ma
door marcoesterik Feb 24, 2005 om 15:14
Elektronica & tv

Wel of geen garantie

Eind november 2003 kochten wij een fototoestel van Olympus voor ong. 235 euro. Afgelopen januari

ging het stuk, na een nieuw rolletje erin doen, gaf hij alleen maar error en de lens werkte ook niet meer. De leverancier heeft het toestel voor ons opgestuurd, en nu krijgen we een reparatie-offerte voor zo'n 110 euro. De garantie is weliswaar 1 jaar, maar dan nog mag je verwachten dat zo'n toestel van een gerenommeerd merk langer werkt dan 14 maanden.

Moeten we akkoord gaan met de reparatiekosten?

276 1 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 24, 2005 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marcoesterik,

Je hebt het fototoestel na 1-5-2003 gekocht en dat houdt in dat je volgens de nieuwe consumentenwetgeving op genoemde datum, na afloop van de fabrieksgarantie, wettelijke garantie hebt op basis van de economische levensduur van het produkt.

Je hebt dan namelijk wettelijke garantie na afloop van de fabrieksgarantie. Die wettelijke garantie is gebaseerd op de (geschatte) levensduur van het produkt. Is de geschatte levensduur bijvoorbeeld 4 jaar (en dat is heel redelijk voor zo'n dure camera) dan moet de verkoper zorgen voor reparatie tegen in dit geval 14/48 keer de reparatiekosten. Je hebt immers wél 14 maanden probleemloos van de camera gebruik gemaakt. Stel dat de reparatiekosten € 110,- bedraagt, dan hoef jij als koper daarvan dus maar 14/48 keer € 110,- te betalen. Dat is dus € 32,-  Het is de verkoper die dient zorg te dragen voor de uitvoering van de wettelijke garantie. Met de importeur of fabrikant heb je in deze niets te maken. Dat is de voorschakel van de verkoper en die moet dat verder dan daar maar verder regelen. De wettelijke garantie is gebaseerd op de nieuwe wet Koop en Garantie van 1-5-2003.  Ik zou indien van toepassing nog eens een hartig woordje met de verkoper gaan wisselen en hem duidelijk maken dat je goed op de hoogte bent van het recht op wettelijke garantie. Lees daarvoor ook even de onderstaande links. Sukses, groeten, Ton.

Brochure Koop en Garanties

Stichting de Ombudsman