de dicoder aan ?

sl
door slempie - Apr 7, 2009 om 22:03
58 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik u was zou ik de ontwikkelingen op de kabelmarkt nog even rustig afwachten. Youca is b.v. een nieuwe gegadigde voor het aanbieden van (analoge) tv-zenders. Wanneer die de strijd met de grote kabelaars overleeft kun je overstappen en voor een lager bedrag analoog blijven kijken. En voor nu: gewoon rustig blijven kijken en opnemen.