Ma
door MarjaBertBNN Jun 27, 2023 om 18:02
Garantie & verzekeringen

Dekt mijn reisverzekering schade aan bagage in geval van eenzijdig fietsongeval?

Beste,
Op vakantie in Duitsland komt tijdens een normale, ongeorganiseerde fietstocht een van ons beiden te vallen. Geheel eenzijdig, geen enkel ander persoon betrokken. De verwondingen zijn best heftig; er volgt ambulance, ziekenhuisopname en operatie 4 dgn later.
Daarnaast schade aan kleding, trouwring, fiets en bril.
Onze reisverzekering is een doorlopende van Aegon, basisdekking. Aegon weigert kleding, fiets en bril te vergoeden omdat in de polis staat:
Wij verzekeren uw bagage tegen schade die is ontstaan door diefstal, verlies of beschadiging. Daarbij geldt dat schade ontstaan door vallen en/of (om)stoten van de bagage of onderdelen daarvan niet is verzekerd.

Op grond van bovenstaande bepaling weigert Aegon mijn claim.
Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb niets laten vallen of (om)gestoten.
Geclaimde schade was aan bagage dat het slachtoffer droeg tijdens het ongeval.

Wie heeft hierover een duidelijke uitleg.
Hartelijk dank voor uw aandacht.
Bert.

4368 13 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 27, 2023 om 18:16
7226 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt niets laten vallen maar bent zelf gevallen.
U kunt er uw polis nog eens nauwkeurig op nazien dat geeft meer duidelijkheid.

https://www.aegon.nl/sites/default/files/2022-01/S%2042649%20b%20polisvoorwaarden%20nr.%203032%20doorlopende%20reisverzekering.pdf

ne
door neodutchio - Jun 27, 2023 om 18:30
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Bagage is natuurlijk geen trouwring of kleding die je aanhebt. Bagage is wat je in koffers en tassen doet om mee te nemen op reis. En dat word wel eens uit een auto gestolen, vergeten ergens mee te nemen of beschadigd als ze bv proberen een koffer open te breken.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 27, 2023 om 19:22
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marja,

Het valt helaas niet onder uw reisverzekering, zie de link hierboven van Sjjoppy of bijgevoegde foto (punt 2.1) .

Ma
door MarjaBertBNN Jun 27, 2023 om 19:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u allen.
De link va Sjjoppy en bovengenoemde foto zijn mij zeer wel bekend. Zijn mijn eigen polisvoorwaarden.
Waar het echter om gaat....... laat je iets vallen, stoot je iets om of raakt iets van je bagage beschadigd omdat je er tegen stoot.
Dat soort gevallen worden van dekking uitgesloten. Mee eens, dat staat er duidelijk.
Echter, draag ik iets aan mijn lijf, aan mijn vinger of op mijn hoofd omdat ik t anders niet scherp zie; en ik kom te vallen....
Lijkt me toch een andere situatie. Ook die fiets heb ik niet van driehoog laten vallen. Nee, ik had een fietsongeval.
Wie, liefst met gefundeerde mening, deelt de mijne?
Bert.

Ma
door MarjaBertBNN - Jun 27, 2023 om 19:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u allen.
De link va Sjjoppy en bovengenoemde foto zijn mij zeer wel bekend. Zijn mijn eigen polisvoorwaarden.
Waar het echter om gaat....... laat je iets vallen, stoot je iets om of raakt iets van je bagage beschadigd omdat je er tegen stoot.
Dat soort gevallen worden van dekking uitgesloten. Mee eens, dat staat er duidelijk.
Echter, draag ik iets aan mijn lijf, aan mijn vinger of op mijn hoofd omdat ik t anders niet scherp zie; en ik kom te vallen....
Lijkt me toch een andere situatie. Ook die fiets heb ik niet van driehoog laten vallen. Nee, ik had een fietsongeval.
Wie, liefst met gefundeerde mening, deelt de mijne? Of juist niet.
Bert.

ne
door neodutchio Jun 27, 2023 om 20:39
5173 Antwoorden / 12 Vragen

"Het woord bagage wordt gebruikt om een veelheid aan goederen aan te duiden die een persoon bij zich kan dragen. In letterlijke zin is het meestal een koffer, tas of rugzak die men meeneemt als men op reis gaat."

Een trouwring aan de vinger is geen bagage. Kleding die je aan hebt is geen bagage. Kleding die in je koffer zit is wel bagage. Een bril op uw neus is geen bagage, een bril in een brillenkoker in een koffer is wel bagage.
De schade is ontstaan door een ongeval, dat is iets anders dan bagage die gestolen, beschadigd of vergeten is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 27, 2023 om 20:22
2120 Antwoorden / Vragen

Zij hebben gelijk dat het om vallen gaat, u heeft gelijk dat het geen bagage is maar er staat ook "wij verzekeren uw bagage". Als je beiden optelt is er dus geen dekking.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 27, 2023 om 22:58
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marja,

Uw bril kunt u apart verzekeren in het vervolg ,klik op de volgende link voor een voorbeeld:

https://www.hansanders.nl/bril-garant-plan/

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jun 28, 2023 om 07:14
531 Antwoorden / Vragen

Hallo Bert, als u denkt dat u in uw recht staat dan kunt u de procedure volgen zoals die hier door de Consumentenbond wordt beschreven.

1paul
door 1paul - Jun 28, 2023 om 08:04
3188 Antwoorden / 0 Vragen

dorr vallen en/of omstoten NIET, er is gevallen dus niet gedekt, staat er toch vrij duidelijk lijkt me zo toe!

je moet het een beetje zien als een wettelijk aansprakelijkheidsverzekering, schade ontstaan door "eigen schuld", door eigen toedoen dus, is niet verzekerd, schade toegebracht aan anderen dan weer wel of als anderen schade aan uw eigendommen toebrengen MITS dat niet door een andere verzekering gedekt word!!

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 28, 2023 om 09:54
7226 Antwoorden / 3 Vragen

U zou nog eens een letselschade raadgever kunnen benaderen voor gratis advies.

https://duckduckgo.com/?q=gratis+advies+letselschade+eenzijdig+fietsongeval&t=h_&ia=web

sikkes07
door sikkes07 - Jun 28, 2023 om 16:36
1 Antwoorden / Vragen

Als je schade hebt, en je meld deze weet je wat je aan je verzekering hebt

mo
door mof - Jun 29, 2023 om 17:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

uw vrouw is gevallen, toch? Dan dus geen schadevergoeding. Wat klopt daar niet aan?