ab
door abbekerk14 Oct 22, 2010 om 13:36
Elektronica & tv

Verkeerde teletekst Sony Bravia

Indien ik van een commercieel tv kanaal schakel naar Nederland 1,2 of 3 en ik teletekst oproep, dan krijg ik langdurig de tekstpagina van de commerciele omroep in beeld. En soms zijn dit hinderlijke sekspagina's.
Zeker als je teletekst kanaal 601 of 801 en volgend benaderd.
Pas na 10 minuten ontvang ik wel de juiste teletekstpagina.

Ik heb een Sony Bravia tv.

Hoe kan ik dit oplossen?

Bij voorbaat dank voor de oplossing

3171 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 22, 2010 om 14:00
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Dit komt door het interne geheugen van de TV. Die slaat namelijk een tig aantal pagina's op.
Daardoor gaat het wisselen van pagina's, na een zender wissel, erg traag.
Misschien is er een mogelijkheid, in het menu van de TV, om dit te omzeilen. Bv opslaan van teletekst uit zetten, of de wissel snelheid veranderen.

Even zoeken, of kijken al bladerend, door het TV menu.

Suces, poltol

ronvm
door ronvm - Oct 22, 2010 om 14:05
22 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het komt omdat je met een externe kabel-ontvanger via de scart-aanluisting kijkt.

Wanneer je namelijk een zender opzet dan wordt het teletekst-geheugen 'vol-geladen' ga je op de kabel-ontvanger naar een ander kanaal dan wordt het geheugen niet gereset. Dit gebeurd namelijk wel wanneer je gewoon analoog kijkt en van de ene naar de andere zender schakelt. Dan moet het geheugen leeg zijn en heb je dus ook geen last meer van ongewenste pagina's.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 23, 2010 om 01:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag abbekerk,

Door TT uit te schakelen en met de AV- of de -/-- knop van de afst.bed. even te schakelen naar een andere input/EXT zodat je een leeg (blauw?) beeld krijgt, wordt het teletekstgeheugen direct gewist.
Wanneer je daarna direct terugschakelt naar de input die je wenste en TT weer inschakelt, wordt teletekst direct nieuw ingeladen, zodat je van die rommel verlost bent.

Hardware ERror MAN. (heeft dit met Philips ook)

pr
door prinspils - Oct 23, 2010 om 02:36
88 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 23 okt 2010, 01:53]Dag abbekerk,

Door TT uit te schakelen en met de AV- of de -/-- knop van de afst.bed. even te schakelen naar een andere input/EXT zodat je een leeg (blauw?) beeld krijgt, wordt het teletekstgeheugen direct gewist.
Wanneer je daarna direct terugschakelt naar de input die je wenste en TT weer inschakelt, wordt teletekst direct nieuw ingeladen, zodat je van die rommel verlost bent.

Hardware ERror MAN. (heeft dit met Philips ook)

Inderdaad!

Dit ook simpel op te lossen, indien mogelijk, bij een kabelprovider zoals Ziggo, Delta, gebruik te kunnen maken van de CAM+, zoals ik dat doe met mijn Sony Bravia (links bovenin), dan komen de teletekstpagina's (ververst) ongestoord in beeld. Dat was anders toen ik nog de Samsung digitale ontvanger gebruikte.

Nog een voordeel met CAM+: beeld en geluid worden niet vertraagd.

Let wel op, dat uw Sony Bravia gecertificerd is voor het gebruik van een CAM+, kijk hiervoor op de lijst van uw provider. Een vrij recent nieuwe Sony Bravia zou geen probleem kunnen opleveren.

pr
door prinspils - Oct 23, 2010 om 02:39
88 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ronvm schreef op vrijdag 22 okt 2010, 14:05]Ik denk dat het komt omdat je met een externe kabel-ontvanger via de scart-aanluisting kijkt.

Wanneer je namelijk een zender opzet dan wordt het teletekst-geheugen 'vol-geladen' ga je op de kabel-ontvanger naar een ander kanaal dan wordt het geheugen niet gereset. Dit gebeurd namelijk wel wanneer je gewoon analoog kijkt en van de ene naar de andere zender schakelt. Dan moet het geheugen leeg zijn en heb je dus ook geen last meer van ongewenste pagina's.

Dat probleem ondervond ik ook destijds, even zappen naar een leeg scherm, met een digitale ontvanger.