de eelco
door de eelco Nov 13, 2014 om 11:00
Elektronica & tv

Waar moet ik op letten bij een hdmi kabel van 4.50 meter

ik heb een laptop en die wil ik aansluiten op mijn led tv via een hdmi kabel.
nu weet ik dat de kabels tot 1.50 meter allemaal het zelfde zijn qua kwaliteit maar wat nou als ik een kabel wil hebben van 4.50 meter en ik wil bijvoorbeeld filmpjes bekijken via youtube....
ik kan er 1 kopen van rond de 11 euro bij een luxe kantoor winkel maar twijfel of dat wat is...
wie heeft er raad en waar moet ik op letten......

21650 26 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 13, 2014 om 12:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou zeggen: probeer het eerst met een goedkope hdmi kabel. Geeft het beeld- of geluidsproblemen, kun je altijd nog een duurdere kabel kopen.

edrick3
door edrick3 - Nov 13, 2014 om 12:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo de eelco,

Action in de buurt?
Goed en goedkoop.

Suc6

Cookies
door Cookies - Nov 13, 2014 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 13 nov 2014, 12:19]Hallo de eelco,

Action in de buurt?
Goed en goedkoop.

Suc6

De enige lange hdmi kabel die Action verkoopt is 7,5 mtr.

zoekster
door zoekster - Nov 13, 2014 om 13:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb zelf van Action de 3 meter hdmi kabel en die werkt prima.
Men zegt dat hoe langer de kabel is hoe meer kwaliteitsverlies van beeld en geluid. Je kunt een goedkope uitproberen, dacht dat de standaard lengte 5 meter was.

Overigens, 11 euro voor 4,5 meter hdmi kabel is een goede prijs en helemaal niet duur.

crewmember
door crewmember - Nov 13, 2014 om 17:17
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Jarenlang die dingen verkocht:

Goude connectoren enzo is grote onzin. Dit is een digitale geen ouderwetse analoge kabel. Dus hij krijgt een 0 of een 1 door, de kwaliteit van die 0 of 1 maakt niet uit.

Toch maakt zeker voor langere kabels de shielding een klein beetje uit. Zelfs met een digitaal signaal kan interferentie en daarmee foute nullen en enen optreden. Zeker als hij in de buurt van andere kabels ligt (vooraal spannings snoeren)

Kortom:
-Koop een goedkope kabel (20 euro max)
-Let niet op termen als high speed, of gasinjectie, 38K goude connectoren enzo.
-Let wel op een simpele shielding van de kabel, deze zijn meestal net een tikkie dikker dan de standaard HDMI kabel.

de eelco
door de eelco - Nov 14, 2014 om 10:45
607 Antwoorden / 92 Vragen

iedereen weer hartelijk bedankt voor de antwoorden....
ga morgen wel langs action en koop daar gewoon een lange goedkopen hdmi kabel en ga dan wel kjijken hoe de kwaliteit is.....
heb minimaal zo,n 4 meter nodig dus zal wel zien wat er te koop is voor welke prijs.....
ben blij dat ik geen rekening hoeft te houden met kostbare met goud beklede aansluitingen....

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2014 om 11:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@de eelco,

..... zal wel zien wat er te koop is voor welke prijs.........
Die door carola.83 genoemde kabel van 7,5 m kost € 4,99

kardolus
door kardolus - Nov 14, 2014 om 12:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik zelf een kabel van 10 meter. Op internet kun je vinden dat de prijsverschillen niets te maken hebben met de kwaliteit. Kijk eens op kabels.nl

na
door naj - Nov 14, 2014 om 12:45
93 Antwoorden / 43 Vragen

Mijn advies is: ga voor een HDMI ARC kabel.

audb
door audb - Nov 14, 2014 om 12:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een goedkope kabel of een extreem dure?
Zolang de kabel stevig is maakt het geen donder uit behalve als u HDMI 1.4 gebruikt dan is het aan te raden om een duurdere kabel te nemen maar voor "normale" tv kan u tot 15 meter af met een goedkopere.
Koop echter geen kabel die u op ebay kan kopen daar deze soms echt van te goedkoop materiaal gemaakt zijn en door kunnen breken.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 14, 2014 om 13:14
641 Antwoorden / 77 Vragen

