ba
door baberuth Oct 13, 2004 om 20:38
Elektronica & tv

Wereld ontvanger

HALLO,

Ik ga zeer binnenkort weer naar Egypte (ik weet het ik mag niet klagen), maar dat doe ik toch even. Ik wil graag op de hogte blijven van het nieuws en af en toe Nederlandse radio luisteren. Ik beschik niet over en PC met internet, dus wil ik een wereld ontvanger/radio aan schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee en waar moet ik op letten?

vast Bedankt.

Ruth

3864 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 13, 2004 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van de wereldomroep vind je ook een test voor wereldontvangers kijk even op:
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/overrnw/persberichten/persbericht20040708

succes en groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Oct 15, 2004 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek er een uit met  een PLL Tuner want deze werken veel nauwkeuriger dan de standaard ontvangertjes tenminste als de beurs het toelaat en anders zijn er oudere modellen tweede hands te koop waar onder de Philips D 2935 die ik overigens zelf al een jaar of 15 in mijn bezit heb en de duurdere modellen van Grundig zijn zeker aanraders maar dat zijn dan ook semi-proffesionele radio's.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2004 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Beste Ruth: Ik heb zelf een wereld ontvanger van Sony ( annalog ) en heb daar hele goede ervaringen mee. Tot nu toe waar ik ook ben heb ik de wereld-omroep te pakken op de uren dat ze uitzenden. Voor vertrek print ik wel altijd de gegevens uit van de omroep. Vriendelijke groet Rikus.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Sangean ATS 505 is erg goed . Wel wat aan de grote kant, maaar als beste getest.Groeten horus

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je zeker dat de Sangean ATS 505 in Egypte bereik heeft? Ik ga ook naar Egypte en wil deze gaan aanschaffen.

Gr, Celinda

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Ik zag je oproep over welke wereldontvanger je kiezen moest. Ik weet, het is al even geleden, dus ik hoop dat je dit nog voor me beantwoorden kunt. Ik heb namelijk dezelfde vraag en dezelfde bestemming. Nou ja, een vriend van mij woont in Egypte en hij mist Nederland. Binnenkort gaan we hem bezoeken en dus wil ik ook een wereldontvanger voor hem meenemen zodat hij lekker in zijn eigen taal naar de radio kan luisteren. Ik zag dat iemand jou een Sangean ATS 505 aanraadde. Heb je die gekocht of een andere? En had je goed bereik? Gr, Celinda

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, het is inderdaad al even geleden. Ik ben toen geweest en had de radio mee genomen. Alleen is ht mij niet gelukt om een goed ontvangst te krijgen. Ik kon de wereldomroep niet vinden. Wel heel veel andere zenders.

Eidenlijk gebruik ik de radio nooit meer, dus als je interessen hebt. stuur even een berichtje, baberuth1978@hotmail.com

gr ruth

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

het eenvoudigst is natuurlijk een ontvanger waar je de frequentie digitaal kiest op een lcd display; ikzelf heb een sony en ben zeer tevreden; sangean is ook goed. houd wel rekening met de uitzendtijden en de juiste frequenties voor het gebied waar je verblijft, anders ontvang je idd niets, en kijk idd even op de RNW.nl site!

succes!

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst is het van belang dat je welke ontvanger dan ook afstemt op een frequentie die op het gebied gericht is waar je aanwezig bent. Ik sluit niet uit, op basis van werelwijde kortegolfontvangst van RN Wereldomroep dat in ieder geval de reguliere dagelijkse uitzendingen voor Europa (uitgezonden vanuit Lopik) niet te ontvangen zijn. In ieder geval niet in de 49m band. Meer kans geef ik voor de uitzendingen gericht op Noord Afrika of Midden Oosten vanuit Lopik of Madagaskar. Raadpleeg voor de juiste frequenties de website van RN 5via OMroep.nl of haal de folder bij de ANXWB of op Schiphol. Ontvangers zijn er in alle soorten, ik raad ook PLL aan want die kun je exact op een frequentie instellen. Ik heb zelf zowel een kleine Sangean als een grotere Grundig (Satellite 500) waar ik alle frequenties kan intoesten, zowel AM (lange golf, middengolf, korte golf van 190 m tot 11m banden en de FM. Koop echter niet zo'n dure tenzij je ook digitaal gaat. Steeds meer kortegolfzenders zenden ook op basis van een digitaal concept.

