st
door stiertje_1 Aug 19, 2005 om 17:14
Garantie & verzekeringen

CAO-verhoging naast zich neerleggen, kan dat?

Het bedrijf van mijn man is aan het reorganiseren. Ze zeggen nu dat er geen geld is voor de CAO-verhoging. Kan dit zomaar?
Dit is toch wettelijk geregeld? (Metaal-CAO)

765 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 19, 2005 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet.

Een CAO is een overeenkomst die werkgevers en werknemers samen aangaan met de rechten en plichten
van beiden. Als het bedrijf een dergelijke maatregel neemt, dan is de
weg vrij voor uw man om ook 5 extra vakantiedagen op te nemen (om een
zijstraat te noemen).

Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 19, 2005 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag stiertje, gezien de war winkel aan afspraken ,denk ik dat het beste andtwoord gegeven kan worden, door de vakbond waarbij u man ongetwijfeld is aangesloten.fred

ve
door verwijderd - Aug 19, 2005 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan nog dit/Werkgevers in de Metaal en Technische Bedrijfstakken (MTB) hebben op 25 maart 2003 een principeakkoord bereikt over de nieuwe CAO. Het principeakkoord tussen de vakbonden en de werkgeversorganisatie FWM is na vijf onderhandelingsrondes bereikt. Het principeakkoord dient nog ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de achterban van sociale partners. De looptijd van de CAO is 25 maanden: van 1 april 2003 tot 1 mei 2005 fred

ve
door verwijderd - Aug 20, 2005 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan ik controleren of het bedrijf is aangesloten? Ik neem aan dat een bedrijf van min. 150 man toch wel aangesloten zal zijn, maar voordat ik actie onderneem wil ik wel zeker zijn. Bij voorbaat dank!Groetjes Stiertje

ve
door verwijderd - Aug 20, 2005 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stiertje er zijn diverse metaalbedrijven ,als je nu vertelt wat ze maken /repareren/  noem eens wat ??? fred

ve
door verwijderd - Aug 20, 2005 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al eerder aangegeven; Nee dat mag niet.

Elk bedrijf wat een CAO heeft, in dit geval de Metaal-CAO dient zich daar aan te houden.

En voor de overige die daar toch vanaf dwalen doormiddel van verkeerde antwoorden:

Je bent nooit te oud om te leren, wel te eigenwijs.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2005 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan ik controleren of het bedrijf is aangesloten? Ik neem aan dat een bedrijf van min. 150 man toch wel aangesloten zal zijn, maar voordat ik actie onderneem wil ik wel zeker zijn. Bij voorbaat dank!Groetjes Stiertje

Dag Stiertje,

Met zoveel personeel zouden ze zeker wel aangesloten moeten zijn. Hoe je daar achter komt? Er zou zeker op/in het bedrijf een CAO boekje met de voorwaarden aanwezig moeten zijn. Vanwege ARBO (jaja daar is tie weer) moet dat alleen al als men aangesloten is. Bekijk trouwens je loonstrook eens goed waar o.a. op staat waar premies aan afgedragen worden. Je zal trouwens ook wel ergens overzichten (pensioen...) van krijgen? Informeer ook eens bij personeelszaken (want die zullen ze ook wel zelf hebben?)En nogmaals: normaliter hoort zoiets ook in je arbeidsovereenkomst vermeld te zijn. Maar zoals Fred al meldde, zonder ietwat meer aanknopingspunten komen we niet echt verder.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2005 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dodge .info halen op personeelszaken doet stiertje niet.Ze doet dat alleen als ze goed is voorgeinformeerd.Fred

ve
door verwijderd - Aug 20, 2005 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ stiertje - zoals Fred al zegt: de vakbond zal het toch wel weten ? En als je geen lid bent van een vakbond is er vast wel een (kader) lid in het bedrijf die het je kan vertellen. E.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2005 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is eigenlijk te complex om zo maar een -goed- antwoord op te geven. Er hangt ook weer e.e.a. af van wat er in het arbeidscontract is vastgelegd. Maar in eerste instantie: nee, dit kan niet zomaar. Heb een stukje hieronder geplakt, maar let op: hier hangt dus een heel verhaal aan vast. Ga zelf ook even naar www.arbeidsrechter.nl en gebruik de zoekfunctie met bijvoorbeeld : "CAO", dan kunt u zelf een heel aantal bepalingen aangaande verplichtingen werkgever/werknemer nalezen. Indien u lid bent van de/een bond kunt u het uiteraard bij hen à la minuut navragen.

Gebonden werkgevers en medewerkers zijn verplicht de cao toe te passen, ook al eindigt hun lidmaatschap na het aangaan van die cao (art 9 en 10 WCAO). Als één van hen die verplichting niet nakomt, dan pleegt die partij wanprestatie en dan kan de wederpartij (werkgever of medewerker) nakoming van de arbeidsovereenkomst vorderen (art 12 en 13 WCAO). De werkgever is tegenover de werknemersorganisatie ook gehouden om de cao na te komen, waardoor ook deze nakoming kan vorderen (art 9 WCAO).

ve
door verwijderd - Aug 31, 2005 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, meer informatie. In dit bedrijf worden vnl. onderdelen/kasten, etc. voor ASML, Philips en dat soort bedrijven gemaakt. De bond is er nu inderdaad opgedoken, maar niet nadat ze iemand eruit probeerden te werken. Die is bij de vakbond een boekje open gaan doen en nu is er eindelijk actie.
En nee, mijn man is geen lid van de vakbond, maar ik had aan jullie reacties eigenlijk al genoeg! BEDANKT ALLEMAAL