De verzekering van een pakket bij Post.nl is gebakken lucht
Gezien mijn vergevorderde leeftijd ben ik al geruime tijd bezig om
zaken, die ik in de loop der jaren heb verzameld, een andere bestemming te geven,
waaronder mijn (best wel exclusieve) boekenverzameling.
In het kader van deze herverdeling heb ik deze zomer een verzekerd pakket
verzonden naar het buitenland, bevattende een boek van ongeveer € 500,-.
Het pakket is vervolgens zoekgeraakt, daarover is geen onenigheid.
Wel over de afwikkeling op basis van de verzekering van het pakket.
Aangezien ik mijn boekencollectie in de loop van vele jaren heb verzameld
ontbreekt veelal een aankoopbewijs (zo ook in dit geval)
dus heb ik in plaats daarvan verwezen naar een advertentie op het internet
waar het betreffende boek te koop stond voor € 500,-.
Dit bleek voor de schadebehandelaar onvoldoende; hij wilde per se inzage
in mijn (persoonlijke) emailverkeer met de ontvanger/vriend.
Dit ervaar ik als chantage terwijl nota bene de inhoud van de mails, voorafgaand aan de verzending,
niets toevoegt met betrekking tot de te vergoeden waarde.
Terwijl het bij Post.NL toch ook bekend moet zijn dat het briefgeheim
ook voor (privé)emailverkeer van toepassing is.
Lang verhaal kort: nadat de geschillencommissie (een voorspelbare) uitspraak heeft gedaan
is er uiteindelijk een uitkering verricht van € 66,35 (op basis van gewicht)
in plaats van het verzekerde bedrag van € 500,- en dat is natuurlijk volstrekt ontoereikend en
een organisatie als Post.NL onwaardig.
Een en ander zal zeker in de post.nl voorwaarden staan. Die u op i net kunt vinden. En als iemand zo'n waardevol boek wil hebben, haal het dan persoonlijk af of bezorg het zelf, zekerheid voor alles. Nl zal wel veilig zijn, buitenland is onbetrouwbaar. Vraagje, welk buitenland?
Uw mailverkeer met de koper is wel relevant.
U kunt ook een baksteen verzekerd versturen en dan als deze is verloren een marktplaats advertentie met het dure boek naar PostNL sturen.
Een aantal jaren geleden had ik hetzelfde. Een boekwerk van 300 euro, verzekerd, kwam beschadigd aan. Ik heb de e-mail met waarde wél aan postnl gestuurd en binnen een week had ik het volledige bedrag op mijn rekening.
Dat begrijp ik niet, als u dat boek voor €500 heeft verkocht is dat toch heel makkelijk te bewijzen. Als u beweert dat het €500 waard is maar u heeft het voor €300 verkocht is dat helemaal niet raar en kunt u de schade nog steeds eenvoudig bewijzen en zou u er ook niets bij ingeschoten zijn, u had er immers ook maar €300 voor gekregen. Die waarde van €500 hebt u die ook moeten opgeven bij het verzenden of was dat toevallig juist de maximale dekking bij het versturen bij paketten en mag de verzekering u later vragen om bewijs, dat moet dan in de voorwaarden staan.
Feit is wel dat u geen aankoopfactuur of een soort van taxatierapport kon overleggen een dat maakt dat Post.nl de verzekerde waarde niet vast kan stellen.
Zo'n zelfde boek wordt op internet voor 500 euro te koop aangeboden maar dat betreft een vraagprijs en niet de werkelijke waarde die veel lager kan zijn.
Uw gedachte van 'als zo'n zelfde boek op internet voor de vraagprijs van 500 euro aangeboden worden dan zal de mijn in goede staat verkerende boek dat bedrag ook waard zijn' gaat niet op
De schadeonderhandelaar heeft u nog de mogelijk geboden om het e-mail verkeer tussen u en de ontvanger te tonen en als u daadwerkelijk het boek tegen een bepaalde prijs verkocht heeft was dat bedrag wel vergoed geworden.
Dat u wenste in het kader van de privacy niet te doen en daarmee heeft u uw eigen glazen ingegooid omdat u op geen enkele manier kunt bewijzen het betreffende boek daadwerkelijk verstuurd te hebben.
M.i. heeft de geschillencommissie een terechte uitspraak gedaan want ten eerste heeft u geen aankoopbon of een taxatierapport van het boek kunnen overleggen, ten tweede op basis van een op internet aangeboden boek de waarde over genomen en ten derde wenst u geen informatie over de ontvanger te geven die het boek ofwel gekocht of van u in het kader van herverdeling ontvangen heeft.
U kunt het Post.nl onwaardig vinden maar dacht u nu werkelijk Post.nl zonder onderzoek te doen de verzekerde waarde bij verlies zonder morren uit gaat keren.
TS schreef:
Terwijl het bij Post.NL toch ook bekend moet zijn dat het briefgeheim
ook voor (privé)emailverkeer van toepassing is.
Misvatting dat valt niet onder brief geheim.
Dat een boek op internet te koop stond voor 500 euro zegt ook niets je kan wel 1000 euro vragen maar of je dat krijgt is maar de vraag.
Post NL wil gewoon weten wat de koper betaald heeft dat zal blijken uit mail verkeer en storting op uw rekening u spreekt zelf van ongeveer 500 euro
Email valt al sinds 2017 onder het briefgeheim.
Alleen is het natuurlijk wel zo dat privacy een slecht argument is als je iets wil bewijzen. Die keuze moet hij zelf maken.
Wil hij het niet vrij geven, tja dan houd het op.
Een boek verkopen voor ongeveer €500 kan niet. Het is €500 of het is een ander bedrag. U wenst niet prijs te geven wat de koper betaald heeft voor het boek en daardoor kan PostNL geen uitkering doen. Simpeler is het echt niet.
Is het niet: wie eist, bewijst? Gewoon mails openbaren, of staan er dingen in die het verhaal van de waarde onderuit kunnen halen?
Iets zegt mij dat de verkoopprijs van het boek een stuk lager ligt dan de vraagprijs van een ander boek die online word aangeboden.
Willen gewoon bewijs dat het boek van 500 euro daadwerkelijk verstuurd is? Frauderen gebeurt vaak dus de reden om te moeten bewijzen dat het echt gebeurt is. Iedereen kan beweren dat er iets duurs in zat namelijk.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a
Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer