bl
door blossom Jun 22, 2006 om 10:51
Elektronica & tv

Wat zijn mijn rechten als klant

Bij Primafoon een defecte telefoon gekocht waarvan funkties niet naar behoren werkte toen ik die in gebruik wilde nemen. Na 18 dagen teruggegaan naar Primafoon en hij is al in reparatie.Bij aankoop waren de garantie bewijzen op en mijn kassabon was de garantie alleen hoe moet je als klant weten wat daarvan de bepalingen zijn. Nergens kan ik die klacht neerleggen en het en mijn vraag is dan ook is het een garantie van het product zelf of van KPN zelf en heb ik recht op een nieuwe telefoon of moet ik een nieuwe telefoon die na 18 dagen al in reparatie accepteren? Waar blijft de service van Primafoon en KPN en waar kan je met je klacht terecht? Niet bij KPN want Primafoon heeft zijn eigen regeltjes.

Groetjes Blossom

1836 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS....

ik neem aan dat het een nieuw, goed werkend toestel betreft en niet, zoals u schreef: "Bij Primafoon een defecte telefoon gekocht ...."

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend op Hutch: In us geval zijn de consumentenkoop bepalingen van toepssing conform art 20 en verder van Boek 7 van het BW hetgeen onder meer stelt dat als op een gekocht goed een beperking rust (lees defect is) de koper kan eisen dat de beperking wordty opgeheven , herstel eisen of vervanging indien herstel niet mogelijk is, te lang duurt etc.

kijk eventueel ook nog even bij www.staiksterk.nl  Primafoon kan geen eigen regeltjes hebben die afwiijken van de wet.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Blossom,

u heeft een telefoon gekocht bij Primafoon (KPN). De (aan)koop van deze telefoon valt gewoon onder de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek (Boek 7).

Dientengevolge heeft u minimaal recht op 6 maanden garantie. Dit is nl. de termijn waarbinnen de wet stelt, dat als er een 'gebrek' zich voordoet, dit bij de aankoop reeds aanwezig was, m.a.w.: een fabricagefout. U heeft, naar ik aanneem, echter wel minimaal 1 jaar garantie.

In dit geval dient u terug te gaan naar de Primafoonwinkel en daar uw toestel ter reparatie aan te bieden. Primafoon is (wettelijk) verplicht dit toestel binnen een acceptabele termijn (volledig gratis) te repareren. Indien u dit toestel terug ontvangt en binnen de garantietermijn wederom defect raakt, dient u dit toestel weer te laten repareren (gratis) bij/via de Primafoon. Pas als dit toestel weer (dus een derde keer) defect raakt, heeft u recht op een (geheel) nieuw toestel. Indien Primafoon dit niet wil of kan, heeft u recht op ontbinding van de koopovereenkomst en recht op teruggave van het oorspronkelijke aankoopbedrag (het geld dus en niet een tegoedbon o.i.d.).

Primafoon is de verantwoordelijke 'persoon' waar u zaken mee doet en niet de fabrikant/importeur van dat toestel. Soms is het wel handiger om direct in contact te treden met de fabrikant/importeur, maar doe dat dan alleen in overleg met Primafoon, daar Primafoon de verantwoordelijke in dit geheel blijft.

Primafoon mag dan wel 'zijn' eigen regeltjes hebben, maar deze mogen nooit uw (wettelijke) rechten teniet doen c.q. 'afbreken'.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een nieuwe telefoon niet naar behoren werkt zie ik het als een defecte telefoon naar mijn idee. Ook al gaat het hier om 2 funkties die afwijken van een normaal goed werkend product.

Ik weet helemaal niet wat de voorwaarden zijn bij aankoop van het product in dit geval omdat ze bij Primafoon op dat moment geen geldige certificaten in huis hadden en nog steeds niet. De bon is in dit geval mijn garantie maar daar kan ik dus niets mee en mijn klacht neerleggen bij Primafoon kan niet of ik kom terecht bij KPN.

Groetjes Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blossom,

Even losstaand van de vraag of het de service is die je mag verwachten van Primafoon, lijkt het mij dat Primafoon juist handelt. Zoals Gerrit ook al meldt moet Primafoon zorgen voor een werkend product. En als dat betekent dat ze het apparaat (ook al is het al na 18 dagen na aankoop) latene repareren, dan is dat gewoon volgens de regeltjes.

Welke niet werkende functies hebben we het trouwens over? Ik neem aan dat je inmiddels 100% zeker bent dat de problemen in de telefoon liggen...

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blossom,

zoals gezegd, u 'moet' dat toestel terug brengen naar de Primafoonwinkel en zij moeten zorg dragen dat het toestel naar behoren werkt c.q. (laten) repareren. U heeft de aankoopbon en dat is het belangrijkste, niet dat garantiecertificaat.

Dat garantiecertificaat is een leuk artikel om thuis ergens aan te muur te hangen, meer niet. Het heeft in deze geen meerwaarde.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer ik achteraf hoor wat voor regels zijn insluiten in dat garantie certificaat had ik binnen het termijn van die acht dagen nu niet zonder telefoon gezeten en daar gaat het mij nu net even om.

Je mag hem namelijk binnen 8 dagen omruilen volgens hun certificaat van Primafoon dus zij zijn  daarmee mijns inziens in gebreken gebleven.

Groetjes, Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat los van het feit dat zij uw telefoon dienen te (laten) repareren.

U wilde dus die gsm ruilen tegen een (gelijke) andere gsm vanwege dat deze defect was?

De regel van ruilen binnen 8 dagen is een extra service van Primafoon. Dit behoeven zij in feite niet te doen. Echter indien Primafoon dit mededeelt aan de klant in 'woord of geschrift', is dit wel rechtens afdwingbaar. Dit is/wordt dan een 'onverbrekelijk' deel van de koopovereenkomst.

Maar zij zijn in deze inderdaad tekort geschoten door u niet zo'n certificaat af te geven. De vraag is echter nu wel (ook): wist u bij de koop van die '8 dagen omruilservice'? Indien dit ook in die winkel aangegeven is op bijv. een plakaat o.i.d. c.q. door de verko(o)p(st)er medegedeeld is, wist u het dus ook c.q. kon u het weten.

Zo niet, dan zou Primafoon (daar zij in gebreke is gebleven m.b.t. dat certificaat) u alsnog in de gelegenheid moeten stellen, om die gsm te ruilen. Echter in deze is die gsm defect en daar is die omruilservice niet voor bedoeld.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is gewone telefoon inclusief GSM.

IK wist dit niet bij mijn aankoop van die 8 dagen maar toen ik er mee terug ging na 18 dagen werd mij dat pas medegedeeld dus mijns inziens hebben zij niet juist gehandeld.

Tot op heden hebben ze nog steeds geen garantiebewijzen in huis wat ik vreemd vind omdat het zo die gewoonte bij hun is. Dan kan dat om service gaan of ze die wel of niet meegeven maar zei wisten dat mij te laat te vertellen en anders had ik het zoals de verkoper mij later vertelde staat vermeld binnen die termijn teruggegaan.

Daarom loop ik mijn rechten mis.

Ik kan zioiets dus niet ruiken als klant.

Groetjes Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

zal ik je vraag even beantwoorden...

werk zelf bij Primafoon nmlk..

het is zo dat als je een toestel koopt en standaard een jaar garantie op zit. je hebt overigens ook de keuze voor een extra garantie van in totaal 3 jaar

bij de normale garantie heb je een zichttermijn van 8 dagen (wat ook op de kassabon staat) en gaat je toestel binnen ach dagen stuk en je komt ook binnen die 8 dagen terug word je toestel 1 op 1 omgeruilt

kom je BUITEN die 8 dagen dan geld gewoon je garantie, en dus sturen ze je toestel op zonder dat je officieel recht hebt op een leen toestel

dus zoals ik begrijp is je toestel nu in reparatie.. wat dus gewoon volgens de regels is gegaan

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

die extra garantie is natuurlijk met bij betaling

was ik vergeten erbij te zetten

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

en helaas voor KPN zijn er steeds meer deskundigen die erop wijzen dat de z.g. garantie hoogstens de leverancier spekt die hoe dan ook gebonden is aan de regels conform BW boek 7 en de Europese regels. Maar als nog recent in een TV programma aan de orde 5Hallo Gelderland bij TV Gelderland weten veel verkopende winkeliers dat niet of willen dat niet weten. KPN volgt overigens wel de geldende regels maar let op dat de reparatie niet te lang duurt.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de informatie en wat versta je onder niet lang  of niet lang?

