ge
door gerboer Sep 30, 2008 om 10:42
Garantie & verzekeringen

Caravan schade

wat moet ik doen als ik aan mijn caravan een schade door derde heb opgelopen, ter grote van 13.650,-€ vastgesteld door een schade bedrijf dat door de expert was aangewezen en de expert opeens maar 6100€ wil vergoeden, vervolgens zitten we ook hier al 21/2 maand op te wachten!!!!!

Ik had graag raad hierop!!!

een desolute kampeerder.

7014 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 1, 2008 om 00:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ger Boer,

De caravan zal na een jaar nog voor dagwaarde verzekerd zijn.

De dagwaarde van de caravan zal in dit geval lager zijn dan de schade
aan de caravan. De caravan is dan total loss. Als u naast de
schadepenningen ook het wrak mag houden, dan wordt de "waarde" van het
wrak nog afgetrokken van de dagwaarde van de caravan. Zodoende kan een
verzekeringsuitkering veel minder zijn dan de schade aan de caravan.

Iets dergelijks hadden we 3 jaar geleden zelf:
Onze om niet uitgeleende 20 jaar oude Avento met nieuwe banden ging door een Italiaan aldaar in de kreukels.
Schade getaxeerd door Avento dealer 1500,-. Dagwaarde (op internet gezien) 1000,-.
Ik ontving van de verzekering het "wrak" en 690,-  plus 25,-- taxatie. ER à 150,- ontving ik nadat de Italiaan de gehele schade aan de verzekering betaald had. Totaal dus 840,- ontvangen plus "wrak".

Voor 25,- materiaal en een paar dagen werken (uitdeuken etc.) was de caravan weer gebruiksklaar en netjes. Weliswaar niet zo mooi als net vóór de schade, maar wel beter.

Inmiddels hebben we, ook de leners, al weer 3 jaar plezier van de caravan gehad en is ook al weer 2 keer in Italië en een keer in Andalusië geweest. Dat laatste in december. Mooi koud.
De caravan is uiteraard niet meer verzekerd.
Afgelopen week-end de verlichting, koelkast, kachel en kookplaat nog moeten testen. Alles werkt en zolang dat blijft en de banden nog goed zijn (kleine 5 jaar nog) komt er ook niet wat nieuws, want wat heb ik méér met een nieuwe, buiten een fris kleurtje?

Hardware ERror MAN.

mamamama
door mamamama - Oct 1, 2008 om 13:02
67 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Ger Boer,

Je hebt al een goed antwoord ontvangen, maar wil je graag een tip geven waar wij veel profijt van gehad hebben, want ook wij hebben iets dergelijks meegemaakt. Gezien het bedrag neem ik aan dat het om een nog vrij nieuwe caravan gaat? Je hebt je verzekert voor nieuwwaarde? Reeds na een jaar een grote schade? Dan is het zaaks dat je goed naleest hoe de caravan verzekert is. Of je soms 100% na het eerste jaar, 70%na het 2e jaar en het 3e jaar nog 40% van de nieuwwaarde terug krijgt. Zijn de rep.kosten dan hoger, krijg je in ieder gevald het aankoop bedrag terug na een jaar. Ik heb destijds met de dealer een prijs bedongen die iets lager lag dan de aankoop waarde. Heb hem bij hem daarom bij de dealer laten repareren en ingeruild voor een nieuwe. Zo kon ik volkomen fair kiet spelen. In het andere geval doe je de caravan uit de verzekering. Ga akkoord met het uit te keren bedrag. Zoek via internet of bij een dealer een Reparateur die in vrije tijd wil klussen. Misschien kunt u zo ook kiet spelen. Heel veel succes.

gabriele
door gabriele - Oct 1, 2008 om 13:36
107 Antwoorden / 2 Vragen

jullie schrijven dat je de caravan uit de verzekering haalt ,waar stal je die dan?? moet overal verzekerd zijn bij mijn weten

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 1, 2008 om 14:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gabriele:

Alhoewel je een geheel nieuw topic beroert en daarover, om verwarring te voorkomen zelf een vraag in de v en a rubriek zou dienen te stellen, hierbij tóch een antwoord:
Als de boel in de stalling af fikt, krijg ik geen cent. Nou, so what. Dan kopen we eindelijk wat anders.
Je doet een oude auto toch ook niet in de all risk verzekering.

