hmpf
door hmpf Apr 27, 2009 om 13:22
Elektronica & tv

Wat is wijsheid?

Beste lezer,

's Avonds staat onze grote LCD TV vaak de hele avond aan omdat we wel eens wat overslaan of af en toe erbij weglopen. Mijn vraag is: wanneer is het beter om de tv uit te zetten tussendoor? Het gaat me om het stroomverbruik maar ook natuurlijk om de levensduur van het scherm. Vroeger kon het kwaad om de TV vaak aan en uit te doen maar hoe zit dat nu? Wie weet hier iets van?

Groet, Helen

760 4 Rapporteer

mi
door mijj - Apr 27, 2009 om 13:52
15 Antwoorden / 2 Vragen

Voor lange periodes +/- 1.5 uur is het geen probleem. Voor korte periodes is het raadzaam hem aan te laten staan.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 27, 2009 om 13:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Helen, denk dat u zich geen zorgen hoeft te maken:

een lcd scherm gaat zo'n 10.000-25.000 uren kijkplezier geven. Dat is heel wat jaartjes kijken dus(een jaar of 10 bij zo'n 6 uur per dag gebruik) U kunt beter de lcd gewoon aan laten staan, en niet telkens aan en uit schakelen,bij korte onderbrekingen. Indien u langer dan bijv. een uur wegblift bij uw lcd tv, kunt u deze beter uitschakelen, ivm energieverbruik....

Verder:Plasma en lcd schermen kunnen niet inbranden. Een lcd verbruikt constant stroom, omdat de lichtbron altijd aan is. Een 30 inch lcd verbruikt zo'n 150 watt gemiddeld aan energie. Een 42 inch verbruikt tussen de 220 en 350 watt gemiddeld...

Gr. veel kijkgenot!

Gr. Henri

edwardus
door edwardus - Apr 28, 2009 om 00:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een glaasje water gaat halen (of wegbrengen) heeft het geen zin om 'm uit te zetten. Voor langere pauzes kan het geen kwaad 'm standby te zetten.

Een lcd tv kun je beschouwen als een setje tl-buizen. Ze gaan niet eeuwig mee.

hmpf
door hmpf - Apr 28, 2009 om 08:06
122 Antwoorden / 60 Vragen

Bedankt voor de adviezen. We zullen hem uitdoen als we een programma overslaan.

Groet, Helen