co
door courtny Feb 6, 2013 om 10:59
Garantie & verzekeringen

Als de (dieren)verzekering de premie verhoogt kan je dan voor de ingangsdatum opzeggen

Als de (dieren)verzekering, Petplan, aankondigt dat de premie verhoogd wordt, kan je dan voor de ingangsdatum opzeggen? Zo ja, wat te doen als de verzekeringsmaatschappij de opzegging niet aanvaardt.

3082 11 Rapporteer

hutch
door hutch - Feb 6, 2013 om 11:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Artikel 10.7 Wijziging premie en voorwaarden:
Petplan heeft het recht tussentijds de premie en/of de voorwaarden van zowel individuele verzekeringen als groepen verzekeringen te herzien. De verzekeringnemer wordt van een herziening van premie en/of voorwaarden schriftelijk in kennis gesteld. Tenzij de verzekeringnemer binnen een termijn van één maand na dagtekening van dit schrijven schriftelijk het tegendeel aan Petplan heeft bericht, wordt hij of zij geacht met de herziening te hebben ingestemd. Wanneer de verzekeringnemer niet akkoord gaat met de herziening kan de verzekering tussentijds beëindigd worden per de wijzigingsdatum. De verzekeringnemer heeft tot 30 dagen na ingang van de wijzigingen het recht om tussentijds op te zeggen. De mogelijkheid tot opzegging geldt niet indien:
- De herziening van de premie en/of de voorwaarden voortvloeit uit wettelijke regelingen of bepalingen.
- De herziening een verlaging van de premie en/of een uitbreiding van de dekking inhoudt.
- De premieverhoging veroorzaakt wordt door het aanpassen van het volgroeid gewicht bij honden
."

Klik: ' ' voor de algemene voorwaarden van Petplan.

Dit lijkt mij vrij duidelijk. Dus zodra zij de premie gaan verhogen, kunt u zich beroepen op bovenstaand artikel.

Dus niet vóór die ingangsdatum, maar op het moment dat u een schrijven van hen ontvangt, waarin aangekondigd wordt, dat de premie verhoogd gaat worden, kunt u opzeggen per wijzingsdatum (de datum dat u die hogere premie zou moeten gaan betalen) kunt u opzeggen.

Gr. Hutch

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2013 om 11:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo courtney,

Met ingang van de datum van de premieverhoging kun je opzeggen.

co
door courtny - Feb 6, 2013 om 14:25
13 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte Hutch en Edrick3,

Hartelijk dank voor uw reacties. Ik heb vorig jaar na de schriftelijke aankondiging van de premieverhoging niet gereageerd. Dat was een gemiste kans. Nu is hun premie per 1 januari 2013 verhoogd door de verhoging van de assurantiebelasting. Ik heb Petplan een aangetekende brief gestuurd met het bericht van opzegging. Ze hebben niet toegestemd. Is de verhoging van de assurantiebelasting een wettelijke maatregel?

zoekster
door zoekster - Feb 6, 2013 om 14:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je mag een verzekering niet opzeggen door verhoging van de assurantiebelasting. Dat is een wettelijke regeling.

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2013 om 15:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@courtney,

.....Ze hebben niet toegestemd. Is de verhoging van de assurantiebelasting een wettelijke maatregel?.....

In dit geval hebben ze gelijk. Het betreft geen 'gewone' premieverhoging, maar een verhoging doordat de assurantiebelasting is verhoogd. Daar kan Petplan niets aan doen. Dit geldt voor iedereen.
En dat is geen reden om op te zeggen.
Is een wettelijke maatregel: lees de info hier.

Met vr.gr.

te
door testm - Nov 9, 2013 om 18:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

Courtny,
Ik zit met hetzelfde probleem, wel opgezegd maar dat accepteren ze gewoon niet. Er staat in de voorwaarde dat er jaarlijks met 3% wordt verhoogd. Mag dat zomaar 5 jaar lang?

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@testm

Dat staat in artikel 10.3 en daarmee bent u akkoord gegaan bij afsluiten van die verzekering. Dus als u een contract hebt van vijf jaar, kunt u, ook nu alvast, per einde contractdatum opzeggen. Vergeet niet een schriftelijke bevestiging te vragen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 9, 2013 om 19:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 6 feb 2013, 11:32]Hallo courtney,

Met ingang van de datum van de premieverhoging kun je opzeggen.
Dat was zeer duidelijk in het vorige antwoord al aan gegeven!!!

edrick3
door edrick3 - Nov 9, 2013 om 20:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 9 nov 2013, 19:23][quote=edrick3 schreef op woensdag 6 feb 2013, 11:32]Hallo courtney,

Met ingang van de datum van de premieverhoging kun je opzeggen.
Dat was zeer duidelijk in het vorige antwoord al aan gegeven!!!

OT
Geweldige reactie na 9 maanden.
Was zeker een zware bevalling!

te
door testm - Nov 10, 2013 om 10:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Tijger1,
Klopt dat staat in artikel 10.3 maar..
Verder mag je bij wijzigingen of premieverhoging opzeggen. Wat als dit al in de voorwaarden is opgenomen en ik daar dus al voor heb getekend dat ik akkoord ga met die 3%? Mijn vraag was: mag dat?
Er is sinds juli 2011 een gedragscode voor verzekeraars waarin staat:
De verzekering wordt voortaan met één jaar verlengd, ook als het een contract voor meerdere jaren betreft. Geldt dat dan niet voor deze verzekering? De verzekeraar is wel met deze gedragscode akkoord gegaan.

Is er geen dan enkele mogelijkheid meer het contract te ontbinden?

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2013 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@testm

Als u een contract bent aangegaan voor vijf jaar, en in dat contract staan dus die voorwaarden opgenomen, zoals in dat artikel, dan ben u daarmee akkoord gegaan en kunt u om die reden er niet van af.

Een contract voor vijf jaar mag nog steeds. Na die vijf jaar, is de verlenging met één jaar pas van toepassing.