kn
door knijn Mar 27, 2006 om 19:11
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering; tussenpersoon wil verzekering niet opzeggen

In december heb ik mijn autoverzekering bij mijn tussenpersoon opgezegd via een brief (helaas niet aangetekend achteraf gezegd) die tot vandaag zou lopen.

Ik had niets vernomen maar was in de veronderstelling dat het wel ok zou zijn; totdat ik vorige week de rekening kreeg voor het nieuwe jaar. Ik heb erachter aan gebeld en wat blijkt: meneer de tussenpers00n heeft de brief nooit gekregen en geeft me het tel.nr van de verzekering.

Verzekering gebeld; die begrijpen de situatie en willen me best uit de verzekering doen als de tussen persoon het ermee eens is. Ik weer de tussenpers. bellen en wat blijkt: die wil me er niet uit halen omdat hij anders 52 euro zou moeten betalen aan de verzekering (dat is vast de winst die hij 'mist' als ik er uit ga).

Weer de verzekering gebeld; die bellen de tussenpers. nogmaals maar krijgen hem ook niet overtuigd.

Ik baal want nu heb ik dus 2 verzekeringen waarvan de nieuwe meer dan 150 euro goedkoper is!

Wat kan ik het best doen?

1754 10 Rapporteer

hutch
door hutch - Mar 27, 2006 om 19:38
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Knijn,

in het begin heeft u al een kleine fout gemaakt, door die brief niet aan te tekenen.

Als ik u verhaal zo lees, proef ik een beetje dat hier toch wel mogelijk sprake is van opzet van de tussenpersoon.

De verzekeringsmaatschappij voelt m.i. ook wel aan, dat er "iets" niet klopt, anders hadden zij wel een andere stelling ingenomen. Zij bellen zelfs die tussenpersoon zelf op.......

Hoe betrouwbaar is zo'n tussenpersoon nog..... alles draait bij hem om de genoemde 52 euro. Mogelijk dat hij meerdere niet-aangetekende opzeggingen wegmoffelt.

Ik zou zeggen, blijf in contact met die verzekeringsmaatschappij en probeer hen er van te overtuigen dat u die brief wel heeft opgestuurd. Mogelijk heeft u een getuige, die gezien heeft dat u de bewuste brief op de post heeft gedaan.

Vraag ook of er meerdere klachten zijn over deze tussenpersoon.

Gr. Hutch

kn
door knijn - Mar 27, 2006 om 19:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet nu ook dat het niet slim is niet aangetekend te versturen maar ja...leed is nu al geleden...

Heb wel goed contact gehad (dus al een paar keer) met de verzekering maar die kunnen ook niks (hebben ze gezegd) als de tussenpers00n niet wil...

Ik had zelf nog het idee om een kopie van de brief te versturen ter bewijs maar aangezien de tussenpers00n een stronteigenwijs persoon is denk ik niet dat hij alsnog meegeeft.

Tot slot wil ik graag mijn rechten weten... ik had de brief natuurlijk aangetekend moeten versturen maar ja..een paar dorpjes verder denk je dan... maar wat kan ik alsnog? Eind maart moet ik betaald hebben...wat als ik dat niet doe...kom ik dan op zo'n zwarte lijst? Heb er ook al over nagedacht om die eikel 50 euro te geven zodat ik er t0ch uitkan en er dan zelf nog steeds 100 euro op vooruit ga maar ik vind het eigenlijk gewoon principe werk! Gezeik ook allemaal

hutch
door hutch - Mar 27, 2006 om 20:06
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Uw recht staat of valt met het bewijs.

Nu u geen bewijs heeft van de ter post bezorging van genoemde brief, blijft er niet zoveel meer over , als die verzekeringsmaatschappij voet bij stuk houdt.

Wat heel misschien nog kan helpen, is een kopie van betreffende brief naar die maatschappij sturen en een bewijs dat u een nieuwe verzekering heeft aangevraagd (en reeds heeft) bij de andere maatschappij, met de mededeling dat u die nieuwe verzekering heeft afgesloten, omdat u tijdig de oude, via die tussenpersoon, heeft opgezegd.

Een laatste "redmiddel" is inderdaad de tussenpersoon voor te stellen, die genoemde 52 euro te betalen (doe dit dan wel met een getuige.....).

Succes, Hutch

kn
door knijn - Mar 27, 2006 om 20:43
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt v00r uw reacties! De maatschappij is het pr0bleem niet...zij willen wel 0pzeggen maar hebben dan de g0edkeuring van de tussenpers00n n0dig. Die laatste werkt dus echter niet mee. Ik verwacht 00k niet dat een k0pie van mijn 0pzegbrief iets zal d0en bij die pers00n (z0als ik al eerder schreef) maar ga het n0g wel pr0beren.

Verder kreeg ik n0g ergens anders de reactie 0m aut0 0p een ander zijn naam te laten schrijven en verv0lgens terug te laten schrijven. Z0 kan ik uit de verzekering.

Weet u misschien wat de gev0lgen kunnen zijn als ik nu niet betaal? Ik heb al een nieuwe verzekering afgesl0ten....

gr
door groen_1 - Mar 27, 2006 om 20:43
66 Antwoorden / 5 Vragen

U had de nieuwe verzekering de oude op kunnen laten zeggen. (doen ze meestal gratis)

Misschien is die eikel toch € 52 te geven de eenvoudigste oplossing en alles daar weghalen en vrienden bekenden hierover vertellen.

gr
door groen_1 - Mar 27, 2006 om 20:49
66 Antwoorden / 5 Vragen

Quote: Verder kreeg ik nog ergens anders de reactie om auto op een ander zijn naam te laten schrijven en vervolgens terug te laten schrijven. Zo kan ik uit de verzekering.

Niet alle verzekeringsmaatschappijen restitueren premie en wordt deze alleen opgeschort, meestal 1 jaar daarna vervalt de polis en is je geld foetsie.

Ook staat er soms in de polis dat je niet meer over auto mag beschikken.

Ik zou eerst de polisvoorwaarden goed uitpluizen.

kn
door knijn - Mar 27, 2006 om 20:57
3 Antwoorden / 2 Vragen

V0lgens mij heb ik die zelfs nooit op papier gekregen... De groene kaart van het eerste jaar heb ik ook pas gekregen na veel zeuren...

johandv
door johandv - Mar 28, 2006 om 16:26
94 Antwoorden / 4 Vragen

Een tussenpersoon is wat de naam aangeeft, een schakel tussen verzekerde en verzekeraar. U bent niet verzekerd bij, maar via de tussenpersoon. Het is mij dan ook niet duidelijk waarom de verzekeraar zich nu achter een tussenpersoon verschuilt, ik zou de maatschappij hier eens over aanspreken!

hm
door hmt - Mar 28, 2006 om 17:24
37 Antwoorden / 0 Vragen

Als er sprake is geweest van een premieverhoging of een wijziging in de verzekeringsvoorwaarden, dan heb je het recht de verzekering te beeindigen. Dat de tussenpersoon geen brief heeft ontvangen lijkt mij vreemd. Het gaat volgens mij wel goed bij de postbezorging. Die tussenpersoon heb je zelf gekozen. Die komt voor je belangen op bij de verzekeraar. Een beetje goedwillende verzekeraar zal buiten de tussenpersoon om toch de verzekering beeindigen. Die zet dan de tussenpersoon gewoon op een zijspoor.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 28, 2006 om 20:56
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Veel maatschappijen bescchermen de rechten van de tussenpersoon en het portefeuillerecht is zo'n recht van het intermediair. Een brief kunt u natuurlijk wel uit de PC draaien, maar vormt geen bewijs dat die ook werkelijk is verzonden op die dag en ontvangen. Goedkoper is het om aangetekend met bericht van ontvangst te sturen of zowel per post als per fax (bevestiging met datum / tijdstip.

Ik denk dat hard bewijs ontbreekt en de tussenpersoon dus recht heeft op zijn provisie.