Hanslam
door Hanslam Feb 1, 2023 om 17:49
Garantie & verzekeringen

Eigen risico 2022 betalen in 2023

Ik krijg 1 feb 2023 een rekening van mijn zorg verzekeraar voor eigen risicobijdrage van een bezoek aan het ziekenhuis van september 2022.
Wij hadden in 2022 het volledige bedrag van 385 euro al verbruikt.
Hoe kan ik dan daarvoor een rekening krijgen.
Nu betaal ik over 2022 dus 487 euro mag dit??

5373 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 18:12
16845 Antwoorden / 202 Vragen

e

info@skgz.nl Geschillen ziektekosten  Uw verzekeraar zal een goede verklaring moeten kunnen geven indien er geen sprake zou zijn van een fout.

Mogelijk staat daarover ook nadere info waar @LOTJEGETIKT al naar verwees.

Aanvullende mogelijk terechte correctie: u heeft het over eigen risoco bijdrage en er is verschil tussen eigen risico en eigen bijdage.  Indien het hier niet het verplicht eigen risico aan de orde is maar de eigen bijdrage, zie dan hier de uitleg en indien u dat bedoelt is mijn verwijzing naar klachtmogelijkheid onterecht. Dat tenzij de zorgverzekeraar een fout maakt met de begripsverwarring en u een eigen bijdrage aanrekent terwijl het feitelijk eigen risico zou moeten zijn. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/verschil-eigen-bijdrage-eigen-risico

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 1, 2023 om 18:15
2055 Antwoorden / Vragen

DBC, Hangt af van de facturatiedatum, niet van de behandeldatum. DBC's kunnen maanden lopen. Altijd een bron van amusement voor de calculerende burger.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 1, 2023 om 18:18
16845 Antwoorden / 202 Vragen

?>? Indiuen de facturatiedatum van belang zou zijn, dan zou het m.i. dan verrekend moeten worden met het eigen risico van 2023

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 1, 2023 om 18:42
2055 Antwoorden / Vragen

Sure, waar staat dat dit niet het geval is? Maar de calculerende burger heeft wellicht het eigen risico verhoogt, vandaar meestal de ophef.

sw
door swat1500 - Feb 1, 2023 om 18:17
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zei uw verzekeraar toen u navraag deed naar deze rekening?

va
door vanlotjegetikt - Feb 1, 2023 om 18:23
809 Antwoorden / Vragen

Wat is de einddatum van dit DBC? kan zomaar 2023 zijn.En dan is het erg zuur.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 1, 2023 om 18:44
2055 Antwoorden / Vragen

Zuur? Waarom is dat zuur? Wat is er mis met je eigen risico betalen, dat hoort er gewoon bij.

va
door vanlotjegetikt Feb 1, 2023 om 21:24
809 Antwoorden / Vragen

Een "dubbel" ER voor een behandeling die in 2022 plaats heeft gevonden. Voor de goede orde, heb het zelf ondervonden.
Reden voor "dubbel" ER is dat de einddatum DBC in 2023 ligt.

rj
door rjw Feb 1, 2023 om 21:45
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als je dat anders zou willen doen moet er al gefactureerd worden voordat iets helemaal geleverd is. Dat moet een keer fout gaan. Dan zal je zien dat veel zorgverleners aan het einde van het jaar een hoop DBCs openen zodat ze dat jaar nog kunnen declareren. Goed voor hun cashpositie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 2, 2023 om 00:01
2055 Antwoorden / Vragen

@vanlotje Ik weet niets van uw case maar er staat nergens dat TS twee keer het ER moest betalen. Er staat dat hij de rekening in 2022 had verwacht omdat de behandeling in 2022 was maar DBC kunnen maanden lopen ivm eventuele nazorg en facturatie is op sluiten van de DBC.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 1, 2023 om 19:22
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hans,

Kunt u een foto van de rekening maken en hier plaatsen?
Uiteraard even uw gegevens afdekken.

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

1paul
door 1paul - Feb 2, 2023 om 08:20
3146 Antwoorden / 0 Vragen

u betaald per verzekerde 1X de eigen bijdrage per jaar.

bel uw verzekeraar en vraag daar wat er prcs aan de hand is!

ne
door neodutchio - Feb 2, 2023 om 14:52
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Staat er ook in het overzicht van 2022 dat het hele eigen risico al betaald is? Of kan het zijn dat u in 2022 nog moest betalen ten laste van 2021?

rudilobo
door rudilobo - Feb 3, 2023 om 12:09
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik leg daar totaal niet over wakker. Betaal elk jaar al die 385 euro.

mo
door mof - Feb 3, 2023 om 13:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Tenzij de bhandeling in 2023 heeft voortgeduurd. Inclusief controle afspraken.