Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 10:21
Garantie & verzekeringen

De tegenpartij(aanrijding) heeft handgeld gegeven (na een schaderapport)

Hallo,
Ik heb een aanrijding gehad op een rotonde waarbij de tegenpartij frontaal tegen mijn achterkant heeft aangezeten.

Nu hebben we netjes papieren ingevuld, maar zei de jongenman wel eerlijk dat hij al aardig vaak een ongeluk heeft gehad en dat zijn premie steeds hoger word (en hij op de zwarte lijst terecht komt)
Oftewel hij vroeg ons of wij de auto naar een schade herstel  bedrijf wilde brengen voor een rapport. Hij wilde dan graag handje contantje het afhandelen. Prima!

Het rapport kwam uit op 700 euro, die jonge man wilde die zelfde avond al komen om het geld neer te leggen en had een contractje bij zich.

Daarin stonden onze gegevens en het feit dat meneer 700 euro had gegeven voor de gemaakte schade. Nu stond er onderaan een zinnetje : na het tekenen van deze papieren is er niet meer de mogelijkheid om alsnog naar de verzekering te gaan en de claim in te dienen. Daarnaast ontvang ik de officiele factuur van de reparatie via de post.
Mijn man die heeft getekend, ik zou ook hetzelfde gedaan hebben qua contract. Maar die laatste zin zit me niet lekker. Ik ben toch niet verplicht om mijn auto te laten maken? Wie weet verkopen we hem wel of blijven we met schade  rijden.

Iemand enig advies???

9533 18 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 8, 2017 om 10:36
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het enige dat de tegenpartij doet is voorkomen dat u 2x gaat claimen. Hij stelt u schadeloos doos cash de schade uit te keren en daarvoor in de plaats wil hij zekerheid hebben dat u niet achteraf ook via de verzekering wilt gaan claimen.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 12:03
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad dat dachten wij ook. Wie weet vraagt ie niet meer on die factuur. Doet hij dat wel dan moeten we de auto laten maken inderdaad. Dankjewel voor je antwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2017 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U was uiteraard niet verplicht om de schade te laten maken, maar met de ondertekening van dat contract bent u wel overeengekomen dat u de officiële reparatienota aan de veroorzaker van de schade zal overhandigen.

Niet dat ik kan bedenken wat die jongeman met die factuur zou moeten doen. Ik neem aan dat u het rapport aan hem hebt laten zien en daar had uw man het bij moeten laten.

U zult, neem ik aan, ook voor dat rapport hebben moeten betalen.

En die jongeman heeft geen handgeld gegeven. Hij heeft de schade betaald.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 12:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk ook dat die jongeman het puur zo heeft opgesteld zodat wij niet 2 keer kunnen claimen. Maar misschien dat hij die laatste zin niet zo letterlijk neemt. Bedankt voor je antwoord .

panter22
door panter22 - Jun 8, 2017 om 11:00
6599 Antwoorden / Vragen

Het contract is ondertekent, dus daar zitten jullie aan vast.
Dat was de voorwaarde: Hij betaalt de rekening, maar hij wil er wel een kopie van.
Valt de rekening lager uit, dan vordert hij het teveel betaalde vast terug.
Je bent niet verplicht de auto te laten maken, maar dan wil hij wel die €700 terug.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 12:01
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas . Dat dacht ik al! Dan word het repareren denk ik . Dank voor je antwoord

edrick3
door edrick3 - Jun 8, 2017 om 12:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De tegenpartij wil zich indekken tegen een schadeclaim bij de verzekeringsmaatschappij.
Hij weet dat de schade op € 700 begroot is door het schadeherstelbedrijf.
Dat staat zwart op wit?
Of je dan al dan niet de schade laat herstellen doet in feite niet meer terzake.
Zou het nog even bij de persoon in kwestie navragen.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 12:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik dus ook. Ja het schade rapport heeft de tegenpartij ook gezien dus staat zwart op wit (hij heeft daarvan ook een kopie)

Dus ik vind het aan de ene kant niet nodig om hem die factuur te sturen.
Maar aan de andere kant hebben we wel getekend op dat contractje van hem.

sw
door swat1500 Jun 9, 2017 om 12:50
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Om het geld  dan terug te krijgen moet hij wel gaan procederen en u kan dan alsnog de claim bij zijn verzekeraar neer leggen.

Ge
door Genee - Jun 8, 2017 om 12:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het zit u niet lekker, u kunt eens nagaan hoe de aanrijding is ontstaan.
Zou het kunnen dat hij moedwillig de aanrijding heeft veroorzaakt?
Dat hij vaak een aanrijding veroorzaakt en telkens zelf de schade betaald kan hem aardig wat geld kosten.
Ga eens na of hij met de ingevulde gegevens op het schadeformulier u eventueel aansprakelijk kan stellen voor de schade.
Straks komt hij met "getuigen" op de proppen en zeggen deze dat u zonder reden plotseling remde.
Wat is er met de schadeformulieren gebeurd, want deze zijn na betaling van die €700 niet meer nodig.
U had kunnen eisen dat deze vernietigd zouden worden, kan hij ook geen claim indienen.
Misschien zie ik spoken, hopen we dan maar.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 13:40
Antwoorden / 1 Vragen

Op de ingevulde papieren staat duidelijk dat hij ons geen voorrang gaf en toen rechts achter op ons is gebotst.
Ik denk meer dat hij zo doet omdat hij bang is dat wij de auto misschien voor minder geld laten maken? Terwijl ik vind dat ons dat goed recht is.Anders zou het via de verzekering gaan en zou hij in  precies hetzelfde schuitje zitten.

Baal wel dat we het niet alsnog via de verzekerinf hebben gedaan

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2017 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder.

Bent u niet een beetje abuis? Die jongeman komt met een contract en BETAALT de schade.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 8, 2017 om 14:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En ook al zou ts vol in de remmen zijn gegaan dan nog is het de fout van de achteropkomende auto, gewoon onvoldoende afstand gehouden.
En waarom zou je moedwillig een schuldschade rijden, je wordt er alleen maar armer van.

Ge
door Genee Jun 8, 2017 om 15:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Om zo €700 uit eigen zak te betalen vind ik toch veel geld.
Als het nu een paar honderd euro was zou ik dat nog kunnen begrijpen.
Zijn premie wordt steeds hoger, dus schakelt zijn verzekering wel eens in, maar €700 vindt hij dan laag genoeg om uit eigen zak te betalen.
En hij heeft in 2017 nog 6 maanden te gaan.

@diewilik Dat abrupt stoppen is maar een voorbeeld.
En of je er armer van wordt is nog maar de vraag.
Letselschade claimen, (inzittenden) whiplash b.v.

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2017 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder. Wellicht dat deze schadeclaim het gevolg zou hebben dat die jongeman uit zijn verzekering wordt gegooid en naar Rialto moet. En dat is nog veel "duurder" dan € 700 uit eigen zak betalen.

Een erzekeringsjaar loopt niet per se van januari tot en met december.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 8, 2017 om 14:09
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Overeenkomsten dienen altijd zo letterlijk mogelijk te worden genomen. Er is een bedrag overeengekomen voor de afhandeling van de schade en dat heeft de tegenpartij aan u betaald. Of de reparatie nu lager of hoger uit zou vallen, er valt voor de tegenpartij niets meer terug te claimen. Daarnaast staat er niet in het contract dat u verplicht bent de schade te herstellen. Mocht u besluiten tot herstel over te gaan, dan bent u overeengekomen de factuur aan de tegenpartij toe te sturen. Als u niets laat repareren is dit punt simpelweg niet van toepassing. Dit mag u dus volledig zelf bepalen.

Mocht u besluiten de schade goedkoper te laten herstellen, dan stuurt u daar de factuur van op. De tegenpartij heeft geen zaak om het verschil van u terug te eisen.

Succes!

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 14:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel! Duidelijke uitleg geef je. Denk dat we het zo aan gaan pakken. Heeft u bronnen waarvan u deze info heeft?

Gr

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 8, 2017 om 15:13
355 Antwoorden / Vragen

Als voormalig ondernemer in het personenvervoer heb ik uitgebreide ervaring met overeenkomsten en schadeafhandeling. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig meestal betaald moet worden voor een offerte, aangezien men niet verplicht is om de schade ook daadwerkelijk (bij die garage) te laten herstellen. Het gaat erom dat u schadeloos wordt gesteld. Dat bedrag is vastgesteld op €700. Als u vervolgens besluit uw schade maar gedeeltelijk te herstellen is dat volledig aan u.

jo
door johnnybegood - Jun 8, 2017 om 14:31
4 Antwoorden / Vragen

Ik lees nergens of u de 700 euro heeft ontvangen ? Als u dit bedrag contant heeft ontvangen is er niets aan de hand, ook al kunt het goedkoper laten reapareren
of helemaal niet, u hoeft niets terug te betalen en bent verder niets verplicht, u bent immers schadeloos gesteld.