Grote winkels stunten met prijzen van b.v. Blu Ray spelers, TV's e.d.
Ze willen net een paar dubbeltjes goedkoper zijn dan de concurrent.
Als de klant dan gekocht heeft, heeft de winkel nog niet veel verdiend.
Dat komt pas met de verkoop van accessoires. Ik stond onlangs mee te luisteren hoe de verkoper een klant, die net een Blu ray speler gekocht had, een peperdure kabel ging aansmeren.
Inderdaad: Puur gouden contacten, dubbele afscherming en vooral: Zuurstofvrij koper!
Zonder die kabel zouden de kleuren flets worden en het geluid zou gaan klinken als een oude telefoon.....
Klant nam, door dit "goede" advies de duurste HDMI kabel ven € 114,95 mee......
Dus de zaak had de winst binnen, ondanks de lage prijs van het apparaat.
Ik ben verder gaan kijken in die winkel en sloeg stijl achterover van de prijzen van accessoires.
Kabels waren ongeveer 5x zo duur als bij de Internet shop. Hetzelfde met batterijen, tasjes e.d.
Mijn advies: Koop het apparaat goedkoop "in de aanbieding" en ga dan op Internet, Action e.d shoppen voor de accessoires.

de eelco
door de eelco - Nov 14, 2014 om 14:45
607 Antwoorden / 92 Vragen

nou was net bij action en jawel hoor....alle hdmi kabels uitverkocht....(((( zal wel met sinterklaas/////kerstman te maken hebben ))))....
whahahahahahahaha heb ik weer maar ik neem jullie advies aan en als action ze weer hebben van rond de 7.50 meter sla ik me slag.....
word vervolgd .......
bedankt iedereen....

ps een prettig weekend en niet vergeten om het schoentje te zetten he .......

hans515
door hans515 - Nov 14, 2014 om 15:28
250 Antwoorden / 117 Vragen

HDMI kabel van de Action werkt niet altijd.....! Ik heb er een gekocht voor tussen de UPC mediabox en de Sony TV, maar die werkte in het geheel niet. Heb er toen maar een gekocht een beetje duurder, bij een echte detail zaak.

door 1953 - Nov 14, 2014 om 15:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tot 5 meter gegarandeerd.

En wat crewmember schreef is geen onzin; zinnigs!

bi
door billhunter - Nov 14, 2014 om 17:05
4 Antwoorden / 0 Vragen

kijk hier eens. Er wel degelijk verschil:

http://www.homecinemamagazine.nl/home_cinema/tv_high_definition/hdmi_versies/

wimmi20
door wimmi20 - Nov 14, 2014 om 17:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er is nog een optie, die wel iets duurder is.
Koop een draadloze tv dongle voor ongeveer 35 euro.
Dat is een klein ontvangertje dat in de hdmi ingang van de tv wordt gestoken.
In de usb uitgang van de computer wordt een zeer klein dongeltje gestoken die het signaal naar de hdmi dongle stuurt.
De meest recente teevees hebben een usb in/uitgang, die zit dan vlak bij de hdmi ingang.
Want de dongle in de tv moet een 5 volt stroompje uit de tv usb uitgang halen.
Heeft uw tv die usb uitgang niet, dan is een aparte usb voedings stekker nodig.
U bent dan verlost van alweer een kabel erbij.
In China besteld betaal je tussen de 10 en 15 euro voor zo'n dongle.
Inclusief porto.

aurora1
door aurora1 - Nov 14, 2014 om 18:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders eens bij een Kringloper als die ook elektronica, stekkers en snoeren e.d. verkoopt.

st
door stieniethe1 - Nov 14, 2014 om 21:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er 1 bij de Action gekocht van 7,5 meter voor nog net geen 5 euro en hij werkt prima. Zit tussen de computer en de tv. Kan nu films kijken (popcorn-time.se)

pi
door pieterwolters - Nov 15, 2014 om 10:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik voor dit soort toepassingen helemaal geen lange HDMI kabel gebruiken. Het is veel handiger om een mediaplayer bij de TV te zetten en die te gebruiken om films van je PC of NAS te streamen of (afhankelijk van de mogelijkheden) direct dingen als Youtube te bekijken.

Een Chomecast bijvoorbeeld kost maar 35 Euro en biedt heel veel mogelijkheden.

Weliswaar niet het antwoord op de vraag maar wellicht het overwegen waard.

door 1953 - Nov 15, 2014 om 10:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=billhunter schreef op vrijdag 14 nov 2014, 17:05]kijk hier eens. Er wel degelijk verschil:

http://www.homecinemamagazine.nl/home_cinema/tv_high_definition/hdmi_versies/

Zal even de link verduidelijken - rechtsbovenin rechts: De verwijzing van billhunter

natuurmens
door natuurmens - Nov 15, 2014 om 12:53
158 Antwoorden / 4 Vragen

Het kan zijn dat de kwaliteit achter uit gaat, het is wel verstandig een kabel met een storing filter er op. dat zijn verdikkingen op de kabel met een spoel erin.

er
door erky - Nov 15, 2014 om 14:53
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi de eelco,

Wat crewmember schrijft is het meest juiste antwoord naar mijn mening en ervaring.

