tenormin
door tenormin Sep 7, 2011 om 19:46
Garantie & verzekeringen

Hoe anoniem melden van fraude

Voor 200% zeker over fraude van iemand. Persoon is bekend bij politie; heeft gezeten, drugshandel, schietgraag + 1 been (dus invalide). Is genaturaliseerde Marokkaanse Nederlander met (voor belasting onbekend groot huis in Tanger). Krijgt bijstand, huursubsidie, extra toeslagen voor kinderen zoals gratis schoolboeken, zwemles. Hij dealt nog steeds. U noemt het waarschijnlijk "hem verlinken"; ik noem het oplichting.
Als ik zou bellen met misdaad anoniem, is dat dan ook echt anoniem? Want bang ben ik wel van hem.

15934 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2011 om 20:00
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Een anonieme brief schrijven naar de instanties waar gefraudeerd wordt is zeker anoniem. Over meld anoniem zijn in het verleden meerdere keren gevallen voorgekomen dat anoniem bepaald niet anoniem was. Hoe het nu is, weet ik niet maar zoals eerder gezegd een brief is zeker anoniem.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2011 om 22:37
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Mahadma,
Denk dat dit best wel een moeilijke vraag is. Dank voor Uw antwoord. Heeft U enig idee aan wie ik zo'n brief zou moeten schrijven? De Belastingdienst bijvoorbeeld? Het is uiteindelijk, naar mijn idee dan, ontduiken van belasting.
En zo ja aan belasting, aan welke afdeling moet dit dan gericht zijn, want het is een groot "apparaat", onze belastingdienst. Nog een suggestie voor mij, misschien?

eva369
door eva369 - Sep 8, 2011 om 08:40
308 Antwoorden / 2 Vragen

waarom niet M bellen? meld misdaad anoniem.
M

empyria
door empyria - Sep 8, 2011 om 09:15
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eva369 schreef op donderdag 8 sep 2011, 08:40]waarom niet M bellen? meld misdaad anoniem.
M

En met een pre-paid kaartje of vanuit een telefooncel in een andere plaats.

Lijkt me sterk dat ze u dan traceren.

mahadma
door mahadma - Sep 8, 2011 om 09:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

......(voor belasting onbekend groot huis in Tanger)...... Belastingdienst

......Krijgt bijstand,..... Gemeentelijke sociale dienst

.......huursubsidie,........... Belastingdienst

.......extra toeslagen voor kinderen zoals gratis schoolboeken, zwemles...... de school

.......Hij dealt nog steeds...... Politie

Wat heet verlinken, het is duidelijk misbruik maken (anders gezegd: diefstal van sociale gelden) van sociale voorzieningen en andere mensen die er wel/ook recht op hebben krijgen minder of niet door toedoen van misbruikmakers.

eva369
door eva369 - Sep 8, 2011 om 10:12
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=empyria schreef op donderdag 8 sep 2011, 09:15][quote=eva369 schreef op donderdag 8 sep 2011, 08:40]waarom niet M bellen? meld misdaad anoniem.
M

En met een pre-paid kaartje of vanuit een telefooncel in een andere plaats.

Lijkt me sterk dat ze u dan traceren.

M is sowieso volledig anoniem.

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2011 om 10:15
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Denk nu, na uw reactie van Mahadma, Eva369 en empyria, dat schrijven het meest "mistige" gebied kan zijn. Zelfs met mijn prepaid zou het (misschien) achterhaald kunnen worden. Ook telefooncellen - die er nog over zijn - durf ik toch niet te vertrouwen met alle moderne technieken van heden. Ik loop al jaren met de "idee" in mijn hoofd maar nadat vorige week in de krant een heel artikel verscheen over het aanpakken van bezit in Turkije en Marokko (met succes door opsporingsambetenaren) wil ik dit alsnog melden. Bedankt voor advies, wat ik jammer vind is dat er geen commentaar is geweest van iemand die het zelf heeft meegemaakt. Maar je kunt niet alles hebben. Dat wordt dus schrijven: met de hand, geen computer.

mahadma
door mahadma - Sep 8, 2011 om 10:23
11569 Antwoorden / 51 Vragen

........Dat wordt dus schrijven: met de hand, geen computer.........

vraagje, als je internet hebt, heb je toch meestal een pc met iets van een tekstverwerker + printer + enveloppe + postzegel + brievenbus?

birdies
door birdies - Sep 8, 2011 om 10:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

................extra toeslagen voor kinderen zoals gratis schoolboeken, zwemles...... de school.........

School heeft daar niks mee te maken, komt uit potje bijstand.

.......M is sowieso volledig anoniem....... Forget it!

birdies
door birdies - Sep 8, 2011 om 10:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Dat wordt dus schrijven: met de hand,.........

Wel oppassen, ze kunnen er een handschrift deskundige bij halen.

birdies
door birdies - Sep 8, 2011 om 10:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zou zeggen: als je zo in je broek p**pt, begin er dan niet aan en accepteer het. Anders het lef hebben om gewoon even te bellen naar de Sociale Dienst van Leidschendam-Voorburg.

ik
door ikkenietweet - Sep 8, 2011 om 11:44
16 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou de hierboven gegeven adviezen volgen en gewoon de gemeentelijke sociale dienst anoniem bellen en ook bellen naar M 0800-7000 Geef daar duidelijk aan wat u weet. Zulk soort mensen moet hard aangepakt worden.

empyria
door empyria - Sep 8, 2011 om 12:00
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 8 sep 2011, 10:15]Denk nu, na uw reactie van Mahadma, Eva369 en empyria, dat schrijven het meest "mistige" gebied kan zijn. Zelfs met mijn prepaid zou het (misschien) achterhaald kunnen worden. Ook telefooncellen - die er nog over zijn - durf ik toch niet te vertrouwen met alle moderne technieken van heden. Ik loop al jaren met de "idee" in mijn hoofd maar nadat vorige week in de krant een heel artikel verscheen over het aanpakken van bezit in Turkije en Marokko (met succes door opsporingsambetenaren) wil ik dit alsnog melden. Bedankt voor advies, wat ik jammer vind is dat er geen commentaar is geweest van iemand die het zelf heeft meegemaakt. Maar je kunt niet alles hebben. Dat wordt dus schrijven: met de hand, geen computer.

Kom op Tenormin, dit heeft een te hoog Big-Brother-is-Watching-You-Fobie gehalte!

Gewoon aangeven die gast! Belletje of briefje of allebei...;-)

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2011 om 12:10
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 8 sep 2011, 10:36]................extra toeslagen voor kinderen zoals gratis schoolboeken, zwemles...... de school.........

School heeft daar niks mee te maken, komt uit potje bijstand.

.......M is sowieso volledig anoniem....... Forget it!

Je weet dus waar schoolpotjes voor zijn? Kinderen wiens ouders geen cent te makke hebben. En deze mensen hebben hier geen recht op en op die manier ontnemen ze wel andere (ouders) kinderen die extra bijstand uit dat potje. Dat ik in mijn broek p**p had ik al in andere woorden omschreven als TS van dit onderwerp. Dat ik destijds bij die schietpartij betrokken ben geraakt, niet gewond, heb ik een redelijk traumaatje aan over gehouden. Als politiemensen je flat vorderen om van daaruit te schieten en de dader te pakken blijft dat lang beklijven.

do
door dorahaesneut - Sep 8, 2011 om 13:02
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het gewoon bij M melden.
Er zijn in het verleden berichten geweest dat het niet anoniem bleef. Maar in die gevallen ging het om mensen die M hadden gebeld terwijl ze zelf afgeluisterd werden. Dus niet M werd afgeluisterd of deed aan bewaren van gegevens, maar de mensen die belden.
Een aangifte bij de politie kun je niet anoniem doen. En jouwn verklaring zal zeker in het bezit komen van de dader (zijn advocaat heeft het recht over dezelfde documentatie als de officier van justitie).

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2011 om 13:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dorahaesneut schreef op donderdag 8 sep 2011, 13:02]Ik zou het gewoon bij M melden.
Er zijn in het verleden berichten geweest dat het niet anoniem bleef. Maar in die gevallen ging het om mensen die M hadden gebeld terwijl ze zelf afgeluisterd werden. Dus niet M werd afgeluisterd of deed aan bewaren van gegevens, maar de mensen die belden.
Een aangifte bij de politie kun je niet anoniem doen. En jouwn verklaring zal zeker in het bezit komen van de dader (zijn advocaat heeft het recht over dezelfde documentatie als de officier van justitie).

Dat ik geen aangifte kan doen bij de politie begrijp ik. Ik sta immers in deze zaak "ook bekend" als zijnde het adres van waaruit te politie geschoten heeft. Staat in politierapport wat zijn advocaat ook heeft. Wij zijn, na vrijkoming dader, door politie beschermd en geevacueerd voor enige jaren naar Oosten van het land; (te veel om hier te beschrijven) en flat is aangehouden op kosten van "de overheid". Dader hield ons verantwoordelijk voor inval en dat terwijl we er toen nog echt niets van wisten. Nu dus ietwat teveel weten. Aangezien alles wat ik hier beantwoord toch met rode duim wordt bejegend stop ik en probeer iemand die hetzelfde is overkomen, te benaderen.