Wat zijn mijn rechten als klant
Bij Primafoon een defecte telefoon gekocht waarvan funkties niet naar behoren werkte toen ik die in gebruik wilde nemen. Na 18 dagen teruggegaan naar Primafoon en hij is al in reparatie.Bij aankoop waren de garantie bewijzen op en mijn kassabon was de garantie alleen hoe moet je als klant weten wat daarvan de bepalingen zijn. Nergens kan ik die klacht neerleggen en het en mijn vraag is dan ook is het een garantie van het product zelf of van KPN zelf en heb ik recht op een nieuwe telefoon of moet ik een nieuwe telefoon die na 18 dagen al in reparatie accepteren? Waar blijft de service van Primafoon en KPN en waar kan je met je klacht terecht? Niet bij KPN want Primafoon heeft zijn eigen regeltjes.
Groetjes Blossom
PS....
ik neem aan dat het een nieuw, goed werkend toestel betreft en niet, zoals u schreef: "Bij Primafoon een defecte telefoon gekocht ...."
Aanvullend op Hutch: In us geval zijn de consumentenkoop bepalingen van toepssing conform art 20 en verder van Boek 7 van het BW hetgeen onder meer stelt dat als op een gekocht goed een beperking rust (lees defect is) de koper kan eisen dat de beperking wordty opgeheven , herstel eisen of vervanging indien herstel niet mogelijk is, te lang duurt etc.
kijk eventueel ook nog even bij www.staiksterk.nl Primafoon kan geen eigen regeltjes hebben die afwiijken van de wet.
Dag Blossom,
u heeft een telefoon gekocht bij Primafoon (KPN). De (aan)koop van deze telefoon valt gewoon onder de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek (Boek 7).
Dientengevolge heeft u minimaal recht op 6 maanden garantie. Dit is nl. de termijn waarbinnen de wet stelt, dat als er een 'gebrek' zich voordoet, dit bij de aankoop reeds aanwezig was, m.a.w.: een fabricagefout. U heeft, naar ik aanneem, echter wel minimaal 1 jaar garantie.
In dit geval dient u terug te gaan naar de Primafoonwinkel en daar uw toestel ter reparatie aan te bieden. Primafoon is (wettelijk) verplicht dit toestel binnen een acceptabele termijn (volledig gratis) te repareren. Indien u dit toestel terug ontvangt en binnen de garantietermijn wederom defect raakt, dient u dit toestel weer te laten repareren (gratis) bij/via de Primafoon. Pas als dit toestel weer (dus een derde keer) defect raakt, heeft u recht op een (geheel) nieuw toestel. Indien Primafoon dit niet wil of kan, heeft u recht op ontbinding van de koopovereenkomst en recht op teruggave van het oorspronkelijke aankoopbedrag (het geld dus en niet een tegoedbon o.i.d.).
Primafoon is de verantwoordelijke 'persoon' waar u zaken mee doet en niet de fabrikant/importeur van dat toestel. Soms is het wel handiger om direct in contact te treden met de fabrikant/importeur, maar doe dat dan alleen in overleg met Primafoon, daar Primafoon de verantwoordelijke in dit geheel blijft.
Primafoon mag dan wel 'zijn' eigen regeltjes hebben, maar deze mogen nooit uw (wettelijke) rechten teniet doen c.q. 'afbreken'.
Gr. Hutch
Als een nieuwe telefoon niet naar behoren werkt zie ik het als een defecte telefoon naar mijn idee. Ook al gaat het hier om 2 funkties die afwijken van een normaal goed werkend product.
Ik weet helemaal niet wat de voorwaarden zijn bij aankoop van het product in dit geval omdat ze bij Primafoon op dat moment geen geldige certificaten in huis hadden en nog steeds niet. De bon is in dit geval mijn garantie maar daar kan ik dus niets mee en mijn klacht neerleggen bij Primafoon kan niet of ik kom terecht bij KPN.
Groetjes Blossom
Blossom,
Even losstaand van de vraag of het de service is die je mag verwachten van Primafoon, lijkt het mij dat Primafoon juist handelt. Zoals Gerrit ook al meldt moet Primafoon zorgen voor een werkend product. En als dat betekent dat ze het apparaat (ook al is het al na 18 dagen na aankoop) latene repareren, dan is dat gewoon volgens de regeltjes.
Welke niet werkende functies hebben we het trouwens over? Ik neem aan dat je inmiddels 100% zeker bent dat de problemen in de telefoon liggen...
Blossom,
zoals gezegd, u 'moet' dat toestel terug brengen naar de Primafoonwinkel en zij moeten zorg dragen dat het toestel naar behoren werkt c.q. (laten) repareren. U heeft de aankoopbon en dat is het belangrijkste, niet dat garantiecertificaat.