Vr.Gr.Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Blossom: ik zie in het BW 6:=17 t/m 6: 23 geen exacte termijn, wel stelt art 22 dat de kjoper de bevoegdheid heeft de overeenkomst te ontbindenb tenzij de afwijking gezien haar geringe betekenis  deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigd.

U zou conform art 24 wel schadevergoeding kunnen vorderen indien door het gebrek /duur van de reparatie kosten zouden veroorzaken of schade die re anders niet zou zijn. Maar dat lijkt mij nog niet aan de orde, zeker gelet op de moeite en kosten die dat met zich mee zou brengen. Ik interpreteer redelijk in de regel als niet langer dan ca 10 dagen.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn conclusie kan ik dus nu trekken om nooit meer van de Primafoon noch van KPN een product te kopen omdat de klantvriendelijkheid ver weg te zoeken is. Het is niet normaal dat je als klant in de winkel komt en je klacht naar voren brengt omdat er een aantal funkties niet werken dat de verkoper zegt dat ik die funkties dan maar niet moet gebruiken.

Ik heb het nog nooit zo zout gegeten neem me niet kwalijk.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

.... deze reactie snap ik niet.....

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

deze reactie snap ik niet......

hij is toch op gestuurd voor reparatie???

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer ik een nieuw product aankoop die me €139 heeft gekost verwacht ik dat wanneer ik met een klacht kom dat ik serieus word genomen en dat het product naar behoren werkt. Lees maar even terug dan zal je het wel snappen.

Het eerste wat ze bij KPN  en Primafoon vragen is je telefoonnummer. Dat is alleen maar om je lastig te vallen met hun verkooptrucs.

Daarbij heb ik een vraag gesteld wat lang of niet lang mag heten wanneer hij in reparatie is. Met klachten kan je wat Primafoon nergens terecht op hun site of je wordt doorgestuurd naar KPN via hun site. Zeer verwarrende situatie als die 2  los van elkaar staan.

vr.Gr. Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

vaak het probleem bij reparaties is dat wij in de winkel de klacht zelf niet kunnen contateren.. als het toestel het bij ons in de winkel wel doet dan zeggen wij de klant er bij dat we het toestel wel op willen sturen maar als de reparatie afdeling (extern bedrijf) niks kan vinden word het toestel ongerepareerd retour gezonden MET onderzoekskosten van a €50

dat ze je telefoonnummer vragen is om je op te bellen als het toestel terug is... denk je nou echt dat wij vanauit de winkel mensen gaan bellen voor de acties?? daar hebben ze weer speciale afdelingen voor en die kunnen je telefoonnummer zo opzoeken in een systeem

de reparatie tijd varieert tussen de 2 en 4 weken ongeveer... als een reparatie TE LANG duurt kunnen ze in de winkel contact opnemen met het reparatie bedrijf om te kijken naar een eventuele andere oplossing...

zie het AUB niet te zwart in... ik snap dat het klote is dat je toestel zo snel stuk is maar alles komt echt wel goed

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb helaas geen antwoord voor je, maar ben wel benieuwd wat die 2 functies zijn.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Annie,

Ga maar eens een formulier invullen bij de KPN dan zal je zien dat er je telefoonnummer op moet staan anders krijg je de mail niet eens weg. Waar is dan dan goed voor?

Via internet kan je zelf zien wanneer je toestel klaar is door de code die je meegekregen hebt die op de reparatie bon staan. Bellen is helemaal niet nodig.

Daarbij heb ik gemerkt dat dat zogenaamde bedrijf wat jij zegd daar dankbaar gebruik van maakt om zieltjes te winnen.

