ma
door marcoesterik Feb 24, 2005 om 15:14
Elektronica & tv

Wel of geen garantie

Eind november 2003 kochten wij een fototoestel van Olympus voor ong. 235 euro. Afgelopen januari 

ging het stuk, na een nieuw rolletje erin doen, gaf hij alleen maar error en de lens werkte ook niet meer. De leverancier heeft het toestel voor ons opgestuurd, en nu krijgen we een reparatie-offerte voor zo'n 110 euro. De garantie is weliswaar 1 jaar, maar dan nog mag je verwachten dat zo'n toestel van een gerenommeerd merk langer werkt dan 14 maanden.

Moeten we akkoord gaan met de reparatiekosten?

276 1 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2005 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag marcoesterik,


Je hebt het fototoestel na 1-5-2003 gekocht en dat houdt in dat je volgens de nieuwe consumentenwetgeving op genoemde datum, na afloop van de fabrieksgarantie, wettelijke garantie hebt op basis van de economische levensduur van het produkt.


Je hebt dan namelijk wettelijke garantie na afloop van de fabrieksgarantie. Die wettelijke garantie is gebaseerd op de (geschatte) levensduur van het produkt. Is de geschatte levensduur bijvoorbeeld 4 jaar (en dat is heel redelijk voor zo'n dure camera) dan moet de verkoper zorgen voor reparatie tegen in dit geval 14/48 keer de reparatiekosten. Je hebt immers wél 14 maanden probleemloos van de camera gebruik gemaakt. Stel dat de reparatiekosten € 110,- bedraagt, dan hoef jij als koper daarvan dus maar 14/48 keer € 110,- te betalen. Dat is dus € 32,-  Het is de verkoper die dient zorg te dragen voor de uitvoering van de wettelijke garantie. Met de importeur of fabrikant heb je in deze niets te maken. Dat is de voorschakel van de verkoper en die moet dat verder dan daar maar verder regelen. De wettelijke garantie is gebaseerd op de nieuwe wet Koop en Garantie van 1-5-2003.  Ik zou indien van toepassing nog eens een hartig woordje met de verkoper gaan wisselen en hem duidelijk maken dat je goed op de hoogte bent van het recht op wettelijke garantie. Lees daarvoor ook even de onderstaande links. Sukses, groeten, Ton.


Brochure Koop en Garanties


Stichting de Ombudsman


 


 


 


 


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Pu
Pumuckl_NL - Sep 16, 2024 om 10:36
Auto & vervoer

Waarom is groeps ticket ns duurder dan dagretour

Waarom heeft de ns zoiets als groepsticked daluren bedacht, is meer dan 2x zo duur dan gewoon kaartje.
Mijn vraag is, wat is nu de goedkoopste optie om van Wijchen naar Den Bosch te reizen?




 



... Lees meer

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

Ho
Houtwerf10 - Sep 21, 2024 om 19:40
Auto & vervoer

OV saldo verlopen card online terugvragen

OV saldo verlopen card online terugvragen lukt van geen kant. Je komt in een cirkel terecht, steeds kom je weer uit aan het begin. Lees meer