Echter wat u gedaan heeft is misschien niet helemaal verstandig, want is het schadeformulier wel helemaal ingevuld door beide partijen en heeft de tegenpartij
erkent dat hij ( schuldig is ) en is door beide partijen ondertekend ?

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 17:06
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo , ja het schade formulier is door beide partijen ingevuld en ondertekent.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 8, 2017 om 14:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Alle antwoorden gelezen maar waarom.zou je auto niet laten herstellen?
Uw auto is met schade beduidend minder waard, zit u zo omhoog dat u de 700 euro nodig heeft?
Als u straks gaat inruilen kost de schade u 1500 aan inruilwaarde. Feitelijk schiet u er alleen tijdelijk iets mee op.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 17:09
Antwoorden / 1 Vragen

Nee we zitten gelukkig niet omhoog, het gaat mij erom dat hij mij lijkt te verplichten om de auto te laten maken. Het gaat mij ook niet om die 700 euro , maar puur om dat contract wat hij heeft opgesteld.

We keken al langere tijd voor een andere auto , en dus deze te verkopen.
Vandaar

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2017 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ghiz.

Het komt op mij niet over alsdat die jongeman u "verplicht" de auto te laten maken. Hij wil zich, uiteraard, alleen maar indekken dat u niet alsnog die schade bij zijn verzekeraar gaat claimen. Logisch, u bent tenslotte schadeloos gesteld. Hij zal veronderstellen dat wanneer hij de originele factuur van de reparatie krijgt, u verder niets meer kunt doen.

Maar persoonlijk zou ik die auto ook laten repareren.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 17:29
Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER

Ja misschien is dat ook beter inderdaad !

Dank voor je reactie

hansje klein
door hansje klein - Jun 8, 2017 om 18:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De veroorzaker koopt van u het recht om de geschatte schade elders te kunnen claimen. Hij wil primair niet bij de verzekering opvallen, zegt hij. Hij krijgt dat recht en dan zou het hem toch niets meer moeten kunnen uitmaken of u de schade laat repareren of de betaling in de zak steekt.

Ik zie het als een zwijggeld en weet niet wat de veroorzaker nog met een factuur op uw naam kan beginnen. Waarschijnlijk is die laatste zin nog te royeren wanneer hij erop wordt geattendeerd dat die zin inhoudelijk on-zin is.

Wat zou uw eigen voordeel ànders zijn, dan het zwijggeld NIET voor een reparatie te gebruiken?

ro
door ronny530 - Jun 8, 2017 om 18:25
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de auto niet laat repareren zijn er aan de schadetaxatie kosten verbonden want een schadeherstelbedrijf werkt niet voor niets. U stuurt de jongeman de factuur van de taxatiekosten met de aantekening dat u de auto niet laat herstellen toe en daarmee heeft u aan uw plicht voldaan. Alsnog een schadeclaim indienen waar deze jongeman zo bang voor is kan toch niet want zijn verzekeraar zal dan een herstelbedrijf aanwijzen en uit de kentekencheck zal blijken dat de schade al eerder is getaxeerd en afgehandeld dan wordt u als fraudeur aangezien en dat wil u echt niet want de jongeman kan aantonen dat de schade in de minne is geschikt. Het enige wat voor deze jongeman van belang is dat zijn verzekeraar niets van de aanrijding mag weten want dan wordt hij uit de verzekering geknikkerd en zal u echt niet voor de rechter slepen als u de auto niet laat herstellen.

ha
door halex - Jun 8, 2017 om 18:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard moet u uw auto nu laten repareren. Dat hebt u afgesproken. Mogelijk dat de betreffende jongeman dit ook opneemt, omdat hij heeft betaald voor reparatie. De waardevermindering van uw auto door de aanrijding zou lager kunnen zijn dan de herstelkosten. Als u dan niet herstelt, heeft hij u teveel betaald.

panter22
door panter22 - Jun 8, 2017 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind het nog steeds vreemd dat hij een kopie van de reparatie wil hebben.
Een kopie van het taxatierapport zou voldoende moeten zijn.
Staat er misschien iets in het contractje dat de schade voorlopig is vastgesteld op €700, of getaxeerd op €700.
Dat hij de werkelijke schade gaat betalen?

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 18:56
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Nee er staat im het contract dat hij hierbij de gemaakte schade 700 euro zal afbetalen en dat daarbij geen claim meet kan worden ingedient.