Overigens RN Wereldomroep is ook via Internet te ontvangen, maar ja als je op vakantie bent?

Aanvullende ervaring: de Europa uitzendingen van RN zijn ook van al in Kreta nioet of slecht te ontvangen, daar is de Midden Oosten uitzending het beste te ontvangen of -- de vroege uitzending gericht op Australië.

Succes, Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga even naar www.wereldomroep.nl en zet in het zoekvakje rechts boven, wereldontvangers.
dan vind je enkele testrapporten waarvan de laatste van 2004 en dan kun je prijs/prestatie bekijken en alle functies en op de onderste optie zie het eindoordeel, succes !

ve
door verwijderd - Feb 19, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Celinda,

wereldomroep is via internet te ontvangen en ook via diverse satellieten ongecodeerd. Dat laatste geldt ook voor de TV uitzendingen (BVN, beste van Nederland en Vlaanderen).

Kijk voor meer informatie bij www.wereldomroep.nl of haal de brochure (uitzend en zenderschema) bij de ANWB.

Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 19, 2006 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps: een satelliet ontvanger is naast het ontvangen van TV ook uitstekend te benutten als radioontvanger, voordeel: het geluid is vol stereo met tenminste FM kwaliteit, geen storingen etc; zoals bij kortegolfontvangst wel het geval kan zijn afhankelijk van atmosferische storingen (zonnevlekken) en meteorologische omstandigheden. Bovendien zend Radio nederland Wereldomroep al haar programma's, dus ook het speciaal voor Europa bestemde programma gedurende de gehele dag, uit. De op afrika en andere werelddelen gerichte uitzendingen duren in de regel maar een uur of zo. Ik sluit overigens niet uit dat 'savonds met een gewone radio 747 AM en R10Gold-1008 AM ook te ontvangen zijn (met een gerichtte draadantenne van 3,5 of 7 meter lengte).

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle antwoorden zo'n beetje doorgelopen maar wat ik nog niet zag was een extra stuk ijzerdraad die je een stukje om de sprietantenne draait en de rest tussen bomen o.i.d.
Mijn oude sony heeft een fijnafstemming en dat is wel minimaal nodig; de nieuwste electronische afstemming lijkt mij beter maar, de wereldomroep voor zuid-europa zit op een tweetal frequenties.
Welke dit zijn weet ik niet precies maar de een zit bijna links, de tweede iets verder naar rechts van het midden.
Zelfs in de gorges du Cèze had ik ontvangst.

Nee, niet de luistervink of de trekvogel maar ... De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wereldomroep zit op veel meer frequenties en hebben niet alleen zenders in Lopil maar ook op Madagascar en in Rusland en Bonaire.

Cevenns liggen wel in Frankrijk en niet in Egypte.

De vraag gaat over welke radio. Uiteraard kan een goede antenne van belang zijn, ik gaf al aan een draad in evenredige delen van de frequentie (uitgedrukt in meters (bijv. 31 m, 3 meter antenne. Echrter, wie neemt dat mee op vakantie? Vandaar opnieuw de beste raad als ook door anderen gegeven: een ontvanger met digitale afstemming 5PLL) zodat je op de goede frequentie en exact kunt afstemmen en een overzicht van de ontvangstfrequenties in het betrokken gebied bij de hand. Lukt voor Egypte (en dat was de vraag) dat niet helemaal, dan frequenties probren van uitzendingen die "over" Egypte gaan zoals naar Indonesië en Australië/ Ook de Madagascar frequenties voor Africa kunnen van belang zijn.

Gerrit