door wijkjes May 31, 2010 om 09:41
Garantie & verzekeringen

Doorlopende reisverzekering

Gaan niet op vakantie maar af en toe weekend weg b.v duitsland met eigen vervoer. Mijn vraag: is het echt nodig om een doorlopende reisverzekering te nemen,daar wij een all risk + inzittende verzekering voor de auto hebben en een europapas van onze ziektekosten verzekering [of via de reis aanbieder een reisverzekering]. Geld of fototoestel te verzekeren vinden wij niet nodig. Gaat me niet zozeer om de premie,maar vraag me af of dit niet dubbelop is??!!

682 2 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 31, 2010 om 10:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag wijkjes,

Een doorlopende reisverzekering (DRV) hebben met ziektekostenverzekering is inderdaad dubbelop, evenals bij een georganiseerde reis nog een RV nemen. Beide zijn uit te sluiten: ziektekosten via de DRV en de incidentele georganiseerde reis via de reservering daarvan.
Verder gaat het bij de DRV niet alleen om geld en fototoestel. Ook b.v. om andere bagage, schade aan verblijven enz., repatriering bij overlijden/ziekte.
Kijk daar de dekking en dekkingsvoorwaarden van de doorlopende maar eens op na. Ook op gebied van korte reizen, b.v. wanneer je alleen een dag weg gaat. Dus het begrip reis. Ook of dekking dag- of nieuwwaarde betreft.

Overigens ben ik van mening dat je alleen dátgene moet verzekeren waarbij het gevaar van faillissement om de hoek komt kijken wanneer zo'n voorval optreedt.
Heb je b.v. nog genoeg buffer op de bank, je (nog) niet vergeetachtig bent, samen controle op elkaar uitoefent en dus goed op je spullen let, dan zou je ook het resterende risico dat gedekt wordt in de RV zelf kunnen dragen.

Hardware ERror MAN. ( die ook een DRV heeft doch al vele jaren niet langdurig met vakantie is geweest. Te laks om op te zeggen, dus.)

re
door rene17 - Jun 4, 2010 om 23:46
106 Antwoorden / 3 Vragen

Een reisverzekering is (vrijwel) nooit dubbelop.
Reisverzekeringen kennen een secundaire dekking voor ziektekosten. Primair betaalt de zorgverzekeraar voor de medisch noodzakelijke kosten tot maximaal 2x Nederlands tarief (dus als de kosten voor een behandeling in het buitenland meer dan 2x zo duur zijn als een zelfde behandeling in Nederland, dan wordt dit niet vergoed door uw zorgverzekeraar). De reisverzekeraar betaalt bv. de eventuele meerkosten boven 2x Nederlands tarief, kosten die bij de zorgverzekeraar onder het eigen risico blijven of waarvoor een eigen bijdrage is verschuldigd.
Daarnaast kun je op de reisverzekering ook een dekking verkrijgen voor ongevallen, repatrieren (niet medisch noodzakelijk terughalen van iemand naar Nederland is niet gedekt op de zorgverzekering), bagageschade en soms ook een beperkte aansprakelijkheidsdekking voor schade toegebracht in het buitenland aan zaken/vakantiewoningen van derden (ivm buitenlandse wetgeving).
De noodzaak voor reisverzekering inclusief dekking voor ziektekosten is overigens eerder noodzakelijk in bv de USA/Canada dan in België of Duitsland, daar de kosten voor medische zorg in de USA een veelvoud zijn (soms wel 6x hoger) dan de kosten hier in Nederland.
Door nieuwe wetgeving kun je tegenwoordig overigens als consument kiezen of de reisverzekeraar of de zorgverzekeraar als eerste de kosten betaalt (en dan vervolgens kan de verzekeraar dit onderling weer verrekenen met de andere verzekeraar).