Dat garantiecertificaat is een leuk artikel om thuis ergens aan te muur te hangen, meer niet. Het heeft in deze geen meerwaarde.
Gr. Hutch
Wanneer ik achteraf hoor wat voor regels zijn insluiten in dat garantie certificaat had ik binnen het termijn van die acht dagen nu niet zonder telefoon gezeten en daar gaat het mij nu net even om.
Je mag hem namelijk binnen 8 dagen omruilen volgens hun certificaat van Primafoon dus zij zijn daarmee mijns inziens in gebreken gebleven.
Groetjes, Blossom
Dit staat los van het feit dat zij uw telefoon dienen te (laten) repareren.
U wilde dus die gsm ruilen tegen een (gelijke) andere gsm vanwege dat deze defect was?
De regel van ruilen binnen 8 dagen is een extra service van Primafoon. Dit behoeven zij in feite niet te doen. Echter indien Primafoon dit mededeelt aan de klant in 'woord of geschrift', is dit wel rechtens afdwingbaar. Dit is/wordt dan een 'onverbrekelijk' deel van de koopovereenkomst.
Maar zij zijn in deze inderdaad tekort geschoten door u niet zo'n certificaat af te geven. De vraag is echter nu wel (ook): wist u bij de koop van die '8 dagen omruilservice'? Indien dit ook in die winkel aangegeven is op bijv. een plakaat o.i.d. c.q. door de verko(o)p(st)er medegedeeld is, wist u het dus ook c.q. kon u het weten.
Zo niet, dan zou Primafoon (daar zij in gebreke is gebleven m.b.t. dat certificaat) u alsnog in de gelegenheid moeten stellen, om die gsm te ruilen. Echter in deze is die gsm defect en daar is die omruilservice niet voor bedoeld.
Gr. Hutch
Het is gewone telefoon inclusief GSM.
IK wist dit niet bij mijn aankoop van die 8 dagen maar toen ik er mee terug ging na 18 dagen werd mij dat pas medegedeeld dus mijns inziens hebben zij niet juist gehandeld.
Tot op heden hebben ze nog steeds geen garantiebewijzen in huis wat ik vreemd vind omdat het zo die gewoonte bij hun is. Dan kan dat om service gaan of ze die wel of niet meegeven maar zei wisten dat mij te laat te vertellen en anders had ik het zoals de verkoper mij later vertelde staat vermeld binnen die termijn teruggegaan.
Daarom loop ik mijn rechten mis.
Ik kan zioiets dus niet ruiken als klant.
Groetjes Blossom
zal ik je vraag even beantwoorden...
werk zelf bij Primafoon nmlk..
het is zo dat als je een toestel koopt en standaard een jaar garantie op zit. je hebt overigens ook de keuze voor een extra garantie van in totaal 3 jaar
bij de normale garantie heb je een zichttermijn van 8 dagen (wat ook op de kassabon staat) en gaat je toestel binnen ach dagen stuk en je komt ook binnen die 8 dagen terug word je toestel 1 op 1 omgeruilt
kom je BUITEN die 8 dagen dan geld gewoon je garantie, en dus sturen ze je toestel op zonder dat je officieel recht hebt op een leen toestel
dus zoals ik begrijp is je toestel nu in reparatie.. wat dus gewoon volgens de regels is gegaan
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zelfscan kassa proces wel legaal wet 27wvs zecht nee wet art282a nee
Betaal aan de band of weiger je tas te openen zelfs de politie mag je tas niet in Google maargoed hoe meer je in de stront roert hoe meer die stinkt
Leuke uit!ending zeker weten een topper
De zelf scan kassa vs vara kassa
Lets get redy for rumble
Lees meer
Moet je voor een 14 jarige audi 4 die nieuwe verplichtingen ook in laten bouwen
Er valt weinig toe te lichten. Het betreft een Audi 4 station 14 jaar oud, 167.000 km gereden, perfect onderhouden volgens het boekje, zonder grote boemsera's alleen hier en daar gerepareerde blikschade en een enkele lakkras. Lees meer
Smartphone APPS werken niet
Heb een Poco x3 van 35 mnd oud.
Sinds kort openen enkele APPS niet.
Moet tel herstarten dan probleem verholpen (tijdelijk)
Heb op advies fabrikant de Mi versie opnw gedownload. Hielp niet. Cache van app verwijderd. Hele toestel terug gezet nr fabrieksinstellingen en opnw geïnstalleerd. Probleem blijft bij v.n mail app en bank app zich voordoen.
Hoe los ik dit o
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer