Ja
door Jan-Peter Bakker May 13, 2016 om 23:59
Garantie & verzekeringen
Ben ik aansprakelijk voor de schade die is opgelopen?

Hallo. Vandaag plaatste ik mijn fiets bij een gebouw dat een speciale fietsenstalling heeft, maar ook een ruimte ZONDER een stalling of wat dan ook waar personen hun fietsen en scooters kunnen neerzetten. Ik heb mijn fiets toen naast een scooter geplaatst. Door een hevige windvlaag viel mijn fiets om en viel deze op de scooter. De eigenaar stelde mij toen aansprakelijk. Heeft deze ook gelijk? Mijn argument is namelijk dat ik er niets aan kon doen dat de wind mij fiets omblies en dat ik mijn fiets netjes heb geparkeerd.

Bij voorbaat dank.

6538 7 Rapporteer

Topantwoord

ph
door philip36 - May 14, 2016 om 00:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft de fiets toch niet zo netjes geparkeerd want hij is omvallen, waardoor maakt niet uit.
Er zijn niet voor niets fietsenstallingen waar de fiets met het wiel ingeplaatst wordt en dus niet kan omvallen.
Neem aan dat u een AVP heeft waar u de schade aan de scooter kunt melden.

Topantwoord

brainless
door brainless - May 14, 2016 om 00:13
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, jij bent verantwoordelijk voor de schade die jouw fiets heeft veroorzaakt.
De schade kun je opgeven bij je AVP (vroeger personen WA verzekering), deze zal de zaak opnemen en de schade vergoeden.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 14, 2016 om 00:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een aansprakelijkheidsverzekering particulieren hebt, dus een AVP (is nog nooit personen WA verzekering geweest), kunt u daar de schade melden.

Zo stevig stond uw fiets niet bepaald.

Hebt u die verzekering niet, dan zult u de schade uit eigen zak moeten betalen.

Ik ga er dan van uit dat alleen uw fiets omgewaaid is, en niet ook alle andere vervoermiddelen die er stonden. Lagen die ook allemaal plat, dan kunt u er inderdaad niets aan doen, en hoeft u niet te betalen.

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - May 14, 2016 om 00:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is moeilijk te zeggen. Het lijkt alsof U op de stallIng voor scooters stond. In een fietsenstalling staan rekken waardoor uw fiets niet kan omvallen. Voor bromfiets of scooter een balk waaraan men een ketting kan vastmaken. Uw fiets stond niet in een rek in de daartoe bestemde ruimte. Waardoor omvallen mogelijk was en U derhalve verantwoordelijk bent voor de aangerichte schade. Dat kan via uw WA verzekeraar maar in deze lijkt u schuldig.
Mvrgr.

Ja
door Jan-Peter Bakker - May 14, 2016 om 01:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even als toevoeging op een antwoord die hieronder geplaatst is, er was inderdaad nog een fiets die omgewaaid was en tevens was de plek waar ik mijn fiets had gezet een ruimte waarbij het mogelijk is en toegestaan om je fiets/scooter neer te zetten. Het enige verschil met de andere plek is dat er geen speciale stalling voor de fietsen staat.

hansje klein
door hansje klein - May 15, 2016 om 11:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Iemand heeft een beschadigde scooter (kras of zo?) en claimt de ontstane schade bij u. Vindt u dat redelijk? Waarschijnlijk wèl of u heeft ergens het gevoel dat de scooterbezitter de kosten overdrijft? Of kan de scooter zelfs helemaal niet meer rijden?

Probeer gewoon een deal, cash en basta. Zó hoog kan de schade toch niet zijn. Verzekeringen betalen ook niet zomaar of hebben een eigen risico. U heeft geen verzekering? of nog niet nagevraagd?

Gewoon de pech accepteren en toch even over een mogelijk niet afgesloten verzekering nadenken....(?)

jo
door jorisw - May 16, 2016 om 16:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Mijn argument is namelijk dat ik er niets aan kon doen dat de wind mij fiets omblies en dat ik mijn fiets netjes heb geparkeerd."

Wat als iets anders tegen jouw fiets was aangewaaid en deze was beschadigd geraakt? Had je dan geen vergoeding willen hebben voor de reparatie?