Ik vind het ook heel apart

tenormin
door tenormin Jun 8, 2017 om 19:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Afbetalen? Hoeveel termijnen heeft u daar dan voor afgesproken en, staat dat ook in zijn 'contract'? Kreeg uit het topic de indruk dat hij handje contantje had betaald.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 22:45
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry ik heb het verkeerd getypt .Hij heeft gewoon in 1 keer 700 euro betaald. Dus geen afbetaling.

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2017 om 20:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo "afbetalen"?
Heeft u een betalingsregeling met deze jongeman getroffen?

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 22:46
Antwoorden / 1 Vragen

Nee had een typefout gemaakt. Hij heeft gewoon in een keer 700 euro cash betaald

hutch
door hutch - Jun 8, 2017 om 21:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Heeft de tegenpartij de door u genoemde € 700,-- nu wel of nog niet betaald? Of gaat hij dat in termijnen doen nadat u de schade heeft laten repareren?

In het contractje staat toch niet wanneer de schade uiterlijk gerepareerd moet zijn (uiterste datum)..... of wel?

Als u dat geld al heeft ontvangen, staat u het dus vrij om zelf te bepalen wanneer u die schade laat repareren. Ook kunt u uw schadeauto inruilen op een andere auto.

Gh
door Ghiz Jun 8, 2017 om 22:44
Antwoorden / 1 Vragen

Ja de tegenpartij heeft 700 euro al betaald aan ons . Nee er staat nergens een uiterste datum op het contract

hutch
door hutch Jun 9, 2017 om 07:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De tegenpartij heeft door zijn toedoen schade toegebracht aan uw auto. Die schade is nu door hem vergoed. U heeft 'contractueel' met elkaar afgesproken: "Daarnaast ontvang ik de officiele factuur van de reparatie via de post." U bent, 'contractueel' gezien, niet verplicht om die schade ook daadwerkelijk te repareren, althans dat haal ik niet uit die woorden. Er is dus afgesproken dat als (!) u de schade laat repareren, u de factuur naar hem opstuurt. Maar u zou net zo goed die schade pas over enkele jaren kunnen laten repareren. M.a.w. als u die schade pas over bijv. 5 jaar laat repareren en u die factuur dan pas naar hem opstuurt, u uw verplichting (juridisch gezien) correct bent nagekomen. Uw auto is in ieder geval een bepaald bedrag in waarde gedaald door zijn toedoen. Dat heeft u al aangetoond door een schaderapport. Ik zou mij verder nergens meer druk om maken. Als u die schade (voorlopig) niet wilt laten repareren, zou ik gewoon verder rijden met die schade. Uiteraard dient u wel dat schadebedrag te noemen bij een volgende aanrijding (van achteren). Niet dat, als u wederom van achteren wordt aangereden en die oude schade niet opgemerkt wordt, de gehele schade vergoed wordt door de dan tegenpartij.

ha
door halex Jun 9, 2017 om 07:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Hutch Haviltex, leest u dat arrest nog even door. De jongeman verwacht de factuur. Het is niet optioneel bedoeld.

Gh
door Ghiz Jun 9, 2017 om 11:14
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik zal mij inderdaad nergens druk om maken.

Dank

ha
door halex - Jun 9, 2017 om 07:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Overigens gaan verzekeraars dit ook steeds vaker doen. Met name als het gaat om scooters. Te vaak fraude: te hoge offerte en dan incasseren maar niet laten maken. Er zijn ook verzekeraars die de schade direct aan de reparateur vergoeden. Om dezelfde reden. Herstel is soms duurder dan de waardevermindering.

il
door iljaha - Jun 9, 2017 om 12:43
179 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom vindt u het belangrijk dat hij zijn schade meldt bij zijn verzekeringsmaatschappij? Dat is toch geheel zijn keus (het is ZIJN verzekering tenslotte). Het moet u erom gaan dat uw schade vergoed wordt, en dat doet hij volgens mij. Mijn autoverzekering keert ook niet uit als ik niet kan aantonen dat de kosten gemaakt zijn.

ag
door agapon - Jun 9, 2017 om 15:59
115 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is om te voorkomen alsnog aansprakelijk gesteld worden, deze jongeman heeft groot gelijk en voorkomt daarmee dat er twee keer geclaimd wordt

leo1949
door leo1949 - Jun 10, 2017 om 15:26
16 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kan hij de btw terug vragen bij de belasting en dat is bijna 150 €uro