De ervaring: Neem een TV en sluit daar een analoge antenne op aan (lekker ouderwets). De antenne aansluiting zit op de TV niet ver van de HDMI aansluiting. Mijn HDMI kabel is en goedkope en het analoge signaal (bijvoorbeeld NPO 1) is meteen slecht zodra de HDMI kabel is aangesloten op de Blue-ray speler. Dat is niet gek. Zo kunnen andere kabels ook storing veroorzaken op de HDMI kabel. Dat euvel is het best te verhelpen door een HDMI kabel te kopen die een afschermende mantel heeft. Dat moeilijk te controleren, maar als de kabel dikker (en stugger) is dan andere HDMI kabels dan mag je dat verwachten. Een enkele keer staat het op de verpakking.

En ja, hoe langer de kabel, hoe meer verlies van kwaliteit of signaal.

Succes,
Erky

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 15, 2014 om 16:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

@Erky

Je hebt grotendeels gelijk. Een afscherming is er om stoorsignalen van buitenaf tegen te houden.
Ik probeer altijd de kabels, dus ook USB Ethernet ADSL enz. zover mogelijk van stoorbronnen af te houden. Dus zeker niet meteen langs elektronische apparatuur als DECT en Wifi en ook zover mogelijk uit de buurt van adapters en voedingen. Zelfs stopcontacten vermijd ik zoveel mogelijk.
Lukt het niet om stoorbronnen te vermijden, dan kan een betere (hoeft niet duurder te zijn) kabel uitkomst bieden.
Een langere kabel verliest geen beeldkwaliteit, wel signaal. De kleuren zullen écht niet flets worden, maar er kan wel blokvorming of uitval optreden.
Ook kan in bepaalde gevallen de overdrachtssnelheid vertragen waardoor er bevroren beelden ontstaan.
Het is ontzettend moeilijk te bepalen hoe goed een kabel is. Een Action kabel van € 1,99 kan soms beter werken dan een vergulde zuurstofvrije kabel. Uitproberen is de enige mogelijkheid.

anita1971
door anita1971 - Nov 15, 2014 om 17:08
102 Antwoorden / 5 Vragen

Ik krijg van mijn man regelmatig de opdracht een paar HDMI-kabels bij de action te gaan halen die hij gebruikt in zijn werk.
Hij importeerd videospullen voor studio's.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 15, 2014 om 18:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

In deze speculaastijd wordt hier aardig wat kletskoek verkocht.
De signaaldemping van een 7.5 meter lange HDMI kabel ten opzichte van een korte HDMI kabel is nihil.
De lange kabel veroorzaakt geen slecht en blokkerig beeld
Op die 4 meter verschil is er verwaarloosbare signaaldemping.
Bron : Wimmipedia

wi
door willem=a - Dec 3, 2014 om 06:23
21 Antwoorden / 0 Vragen

"Mijn advies is: ga voor een HDMI ARC kabel". Waarom zou je dat doen? De Tv ondersteund wellicht wel ARC maar de PC niet. Zo'n kabel voegt dus niets toe en gebruik je enkel tussen Tv en receiver indien beide ARC ondersteunen. Je kan dan zonder extra kabel het Tv geluid weergeven via de receiver. Bij een PC lukt dat niet.

"het is wel verstandig een kabel met een storing filter er op. dat zijn verdikkingen op de kabel met een spoel erin". In die 'verdikkingen zit geen spoel, maar een ferriet ring. Deze kun je ook los kopen en soms worden ze zelfs meegeleverd bij een Tv voor het gebruik om de Lan kabel.

Pas trouwens op als je een desktop PC middels HDMI aansluit op een Tv. Je zal niet de eerste zijn die het HDMI board van de Tv eruit blaast, omdat men vaak een PC niet aan aarde legt en deze een aardige lekstroom kan veroorzaken. Overigens zijn er ook veel Tv's met een stekker met randaarde, die men doorgaans niet aansluit op een geaarde wandcontactdoos. door die spanning (potentiaal verschil) kun je het HDMI board beschadigen. Leg dus altijd apparaten die aan aarde moet liggen aan aarde en voorkom eventuele brom door mantelstroomfilters of het gebruik van een aparte, schone aarde.

mvg. Willem.