ro
door romania Jun 1, 2010 om 12:08
Garantie & verzekeringen

Eigen risico: stimulans voor medicijnconsumptie?

Verleden jaar heb ik mijn eigen risico van mijn ziektenkostenverzekering niet opgebruikt. Dit jaar moest ik meer medicijnen gebruiken dan mijn eigen risicosom. De verzekering hevelt de meerkosten nu over naar de rest eigen risico van verleden jaar, zodat ik die eigen bijdrage ook nog moet betalen. Is dat niet een beetje fout?

832 6 Rapporteer

pb
door pbarendse - Jun 1, 2010 om 12:11
406 Antwoorden / 1 Vragen

Dat lijkt me niet echt juist, tenzij het hier medicijnen betreft die wel in het vorige jaar verstrekt zijn maar waarvan de rekening pas dit jaar is ingediend.

tdehond
door tdehond - Jun 1, 2010 om 12:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als het geen rekeningen betreffen met een factuur datum van vorig jaar, dan is dit fout.
Dan hier klacht over indienen bij de zorgverzekeraar.

ro
door romania - Jun 1, 2010 om 14:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

pbarendse en tdehond, dank jullie wel voor je antwoord! Het betreft rekeningen van dit jaar april, dus ga ik, gesteund door jullie reactie, een klacht indienen.
Ben bang dat het weer iets is met de kleine lettertjes! Overigens toont deze verzekeraar duidelijk aan wat het eigen risico is: een verkapte premieverhoging.

mariegh
door mariegh - Jun 1, 2010 om 14:55
263 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben eigenlijk best benieuwd welke zorgverzekeraar dat is!

tdehond
door tdehond - Jun 1, 2010 om 15:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=romania schreef op dinsdag 1 jun 2010, 14:24]pbarendse en tdehond, dank jullie wel voor je antwoord! Het betreft rekeningen van dit jaar april, dus ga ik, gesteund door jullie reactie, een klacht indienen.
Ben bang dat het weer iets is met de kleine lettertjes! Overigens toont deze verzekeraar duidelijk aan wat het eigen risico is: een verkapte premieverhoging.

Ze kunnen zich niet beroepen op z.g. kleine lettertjes. Het eigen risico is een vorm van bezuinigen wat wettelijk per jaar wordt vastgesteld.
Facturen van dit jaar mogen niet verrekend worden m.b.t. eigen risico met voorgaande jaren. Als zorgverzekeraar dit niet terug draait adviseer ik u hogerop een klacht in te dienen.

Zie: SKGZ: klik

re
door rene17 - Jun 4, 2010 om 23:53
106 Antwoorden / 3 Vragen

Kleine letterjes is inmiddels een ingeburgerde term, maar verzekeraars gebruiken al jaren een groot lettertype in hun voorwaarden om van dit imago af te komen.

In uw geval heeft de verzekeraar zich wellicht vergist. Het is wettelijk niet toegestaan om kosten van behandelingen/medicijnen van dit jaar onder het eigen risico van uw polis van het voorgaande jaar te plaatsen. De verzekeraar mag dit wel alsnog onder het risico van vorig jaar brengen indien de nota op dit jaar staat, maar de behandeling heeft plaatsgevonden in het vorig jaar, respectievelijk wanneer de medicijnen zijn verstreks in het vorig jaar.

De behandeldatum/datum van afgifte van medicijnen is dus doorslaggevend en niet de datum waarop u hiervoor een factuur ontvangt. (bv. medicijnen ontvangen in december 2009 en factuur ontvangen in maart 2010 -> kosten drukken op 2009).