De stallingboer kan niet van je eisen dat je c. verzekerd is. Wél dat je de accu en gasfles er uit hebt vóór je de c. bij hem in de stalling plaatst. Dat is ook nog verstandig!

H.

nltrotter
door nltrotter - Oct 1, 2008 om 19:08
24 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben hetzelfde ondervonden, doordat hagelstenen door het dak van de caravanstalling waren gegaan, en zodoende diverse flinke deuken in het dak van onze caravan hadden veroorzaakt kregen wij ook maar de helft van het schadebedrag uitgekeerd, omdat de dagwaarde van de caravan minder was dan de schade. De caravan is dan in wezen total loss verklaart. Wij stonden hier ook van te kijken omdat wij dachten dat een caravan van 3 jaar oud wel meer waard zou zijn, maar door op diverse adressen te hebben geiinformeerd, bleek dat bijna alle vezekeringen zo werken. Wij hebben onze caravan nog wel verzekerd, maar wel de goedkoopste genomen die wij konden vinden. Uit de verzekering is voor ons geen optie, want je zult maar schade veroorzaken met je caravan...

in
door insure - Oct 1, 2008 om 21:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heb je, omdat de schade door derden is veroorzaakt recht op een schadeloosstelling derhalve dienen de reparatiekosten te worden vergoed. Vergeet niet dat je ook een contra expert mag inschakelen. Welke verzekeraar doet nu moeilijk?

eltjored
door eltjored - Oct 1, 2008 om 23:00
35 Antwoorden / 3 Vragen

Bij bijna alle autoverzekeringen is de aanhanger automatisch meeverzekerd. Bij schade gemaakt door je caravan draaid vaak de autoverzekering op. Als je de caravan duwt (bijvoorbeeld naar zijn plaats op de camping) is de caravan niet verzekerd via de auto. Je kunt dus best wel besluiten om je caravan uit de verzekering te halen maar in dat geval betaal je zelf de schade

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 2, 2008 om 02:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ insure:

Volgens mij ben je unsure. Het "volgens mij" van je duidt daarop.

Je maakt je schuldig aan wishful thinking.

Het gaat om een schadeloosstelling, zoals je al aangaf.
1 seconde vóór het ongeval had de caravan een waarde: de dagwaarde.
Dat is de waarde van de caravan op dát moment in het economisch verkeer. Deze waarde is uit tabellen te ontlenen, doch ook van internet. N.l. waar gelijkwaardige/gelijksoortige caravans voor aangeboden worden.

Dat kan een andere waarde zijn die die welke je er zelf aan toekent, of de oude caravan welke van je tante geërfd hebt. Dat is met geen goud te betalen. Dat heet emotionele waarde.

De waarde van de caravan, 1 seconde het ongeval, is weer een ándere waarde, n.l. de wrakwaarde.

Het verschil tussen die 2 seconden is de schade. Dat is het reparatiebedrag dat nodig is om de staat van de caravan weer zó te maken als 1 seconde vóór het ongeval.

Als het zo is dat het reparatiebedrag hoger is dan de dagwaarde, dan is normaal gesproken de caravan de reparatie niet meer waard. Dat heet dan total loss.

De verzekeringsmaatschappij zal nooit méér uitbetalen dan de dagwaarde.

Als je zelf nog wel wat in het wrak ziet, dan kun je meestal het wrak van de maarschappij overnemen voor een bepaald en uit te onderhandelen bedrag. Dat bedrag wordt dan in mindering gebracht op de dagwaarde.
Voor de verzekering is dan de waarde van de caravan tot nihil gedaald en als je deze zelf oplapt zal die waarde niet substantieel toenemen.
Verzekeren heeft dan geen zin meer, want de dagwaarde blijft voor de verzekering nihil. Ze heeft de caravan immers al een keer geheel betaald.

Zoals opgemerkt, is de caravan achter de auto verzekerd voor schade aan derden. WA.
Mocht de caravan hierna toch nog onherstelbaar vernield raken, is de schade voor jezelf. Terughalen van het wrak kan gedekt worden door de repatriëringsverzekering van SOS-Internationaal, die je voor enkele tientjes per jaar bij je autoverzekering kunt afsluiten. Dan is meteen je auto voor pech verzekerd door heel Europa, een aantal landen daarbuiten en Nederland. Met vervangend vervoer.

Is het zo duidelijk?

H.