Gr. Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dirck

De funkties die niet werken is o.a. dat je een bepaald nummer kan blokkeren om dat die persoon even niet wenst te spreken.  Wanneer je dat inschakelt blokkeert hij alle binnenkomende gesprekken en je venster van je inkomende gesprekken staat pardoes helemaal vol met dat ene nummer dus zal een software fout zijn.

Gr. Blossom

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

geloof me... dat telefoonnummer is er ECHT om je te bellen

sommige mensen hebben geen internet dus hoe kunnen die anders weten of hun toestel binnen is...

maar wat is nou precies je probleem????

ve
door verwijderd - Jun 23, 2006 om 04:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al eerder geschreven heb 2 maal zelfs kan je lezen wat de klachten zijn. Ik heb een defecte telefoon gekocht bij Primafoon waar ik dik voor betaald heb en dat je dan mag  verwachten dat het een goed product is.

Daarbij de klantvriendelijkheid is ver te zoeken en de onduidelijkheid over een klacht indienen bij Primafoon omdat je via hun site terecht komt bij KPN die losstaat van Primafoon. Zeer verwarrend voor de klant dus.

Dan nogmaals je kan wel zeker via internet en een code je reparatie volgen en wanneer hij klaar is dus ook. Telefoonnummer hoeven zij dus helemaal niet te weten wanneer het om een geheim nummer gaat.

Daarbij is Primafoon achterwege gebleven door het niet verstrekken van een garantiebewijs omdat daar de voorwaarden op staan.

Gr.Blossom

ve
door verwijderd - Jun 23, 2006 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag van blossom was: wat zijn mijn rechten. Dat is m.i. uitgebreid uit de doeken gedaan.

Anniepannie geeft vanuit haar betrokkenheid als Primafoon medewerkster ook haar reactie

Hoe dan ook staat vast dat Primafoon/KPN zich aan de garantieregels houd al ben ik wel van mening dat op basis van baten/kosten analyse men beter een nieuwe telefoon had kunnen meegeven (anderen doen dat kennelijk wel vandaar soms het probleem dat je een gebruikte telefoon krijgt - zie andere vragen).

Er is dus, kijkend naar de rechten in dit geval en daar ging het toch om, tot nu toe nog niets mis.

En om Anniepannie te steunen: ik ben al sedert ca 1986 mobiele klant van KPN en heb ook met reparaties nooit problemen gehad (Ik geef toe, ik ging dan naar een service center).

ve
door verwijderd - Jun 23, 2006 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

prima dat jij niet gebeld wil worden...

maar hoe zit het dan met die mensen die GEEN INTERNET HEBBEN en toch willen weten of hun toestel al binnen is???

en waarom is primafoon in gebreken gebleven?? omdat ze iets niet op voorraad hadden??? je had het toestel niet HOEVEN te kopen hoor!!!  dus het is eigelijk ook een beetje je eigen fout want je had het toestel ook kunnen kopen als er WEL garantiebewijzen waren

en techniek blijft techniek.. zoiets kan na 1 dag al stuk zijn maar ook pas na 5 jaar...

ve
door verwijderd - Jul 7, 2006 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat  is te volgen via KPN-e repair.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2006 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ze kunnen mij wat met die regeltjes bij Primafoon. Uiteindelijk heb ik hem gisteren opgehaald en het probleem is niet verholpen dus nog steeds zit ik met een zeer slecht product of slechte reparatie.

Ze hebben de basis omgeruild terwijl het iets softwarematigs is.

Gevolg is dat ik hem weer minstens 2 weken kwijt ben en dus al een maand dan zonder die telefoon zit. Zo kunnen ze wel doorgaan met hun zogenaamde garantie van een jaar.

Hij is dus niet eens getest of dat het dit probleem opgelost heeft of niet.

Groetjes Blossom

ve
door verwijderd - Jul 7, 2006 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

als ik een telefoonnummer MOET opgeven op een emailformulier, en ik wil tóch niet gebeld worden, geef ik altijd als nummer "000-0000000" op...

werkt prima.

Groetend,

Richard Faas